Wij nemen via onze IT partij 4 Azure Virutele machines af waar alle collega's op werken. We merken echter dat alle collega's er last hebben dat hun computer erg traag werkt. Ons wordt daarom nu aangeraden een extra machine op te spinnen, maar ik betwijfel deze keuze. Als ik zelf ga zoeken, lijkt me dat de machines die we nu hebben al meer dan genoeg capaciteit moeten hebben om de workload aan te kunnen.
De gebruikers loggen allemaal in vanaf een Hp Probook 450 g10 via Remote Desktop, deels bedraad deels via wifi, maar dit maakt geen verschil.
Gemiddeld zijn er 6 tot 8 personen ingelogd per machine. Zelfs tussen kerst en oud en nieuw, met minimale bezetting (ik gok 2 a 3 personen per machine) deed het probleem zich voor.
:strip_exif()/f/image/Krny98ZjBo2BGCck1bSZrYD4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aq9435mCziVQE2EjJlr5ri6i.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/l0jiXJiousN7WP6XQqNcn7jx.png?f=user_large)
Op de site van Microsoft zelf lees ik dat je op een 8 vCPUs, 16-GB RAM, 32-GB storage met medium workload 4 personen per vCPU kwijt zou moeten kunnen. Wij zitten hier ver onder dus trek ik de conclusie dat we nu makkelijk weg zouden moeten kunnen.
Heeft iemand tips voor mij of denkt iemand dat ik het toch verkeerd zie? Mocht ik nog iets vergeten hebben te vermelden hoor ik het graag.
Wat merken we
Van collega's krijg ik dagelijks klachten over de traagheid van hun computer. Het is dan ook niet een bepaald programma maar echt alles in windows. Ze merken vaak dat wanneer ze iets typen, dit pas na een seconde of 2 daadwerkelijk doorgevoerd wordt, als je overschakeld naar een ander programma dit een paar seconde duurt en het scrollen in Edge heeft zelfs vertraging.Wat gebruiken we
Onze AVD's zijn uitgerust met de Standard E8s v5 (8 vcpus, 64 GiB memory). Ze draaien momenteel nog op Windows 10 EnterpriseDe gebruikers loggen allemaal in vanaf een Hp Probook 450 g10 via Remote Desktop, deels bedraad deels via wifi, maar dit maakt geen verschil.
Gemiddeld zijn er 6 tot 8 personen ingelogd per machine. Zelfs tussen kerst en oud en nieuw, met minimale bezetting (ik gok 2 a 3 personen per machine) deed het probleem zich voor.
Netwerk
Ons netwerk lijkt het probleem niet te zijn. Zelf werk ik voornamelijk buiten de AVD en heb nog nooit last gehad van een trage lijn. Ik check vaak de down/upload snelheid en de ping wanneer gebruikers er last van hebben en zie hier nooit iets vreemds in.:strip_exif()/f/image/Krny98ZjBo2BGCck1bSZrYD4.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aq9435mCziVQE2EjJlr5ri6i.png?f=user_large)
Performance AVD
Onderstaand een screenshot van de performance van de CPU van een van de machines. Rond 8 uur zie ik wel dat de CPU omhoog schiet, maar dat is niet zo gek gezien iedereen dan in logt. Ik zie ook dat deze niet op 100% draait, toch is de machine elke ochtend ongelovelijk traag.:strip_exif()/f/image/l0jiXJiousN7WP6XQqNcn7jx.png?f=user_large)
Op de site van Microsoft zelf lees ik dat je op een 8 vCPUs, 16-GB RAM, 32-GB storage met medium workload 4 personen per vCPU kwijt zou moeten kunnen. Wij zitten hier ver onder dus trek ik de conclusie dat we nu makkelijk weg zouden moeten kunnen.
Heeft iemand tips voor mij of denkt iemand dat ik het toch verkeerd zie? Mocht ik nog iets vergeten hebben te vermelden hoor ik het graag.