Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-07 18:02
Niet helemaal zeker of ik het hier zou kunnen plaatsen (kader van ervaringen delen) of dat het toch een eigen topic zou moeten zijn. Indien 't laatste, dan zal ik daar natuurlijk zorg voor dragen (en deze post aanpassen / verwijderen).

Wij draaien sinds April dit jaar in een variabele opzet. Dat wil zeggen dat op zolder nog de Nefit Ecomline HR draait (22 jaar oud) en sinds April er beneden een 55/6 Monoblock staat (geïnstalleerd door een partij ivm subsidie en discussie thuis). Beide zijn aangesloten op het CV circuit, maar kennen elkaars bestaan niet. In theorie betekent dit dat de Monoblock en de HR tegelijk aan zouden kunnen gaan en zouden kunnen gaan verwarmen. De Ecomline is (ingesteld) op aan/uit gestuurd (en via thermostaat op UIT). Monoblock neemt de verwarming voor zijn rekening, dat wil zeggen dat de vloerverwarming (65m2) voorzien wordt. Door de manier van installeren (ondanks andere beloftes bij de schouw etc. --> Ja ik snap dat de partij dit eigenlijk zou moeten aanpassen, maar wil niet wéér die molen in daar de installatie, herconfiguratie etc. al zoveel herstelwerk heeft opgeleverd dat de komende 5 jaar geen enkele monteur meer het huis in mag van mijn vrouw.) is het echter alleen mogelijk om de vloerverwarming te voorzien van warm water. Het water komt nimmer op de eerste etage.

Momenteel zitten we met deze schematische opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqE744T0YM3E5pUaYd3XnOWL8No=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zfloNNDY7R6j7HNJuUxm1kG5.png?f=fotoalbum_large

De WP geeft het warme water af aan de buffer (VVW-verdeler met eigen circulatiepomp met mengverdeler). Vanuit de buffer gaat dit naar de VVW. Wat niet nodig is (bypass), of wat over is komt op de retour en gaat ofwel naar 'boven' ofwel naar de WP. In de praktijk blijkt dat dit alleen naar de WP gaat.
Vanuit de bestaande installatie heeft de HR een aanvoer naar de radiatoren op de eerste etage (badkamer en 3 slaapkamers en een extra LT-radiator in de woonkamer in het geval de VVW bijv. uit heeft gestaan en in de korte tijd niet de vloer snel genoeg warm kan krijgen (deze staat dus altijd dicht..). Daarna komt de aanvoer op het buffervat. Vanuit het buffervat richting de VVW en dan via Bypass en of VVW verbruik gaat de retour weer naar zolder richting de HR ketel.

Resultaat: Met warmtepomp een fantastisch lekkere woonkamer, maar boven toch echt wat fris. Nu kan de HR ketel natuurlijk aan om het boven te verwarmen, maar we wilde juist minderen in gas.

Om dit geheel op te lossen zit ik te denken aan de volgende acties:
Buffervat eruit. De retour van de VVW / Bypass alleen nog richting de HR. Voor de ketel (vlak voor waar nu de keerklep zit) een bypass zodat het systeem daar de flow kan verwerken indien de pech bestaat dat toch alle radiatoren dicht staan en de VVW niks opneemt, maar wel een keerklep ter bescherming van de pomp. Ook voor de bypass bij de VVW een keerklep zodat het cv-water niet de verkeerde kant op gaat indien de HR ketel zijn rondpomp actie uitvoert.
- Ketel hoeft nooit meer te verwarmen
- WP verwarmt het hele huis ipv alleen de VVW.
- 'Lelijke gigantische buffervat'(ik quote mijn vrouw maar even hiervoor) uit het zicht en weg uit de hal (direct boven de VVW-verdeler namelijk).

Zou er dan zo uit moeten komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SW03mWKNtZ5PzhIrYwAMnFFiSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFJUQMW3ZVJKy9CtNsqm6yED.png?f=fotoalbum_large

De vragen die hierbij horen:
- Zijn er meer mensen die zo'n variabele opzet hebben? En zo ja wat zouden jullie een volgende keer weer doen dan wel veranderen?
- Zijn er zaken die ik mis als ik dit ergens in het voorjaar zou aanpassen?

Opmerkingen om alvast te helpen:
Nee: CV-gedeelte van de HR kan niet gedeactiveerd worden.
Ja: HR zal tenminste 1 keer per 24 uur CV-flow laten rondpompen (aantal niet te verlagen, wel vaker: Lees continue rondpompen..)
Ja: Ik ben aan het kijken naar naar een oplossing voor SWW maar zolder heeft en niet de hoogte (op de juiste plek) en is een houten vloer wat enorm beperkt in de mogelijkheden (gezin 5p waarbij vaker diverse kinderen tegelijk douchen na sport etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Technician- schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Kun je je vraag vereenvoudigen?
Hierbij mijn poging:
Kan ik het buffervat 'veilig' verwijderen uit het systeem als ik op de aanvoer van de HR-ketel een keerklep zet, met daarvoor een bypass naar de retour zodat er 1 CV systeem komt ipv 2 via een buffervat verbonden systemen?

Snelle berekening is dat alleen al het leidingwerk een 10L inhoud heeft (excl. de openstaande radiator in de badkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
JoJo85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:49:
[...]

Hierbij mijn poging:
Kan ik het buffervat 'veilig' verwijderen uit het systeem als ik op de aanvoer van de HR-ketel een keerklep zet, met daarvoor een bypass naar de retour zodat er 1 CV systeem komt ipv 2 via een buffervat verbonden systemen?

Snelle berekening is dat alleen al het leidingwerk een 10L inhoud heeft (excl. de openstaande radiator in de badkamer)
Nee, je schema klopt niet. De VV verdeler heeft 2 aanvoeren.
Zou je er niet iemand bijhalen die er kijk op heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Een goed werkende hydraulisch schema voor hybride leen ik van Intergas.
Je zet de ketel op een “open verdeler” in de aanvoer.
Buffer vat kun je evt gewoon laten zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKC2K2UvhSzivAeYQLqU7UqdXG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLO9SZ0lRn55OKqNtZyUv565.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Technician- schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:04:
Een goed werkende hydraulisch schema voor hybride leen ik van Intergas.
Je zet de ketel op een “open verdeler” in de aanvoer.
Buffer vat kun je evt gewoon laten zitten.

[Afbeelding]
Ik snap wat je zegt en wil absoluut niet de bijdehand uithangen, anders had ik mijn vraag hier ook niet gesteld, alleen, maar heel veel vertrouwen in een willekeurige zaak is er eerlijk gezegd niet. De redenaties en adviezen van de tweakers hecht ik meer waarde aan.

Als ik het buffervat laat zitten waar het nu zit, dan zit het buffervat als open verdeler altijd achter de eerste afnemers (lees de radiatoren op de eerste etage) vanuit de ketel gezien. Die gedachte volgend is het door deze opzet dus nooit mogelijk warmte ergens anders te krijgen vanaf de warmtepomp (keerklep in de aanvoer van de HR voorkomt dat de afnemers voor het buffervat ooit hiervan voorzien gaan worden). Het 'dichter' zetten van de Bypass voor de VV verdeler heeft 0 nut, behoudens zorgen dat als de VV niet voldoende afneemt de flow toch een weg kan volgen.

Enige alternatief (gezien de buffer / open verdeler dus echt een must is) is om de buffer van beneden naar boven te verhuizen zodat alle afnemers in ieder geval voorzien kunnen worden vanuit warmte uit de WP. Hiermee zet ik dan wel de ketel 'buiten spel' aangezien deze alleen zijn flow erin kwijt kan. De output van de buffer zou dan direct naar de retour gaan (eventueel een bypass in te zetten zodat er eerst voldoende druk moet zijn en potentieel toch nog wat andere radiatoren worden voorzien van de flow van de ketel).

Behoudens nieuwe leidingen trekken is het niet mogelijk om beide aanvoeren op de buffer/open verdeler aan te sluiten voor er afnemers zijn die al gebruik gaan maken van de aanvoer. De situatie van het hydrolische schema voor hybride krijg ik dus niet.

--Edit--
Als ik naar het huidige plaatje kijk, zou ik ook de keerklep van beneden bij de buffer naar boven (direct on de ketel) plaats, een keerklep in de aanvoer van de WP naar de buffer plaats (willen beide systemen beschermen) en vervolgens de bypass bij de VVW heel veel dichter zetten, zou het in theorie ook mogelijk moeten zijn, of mist er dan wederom iets in mijn gedachtengang?

[ Voor 8% gewijzigd door JoJo85 op 07-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
JoJo85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Ik snap wat je zegt en wil absoluut niet de bijdehand uithangen, anders had ik mijn vraag hier ook niet gesteld, alleen, maar heel veel vertrouwen in een willekeurige zaak is er eerlijk gezegd niet. De redenaties en adviezen van de tweakers hecht ik meer waarde aan.

Als ik het buffervat laat zitten waar het nu zit, dan zit het buffervat als open verdeler altijd achter de eerste afnemers (lees de radiatoren op de eerste etage) vanuit de ketel gezien. Die gedachte volgend is het door deze opzet dus nooit mogelijk warmte ergens anders te krijgen vanaf de warmtepomp (keerklep in de aanvoer van de HR voorkomt dat de afnemers voor het buffervat ooit hiervan voorzien gaan worden). Het 'dichter' zetten van de Bypass voor de VV verdeler heeft 0 nut, behoudens zorgen dat als de VV niet voldoende afneemt de flow toch een weg kan volgen.

Enige alternatief (gezien de buffer / open verdeler dus echt een must is) is om de buffer van beneden naar boven te verhuizen zodat alle afnemers in ieder geval voorzien kunnen worden vanuit warmte uit de WP. Hiermee zet ik dan wel de ketel 'buiten spel' aangezien deze alleen zijn flow erin kwijt kan. De output van de buffer zou dan direct naar de retour gaan (eventueel een bypass in te zetten zodat er eerst voldoende druk moet zijn en potentieel toch nog wat andere radiatoren worden voorzien van de flow van de ketel).

Behoudens nieuwe leidingen trekken is het niet mogelijk om beide aanvoeren op de buffer/open verdeler aan te sluiten voor er afnemers zijn die al gebruik gaan maken van de aanvoer. De situatie van het hydrolische schema voor hybride krijg ik dus niet.

--Edit--
Als ik naar het huidige plaatje kijk, zou ik ook de keerklep van beneden bij de buffer naar boven (direct on de ketel) plaats, een keerklep in de aanvoer van de WP naar de buffer plaats (willen beide systemen beschermen) en vervolgens de bypass bij de VVW heel veel dichter zetten, zou het in theorie ook mogelijk moeten zijn, of mist er dan wederom iets in mijn gedachtengang?
Maak eerst eens het plaatje van je huidige situatie goed want die klopt niet.

Nb de ketel inkoppelen als open verdeler in de aanvoer werkt het beste, dit heb ik in veel praktijkgevallen getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De open verdeler is niks meer dan een verdikt stuk buis met 2 extra aftakkingen.

Zoals
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MTvk1_RGIDHF5iH-1TWSk_Yda0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tToeVHdu3L9fGywlOxTJX0dN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Los via de 1 op 1 berichten heb ik nog wat contact gehad met Technician.

Hieronder de schematische weergave ter verduidelijking van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R1FZgcWiz-ehJPESeJZAoitaTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYD0wI9wbzZmqEIYkWUYMlqX.png?f=fotoalbum_large

Aangezien de ketel de verwarmingen wel warm krijgt en de warmtepomp niet hebben we even naar de drukverschilregelaar gekeken die vlak voor de vloerverwarming in het systeem zit. De gedachte daarachter was dat deze wellicht zo laag stond ingesteld dat de gehele flow die route zou nemen. Deze stond echter al op 0,42bar en dat lijkt het probleem dus niet.

De gedachte zit nu bij de keerklep in de aanvoer van de ketel richting het buffervat. Deze is nu zo gemonteerd dat de flow alleen vanuit de ketel richting het buffervat kan en dus niet andersom. <Edit> Net ook gevoeld aan de leidingen en de leiding buffervat uit TOT keerklep is lekker warm (net zo warm als de flow richting de VVW). Een paar centimeter verder dan de keerklep is de leiding koud, dit lijkt mij deze gedachte te bevestigen.-</Edit>

Zodra ik een moment heb waarop ik en genoeg tijd heb, en ik de ketel en de WP diezelfde tijd kan uitzetten deze keerklep loshaal en omdraai. Dan zou het wel mogelijk moeten zijn om boven te verwarmen. Badkamer thermostaatkraan op de radiator staat maximaal open, er zit een H-blok onder en de radiator van de werkkamer staat standaard maximaal open (voorheen wilde de ketel nog weleens gaan klapperen als alle radiatoren dicht stond en hij toch wilde gaan rondpompen. Over genoeg opties om rond te pompen voor de ketel maak ik me dus ook niet zo'n zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door JoJo85 op 07-01-2025 20:06 . Reden: Extra toevoeging aan de gedachte ter ondersteuning van die hypothese ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
JoJo85 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:03:
Los via de 1 op 1 berichten heb ik nog wat contact gehad met Technician.

Hieronder de schematische weergave ter verduidelijking van de situatie:
[Afbeelding]

Aangezien de ketel de verwarmingen wel warm krijgt en de warmtepomp niet hebben we even naar de drukverschilregelaar gekeken die vlak voor de vloerverwarming in het systeem zit. De gedachte daarachter was dat deze wellicht zo laag stond ingesteld dat de gehele flow die route zou nemen. Deze stond echter al op 0,42bar en dat lijkt het probleem dus niet.

De gedachte zit nu bij de keerklep in de aanvoer van de ketel richting het buffervat. Deze is nu zo gemonteerd dat de flow alleen vanuit de ketel richting het buffervat kan en dus niet andersom. <Edit> Net ook gevoeld aan de leidingen en de leiding buffervat uit TOT keerklep is lekker warm (net zo warm als de flow richting de VVW). Een paar centimeter verder dan de keerklep is de leiding koud, dit lijkt mij deze gedachte te bevestigen.-</Edit>

Zodra ik een moment heb waarop ik en genoeg tijd heb, en ik de ketel en de WP diezelfde tijd kan uitzetten deze keerklep loshaal en omdraai. Dan zou het wel mogelijk moeten zijn om boven te verwarmen. Badkamer thermostaatkraan op de radiator staat maximaal open, er zit een H-blok onder en de radiator van de werkkamer staat standaard maximaal open (voorheen wilde de ketel nog weleens gaan klapperen als alle radiatoren dicht stond en hij toch wilde gaan rondpompen. Over genoeg opties om rond te pompen voor de ketel maak ik me dus ook niet zo'n zorgen.
Laat even weten wat er gebeurd als de keerklep er andersom in zit. Ben benieuwd, het is afhankelijk van het vermogen van de warmtepomp tov het verlies of je alles dan warm krijgt zonder de cv ketel.
Nadeel is wel dat je een hogere aanvoer temp moet instellen dan nodig is omdat je een mengende vloer verdeler hebt.
Maar voordeel is dat je dan hogere aanvoertemperaturen kunt aanhouden voor de rad en een lagere instelling op de vloer kunt kiezen.
Je zal er geen hele hoge COP mee halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 08-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Ultiem is het niet inderdaad, nadeel van een paar verbouwing (sommige noodgedwongen) waardoor vooraf iets uitzoeken ineens andere prioriteiten krijgt 😉.

Momenteel draai ik met een COP (heel december) van 3.7 of 4.7 (afhankelijk van hoe ik mileuopbrengst in de vorm 720 moet interperteren). Eerste jaar met de WP en voor elke 1m3 gas minder kwam er 1.5kwh bij (vergelijking over heel December 2023 vs december 2024, zonder andere invloeden mee te nemen) Dat de COP naar beneden gaat zou kunnen, maar daar zal ik dan ook een oogje op houden zodra ik het heb aangepast. Als de temperatuur niet meer gehaald wordt zal ik wel kijken of er nog aanpassingen nodig zijn (staat nu op uitgebreid met een stooklijn van 0.2, dus vermoed dat hij zichzelf dan iets opschaalt indien nodig). Huidige aanvoer temp is 28 graden, mengverdeler staat op 35c, dus er is extra ruimte als het buiten nog heel veel kouder wordt en knijpen kan dus ook nog.

Laat het weten zodra ik het uit heb gevoerd, potentiele oplossing werd in ieder geval erg positief ontvangen hier thuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Het heeft even mogen duren (onder andere door zieken in het gezin, maar tegelijk ook de weerssituatie), maar ik heb de keerklep afgelopen weekend om kunnen draaien. Met de extra zonneschijn was het wat lastiger om alles ook echt te testen.

Ondertussen zijn de radiatoren boven ook warm te krijgen, geen storing op CV / Warmtepomp ivm eventuele flow etc. Het staat ondertussen meer dan 24h zo, dus de ketel heeft ook al rondgepompt, dus daar verwacht ik ook geen issues meer mee. Wat het met de COP / totaalverbruik gaat doen weet ik nog niet, maar dat zal ik een beetje in de gaten houden (ben dat nog niet zo mooi aan het monitoren als menig tweaker al wel doet ;-) ) en nu vergelijken met vorige week is niet helemaal eerlijk. @Technician- dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Goed gedaan @JoJo85 en gefeliciteerd !
In antwoord op een eerdere post van je: de CoP in het voorbeeld hierboven is "ongeveer 4.7". De milieuopbrengst is een slechte vertaling uit het Duits en moet je lezen als "warmte onttrokken uit de omgeving". Daar moet je dan eventueel warmteverlies in de buitenunit vanaf trekken en toegevoegde elektrische energie bij optellen om de totale warmteafgifte te krijgen.
Dat deel je vervolgens door je totaal elektrisch verbruik (inclusief externe pompen) om de CoP (of efficiëntie van je systeem) over de betreffende periode te bepalen.

Nog een dingetje: de Ecomline HR is een heel comfortabele en betrouwbare ketel, maar hij verbruikt wel vrij veel gas voor dat comfort. Bij ons was dat zo'n 8-10 m3 per maand alleen maar om een voorraadje warm water op temperatuur te houden. Als hij op een gegeven moment de geest geeft is het wel aantrekkelijk om een boiler te nemen die door de warmtepomp wordt verwarmd, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo85
Dank je wel Bas.

Wat betreft het berekenen van het COP, ik heb dus helaas alleen de gegevens (nog wel) vanuit de VRC 720. Ik lees (nog) geen ebus uit, er zit geen andere vorm oid voor monitoring tussen. Dat blijft dus een beetje gokken/schatten. Gekeken naar dagtotalen / maandtotalen kan ik op vergelijkbare dagen van vorig jaar gas en stroomverbruik vergelijken met gas en stroomverbruik dit jaar (dat is enige echt objective) en dan is het een erg positieve business case.

Wat betreft de Ecomline. Dat is inderdaad vaker verteld (comfortabel en betrouwbaar). Behalve 1 rubbertje is er nog niks gedaan in de 8 jaar dat wij hem in ons bezit hebben. Gezien de 'log' (handgeschreven door onderhoudsmonteur) zie ik dat er in de 10+ jaar daarvoor eigenlijk ook niks echt noemenswaardig onverwacht kapot is gegaan. Mocht hij de geest geven dan wordt het zeker aantrekkelijk om naar een ander alternatief te kijken. De 8 tot 10m3 kan ik beamen. In de zomermaanden is ons gasverbruik +- 25m3, tenzij er vakantie wordt gehouden. Dat terugrekenende komen wij ook in die range uit.
Mocht hij kapot zitten is een boiler wel wat lastiger, de CV ketel zit boven. Waar dan een boiler zou moeten komen, mits maten en gewichten (houten vloer) dat passend kunnen maken voor een gezin van 5. CV leidingen 'hergebruiken' om dan de boiler te verwarmen is vrij lastig omdat er dan andere afnemers (radiatoren) opzitten. Er even van uitgaande dat er een 3-wegklep komt die VVW en SWW los van elkaar mogelijk zou maken (nu niet zo aangesloten). Alternatief is compleet nieuw leidingwerk alleen daarvoor gaan plaatsen (snel gezegd: 8 meter omhoog, +- 10 naar andere kant van de woning en dan nog vanaf de zijkant naar halverwege (om op dezelfde plaats uit te komen). Dus mocht je daar nog een slim idee voor hebben... Please let me know. Want dat de Ecomline het waarschijnlijk niet nog 10jaar gaat volhouden is iets waar ik me terdege van bewust ben.
Alternatieven als Warmtepompboiler (er zit al een dakdoorvoer bijv.), een gesloten geiser (mocht het Gas toch blijven..) zitten in mijn overige overwegingen.
Pagina: 1