Ik heb last van overgewicht.

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Hey allemaal.
Ik ben nieuw hier op Tweakers. Dus vergeef het mij als ik iets niet goed doe. Ik hoop in ieder geval dat ik op het juiste subforum zit.

Ik ben de afgelopen half jaar heel erg aangekomen. En je ziet het ook gewoon aan mijn uiterlijk nu. Ik word er zelfs erg onzeker van als ik mezelf in de spiegel bekijk. Nu beweeg ik op zich wel. Ik wandel veel (maar helaas niet iedere dag) Soms wandel ik vanaf mijn woonplaats helemaal naar de zee. Dat is zo'n 9.1 km. Als ik de zee dan eenmaal heb bereikt dan ga ik terug met de bus. Omdat ik dan te moe ben om ook nog eens helemaal terug te lopen.
Ondanks dat ik zoveel wandel blijft mij gewicht gewoon hetzelfde en val ik geen grammetje af. Dus ik vroeg mij af of jullie misschien nog tips hebben voor mij. Ik wil liever niet naar de sportschool gaan omdat dat zo duur is tegenwoordig. Maar misschien dat jullie andere ideeen hebben?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46
Je zou langs de huisarts kunnen gaan, consult kost je niets en die kan je op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-09 09:50
Dag,

Misschien niet helemaal het antwoord wat je wil horen, maar ga in gesprek met je huisarts.
Vaak weten zij of zijn er gewoon medewerkers bij de huisarts aanwezig die je kunnen helpen hiermee.
Ze gaan dan kijken naar je dagelijkse patronen zoals: wat eet je, hoeveel beweging, wat doe je op een dag.
ook kan er dan gekeken worden naar een mogelijk medische oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 10:04
Voeding doet 70% van de bepaling of je afvalt of aankomt. Ik zou eens (laten) berekenen wat je rustmetabolisme is en je voeding afstemmen dat je daar 90% per dag van binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:09
Is er een reden dat je het afgelopen jaar zoveel bent aangekomen?

Verder eens met bovenstaande dat een bezoek bij de huisarts altijd een goed idee is. Mogelijk is er een fysieke oorzaak, mogelijk mentaal of de huisarts kan andere gerichte tips geven als die je ziet en spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je in een half jaar tijd zoveel aankomt zou ik eens beginnen met een bezoekje aan de huisarts, om de oorzaak te achterhalen. Tenzij je zelf al weet dat het aan een bepaalde verandering in eet/beweegpatroon ligt, maar dan heb je in zekere zin eigenlijk ook de oplossing al (die verandering terugdraaien).

Zonder oorzaak is het ook lastig om je via een forum goed advies te geven en is het ook een veel te breed probleem specifiek voor hier in het Sport forum.

Daarom doe ik dit topic voor nu toch even op slot, ook om te voorkomen dat je verkeerd medisch advies krijgt.

Mocht je specifieke vragen hebben over hoe je laagdrempelig meer kan gaan bewegen/sporten, dan zou je daar een nieuw topic over kunnen starten, maar dan dus graag wel met een meer concrete insteek dan een vraag naar tips om af te vallen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ondanks dat het topic gesloten is, wil ik je nog wel even wat tips meegeven die elders op het forum gedeeld zijn (binnen een afgeschermd forumonderdeel):
Afvallen is een persoonlijk proces wat niet voor iedereen hetzelfde is. De meeste tips heb je waarschijnlijk al een keer gehoord, maar om echt jouw persoonlijke doel te halen is het belangrijk dat je nu eens wat strenger voor jezelf bent. Zorg er voor dat je jouw persoonlijke doelstelling in het oog houdt, maar staar je er niet dood op. Niet iedereen valt evenveel en even snel af.

Elke dag op de weegschaal staan geeft een goed inzicht in de natuurlijke schommelingen van je gewicht. Maar let op dat het dan ook niet zo erg is als je een dagje wat meer weegt, let dan vooral op de trend. Mocht je dit liever niet willen, doe dan gewoon een wekelijkse weging op zaterdag, dat geeft al goed genoeg inzicht in je lijn naar beneden.

In essentie is afvallen een proces van minder energie tot je nemen dan je lichaam nodig heeft, waardoor het reserves aan zal gaan spreken. Je hoeft daarbij niet persé veel minder te gaan eten, je kunt met behulp van sporten er ook voor zorgen dat je meer energie gaat verbranden.

Bepaalde soorten fruit en (snack)groentes doen het erg goed als tussendoortje. In fruit zitten relatief weinig calorieën (maar let op de suikers!) en bovendien krijg je meteen ook vitamines binnen. Sinaasappel of Aardbeien, bijvoorbeeld, zijn prima. Je kan weer ergens op knabbelen en het is nog lekker ook. Je kan ook een komkommer als tussendoortje eten en met wat peper en zout kan je het wat op smaak brengen.

Probeer in ieder geval te gaan snijden in de nutteloze calorieën. Als jij je een keer wilt laten gaan met een stukje taart of een biertje, ga vooral je gang. Maar let er wel mee op. Noten, chips, chocolade en taart zijn enorme caloriebommen, om nog maar niet te spreken over de suikers. Makkelijke energie (glucose) vind je lichaam wel prettig, maar we willen juist van die overtollige kilo's af, dus laat het lichaam er maar eens voor werken.

Drink veel water of eventueel light frisdranken. Door over te stappen van frisdrank zul je al een enorm verschil gaan merken in energie, en ook al een beetje in gewicht. Een glas cola van 250 mL bevat bijvoorbeeld 110 kcal.

Als je echt moeite hebt met afvallen en niet goed weet hoeveel je nu echt tot je neemt, maak dan gebruik van een App zoals FatSecret of MyFitnessPal.

Ga wat meer bewegen. Ga korte afstanden fietsen of lopen in plaats van de auto. Ga lekker een half uurtje wandelen elke avond en doe in het weekend een extra groot rondje. Het zijn echt de kleine dingen die het verschil gaan maken.

Onthoud dat het proces van afvallen geen eenmalig proces is. Als je eenmaal op gewicht bent zul je moeite moeten doen om die levenstijl vast te houden. Bedenk ook goed of dit iets is wat je zelf kunt bewerkstelligen (samen met ons), of dat je hier hulp bij wilt van bijvoorbeeld je huisarts of een voedingsdeskundige/(personal) trainer. Het is aan jou om de juiste houvast te vinden om dit te bereiken en vast te houden.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.