Warmtepompboiler gebruiken als buffervat voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-08 21:24
Bij een warmtepomp installatie met een klein minimaal afgifte systeem is een buffervat nodig. Ik vroeg mij af of je dit vat weg kunt laten als je al een warmtepompboiler hebt met een extra spiraal (die vaak voor zonneboilers gebruikt worden).

Volgens mij draaien warmte pompen de stroom richting om tijdens een defrost. Daarom dacht ik een warmtepompboiler in een circuit te plaatsen met keer kleppen. Op deze manier stroom er alleen water door de spiraal in de warmtepomp boiler bij een defrost run.

Het voordeel hiervan is dat je geen warmte uit je verwarmings circuit haalt en dat het weer een buffer vat scheelt. Defrost runs komen alleen voor wanneer het kouder word vaak komt de stooklijn temperatuur van de cv dan ook in de buurt van de stilstand temperatuur van een warmtepompboiler.

Wat vinden jullie hiervan ? zou een warmtepomp in storing oid raken door de veranderende temperaturen? Zou die zelfs stuk kunnen gaan als je defrost net na een legionella run? Een ander nadeel is dat het vat weer omhoog gebracht moet worden op een ongustige cop. Hoeveel vermogen gebruiken defrost runs ongeveer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2phhQtiJwadmPpvsgVT-ldJqiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nh9qW1opdPVWW5jgK8TAFaVn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Derpie1234 op 07-01-2025 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:20
Nee dat werkt niet en je verhaal is onjuist. Je helpt de gelaagdheid van je wpb om zeep op het moment dat je daar water door laat gaan. Bovendien is in veel installaties sprake van lagere temperaturen dan in een wpb.

Het circuit wordt alleen koudemiddelzijdig omgekeerd, het water blijft dezelfde kant op stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Aah tuurlijk ik snapte al niet hoe het warm zou worden bij het ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Maar dan nog zou de warmtepompboiler gebruikt kunnen worden, gelaagdheid is geen ding toch bij een warmtepomp boiler aangezien al het water uiteindelijk temperatuur aanneemt .

Bij het systeem wat ik voor ogen heb is de aanvoer temp van de cv rond de 45C, vergelijkbaar met de temperatuur in een warmtepompboiler (+-50C)

Je zou dan alleen met 3 weg kleppen ipv keerkleppen moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-08 22:14
Helaas is het vermogen van de spiraal veel te klein voor een defrostrun.
Dit zal dus amper helpen oftewel de moeite niet waard in mijn ogen. De WPB gaat niet in storing mocht je het toch willen aansluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
Hangt natuurlijk van de spiraal af maar vaak zijn die idd maar 1.5m2. aan de andere kant defrost runs kunnen met een temp van 25C dus met een kleine spiraal en 45C zou het ook moeten lukken.
Pagina: 1