Velgen warm en piepen bij rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In september heeft mijn Civic 2009 (195000km) twee remschijven voor gekregen omdat deze vreselijk deden piepen bij het remmen.

Daarna leek het erop alsof de remmen vastliepen, maar dat bleek achter te zijn. Een achterwiel straalde gewoon hitte, was niet aan te raken. Duidelijk probleem.
Hier is één nieuwe klauw gemonteerd en nieuwe schijven door diezelfde garage. (dit was vrij duur)

Inmiddels wat weken verder, maar het lijkt erop dat de voorkant ook niet helemaal vrij loopt. Verbruik is hoger en hybride blijft energie uit de accu nemen.
De garage heeft dit nogmaals bekeken en constateerde eigenlijk niets.
Dus ik dacht: mooi gefixt.

Nu lijkt het erop dat er nog steeds wat is. Vanmorgen heb ik na 20min snelweg vrijwel volledig op de motor geremd (hybride) tot de parkeerplaats. Hoogstens twee keer vanaf 30km/h geremd.
Beide velgen voor zijn warm, zeker 40-50c en de auto piept na de rit op de wielomwentelingen, dit verdwijnt als je remt.
Duidelijk iets met de remmen niet in de haak dus, piepen hoort niet.

Echter... ik heb een andere auto gekocht en deze ruil ik in. Hoe kan ik hier nu het beste mee verder gaan?

Het originele garagebedrijf vragen dit op te lossen? Dat kost mij waarschijnlijk extra geld.
Met de verkoper van de andere auto heronderhandelen?

Verzwijgen is natuurlijk niet netjes. Dit probleem was waarschijnlijk al aanwezig toen bij taxatie.

Beste antwoord (via jeroen3 op 07-01-2025 17:34)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
jeroen3 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Ja dat is het dus. Loopt eigenlijk prima, gaat wel een stuk stroever dan achter, maar voor zit er natuurlijk een versnellingsbak aan vast. En ik ben geen monteur, dus ik heb weinig referentie.

Ik zal de kwestie eens voorleggen bij de garage van de reparatie. Maar ik denk niet dat zij er tijd voor hebben voordat ik hem daadwerkelijk inlever.
Gewoon aangeven bij de inruil dat de remmen gangbaar moeten worden gemaakt, standaard klusje voor een garage.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:05
Nou niet verzwijgen dan maar hele verhaal uitleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:20

DaWaN

'r you wicked ??

Waarschijnlijk zijn de remklauwen voor niet lekker gangbaar, dit is niet vreemd voor een 15 jaar oude auto.
Ik zou het gewoon melden bij de inruil, ik verwacht niet dat men daar moeilijk over gaat doen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:43
Ook nieuwe remmen kunnen piepen als de glijpennen in de remklauwen droog gemonteerd worden, zonder vet dus.

Of de remmen aanlopen is makkelijk te testen, opkrikken en ff aan het wiel draaien. Velgen kunnen overigens best warm worden van normaal rij gedrag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit klinkt duidelijk als een probleem met roest in de rem:

Het welbekende ANWB filmpje hierover.

Heb zelf dit fenomeen met onze vorige auto ook twee keer meegemaakt.
Bloedhete velgen, gewoon omdat de blokken tegen de schijven aan bleven slepen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
FastFred schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:52:
Of de remmen aanlopen is makkelijk te testen, opkrikken en ff aan het wiel draaien. Velgen kunnen overigens best warm worden van normaal rij gedrag ;)
Ja dat is het dus. Loopt eigenlijk prima, gaat wel een stuk stroever dan achter, maar voor zit er natuurlijk een versnellingsbak aan vast. En ik ben geen monteur, dus ik heb weinig referentie.

Ik zal de kwestie eens voorleggen bij de garage van de reparatie. Maar ik denk niet dat zij er tijd voor hebben voordat ik hem daadwerkelijk inlever.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:11

The Wizard

Moderator Mobile
jeroen3 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Gewoon aangeven bij de inruil dat de remmen gangbaar moeten worden gemaakt, standaard klusje voor een garage.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Nou, vandaag op de terugweg van werk is het verbruik weer normaal en bij aankomst de velg niet meer dan lauw.

Lastig deze af-en-toe problemen.

Ik zal het bij het inleveren vertellen.
Pagina: 1