Vintage teak kast opknappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluzzerd
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-02 16:55
Hi Tweakers,

Ik heb een vintage teakfineer kast gekocht die wel wat liefde kan gebruiken (zie foto). Het doel is om de kast zijn originele mid-century uitstraling terug te geven, maar ik twijfel over welke producten het meest geschikt zijn: (gel)beits, olie (teak of Danish) etc. Heb twee fototjes toegevoegd van wat ik ongeveer wil. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

De situatie:
* Het gaat om een teakfineer kast met oneffenheden en vlekken op het blad.
* De kast is inmiddels schoongemaakt en ontvet, en ik ben van plan om het blad licht op te schuren.

Mijn vragen:
1. Wat kan ik het beste gebruiken na het schuren: (gel)beits, teak- of Danish-olie?
2. Is een waxlaag aan te raden voor de afwerking en bescherming?
3. Hebben jullie aanbevelingen voor specifieke merken of producten?

Bedankt alvast voor jullie hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c19U_Y1E84yccaXNX38CcJacHec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6ZtN1wcyWMYKEJUu1YRh6Pq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-E3zSlGQOxatJC6VghrsCM2GG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbySzySIVrfOCOUwo3KQ1msP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3X10T2UjtFs3ICOatZF-S0FQMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKbSXRx6gp3DLw2xDoLtpgMB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
Kluzzerd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:04:
Hi Tweakers,

Ik heb een vintage teakfineer kast gekocht die wel wat liefde kan gebruiken (zie foto). Het doel is om de kast zijn originele mid-century uitstraling terug te geven, maar ik twijfel over welke producten het meest geschikt zijn: (gel)beits, olie (teak of Danish) etc. Heb twee fototjes toegevoegd van wat ik ongeveer wil. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Wil je hem mooi eruit laten zien of echt origineel herstellen qua afwerking ook?

Als hij goed ontvet is (er zit geen was meer op) dan zou ik Osmo Hardwax gebruiken, meest natuurlijke look, makkelijk repareren, werkt op de meesten opppervlakten.

Beits zeker niet doen.

Danish olie kan ook maar hardwax zou veel meer bescherming bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 00:05
Als er vernis/lak opzit zou ik denk ik voor strippen gaan ipv schuren. Voor de (water)vlekken zou je kunnen kijken of je die weg krijgt met ontweringswater. Verder zou ik vooral heel erg oppassen met schuren, het fineer zal niet al te dik zijn.

Ik zou ook eerder iets van een wax of (lijnzaad)olie gebruiken denk ik

Je hebt ook van dit soort stiften (random google hit) mocht je kleine stukjes fineer willen aanstippen

[ Voor 21% gewijzigd door sjorsjes op 07-01-2025 14:25 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluzzerd
Muldert schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Wil je hem mooi eruit laten zien of echt origineel herstellen qua afwerking ook?

Als hij goed ontvet is (er zit geen was meer op) dan zou ik Osmo Hardwax gebruiken, meest natuurlijke look, makkelijk repareren, werkt op de meesten opppervlakten.

Beits zeker niet doen.

Danish olie kan ook maar hardwax zou veel meer bescherming bieden.
Beide als het kan, origineel herstellen maar misschien net wat mooier dan die ooit was :)

Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 16:40
@sjorsjes 's opmerking over het fineer, dat is wel een goede om ergens te checken.
We hebben ook een oude kast hier die juist "echt" fineer heeft, bijna 2 mm dikte, heel fors. Scheelt behoorlijk in hoe grondig je behandelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gezien je niet weet hoe dik het fineer is zou ik beginnen met een schraapstaal. Het zijn ook veel vlakke delen, dus goed te schrapen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluzzerd
sjorsjes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:22:
Als er vernis/lak opzit zou ik denk ik voor strippen gaan ipv schuren. Voor de (water)vlekken zou je kunnen kijken of je die weg krijgt met ontweringswater. Verder zou ik vooral heel erg oppassen met schuren, het fineer zal niet al te dik zijn.

Ik zou ook eerder iets van een wax of (lijnzaad)olie gebruiken denk ik

Je hebt ook van dit soort stiften (random google hit) mocht je kleine stukjes fineer willen aanstippen
Goeie tips, veel dank! 🙏🏼 Het fineer lijkt inderdaad erg dun te zijn, dus ik laat mijn schuurmachine maar even liggen ;)

Wat betreft de lijnzaadolie, maakt het nog uit welke ik daarvoor gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb er geen ervaring mee, ben vooral gecharmeerd van Osmo. Ik zou ook hier niet in 1x teveel teveel opbrengen, zowel ivm laagdikte/laagkwaliteit als vanwege het fineer.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexdb
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:49
Kluzzerd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Goeie tips, veel dank! 🙏🏼 Het fineer lijkt inderdaad erg dun te zijn, dus ik laat mijn schuurmachine maar even liggen ;)

Wat betreft de lijnzaadolie, maakt het nog uit welke ik daarvoor gebruik?
Ja, geen rauwe want dat blijft plakkend. Denk dat je er sowieso het beste af kan blijven met zo'n fineerlaagje, kans is namelijk vrij groot dat hij lelijker wordt dan hij nu is.
Pagina: 1