Tot op heden gebruiken wij thuis geen Apple apparatuur. We zitten op Android waardoor we met ons gezin Google opslag, Google betaalmethodes, Family link, etc. kunnen delen. Nu is onze (puber) zoon gezwicht voor de iPhone's die iedereen in zijn omgeving heeft en hij is onmogelijk van dit idee af te brengen. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin, maar ik zie ook hoe pubers zwichten voor groepsdruk en mee willen doen met dit soort 'status' producten. We hebben het er uitvoerig met hem over gehad maar een iPhone is niet uit zijn puberbrein te praten.
En dat is op zich niet zo'n probleem, echter zijn er wel een aantal functionaliteiten waar wij graag toezicht / controle op willen kunnen houden omdat hij nog niet zo volwassen is dat hij dat allemaal maar lekker zelf kan bepalen:
Zodoende heb ik de volgende vragen:
En dat is op zich niet zo'n probleem, echter zijn er wel een aantal functionaliteiten waar wij graag toezicht / controle op willen kunnen houden omdat hij nog niet zo volwassen is dat hij dat allemaal maar lekker zelf kan bepalen:
- Locatie: we wonen in een redelijk grote stad en voor sporten / hobby's / werk is hij ook regelmatig 's avonds nog op pad. Als hij - om wat voor reden dan ook - later thuis is dan afgesproken is het soms toch prettig om even zijn locatie te kunnen checken.
- Vergrendelen: om nachtelijk gebruik uit te sluiten vonden we het fijn om zijn telefoon 's nachts te kunnen vergrendelen middels vaste bedtijd instellingen. Indien hij qua gedrag of taalgebruik onze grens over ging óf wanneer hij focus tijd nodig heeft om te leren voor school gebruikten we het vergrendelen van zijn Android apparaat ook wel eens. Tevens is dit voor ons wenselijk in geval van bijvoorbeeld diefstal.
- Betalingen: tot nog toe gebruikten we onze Google Familie betaalmethode waarvoor vervolgens toestemming nodig was van één van de ouders.
- Gevoelige content / apps: Tot op heden gebruikten wij Family link ook voor het beperken van content. Zo kon hij geen apps van derden installeren (buiten de Playstore om), geen gebruikers toevoegen en de ontwikkelaarsopties kon hij niet gebruiken. Ook diende hij goedkeur te vragen voor het installeren van apps.
Zodoende heb ik de volgende vragen:
- Welke functionaliteiten zijn er verder nog wél werkend binnen Family Link van Android naar iPhone?
- Indien hij op zijn iPhone ingelogd staat bij Google Maps, is zijn locatie dan nog wel zichtbaar binnen Maps op onze Android telefoons bijvoorbeeld?
- Kan ik op zijn iPhone een betaalmethode instellen waarvoor hij via een van ons toestemming moet aanvragen?
- Aangezien hij nog geen 16 is, is het dan überhaupt mogelijk voor mij om een < 16 jaar Apple kinder ID aan te maken zonder dat ik zelf een Apple apparaat heb?
- Wat zijn de mogelijkheden binnen iCloud indien ik daar zou inloggen met een eigen Apple ID (of met zijn Apple ID)? Kan ik daar - indien nodig - zijn iPhone vergrendelen?
- Zijn er mogelijkheden om op zijn iPhone met een ander wachtwoord schermtijden / content beperkingen in te stellen waar hij zelf niet bij kan omdat ze met een ander wachtwoord beveiligd zijn?