Diepvries slaat veel aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 14:00
Hallo,

Heb het volgende voor:
Betreft een bosch diepvries (rechtopstaand model +- 1700 hoog) nofrost.
Deze is ongeveer een 9 à 10 jaar oud. Hij staat in de kelder (droge kelder +- 12 graden constant) De vriezer werkt nog steeds naar behoren, echter hebben we de laatste maand volgende opgemerkt:

Een goeie maand geleden lag er in één van de middelste lades een waterplasje (doorzichtig van kleur), de geur ervan was behoorlijk chemisch, moeilijk te beschrijven (geen idee vanwaar die vloeistof komt). Daar de geur niet direct uit de vriezer te krijgen was hebben we eind vorig jaar de vriezer helemaal geleegd en uitgewassen. Daarna heeft de vriezer een dag of vier leeg en uit gestaan. Nu staat hij terug een vier dagen aan, de geur is verdwenen en geen vloeistofplekken, weliswaar met minder inhoud erin. Dacht hem wat te vullen met isolatieplaat overschotten die ik nog liggen had en nog wat flessen gevuld met water denk wel een liter of tien samen, daar ik dacht een gevulde vriezer verbruikt minder? (De deur sluit voor zover ik kan zien ook mooi af, bij sluiten van de deur zuigt hij deze mooi aan en bij openen voel je dat hij weerstand heeft)

Nu merken we op dat hij nogal veel aanslaat. Sinds gisteren hem even in een slim stopcontact gedaan. Waarop ik nu kan zien dat hij volgende patroon doet:
Tijdens het aanslaan verbruikt hij 75 watt. Per uur is dat een patroon van 15min aanslaan en dan 10min uit, vervolgens 15min aanslaan, en weer 10min uit, enz ... Lijkt me toch zeer veel?

Kan dit komen doordat de vriezer nog niet optimaal gevuld is?
Of was de vloeistof in de bak koelmiddel? Waardoor er nu een tekort is?

Wat is jullie mening?
Iets mis of gewoon door ouderdom en beter venieuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 20:54
Als je vloeistof hebt gevonden in je vriezer en deze werkt nog kun je er vanuit gaan dat dit geen koudemiddel is. (zo heet het koelmiddel). Als je dat kwijt bent hoor je heel even een issend geluid en is de vriezer leeg en werkt dan helemaal niet meer. Het veel aanslaan van de compressor kan betekenen dat deze niet efficient meer werkt.

Gezien de leeftijd van je vriezer zou ik de achterkant eens goed bekijken. Waarschijnlijk zit het zwarte gedeelte vol met stof. Deze condensor zorgt ervoor dat je koudemiddel weer vloeistofvormig kan worden als deze heel erg smerig is dan kan deze de warmte niet goed kwijt waardoor de vrieze niet meer efficient kan koelen.

Als je de vriezer toch van zijn plek heb dan goed de achterkant schoonmaken. Laat even weten hoe het gegaan is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psil
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-04 14:00
nodri2000 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:24:
Als je vloeistof hebt gevonden in je vriezer en deze werkt nog kun je er vanuit gaan dat dit geen koudemiddel is. (zo heet het koelmiddel). Als je dat kwijt bent hoor je heel even een issend geluid en is de vriezer leeg en werkt dan helemaal niet meer. Het veel aanslaan van de compressor kan betekenen dat deze niet efficient meer werkt.

Gezien de leeftijd van je vriezer zou ik de achterkant eens goed bekijken. Waarschijnlijk zit het zwarte gedeelte vol met stof. Deze condensor zorgt ervoor dat je koudemiddel weer vloeistofvormig kan worden als deze heel erg smerig is dan kan deze de warmte niet goed kwijt waardoor de vrieze niet meer efficient kan koelen.

Als je de vriezer toch van zijn plek heb dan goed de achterkant schoonmaken. Laat even weten hoe het gegaan is.
Bedankt voor je antwoord!

De vriezer staat een 10cm van de muur, heb deze tijdens de schoonmaak ook aan de achterzijde proper gemaakt. Het zwarte gedeelte (grote rooster van beneden tot boven) was nog behoorlijk proper, geen stof of dergelijke zelf. Ik merk wel op dat deze warm wordt, niet dat je je hand er niet op kan houden, maar gewoon warm, geen idee of dat normaal is? Al een plus dat het hoogst waarschijnlijk niet met de het koudemiddel te maken heeft, waar de chemische geur vloeistof dan vandaan komt blijft een raadsel, maar heeft er waarschijnlijk niets mee te maken dan.

Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?
Gewoon ouderdom?
Als ik rap nu uitreken volgens het patroon kom ik op een verbruik van 438kwh wat toch veel te hoog is?
Of is het gewoon dat de vriezer nog niet goed gevuld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:08
is hey probleem ontdekt na het schoonmaken?
Mogelijk is er dan toch een klein lek ontstaan waardoor er nu minder koude middel in zit en hij minder goed koelt.
Dit zal steeds erger worden tot hij helemaal niet meer koelt.
Meet ook eens de temperatuur in de vriezer.
blijft deze wel goed op niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als koelmiddel lekt, dan verdampt het. Dit kan niet als plasje blijven liggen en al helemaal niet midden in de koelkast in een lade. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Dat het plasje stinkt heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat het water is dat besmet is met bacteriën en/of schimmels.

Het wil niet zeggen dat je koelkast niet alsnog lek is. Er kan gas ontsnapt zijn uit het koelcircuit waardoor de koelcapaciteit is afgenomen en de koelkast veel harder moet werken om op temperatuur te komen. Als je recent de koelkast gevuld hebt met veel spullen op kamertemperatuur dan is het logisch dat de koelkast even harder moet werken. Na 1-2 dagen moet dat effect er wel helemaal af zijn.

Het zwarte rooster moet warm worden als de koelkast in bedrijf is. Dat is nu eenmaal hoe een warmtepomp werkt. Die transporteert warmte van binnen de koelkast naar buiten. Dus dat is een goed teken.

Op gezette tijden de temperatuur van de koelkast en vriezer meten zou een volgende stap kunnen zijn. Een thermometer met datalogger is daarvoor het beste. Anders kun je het beste een goedkope thermometer met draadje aanschaffen. Dat draadje met voelsensor kun je dan in de koelkast leggen om te voorkomen dat je elke keer de deur moet openmaken om de temperatuur te meten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:16
Psil schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?
Gewoon ouderdom?
Als ik rap nu uitreken volgens het patroon kom ik op een verbruik van 438kwh wat toch veel te hoog is?
Of is het gewoon dat de vriezer nog niet goed gevuld is?
Wellicht kan je bij de fabrikant nagaan hoeveel het "normale" jaarverbruik van jouw vriezer zou moeten zijn.
Ik heb het idee dat 438 wel wat aan de hoge kant is.

Het kan natuurlijk ook dat de compressor slijt (door de jaren heen) en daardoor slechter gaat werken, wat dan weer leidt tot een hoger energie verbruik.

Wil je de vriezer blijven gebruiken in de toekomst?
Kan dan eens wat een vervangend model aan stroom verbruik heeft op jaarbasis.
10 jaar is wel al ouder, maar nog niet extreem oud...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1