Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:41
Zojuist zetten we de magnetron (Miele H4060BM) in ons (voor ons) nieuwe huis aan. Vrij snel waren er allemaal flitsen te zien, zie hier:
https://drive.google.com/...ABndgsA/view?usp=drivesdk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/542J4M2YvUBYeLrd00cnoBl6Rns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgGN3a8zkpnJvert2X2fdaY1.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt rondom dat wieltje te zitten. Zonder goed na te denken probeerde ik dat wieltje vast te draaien, maar dat zat ie al. Helaas was ie gloedheet.

Weet iemand wat hier aan de hand is, en of het te repareren is?
Het gebeurt zowel met een lege als gevulde magnetron.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 07-01-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voor de volledigheid en zekerheid; in magnetron stand, of oven stand?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
En zit er voedsel in de magnetron of is hij leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:16
Dat is metaal op metaal , waarschijnlijk beschadigd en het beschermlaagje eraf of er zit een andere onbeschermde bout op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
17 jaar oud'isch en roest.
Gelukkig is je magnetronbuis nog niet gesmolten.

Ik zou een nieuwe kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 07-01-2025 21:38 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je bent niet de enige :) Ander model, maar dezelfde onderdelen met hetzelfde probleem:

https://www.reddit.com/r/..._glowing_red_hot_h5040bm/

Kennelijk hielp het bij één Reddit'er om de bout te vervangen. Komen de moeren wel los?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
remco_k schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:58:
Voor de volledigheid en zekerheid; in magnetron stand, of oven stand?
Magnetron stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
TBTL schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:15:
En zit er voedsel in de magnetron of is hij leeg?
Zowel leeg als met voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb nog wat getest. Draait de magnetron op 600W komt het niet voor. We zagen het toen straks toen we wat babyvoeding opwarmden met 1000W. Allicht was dit teveel vermogen en te weinig voedsel om op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als dat "wieltje" heel warm is maakt het geen goed thermisch contact met het frame van je toestel. Dan zal het elektrisch contact ook wel niet goed zijn. Wat je zou kunnen proberen is het "wieltje" los te draaien en goed schoon te maken / op te schuren. Dan weer monteren. Mogelijk is er dan beter thermisch en elektrisch contact en geen vonken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Prisma16 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:55:
Als dat "wieltje" heel warm is maakt het geen goed thermisch contact met het frame van je toestel. Dan zal het elektrisch contact ook wel niet goed zijn. Wat je zou kunnen proberen is het "wieltje" los te draaien en goed schoon te maken / op te schuren. Dan weer monteren. Mogelijk is er dan beter thermisch en elektrisch contact en geen vonken meer.
Zoiets zal het idd zijn. Kijkend naar wat @Thijsmans heeft weten te vinden (dankjewel! is het wel nog een aardig klusje, en in ieder geval een veel vaker voorkomend probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:56
Dit dus . Je hebt voor tonnen een nieuw huis gekocht, een nieuwe is uitgave van een paar stuivers in vergelijking daarmee.

Ik zou ook meteen de koelkast vervangen als die er ook al 10+ jaar oud is

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@President we hebben het over een apparaat met een vervangingswaarde van 1.500 euro. Dat, en het milieu, lijkt me een goede reden om een reparatiepoging te doen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 09:04
Zodra er medium op leeftijd electronica een minimale reparatie nodig heeft zijn de eco-vriendelijke oplossingen ineens moeilijk te vinden hier op Tweakers.

Een magnetron, ook al is 'ie 10+ jaar oud, heeft amper aan verandering/verbetering in nieuwe versies. Prima om te repareren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt allemaal. Ik denk dat het probleem deels ook komt doordat we met 1000W babyvoeding op warmden. 600W is allicht beter geschikt. Hopelijk kunnen we hem voorlopig zo gebruiken.
Er moet e.e.a. gebeuren in huis, deze komt op het lijstje erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Thijsmans en @XelaRetak ik begrijp waarom jullie tegen het advies van @President en mij zijn.

Echter, als reparateur, kan ik je vertellen dat een verroeste magnetron niet geschikt is voor de gezondheid van jezelf en de baby.
Daarnaast zal er door de roest veel meer kapot gaan dan je denkt.
Helaas ben ik een foto kwijt van een Miele unit die volledig weggesmolten was.

Doe dan ook maar gelijk een magnetron straling test met speciale apparatuur om te controleren op straling lekkages bij de deur.

Reparatie van apparatuur is prima, doe ik dagelijks, maar er zijn randvoorwaarden om een plaatje compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
DJMaze schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
@Thijsmans en @XelaRetak ik begrijp waarom jullie tegen het advies van @President en mij zijn.

Echter, als reparateur, kan ik je vertellen dat een verroeste magnetron niet geschikt is voor de gezondheid van jezelf en de baby.
Daarnaast zal er door de roest veel meer kapot gaan dan je denkt.
Helaas ben ik een foto kwijt van een Miele unit die volledig weggesmolten was.

Doe dan ook maar gelijk een magnetron straling test met speciale apparatuur om te controleren op straling lekkages bij de deur.

Reparatie van apparatuur is prima, doe ik dagelijks, maar er zijn randvoorwaarden om een plaatje compleet te maken.
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging!

Is er een specifiek model dat je aanraadt om deze mee te vervangen?
Overigens hebben we nog een andere magnetron; kunnen we deze unit wel nog veilig als oven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Ik heb dit gehad met het wielthe waar het plateau op ronddraaide. De nieuwe wielset die ik bestelde bleek volledig van kunstof te zijn ipv deels metaal. Hadden ze al verbeterd dus.

Ik zie niet goed waar dit onderdeel zit. Maar misschien is het als sparepart leverbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:18:
Bedankt voor deze waardevolle toevoeging!

Is er een specifiek model dat je aanraadt om deze mee te vervangen?
Overigens hebben we nog een andere magnetron; kunnen we deze unit wel nog veilig als oven gebruiken?
Graag gedaan.

Zo te zien is het hitte element ook verroest.
Dit kan scheuren en dan doet die het niet meer en kan de aardlek er uit klappen.

Veilig? Mwah er kan wat in je onafgedekte etenswaar vallen.
Maar barbequen doen we ook en dan vind men het ook geen probleem.

Ik kom viezere ovens/magnetrons tegen en die mensen zien er ook niet ziek uit.
Dat ik zowat moet overgeven van de lucht schijnen ze geen last van te hebben (net als katten urine op de keukenvloer waar ik moet liggen om onder de plint te zijn...).

Belangrijkste is gewoon dat je het apparaat droog maakt na gebruik (staat ook in de handleiding die niemand leest).

In principe kan je hem vervangen met elke andere oven in de zelfde hoogte maat (38, 45 of 60cm) als erachter geen obstakels zitten zoals leidingen of een stopcontact (huidige ovens zijn dieper en hebben zo'n 55cm nodig).
Laatst nog een nieuwe ATAG oven met een hamer bewerkt omdat een waterleiding in de weg zat en de nieuwe oven makkelijk een deuk kon hebben, maar een Miele/Bosch had dat niet gekund.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 09-01-2025 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
DJMaze schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:32:
[...]

Veilig? Mwah er kan wat in je onafgedekte etenswaar vallen.
Maar barbequen doen we ook en dan vind men het ook geen probleem.
Wat heeft barbecueën in hemelsnaam met een verroeste magnetron oven te maken? Roest is schadelijk, ook al vind 'men' het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:32:
Wat heeft barbecueën in hemelsnaam met een verroeste magnetron oven te maken? Roest is schadelijk, ook al vind 'men' het geen probleem.
Omdat er ook vaak roest zit op oude verchroomde/gietijzeren roosters waar je in de zomer buiten op kookt.
En die roest is ook schadelijk, maar maakt men geen probleem van 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:25
DJMaze schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Omdat er ook vaak roest zit op oude verchroomde/gietijzeren roosters waar je in de zomer buiten op kookt.
En die roest is ook schadelijk, maar maakt men geen probleem van 8)7
Ik bbq best veel en ken ook veel die dat doen, verroeste roosters horen daar echt niet bij hoor. Ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt?

Roest is slecht, zowel op bbq als in de oven.
Pagina: 1