Kallax kastenwand of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasknijper
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-02 09:28
Beste Tweakers,

ik heb wat hulp nodig bij het samenstellen van een kastenwand. Ik heb een wand van 300cm bij 260cm hoog. Op dit moment staan er twee kasten die en hangen er wat planken aan de muur die ik wil vervangen met een kastenwand.
Deze kasten wil ik gaan gebruiken voor een bordspel verzameling, om wat lego modellen op display te zetten en dergelijk. Ook zullen enkele boeken in de kastenwand geplaatst worden, maar dit zal een klein gedeelte zijn.

Na wat onderzoek ben ik er achter dat Ikea Kallax kasten goed zouden passen. Namelijk twee kallax kasten 4x4 op de vloer. Met daar bovenop twee 4x3 op de zijkant. (zie afbeeldingen)

Mijn vraag die overblijft is hoe ik hier een solide constructie van maak. De kallax 4x3 is niet geschikt om op te hangen, maar dit zou ik toch willen doen met wat extra steun op de 4x4 kast.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan doen?
Of moet ik dit idee links laten liggen en opzoek gaan naar een andere soort kast?

Alvast bedankt voor de tips :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAF6YFa3AWIt7G4ZLKyV9ZyP8Ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ywc4T61pF9kpO71OohTaU9LJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVDdj9GNDR4jgLN9dZkIRK23ua8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2c7DXSXlWTHoRLyujO9gDHBA.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via Wasknijper op 07-01-2025 11:15)

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 16:14
blijven de onderste 2 in de basis op de grond staan? En die andere 2 zet je er bovenop?
Er zitten muurankers bij die kasten. Je ziet ze ook op je geplaatste foto's.

Zet de onderste 2 neer. Veranker ze aan de muur, zet de volgende 2 er bovenop en veranker ze ook aan de muur. Zorg wel dat je ze goed pas zet zodat je geen grote kieren tussen de kasten hebt.

Voila! klaar.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt mij prima te doen toch? En IKEA kasten kosten ook niet de wereld.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
blijven de onderste 2 in de basis op de grond staan? En die andere 2 zet je er bovenop?

Zet de onderste 2 neer. Veranker ze aan de muur, zet de volgende 2 er bovenop en veranker ze ook aan de muur. Zorg wel dat je ze goed pas zet zodat je geen grote kieren tussen de kasten hebt.

Voila! klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goeiedagschotel
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11:29
Heb er zelf ook meerdere en zijn zeer stevige kasten. Ik gebruik momenteel de vakkenkast 4x4 in mijn thuis kantoor voor displayen van Lego en Funko. Werkt meer dan prima, en kan je gewoon ophangen aan de meegeleverde ankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasknijper
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-02 09:28
JipJapGoedje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:56:

Voila! klaar.
Ik ben van plan om tussen beide lagen een dunne rubberen laag neer te leggen, vergelijkbaar met een antislip mat. De vloer is bij mijn weten waterpas, maar dit is bij het plaatsen wel iets om in het achterhoofd te houden.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JipJapGoedje
Wasknijper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik ben van plan om tussen beide lagen een dunne rubberen laag neer te leggen, vergelijkbaar met een antislip mat. De vloer is bij mijn weten waterpas, maar dit is bij het plaatsen wel iets om in het achterhoofd te houden.

Bedankt!
bij het tegen de muur schroeven 'trek' je de kast naar achteren.

Als je er dan nog 2 bovenop zet en je doet hetzelfde kan je een lelijke kier tussen beide kasten krijgen. Dus even spelen met het uitpassen daarvan.

Ze zullen dan met boeken, lego etc nooit meer van de muur af kunnen vallen.

Je hebt allerlei licht systemen voor deze kasten zodat je lego sets ook nog een beetje leuk belicht kunnen worden. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Links en rechts gaatje boren in beide kasten, 8mm houtplug erin, op elkaar zetten en die verschuiven nooit meer ten opzichte van elkaar. En dan de bijgeleverde wandankers gebruiken zodat ze ook niet meer wankelen of vooroverhellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:46

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Groningerkoek schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:18:
Links en rechts gaatje boren in beide kasten, 8mm houtplug erin, op elkaar zetten en die verschuiven nooit meer ten opzichte van elkaar. En dan de bijgeleverde wandankers gebruiken zodat ze ook niet meer wankelen of vooroverhellen.
Niet boren in kallax. Dit is opgedikt karton. Ieder hartje dat dieper gaat dan 1,5mm komt in het luchtledige terecht, voor de prefab montage hoekjes zit een kleine versterkte strook in het paneel. (Ja ik heb ook zo een kallax vernield, was drie tientjes leergeld)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Niet boren in kallax. Dit is opgedikt karton. Ieder hartje dat dieper gaat dan 1,5mm komt in het luchtledige terecht, voor de prefab montage hoekjes zit een kleine versterkte strook in het paneel. (Ja ik heb ook zo een kallax vernield, was drie tientjes leergeld)
Je moet ook een goed punt pakken. Als je ter hoogte van de horizontale houtpluggen gaat zitten dan zit je goed. Deze nieuwe verticale pluggen hoeven ook niets te dragen en verwerken ook amper krachten, ze zorgen alleen maar voor een goede uitlijning en voorkomen verschuiven.

(Ik ken ze, heb er zelf 7 in de kelder staan ;)
Pagina: 1