Toezicht iPhone tiener in niet-Apple ecosysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Tot op heden gebruiken wij thuis geen Apple apparatuur. We zitten op Android waardoor we met ons gezin Google opslag, Google betaalmethodes, Family link, etc. kunnen delen. Nu is onze (puber) zoon gezwicht voor de iPhone's die iedereen in zijn omgeving heeft en hij is onmogelijk van dit idee af te brengen. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin, maar ik zie ook hoe pubers zwichten voor groepsdruk en mee willen doen met dit soort 'status' producten. We hebben het er uitvoerig met hem over gehad maar een iPhone is niet uit zijn puberbrein te praten.

En dat is op zich niet zo'n probleem, echter zijn er wel een aantal functionaliteiten waar wij graag toezicht / controle op willen kunnen houden omdat hij nog niet zo volwassen is dat hij dat allemaal maar lekker zelf kan bepalen:
  • Locatie: we wonen in een redelijk grote stad en voor sporten / hobby's / werk is hij ook regelmatig 's avonds nog op pad. Als hij - om wat voor reden dan ook - later thuis is dan afgesproken is het soms toch prettig om even zijn locatie te kunnen checken.
  • Vergrendelen: om nachtelijk gebruik uit te sluiten vonden we het fijn om zijn telefoon 's nachts te kunnen vergrendelen middels vaste bedtijd instellingen. Indien hij qua gedrag of taalgebruik onze grens over ging óf wanneer hij focus tijd nodig heeft om te leren voor school gebruikten we het vergrendelen van zijn Android apparaat ook wel eens. Tevens is dit voor ons wenselijk in geval van bijvoorbeeld diefstal.
  • Betalingen: tot nog toe gebruikten we onze Google Familie betaalmethode waarvoor vervolgens toestemming nodig was van één van de ouders.
  • Gevoelige content / apps: Tot op heden gebruikten wij Family link ook voor het beperken van content. Zo kon hij geen apps van derden installeren (buiten de Playstore om), geen gebruikers toevoegen en de ontwikkelaarsopties kon hij niet gebruiken. Ook diende hij goedkeur te vragen voor het installeren van apps.
Nu begrijp ik dat je Family link van Google wel kan installeren op een iPhone, maar dat je er verder niet veel mee kan. Functies als Schermtijdlimieten, Apparaatlocatie, App-activiteit, App-blokkeringen en App-rechten zullen voor zover mij bekend niet werken. Volgens mij zullen enkel wat filteropties binnen Chrome en Youtube wel mogelijk zijn om te gebruiken.

Zodoende heb ik de volgende vragen:
  • Welke functionaliteiten zijn er verder nog wél werkend binnen Family Link van Android naar iPhone?
  • Indien hij op zijn iPhone ingelogd staat bij Google Maps, is zijn locatie dan nog wel zichtbaar binnen Maps op onze Android telefoons bijvoorbeeld?
  • Kan ik op zijn iPhone een betaalmethode instellen waarvoor hij via een van ons toestemming moet aanvragen?
  • Aangezien hij nog geen 16 is, is het dan überhaupt mogelijk voor mij om een < 16 jaar Apple kinder ID aan te maken zonder dat ik zelf een Apple apparaat heb?
  • Wat zijn de mogelijkheden binnen iCloud indien ik daar zou inloggen met een eigen Apple ID (of met zijn Apple ID)? Kan ik daar - indien nodig - zijn iPhone vergrendelen?
  • Zijn er mogelijkheden om op zijn iPhone met een ander wachtwoord schermtijden / content beperkingen in te stellen waar hij zelf niet bij kan omdat ze met een ander wachtwoord beveiligd zijn?

Beste antwoord (via Joster op 17-01-2025 14:43)

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:17
Jaren geleden liepen wij tegen dezelfde issues aan. Wij hebben toen vergelijkbare opties ingesteld: locatie delen, schermtijd instellen en beperken welke apps mogen worden geinstalleerd, maar verder zijn wij nooit gegaan. Dus geen filter op Youtube of www. Dat hebben we opgepakt, door met ze te praten. Dat leek ons de verstandige keuze, omdat ze er op de een of andere manier tóch wel achter komen. Schermtijd was voornamelijk om de tijd die ze op een device zitten een beetje te managen. Anders zitten ze inderdaad alleen maar te turen.

De beperkingen die je wilt opleggen, kun je allemaal beheren, vanuit een Apple Family. De instellingen zul je dan wel op de telefoon zelf moeten doen, aangezien jullie geen andere i-devices hebben. Je kunt die instellingen dan beheren en beveiligen met een pincode. Dan kun je schermtijd en apps instellen.

Locatie delen kan via alternatieve apps: Life360 is een optie daarin, en werkt op beide platformen. (wel even de privacy settings nalopen, want ze verzamelen je data... Maar dat doen Google en Apple ook...).

Een filter op inhoud zou ik zo snel niet weten...

Inmiddels zijn de kids 18 en 19, dus hebben we dat allemaal niet meer... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Makaja op 08-01-2025 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
wij hebben thuis allemaal een Apple apparaat, en dat maakt e.e.a. wel eenvoudiger wat betreft cloudopslag, betalingen en locatiebeheer. Verder ga ik niet (pubers van 12, bijna 16 en 17), omdat het een behoorlijke inbreuk maakt op hun privacy. Dat het allemaal kan wil niet zeggen dat je er gebruik van moet maken.

Zijn vasthoudendheid voor een apple-device staat gelijk aan jouw vasthoudendheid aan het gebruik van Android. Misschien vind hij het onzin dat jij zo vasthoudt aan Android. Ik vind dat je behoorlijk controlerend bezig bent. Wat bedoel je precies met taalgebruik die jouw grens overgaat? betekent dat jij zijn berichten leest? Zou dat niet de hoofdreden kunnen zijn dat hij naar Apple wil? Geen groepsdruk maar ontvluchten van de controlerende ouders?

Ik heb geen antwoorden op jouw vragen, op de volgende na:
Je kunt jou Credit Card op zijn mobiel opgeven, maar elke aankoop dient via de app op jouw telefoon geaccordeerd te worden. Verder is mijn advies om met hem te praten over schermtijden e.d. in plaats van beperkingen op te leggen.

Je kunt ook zelf (vlgs mij zonder device) een appleID aanmaken. Daar is ook e.e.a. in te stellen en kun je zijn appleID koppelen aan die van jou

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar dit is een goed startpunt om even door te lezen: https://support.apple.com/nl-nl/105121
Er kan een hoop, maar je zal even moeten kijken in hoeverre dit vanaf een ander (Apple) apparaat beheerd kan worden of dat je dit op zijn telefoon kan instellen en dan geen direct toezicht vanaf een ander apparaat hebt.

Voor een kind van 13 of ouder kan je direct voor dat kind een Apple ID aanmaken, maar dat kan je dan het beste koppelen aan een Apple ID van jezelf. Zie: https://support.apple.com/nl-nl/102617
Alternatief is een Apple ID delen zodat jij er in kan en hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
107mb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:06:
wij hebben thuis allemaal een Apple apparaat, en dat maakt e.e.a. wel eenvoudiger wat betreft cloudopslag, betalingen en locatiebeheer. Verder ga ik niet (pubers van 12, bijna 16 en 17), omdat het een behoorlijke inbreuk maakt op hun privacy. Dat het allemaal kan wil niet zeggen dat je er gebruik van moet maken.

Zijn vasthoudendheid voor een apple-device staat gelijk aan jouw vasthoudendheid aan het gebruik van Android. Misschien vind hij het onzin dat jij zo vasthoudt aan Android.
Mja, ik kan technische argumenten aandragen waarom het wenselijk is om als gezin bij Android te blijven (zoals je zegt t.b.v. cloudopslag, betalingen, locatiebeheer). Hij komt niet verder dan "iedereen heeft er een". Maar goed, dat doet verder ook niet zo ter zake aangezien we er voor open staan om hem wel gebruik te laten maken van een Apple apparaat.
Ik vind dat je behoorlijk controlerend bezig bent. Wat bedoel je precies met taalgebruik die jouw grens overgaat? betekent dat jij zijn berichten leest? Zou dat niet de hoofdreden kunnen zijn dat hij naar Apple wil? Geen groepsdruk maar ontvluchten van de controlerende ouders?
Nee, we lezen zijn berichten niet en maken in die zin geen inbreuk op zijn privacy. Wat ik bedoel is dat er bij ons thuis bepaalde scheldwoorden niet zijn toegestaan, dat er een grens zit aan gefrustreerd gedrag achter een scherm dat we toelaatbaar vinden en dat we op een respectvolle (en dus niet op een respectloze ;) ) manier met elkaar omgaan. Daar hebben we als gezin ook goede gesprekken en afspraken over, maar die hebben niet altijd de gewenste uitwerking in 'the heat of the moment'. Als die grenzen worden overschreden dan kan een time-out door de telefoon dicht te zetten een van de straffen / consequenties zijn. Mag je (opvoedkundig) best wat van vinden hoor, maar wij vinden dat niet te controlerend.
Ik heb geen antwoorden op jouw vragen, op de volgende na:
Je kunt jou Credit Card op zijn mobiel opgeven, maar elke aankoop dient via de app op jouw telefoon geaccordeerd te worden.
Helder, dat is goed om te weten.
Verder is mijn advies om met hem te praten over schermtijden e.d. in plaats van beperkingen op te leggen.
Die gesprekken hebben we uiteraard ook en pubers horen ook gewoon puber te kunnen zijn. Alleen op dit moment vinden wij het nog niet aan hem om zijn eigen bedtijd te kunnen bepalen. Hij heeft afgelopen jaar meermaals bewezen daar niet op een juiste manier mee om te kunnen gaan.
Je kunt ook zelf (vlgs mij zonder device) een appleID aanmaken. Daar is ook e.e.a. in te stellen en kun je zijn appleID koppelen aan die van jou
Helder. En wat voor opties zijn er dan met deze 2 appleID's? Of is het dan enkel mogelijk om onder een eigen appleID een kinderID aan te maken die dan gekoppeld staat en that's it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Joster schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:39:
... en dat we op een respectloze manier met elkaar omgaan.
Is dat de norm? Lijkt me een gezellige situatie... ;)

Ik vond hier nog de uitleg voor de tiener in kwestie, waar wellicht wat meer details in te vinden zijn over wat er kan en mag en mogelijk is: https://support.apple.com/nl-nl/119854

Er staat hier ook gewoon een support telefoonnummer voor Apple: https://support.apple.com/nl-nl/106932 Het is misschien handig om ze even te bellen en je situatie voor te leggen. Scheelt misschien wat zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zou zelf een tweedehands Apple apparaat kopen op marktplaats (iPhone of iPad) en het daarmee instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-09 19:56
Alles wat jij wil kan met apple devices:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faN7Bel2ZnXBvauPAvs0qyuHDLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0li1Cy8iYQMnm1cK8w0fkp5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit zelf ook ingesteld voor mijn kinderen. Zit wel een hele dikke maar aan... ik denk dat het alleen binnen een 'apple family' kan (Iets zegt me dat het andersom ook zo is, er valt weinig te managen op een android als de rest van de familie een ios device heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:16

Tubby

or not to be

Ja, ik meen mij te herinneren dat het instellen van schermtijd te beveiligen is met een pincode op het device zelf.

Zelf regelen we het vanaf andere Apple devices, ik zou er niet op rekenen dat de Android variant gaat werken. Om die reden hebben we thuis een Apple Family, Google Family, Microsoft Family (en so on...)

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen kinderen, en heb geen oordeel, maar ik vraag me af of dit soort 'policing' maatregelen tegenwoordig de norm zijn t.o.v. een soort van vertrouwen? Gewoon uit interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zullen we de hele pedagogische discussie achterwege laten? De TS vraagt enkel om een technische oplossing voor ouderlijk toezicht van een iPhone in een niet-Apple ecosysteem. Of dit de manier is hoe je je kind zou opvoeden is niet relevant, en meer iets voor Algemene zaken, en niet voor dit subforum.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-09 20:18

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Zoals eerder vermeld zou u een 2dehands iphone/ipad kunnen aanschaffen en daarop de gewenste instellingen bepalen. Hoeft niet duur te zijn.

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:32
Apple heeft een gesloten systeem, dus wil je dat beheren zul je een eigen Apple ID nodig hebben en een Apple familie opzetten met je kind erin met beperkingen.
Volgens mij heb je daarvoor wel een eigen Apple apparaat nodig voor het beheer maar dat kan een goedkope tweedehands iPhone SE 2020 zijn bijvoorbeeld.

Of je kind gelijk heeft met "ze hebben het allemaal", zou je nog op een ouderavond kunnen controleren als je andere ouders spreekt. Meestal krijgen kinderen de afdankertjes van de ouders, en dat jullie het enige gezin zijn op Android is statistisch onwaarschijnlijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:17
Jaren geleden liepen wij tegen dezelfde issues aan. Wij hebben toen vergelijkbare opties ingesteld: locatie delen, schermtijd instellen en beperken welke apps mogen worden geinstalleerd, maar verder zijn wij nooit gegaan. Dus geen filter op Youtube of www. Dat hebben we opgepakt, door met ze te praten. Dat leek ons de verstandige keuze, omdat ze er op de een of andere manier tóch wel achter komen. Schermtijd was voornamelijk om de tijd die ze op een device zitten een beetje te managen. Anders zitten ze inderdaad alleen maar te turen.

De beperkingen die je wilt opleggen, kun je allemaal beheren, vanuit een Apple Family. De instellingen zul je dan wel op de telefoon zelf moeten doen, aangezien jullie geen andere i-devices hebben. Je kunt die instellingen dan beheren en beveiligen met een pincode. Dan kun je schermtijd en apps instellen.

Locatie delen kan via alternatieve apps: Life360 is een optie daarin, en werkt op beide platformen. (wel even de privacy settings nalopen, want ze verzamelen je data... Maar dat doen Google en Apple ook...).

Een filter op inhoud zou ik zo snel niet weten...

Inmiddels zijn de kids 18 en 19, dus hebben we dat allemaal niet meer... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Makaja op 08-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
eLScha schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:46:
Zou zelf een tweedehands Apple apparaat kopen op marktplaats (iPhone of iPad) en het daarmee instellen.
Domino schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:08:
Alles wat jij wil kan met apple devices:

[Afbeelding]

Ik heb dit zelf ook ingesteld voor mijn kinderen. Zit wel een hele dikke maar aan... ik denk dat het alleen binnen een 'apple family' kan (Iets zegt me dat het andersom ook zo is, er valt weinig te managen op een android als de rest van de familie een ios device heeft).
Tubby schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:17:
Ja, ik meen mij te herinneren dat het instellen van schermtijd te beveiligen is met een pincode op het device zelf.

Zelf regelen we het vanaf andere Apple devices, ik zou er niet op rekenen dat de Android variant gaat werken. Om die reden hebben we thuis een Apple Family, Google Family, Microsoft Family (en so on...)
t.w.e.a.k.e.r schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:08:
Zoals eerder vermeld zou u een 2dehands iphone/ipad kunnen aanschaffen en daarop de gewenste instellingen bepalen. Hoeft niet duur te zijn.
swhnld schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:21:
Apple heeft een gesloten systeem, dus wil je dat beheren zul je een eigen Apple ID nodig hebben en een Apple familie opzetten met je kind erin met beperkingen.
Volgens mij heb je daarvoor wel een eigen Apple apparaat nodig voor het beheer maar dat kan een goedkope tweedehands iPhone SE 2020 zijn bijvoorbeeld.
Het lijkt er in deze inderdaad op dat er 2 opties zijn:
  1. Zelf een Apple device kopen, een Apple family aanmaken en daarop de instellingen beheren.
  2. Op het device zelf de instellingen doen en deze met een pincode beveiligen.
Weten we vanaf welke iPadOS versie de ouderlijk toezicht opties redelijkerwijs zijn in te stellen? Ik vind bijvoorbeeld (refurbished) iPad's uit 2017 / 2018 voor weinig, maar deze draaien maximaal iPadOS 15.8 / 16 en ik weet niet of dit voldoende is voor de ouderlijk toezicht opties van heden ten dage?

En als je geen eigen device hebt of instellingen wil doen op zijn telefoon, wat zijn dan de opties binnen iCloud nog als je eenmaal een Apple family hebt? Ik zou natuurlijk ook eerst met een eigen Apple ID kunnen aanmelden op zijn telefoon en daarmee een kinder account kunnen aanmaken. Vervolgens kan ik gewoon via een browser inloggen met mijn Apple ID en onze 'Family' zien, maar wat kan ik daar verder zien / beheren?
Makaja schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:09:
Dat doen we hier hetzelfde inderdaad. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het kijken van 16+ / 18+ films, die content beperken we niet binnen Family link maar spreken we af door met ze te praten.
Helder, zie tevens bovenstaande.
Weet je wel of Google Maps de locatie wel aan blijft geven binnen onze 'Google Family' mocht hij gewoon met zijn Google account ingelogd staan bij Maps?

[ Voor 3% gewijzigd door Joster op 09-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Bij de laatste vraag weet ik het antwoord niet maar moest het wel lukken kan hij zijn locatie uitzetten (als je geen apple family hebt). Dus de locatie wordt niet geupdate.

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
Alright, ik heb er voor gekozen om inderdaad een 2e hands iPad aan te schaffen waarop ik een Apple Family heb aangemaakt. Zo kunnen we essentiële zaken regelen (cloudopslag, betalingen, locatiebeheer maar ook terug vinden / blokkeren bij verlies of diefstal) en andere restricties steeds meer afschalen.

Dank voor de hulp / reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

welke iphone heeft het kind

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Nu online
De iPhone 16 met een goede aanbieding waardoor die nauwelijks duurder was dan de 15. Deels voor zijn verjaardag, deels voor het geld dat ze van ons krijgen voor een telefoon en deels eigen inleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Wens hem veel plezier :)

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 14:59
Joster schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:28:
[...]

De iPhone 16 met een goede aanbieding waardoor die nauwelijks duurder was dan de 15. Deels voor zijn verjaardag, deels voor het geld dat ze van ons krijgen voor een telefoon en deels eigen inleg :)
Een goede keus. De reguliere 16 is een meer dan prima telefoon en jullie hebben er goed aan gedaan om meteen de recente versie te pakken. De 16 loopt qua SoC weer in dezelfde generatie als de 16 Pro, terwijl de 15 generatie achter liep. Met de 16 heeft je zoon een goede telefoon die jaren mee kan.
Pagina: 1