oven warmt wel op maar kaas smelt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-05 20:48
Wij hebben een ouder los staand IKEA gasfornuis met oven er in. De oven doet het niet goed.
Hij wordt opzich wel warm en ik zie de bubbels in de ovenschaal maar als er kaas op zit smelt die niet fatsoenlijk, ook bij pizza is dat een probleem.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Het is een IKEA Framtid Datid CG7 N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:15

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Welke stand gebruik je als het probleem zich voordoet?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht doet alleen het verwarmingselement aan de onderkant het nog, en die aan de bovenkant niet meer? Zit er ook een grill stand op waarbij juist alleen dat bovenste element gebruikt wordt? En zo ja: wordt de oven dan warm als je die stand gebruikt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16

Reptile209

- gers -

Zet je hem op hetelucht-circulatie, convectiestand of grill? Koop voor een paar piek een oventhermometer bij de Action en kijk eens hoe warm de oven echt wordt. Kijk eens op je energiemeter hoe veel vermogen de oven verbruikt als je hem aan zet en vergelijk dat met het typeplaatje om te zien of alle elementen werken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:56
Als de ovenschaal wel bubbelt, dan wordt i.i.g. een kookpunt bereikt. Heb je de temperatuur wel eens gecontroleerd?

Daarnaast, verschillende kazen, verschillende smeltpunten...en sommige smelten helemaal niet of slecht. Het is wel van belang om te weten waar het over gaat:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Flimovic schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:46:
Welke stand gebruik je als het probleem zich voordoet?
Het probleem doet zijch voor zowel bij boven / onder warmte als convectie / fan stand. Bij onder/boven warmte duurt het opwarmen wel langer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Om wat voor kaas gaat dit?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
gewoon belegen goudse 48++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
net even getest de gril wordt ook warm als ik die aan zet. Ik ga eens kijken of ik ergens een oventhermometer kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Iedereen bedankt voor het reageren. Ik heb met een oventhermometer vastgesteld dat de gehaalde temperatuur lager is dan ingesteld. Bij 200 haalt hij 170 bij 225 haalt hij tusen 200 en 210 en op max haalt hij 225.

Ook kwam ik bij de test niet lekker bij de pizzasteen dus moest de deur wat langer open laten, dan zakt de temperatuur (natuurlijk) flink en duurt het lang voor het weer goed warm is.

Dus en kwestie van iets hoger zetten en wat sneller de deur open en dicht lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:56
rexmedorum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:17:
Iedereen bedankt voor het reageren. Ik heb met een oventhermometer vastgesteld dat de gehaalde temperatuur lager is dan ingesteld. Bij 200 haalt hij 170 bij 225 haalt hij tusen 200 en 210 en op max haalt hij 225.

Ook kwam ik bij de test niet lekker bij de pizzasteen dus moest de deur wat langer open laten, dan zakt de temperatuur (natuurlijk) flink en duurt het lang voor het weer goed warm is.

Dus en kwestie van iets hoger zetten en wat sneller de deur open en dicht lijkt het.
Die temperaturen zouden je kaas alsnog makkelijk moeten laten smelten. Heb je de temperatuur bovenop het gerecht gemeten? Want het klinkt een beetje alsof de bovenverwarming het niet of slecht doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 23:03
Als je de oven heel kort aanzet kan je voorzichtig voelen of de verwarming aan de bovenkant. Heet wordt. Dus heel kort heel snel aanraken. Maar helemaal uitsluiten doet het niet want als die half werkt zal die ook nog wel warm/heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:19
ajow schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:46:
Als je de oven heel kort aanzet kan je voorzichtig voelen of de verwarming aan de bovenkant. Heet wordt. Dus heel kort heel snel aanraken. Maar helemaal uitsluiten doet het niet want als die half werkt zal die ook nog wel warm/heet worden.
Of iets langer wachten maar dan met nette vingers water ertegenaan werpen, water zou moeten verdampen.
Pagina: 1