Netwerk AP's met aparte PoE router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 20:53
Hallo allemaal!

Momenteel ben ik klant bij Telenet, maar wij wisselen af en toe wel van provider om een beetje te kunnen besparen. Tijdens de renovatie van ons huis voorzien wij op veel plekken vast netwerk met Cat6-kabel.

Ik zou nu graag de WiFi van de provider-specifieke router willen uitschakelen en zelf een WiFi-netwerk creëren met een PoE-switch of router en access points.

Op het forum hier vind ik veel info over het kiezen van een AP, maar zeer weinig over de combinatie met een PoE-router.

Wat zijn jullie ervaringen? Welke combinaties werken goed voor jullie? En zijn er budgetvriendelijke oplossingen hiervoor (lees: geen systeem van > € 1 000)? Ik lees veel over Ubiquiti, maar dat vind ik een beetje duur voor thuisgebruik :)

Groetjes! :)

Beste antwoord (via xT_Go op 08-01-2025 07:23)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PoE router?

Daar lees je waarschijnlijk weinig over omdat dat geen ding is...

Een router is een layer 3 apparaat (die soms in consumentenapparatuur wordt gecombineerd met een layer 2 WiFi AP en switch), PoE is een layer 1 functionalteit.- dat wordt zelden gemengd.

PoE Power Source Equipment (PSE) is normaliter ofwel een injector (voor een enkele kabel) of een PoE switch (voor meerdere kabels).

Eigen WiFi en PoE heeft dus ook niets te maken met routerfunctionaliteit die je van je provider krijgt, dus je hebt geen andere router nodig. De meest eenvoudige PoE opstelling met een Telenet router:

Telenet (modem/ONT) router -> PoE Switch -> PoE AP's.

Een PoE switch hoeft maar een paar tientjes te kosten, PoE AP's kosten meestal meer richting EUR 100, al kun je iets goedkoper cq veel duurder uitkomen afhankelijk van je voorkeuren.

Let op dat je switch in staat moet zijn om genoeg vermogen te leveren op juiste PoE standaard voor de AP's. Kies dus eerst je AP's en dan pas een switch die in staat is om ze te voeden.

Qua AP's zou ik voordat je kijkt naar een specifieke merk of model beginnen met je situatie en je eisen duidelijk te krijgen. In een gemiddelde Nederlandse gezinswoning kun je alles dekken met twee van de meest eenvoudige AP's van een doorsnee systeem. In Belgie is er meer diversiteit qua woningen, maar je moet erg riant wonen wil je meer dan drie AP's binnenhuis nodig hebben - dus het zou me verbazen als je met twee of drie AP's en een PoE switch uitkomt op meer dan de helft van de genoemde EUR 1000.

Ter vergelijking, ik heb twee HPE Aruba InstantOn AP22 AP's (momenteel EUR 106 in pricewacht) gevoed door een ZyXEL GS1005HP switch (momenteel EUR 45), totaal dus EUR 257. Hiermee dek ik een relatief lastige woning van 136m^2 over twee verdiepingen met zware betonvloer ertussen en ook een zware betonnen draagmuur dwars door de woning. De AP's vragen elk 10.1W met 802.3af, de switch kan 60W leveren met 802.3at (backwards compatible met 802.3af)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Goedkoopste consumenten PoE optie die ik ken (die ook prima werkt is:

uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
uitvoering: TP-Link Deco X50 PoE V1 (3-pack)

Ben je voor ongeveer 300-350 euro klaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PoE router?

Een router is een layer 3 apparaat (die soms in consumentenapparatuur wordt gecombineerd met een layer 2 WiFi AP en switch), PoE is een layer 1 functionalteit.- dat wordt zelden gemengd.

PoE Power Source Equipment (PSE) is normaliter ofwel een injector (voor een enkele kabel) of een PoE switch (voor meerdere kabels).

Eigen WiFi en PoE heeft dus ook niets te maken met routerfunctionaliteit die je van je provider krijgt, dus je hebt geen andere router nodig. De meest eenvoudige PoE opstelling met een Telenet router:

Telenet (modem/ONT) router -> PoE Switch -> PoE AP's.

Een PoE switch hoeft maar een paar tientjes te kosten, PoE AP's kosten meestal meer richting EUR 100, al kun je iets goedkoper cq veel duurder uitkomen afhankelijk van je voorkeuren.

Let op dat je switch in staat moet zijn om genoeg vermogen te leveren op juiste PoE standaard voor de AP's. Kies dus eerst je AP's en dan pas een switch die in staat is om ze te voeden.

Qua AP's zou ik voordat je kijkt naar een specifieke merk of model beginnen met je situatie en je eisen duidelijk te krijgen. In een gemiddelde Nederlandse gezinswoning kun je alles dekken met twee van de meest eenvoudige AP's van een doorsnee systeem. In Belgie is er meer diversiteit qua woningen, maar je moet erg riant wonen wil je meer dan drie AP's binnenhuis nodig hebben - dus het zou me verbazen als je met twee of drie AP's en een PoE switch uitkomt op meer dan de helft van de genoemde EUR 1000.

Ter vergelijking, ik heb twee HPE Aruba InstantOn AP22 AP's (momenteel EUR 106 in pricewacht) gevoed door een ZyXEL GS1005HP switch (momenteel EUR 45), totaal dus EUR 257. Hiermee dek ik een relatief lastige woning van 136m^2 over twee verdiepingen met zware betonvloer ertussen en ook een zware betonnen draagmuur dwars door de woning. De AP's vragen elk 10.1W met 802.3af, de switch kan 60W leveren met 802.3at (backwards compatible met 802.3af)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
dion_b schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:29:
PoE router?

Ik bedoel hier eerder mee dat ik de AP's zou willen kunnen managen samen met mijn andere apparaten. Dan zou ik moeten gaan voor een managed switch met PoE-poorten, ben ik hier dan correct in?
dion_b schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:29:
Ik zou dan sowieso gaan voor een PoE-switch met 802.3at, niet? Lijkt me wel sterk dat er AP's bestaan die meer dan 30W gaan vragen voor een thuissituatie.

[ Voor 3% gewijzigd door xT_Go op 07-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
Kun je iets meer uitleg geven wat je bedoelt met managen?

Als je bijvoorbeeld aparte vlans wilt hebben en die met 1 interface wilt beheren dan kom je op oplossingen uit als Unifi, Omada of Aruba Instant on.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
xT_Go schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik zou dan sowieso gaan voor een PoE-switch met 802.3at, niet? Lijkt me wel sterk dat er AP's bestaan die meer dan 30W gaan vragen voor een thuissituatie.
Oudere generatie Wifi 5 APs hebben vaak genoeg aan PoE (max 15W).
De nieuwere generatie Wifi 6 en Wifi 7 willen vaak PoE+ (max 30W).

Als je meerdere PoE+ APs aansluit op een PoE+ switch, moet de voeding van de switch voldoende sterk zijn om al deze switches van vermogen te voorzien.
Vaak wordt er dan gesproken over een "beschikbaar PoE budget" van de switch.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xT_Go schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Ik bedoel hier eerder mee dat ik de AP's zou willen kunnen managen samen met mijn andere apparaten. Dan zou ik moeten gaan voor een managed switch met PoE-poorten, ben ik hier dan correct in?
Wat ben je idd van plan te managen? Ik lees nergens requirements van dingen als VLANs waar dit handig voor zou zijn. Heb je die wel, dan zijn die requirements - en niet PoE an sich - bepalend voor wat je het beste kunt kiezen. Het zou dan wel helpen als je hier uitgebreid zou aangeven hoe/wat/waar.
[...]

Ik heb een paar monsters (WiFi-7, 4x4 MIMO, tri-band, 2x 10Gb Ethernet koper) voorbij zien komen die 802.3bt (max 52W) gebruiken. Maar dan heb je het niet over EUR 100 per AP. En ik zie niet snel in waarom je >2Gbps per device draadloos nodig zou hebben.

Let wel op dat er een verschil is tussen geleverd vermogen door de PSE en geleverd op de PD, dus 30W max op de switch betekent 25W max op de AP('s). Dan nog, hou rekening met stroomkosten van apparatuur - tenzij je specifieke eisen hebt zou ik verbruik onder de 10W per AP willen houden en dan is 802.3af meer dan voldoende - maar kan 802.3at geen kwaad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xT_Go
Alvast dank allemaal, ik heb nu een wat beter zicht op wat ik wil. Qua AP's lijken de Deco's inderdaad meer dan voldoende :)

Nu, voor het managen moet ik zelf nog even uitmaken wat ik exact wil, maar dan denk ik dat ik op een ander deel van het forum wel al veel informatie ga vinden :)

Dank voor al jullie advies!
Pagina: 1