Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassink
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-01 12:12
Zoals de titel aangeeft heb ik interesse om een VR headset aan te schaffen.
Aangezien ik niemand direct ken die er al 1 heeft, heb ik helaas nog geen eigen ervaring kunnen opdoen, maar ben wel erg geinteresseerd. Ik weet er echter vrij weinig van, vandaar dat ik nog een aantal vragen heb voordat ik eventueel een VR set aankoop.

Ik heb het VR-ervaringen topic bekeken, maar kreeg ook de indruk dat de intropost daar al wat verouderd was.
De vragen die ik nog heb zijn als volgt:

1. Ik zie meerdere opslaggroottes (128 gb, 512 gb, enz.). Ligt ook wel voor de hand denk ik, maar ik neem aan dat dit bepaald hoeveel er aan standalone games kan worden opgeslagen?

Dit lijkt me voor mijzelf dan minder relevant, ik ben meer geïnteresserd om de bril aan mijn laptop te koppelen. Ik neem aan dat in dat geval de opslagruimte van de bril zelf geen rol speelt.

2. De Meta Quest 3 is wel een van de opties die ik serieus overweeg, maar ik begrijp dat hier een Meta/Facebook account voor nodig is? Laten we voorop stellen dat ik geen facebook heb, en daar niet aan begin voor een VR bril. Is het echt noodzakelijk voor de werking? Ook als ik geen standalone functionaliteit gebruik? Dan valt de Meta Quest voor mij direct af....

3. Een andere optie zou dan misschien de Pico 4 Ultra zou zijn? Ik zie echter in de Pricewatch echter dat deze alleen standalone zou zijn? Hoewel ik de informatie in de pricewatch vaak/altijd vertrouw, zie ik bij de Mediamarkt dat deze wel gewoon aan de PC kan. Ook de pricewatch-informatie bij de Pico 4 128gb is heel anders dan bij de Ultra.

4. Bij de Metra Quest zie ik extra accesoires zoals de link kabel, elite headstrap met/zonder accu. Zijn deze er ook bij de Pico? En in hoeverre heb je deze accesoires nodig?

5. Zoals ik eerder aangaf, ben ik denk ik niet, of minder, geinteresseerd in de standalone functies. Ik hoef dan wat mij betreft ook niet per sé geld te besteden aan het hele platform daarachter. Echter zijn de VR sets met uitsluitend PC functionaliteit, die ik in de pricewatch zie, juist die uit het duurdere segment, of lijken mij verouderd. Zijn er dan geen nieuwe PC-only headsets, voor een betere prijs?

Ik hoop dat hier ervaren VR headset gebruikers zijn die juist deze vragen kunnen beantwoorden, bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmbaas
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 13:31
Nou, we hebben hier in huis de Meta Quest 3 waar na een jaartje gebruik de arm spontaan van loskwam (ja, spontaan, nee, niet gegooid). En aangezien Meta weet dat dit een probleem is, vergoeden ze het niet, want niet herstelbaar dus stuurt Coolblue de kapotte bril direct weer terug: gebruikersschade. Wat het dus niet is.

Dus, back on topic, die zou ik eerder laten liggen of perventief de hele linker arm met ducttape bewerken.

Overigens is onze Q3 nu ook aan het oververhitten, en ook dat willen ze niet nakijken, want: je raadt het al, gebruikersschade dus wordt er verder niet gekeken.

Om jezelf een hoop ergernis en een advocaat te besparen (ja, CB, die komt eraan) zou ik die nu juist niet doen.

Ik heb wel gezien dat de bouwkwaliteit van de Vive veel beter is. Die is dus duurder maar dat heeft een reden.

Check ff op quest 3 arm problems, dan krijg je daar wat meer van mee. En de extra (en dure) onderdelen zijn de moeite wel waard als je echt relaxed wil spelen, maar ik ben inmiddels iets gekleurd in het graaiaspect van de Meta.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:42
Ondanks de ervaringen van @rmbaas moet het wel gezegd worden dat de Quest 3 best wat leuke exclusives heeft (zoals Batman Arkham Shadow en Assassins Creed Nexus).
De PSVR2 heeft er trouwens ook enkele (Horizon Call of the Mountain en The Dark Pictures Switchback), maar daar heb je dan wel een PS5 console voor nodig (de headset gaat mits een adapter (€60) ook op pc).
Best de moeite om eens te kijken welke games op welk platform beschikbaar zijn.

Beide headsets waren rond Black Friday in de aanbieding, dus hier loont het misschien ook de moeite om een price alert in de pricewatch te aan te maken als je nog even kan wachten met je aankoop.
Edit: de quest 3 is nog steeds in prijs verlaagd.

Verder zou ik enkel nog zelf een headset willen met inside-out tracking, dan moet je nergens nog basisstations in je huis zetten voor de tracking (zoals bv bij een Valve Index).

[ Voor 3% gewijzigd door DenHond op 29-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:46
Heb zelf een PSVR2 en dat bevalt zeer goed; heb alleen geen vergelijkingsmateriaal. Bent nog wel een adapter nodig om deze op de pc te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwaarden
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:43
Ik ben ook net zelf in de (PC)VR gestapt vanuit een budget uitgangspunt (via de V&A heb ik een een PC van ~€500,- samengesteld). Voor de bril was had ik mezelf 3 opties gegeven:

1. Oculus Rift S - Budget ~€100, inside out tracking, heeft zich bewezen

2. Meta Quest 2 - Budget ~€200, inside out tracking, hogere resolutie, draadloos VR mogelijk in andere ruimte, standalone mogelijk

3. PSVR2 - Budget ~€300, inside out tracking, hoge resolutie, ook op mijn PS5 bruikbaar

Ik ben uiteindelijk voor keuze 1 gegaan en heb voor €75 een hele nette Rift S gekocht in de V&A. Dit paste op het moment het best in mijn budget keuze en met mijn budget PC zou ik het maximale eruit moeten kunnen halen. Tevens is upgraden altijd nog mogelijk en op €75 kun je niet stuk gaan.

Voor gebruik van de Rift S moest ik ook een Meta account aanmaken maar een Meta account ≠ Facebook account. je kunt wel via Facebook inloggen en je kunt ze ook koppelen maar je kunt ook gewoon een losse Meta account aanmaken. Deze is nodig om de software op te starten en aankopen te doen in de Meta store.

Ik ben uiteindelijk heel erg tevreden met mijn keuze en ben enorm aan het genieten van Half Life Alyx die er fantastisch uitziet!

[ Voor 5% gewijzigd door iwaarden op 30-01-2025 17:37 ]