Buitenlamp werk niet - spanning tussen nul en aarde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb de buitenlamp aan de uitbouw vervangen door een nieuwe, maar die krijg ik niet werkend.

Met een schakelaar vanuit binnen kan ik de lamp aan en uitzetten. Zodra de schakelaar uit staat, meet ik nergens spanning tussen nul, fase en aarde. Zodra ik de schakelaar aan zet, dan meet ik:
  • 0V tussen nul en fase
  • 228V tussen fase en aarde
  • 115V tussen nul en aarde
Ik ben even het spoor bijster wat hier nu aan de hand is. |:(

De lamp heb ik binnen even middels een losse stekker aangesloten en daar werkt de boel gewoon zoals het hoort. Ik heb een losse fitting met lamp buiten aangesloten en die werkt niet.
Hiermee kan ik dus uitsluiten dat het aan het nieuwe armatuur/lamp ligt. Het probleem zit dus echt in de aansluiting buiten. Maar wat.... voorheen heeft hier een andere buitenlamp gezeten en in de tussentijd is er niets veranderd qua bekabeling etc.

Het betreft een woning uit 2002. Ik weet op welke groep de bedrading voor de buitenlamp is aangesloten, maar kan niet achterhalen waar dit binnenshuis naartoe gaat om vanuit daar te meten.

Meer technische installatie dan dit wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 07-01-2025 23:15 ]

Beste antwoord (via Phony op 21-01-2025 21:33)

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:39

AlphaRomeo

FP PowerMod
Die 115V kan een inductieve spanning zijn die je meter oppakt doordat een kabel als een lange antenne werkt wanneer hij langs een andere kabel loopt. In dit geval zou ik denken dat je nul niet goed aangesloten is of een draadbreuk heeft onderweg. Door de inductieve pickup pakt hij dan wel een deel van de spanning die op de fasedraad zit en dat meet je dan ook naar aarde toe, maar hij kan zelf geen stroom geleiden.

Is het een rechtstreekse kabel die naar de schakelaar loopt? Zitten er nog ergens lasdozen tussen? Heb je de schakelaar al los gehaald om te kijken of de nul (en de rest) daar wel netjes aangesloten zit?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Die 115V kan een inductieve spanning zijn die je meter oppakt doordat een kabel als een lange antenne werkt wanneer hij langs een andere kabel loopt. In dit geval zou ik denken dat je nul niet goed aangesloten is of een draadbreuk heeft onderweg. Door de inductieve pickup pakt hij dan wel een deel van de spanning die op de fasedraad zit en dat meet je dan ook naar aarde toe, maar hij kan zelf geen stroom geleiden.

Is het een rechtstreekse kabel die naar de schakelaar loopt? Zitten er nog ergens lasdozen tussen? Heb je de schakelaar al los gehaald om te kijken of de nul (en de rest) daar wel netjes aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Achter de schakelaar zie ik alleen een bruine en zwarte draad. Waar de aarde en nul vandaan komen is een mysterie. Er zitten geen zichtbare lasdozen in de buurt.

Enige vermoeden dat ik heb is dat er vanuit de wcd daar in de buurt (die op dezelfde groep zit) is doorgelust. Ik denk dat ik dit dan zou moeten meten door de weerstand in kaart te brengen (met een kabel van een paar meter vanaf de buitenlampaansluiting naar binnen. Hoe ik dan precies zou moeten meten weet ik niet zeker. Ik neem aan dat weerstand dan richting 0 zou moeten zijn.

Ander idee dat ik had opgevat is om vanaf buiten wat rook of perslucht door het gaatje in de baksteen naar binnen te voeren, in de hoop dat ik dan binnen iets merk... maarja, achter de baksteen zit ook nog een spouw, waterkerende folie, isolatie etc. dus die kans acht ik vrij klein.

Net nog even gekeken of ik met de FLIR misschien iets wijzer zou kunnen worden, maar daar zag ik alleen heel lichtjes hoe het pijpje vanaf de wcd de grond in gaat. Verder niets.

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 07-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Heb je een centraaldoos in het halletje van de deur naar buiten, zo ja zou ik daar als eerste kijken voor de draden, huizen uit 2002 zijn over het algemeen nog niet te prooi gevallen een beunhazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Klopt. We zijn de 2e bewoners en meeste in huis is nog origineel. Er is geen centraaldoos te vinden. Het gaat om de achtergevel, waarbij de lamp dus net buiten de woonkamer zit.

Wat me opviel is dat het een ymvk kabel is. Het meest logische lijkt mij dat die inderdaad ergens in een centraal- of lasdoos uitkomt, maar die is niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Heb je een plafondlamp in die ruimte? Het kan goed dat de doos waar die lamp op gemonteerd is gebruikt wordt als centraaldoos en dat vanaf daar ook de kabel naar buiten vertrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend eindelijk de tijd gehad om boel even grondig na te lopen. Hoewel ik nog steeds geen centraaldoos heb kunnen vinden ben ik er wel achter de oorzaak. Het was uiteindelijk toch een slechte verbinding van de nuldraad. Ik heb deze opnieuw gestript en vastgezet in het kroonsteentje van de lamp en dat heeft geholpen. |:( |:( |:(

Die verbinding had ik al twee keer nagelopen, maar blijkbaar toch niet voldoende. 8)7
Pagina: 1