Is het realistisch om de RTX 5080 bij lancering te kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.598 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-09 00:18
Hallo,

Recent heb ik een RTX 4080 Super besteld, omdat ik dacht dat de prijzen van de RTX 5080 extreem hoog zouden zijn. Nu zie ik echter online dat de RTX 5080 waarschijnlijk tussen de 1000-1200 euro gaat kosten (wat ik gok dat het in de winkels zelf iets meer zal zijn).

Ik kan mijn bestelling voor de RTX 4080 nog annuleren en een paar weken wachten. Stel dat ik besluit te wachten op de 5080, is het dan realistisch om te denken dat ik er daadwerkelijk één kan krijgen tijdens de lancering op 30 januari? Ik ga ervan uit dat het in Nederland wellicht iets makkelijker is om er één te bemachtigen dan in de Verenigde Staten, maar denk je dat het haalbaar is om er eentje te kopen tijdens de lancering, of is het praktisch onmogelijk om op dat moment een exemplaar te bemachtigen?

Ik hoor graag jullie mening!

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
Waarom wil je perse de 5080 dan? Ik neem aan dat je eerst hebt onderzocht welke games je wilt gaan spelen en op basis daarvan een GPU hebt uitgezocht?
Waarom houd je dan niet gewoon de gekozen GPU en ga je gewoon daar mee aan de slag.
Dan kun je altijd nog besluiten om toch te wisselen naar een 5080 als de 4080 niet voldoet.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
* DaWizza kijkt in z'n magische bol, zwaait wat met zijn handen en het antwoord is...GROEN!

Alle gekheid op een stokje, wij kunnen net als jij niet in de toekomst kijken. Het is afwachten wat er gaat gebeuren met de voorraad, aanbieders en kopers.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
@DonJunior Waarom niet de RTX3080? Of GTX1080?
Je wilt een beetje future-proof zijn natuurlijk!
En ook huidige games draaien met hogere FPS als je dingen als RTX en 4k wilt gaan gebruiken.

En "wisselen"... verwacht jij dat je de 4080 terug kan verkopen voor hetzelfde bedrag als je hem gekocht hebt? c.q. je bent dan een stuk duurder uit.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Kwestie van de launchtijd op zoeken en klaar zitten. Destijds (met de extreme chiptekorten) met m'n 3060 Ti ook gedaan. Paar webshops open gehad en binnen 10 minuten na de launch besteld.

Hoe dat deze keer gaat is koffiedik kijken, daar kan je niks over zeggen. Voor het zelfde geld zijn ze 5 minuten na de launch allemaal weg, maar een dag later alweer beschikbaar. Wellicht loopt het helemaal geen storm. :)

@DonJunior 2e hands kan je direct 10 á 20% van de aanschafwaarde schrappen, zelfs als de doos nog in het folie zit. Zonde om dat ding 2 weken te gebruiken i.p.v. even te wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 07-01-2025 09:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolfiowww
DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:05:
Waarom wil je perse de 5080 dan? Ik neem aan dat je eerst hebt onderzocht welke games je wilt gaan spelen en op basis daarvan een GPU hebt uitgezocht?
Waarom houd je dan niet gewoon de gekozen GPU en ga je gewoon daar mee aan de slag.
Dan kun je altijd nog besluiten om toch te wisselen naar een 5080 als de 4080 niet voldoet.
Het principe is meer dat ik nu 1300 euro heb uitgegeven aan een videokaart, terwijl er over een maand eentje uitkomt die vele malen beter is voor (mogelijk) de zelfde prijs. De 4080 zal waarschijnlijk meer dan genoeg voor mij zijn, maar ik wil een zo future-proof mogelijk computer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
DaWizza schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:08:
* DaWizza kijkt in z'n magische bol, zwaait wat met zijn handen en het antwoord is...GROEN!

Alle gekheid op een stokje, wij kunnen net als jij niet in de toekomst kijken. Het is afwachten wat er gaat gebeuren met de voorraad, aanbieders en kopers.
Hmm ja snap ik, ik dacht dat mensen uit ervaring met vorige drops mogelijk wat input zouden kunnen hebben. Wat zou jij doen in mijn situatie?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:30
Ik zou nu sowieso geen 4080 meer kopen aan volle prijs. Dat is beetje waanzin.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
D4NG3R schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:09:
Kwestie van de launchtijd op zoeken en klaar zitten. Destijds (met de extreme chiptekorten) met m'n 3060 Ti ook gedaan. Paar webshops open gehad en binnen 10 minuten na de launch besteld.

Hoe dat deze keer gaat is koffiedik kijken, daar kan je niks over zeggen. Voor het zelfde geld zijn ze 5 minuten na de launch allemaal weg, maar een dag later alweer beschikbaar. Wellicht loopt het helemaal geen storm. :)

@DonJunior 2e hands kan je direct 10 á 20% van de aanschafwaarde schrappen, zelfs als de doos nog in het folie zit. Zonde om dat ding 2 weken te gebruiken i.p.v. even te wachten.
Dus, denk je dat het niet onmogelijk is en ik mijn 4080 order kan cancelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
@MeMoRy @D4NG3R er zijn nog helemaal geen benchmarks of iets beschikbaar dus alles is op basis van aannames. De vraag is oprecht, je doet onderzoek naar een GPU voor je huidige pc en op basis van welke games je wilt spelen. Dan op het laatste moment switchen 'omdat er een nieuwe is' vind ik altijd een beetje bijzonder. Kijk het staat je vrij om het nieuwste van het nieuwste te willen hebben.. maar dan had je van te voren net zo goed geen onderzoek kunnen doen. toch? En dan is de vraag stellen in dit topic ook een beetje krom, want dan moet je er eigenlijk gewoon voor gaan.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolfiowww
Tricolores schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:13:
Ik zou nu sowieso geen 4080 meer kopen aan volle prijs. Dat is beetje waanzin.
Whoops 8)7
Dus jij denkt dat ik mijn 4080 order nu beter kan cancelen en voor de 5080 kan gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
wolfiowww schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Het principe is meer dat ik nu 1300 euro heb uitgegeven aan een videokaart, terwijl er over een maand eentje uitkomt die vele malen beter is voor (mogelijk) de zelfde prijs. De 4080 zal waarschijnlijk meer dan genoeg voor mij zijn, maar ik wil een zo future-proof mogelijk computer hebben.
Maar dat heb je altijd toch? Zul je zien. Komt straks de 5080 uit, betaal je daar de volle pond voor en komt Nvidia een maandje later met de 5080ti die nog beter is..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:14:
@MeMoRy @D4NG3R er zijn nog helemaal geen benchmarks of iets beschikbaar dus alles is op basis van aannames. De vraag is oprecht, je doet onderzoek naar een GPU voor je huidige pc en op basis van welke games je wilt spelen. Dan op het laatste moment switchen 'omdat er een nieuwe is' vind ik altijd een beetje bijzonder. Kijk het staat je vrij om het nieuwste van het nieuwste te willen hebben.. maar dan had je van te voren net zo goed geen onderzoek kunnen doen. toch? En dan is de vraag stellen in dit topic ook een beetje krom, want dan moet je er eigenlijk gewoon voor gaan.
Nvidia heeft deze nacht wat benchmarks gerevealed, en volgensmij heb ik mijn vraag vrij goed onderbouwd en geformuleerd. Ik gaf aan dat ik met mijn onderzoek er achter kwam dat de prijzen van de 5080 (die "geleaked" waren) absurd hoog zouden zijn, net zo als de launch van de 4080. Daarom kocht ik nu een 4080 Super. Het is pas sinds vannacht dat de echte prijzen uitgekomen zijn ik er achter ben gekomen dat alle aangegeven prijzen toch een stuk lager zijn. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Maar dat heb je altijd toch? Zul je zien. Komt straks de 5080 uit, betaal je daar de volle pond voor en komt Nvidia een maandje later met de 5080ti die nog beter is..
|:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:13

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou, als je toch kunt wachten, gewoon wachten. Als de 5080 dan niet leverbaar of te duur is, kun je alsnog de 4080 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
Icephase schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:18:
Ik zou, als je toch kunt wachten, gewoon wachten. Als de 5080 dan niet leverbaar of te duur is, kun je alsnog de 4080 kopen
Okido, thanks!
+ Ik ga er van uit dat, stel de 5080 is uitverkocht.. dan zou ie vast wel binnen n paar weken weer leverbaar zijn.. (hoop ik haha)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
wolfiowww schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:15:
[...]

Whoops 8)7
Dus jij denkt dat ik mijn 4080 order nu beter kan cancelen en voor de 5080 kan gaan?
Ik weet niet wat je nood op dit moment is. Kan je gamen? Wil je upgraden? Of zit je zonder werkbaar systeem?

Als je nog even kunt wachten, dan zou ik zeker cancelen. Zelfs als je niet meteen bij launch een 5000-series kaart kan scoren, zou ik die paar maanden uitzitten.

Kan je nu niet gamen/werken, dan is het ander verhaal. Maar zelfs dan zou ik naar tussenoplossing kijken.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 19-09 16:29
Het is geen BTC mine hype, zoals tijdens de 30x0 serie. Ik zou het er zeker op gokken.

Ik zou liever 200e meer willen betalen voor een 5080 dan een 4080s.. Dat de 5080 vele malen beter zou zijn, daar twijfel ik aan. Dat is vaker gezegd, maar zover ik kan zien in de metingen nooit waargemaakt. 25% is niet vele malen beter. Vele malen beter betekent voor mij 300% beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@DonJunior M'n reactie was gericht op dit:
DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:05:
Als de TS zich een jaar geleden zorgen had gemaakt om de 5000 serie sure, maar 3 weken voor de launch is dit een ander verhaal.

@wolfiowww Benchmarks van Nvidia hebben een zeer hoog 'wij van WC-eend vinden dat' gehalte, sowieso zijn die grafiekjes met alle DLSS en framgen toeters en bellen aan. Je weet effectief niks over de performance totdat de kaarten daadwerkelijk op de pijnbank zijn geweest bij reviewers.

Maar goed, de regel bij aanschaf van nieuwe H/W is en blijft 'Ben je het niet nodig en wil je wachten, wacht. Is het nodig en/of wil je niet wachten, koop.' Dat zal je zelf in moeten vullen.

Anders kan je een aankoop wel uit blijven stellen tot in het oneindige. :+

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 07-01-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
Tricolores schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Ik weet niet wat je nood op dit moment is. Kan je gamen? Wil je upgraden? Of zit je zonder werkbaar systeem?

Als je nog even kunt wachten, dan zou ik zeker cancelen. Zelfs als je niet meteen bij launch een 5000-series kaart kan scoren, zou ik die paar maanden uitzitten.

Kan je nu niet gamen/werken, dan is het ander verhaal. Maar zelfs dan zou ik naar tussenoplossing kijken.
In dat geval cancel ik inderdaad mijn order, mijn 3060 zal de komende tijd nog prima zijn.
Paar maanden zeg je, denk je dat het zo lang zou duren voor de 5080's gerestocked worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
D4NG3R schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:26:
[..]

Dit was precies mijn punt.. maar dan krijg ik een reactie als: |:(
Jammer..

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolfiowww
Unknown Alien schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:25:
Het is geen BTC mine hype, zoals tijdens de 30x0 serie. Ik zou het er zeker op gokken.

Ik zou liever 200e meer willen betalen voor een 5080 dan een 4080s.. Dat de 5080 vele malen beter zou zijn, daar twijfel ik aan. Dat is vaker gezegd, maar zover ik kan zien in de metingen nooit waargemaakt. 25% is niet vele malen beter. Vele malen beter betekent voor mij 300% beter.
Dat is heel true, okay thank you!
Ik ga mijn order cancelen en inderdaad een gok wagen voor de 5080 :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tricolores
wolfiowww schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:32:
[...]

In dat geval cancel ik inderdaad mijn order, mijn 3060 zal de komende tijd nog prima zijn.
Paar maanden zeg je, denk je dat het zo lang zou duren voor de 5080's gerestocked worden?
Geen idee, ik heb geen glazen bol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolfiowww
DonJunior schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Dit was precies mijn punt.. maar dan krijg ik een reactie als: |:(
Jammer..
Ik denk dat het meer de manier van conversatie is waar ik tegen aan liep, de manier waarop je je zinnen formuleerde voelde wat aanvallend. Ik vond mijn vraag persoonlijk zo gek nog niet en zo te zien aan alle vele behulpzame reacties van mede-tweakers was het waarschijnlijk ook niet zo'n gekke vraag.
Maar sorry als ik jou een ander gevoel met mijn post gegeven heb O+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 06:35
Welkom op Tweakers, waar men je met de glimlach aanraadt om een kaart te kopen die binnen drie weken waarschijnlijk €400 in prijs zakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:58
Orky Rulez schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:39:
Welkom op Tweakers, waar men je met de glimlach aanraadt om een kaart te kopen die binnen drie weken waarschijnlijk €400 in prijs zakt
Zakt? Eerder stijgt.

Je mag van geluk spreken als je aankomende maanden er 1 te pakken kunt krijgen voor MSRP. Ik durf wel te wedden dat de 5080 en 5090 massaal worden opgekocht en voor 100den euro's boven MSRP verkocht gaan worden.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Orky Rulez De 5080 zal de eerste weken na launch rustig een paar euro stijgen. Gebaseerd op het verleden zakken oude gens pas maanden na de launch in prijs. Als ze überhaupt zakken.

2e hands is het een ander verhaal, nogal wat mensen dumpen komende maand hun 4000 kaart. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
We gaan het zien :-)

Zelf zou ik aanraden om inderdaad bij de release klaar te zitten en niet te beroerd te zijn om wat meer te betalen dan het minimum, en bij slechte beschikbaarheid te kijken welke shops snel van hun 40X0's af willen alsook de 2e handsmarkt.

We zien nu de 4090-bezitters die hopen hun kaart nog snel voor quasi aankoopprijs van de hand te doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
De release datum van de RTX 4080 is volgens het overzicht 16-11-2022

Ik zou persoonlijk een nieuwere pakken. De oudere kaarten verliezen relatief snel hun waarde weet ik uit ervaring. De kans is natuurlijk wel groter dat je langer moet wachten op de kaart.

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daandb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-04 11:54
Wat er gaat gebeuren is inderdaad niet duidelijk. Ik zit een beetje met het zelfde probleem, op het punt on een nieuwe pc te kopen/upgraden waarbij de videokaart uiteraard het belangrijkste en duurste onderdeel is.

Een ding weet ik wel, nu een 4080 kopen, of welke kaart dan ook, is het minst gunstige moment zo in de laatste weken van de 4000 generatie. Het beste moment om een kaart te kopen is naar mij mening gewoon aan het begin van een nieuwe generatie, dan heb je het langst plezier van je kaart. En ja er komt straks ook weer 5080ti, en een super, maar de verschillen zullen minder groot zijn als bij een volledig nieuw generatie.

Persoonlijk zou ik zeker wachten als je dat geduld hebt, ik doe dat wel in ieder geval. Maar dat hangt dus ook af wat je nu hebt. Ik heb bijvoorbeeld nu een pc met een 3070, ik game in het ergste geval nog wat langer met dit systeem als de kaarten uiteindelijk toch minder goed verkrijgbaar zullen zijn. Maar zo erg als laatste keren verwacht ik niet meer eigenlijk, maar blijft koffiedik kijken.

Mogelijk kun je straks ook een 4080 (nieuw of tweedehands) voor eens veel lagere prijs kopen.

Kortom, ik zou annuleren 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:05
Ik verwacht wel dat in de eerste 2-3 maanden wel een tekort gaat zijn.
Dus mocht je de scalpers voor kunnen zijn, lijkt mij econimisch slechte keuze om nu voor de 4080 (S) te gaan.

We zagen dat ook bij de AMD processor (9800x3d). De ultieme game processor = lange tijd slechte levertijd / scalpers waarbij nu winkels het aanbieden boven MSRP. Dat gaat niet anders zijn met de 5080 GPU en zelfs de 5090. Die gaan maximaal gescalpt worden totdat de beschikbaarheid beetje opgang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paiko
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 06:27
De grote vraag is, is de RTX 5080 het waard en ik kreeg de indruk van Hardware Unboxed dat ze toch wat moeite met de kaart hebben omdat die van zowat alles de helft minder heeft.
Wat is jullie mening van de specc va de rtx 5080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
daandb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:31:
Wat er gaat gebeuren is inderdaad niet duidelijk. Ik zit een beetje met het zelfde probleem, op het punt on een nieuwe pc te kopen/upgraden waarbij de videokaart uiteraard het belangrijkste en duurste onderdeel is.

Een ding weet ik wel, nu een 4080 kopen, of welke kaart dan ook, is het minst gunstige moment zo in de laatste weken van de 4000 generatie. Het beste moment om een kaart te kopen is naar mij mening gewoon aan het begin van een nieuwe generatie, dan heb je het langst plezier van je kaart. En ja er komt straks ook weer 5080ti, en een super, maar de verschillen zullen minder groot zijn als bij een volledig nieuw generatie.

Persoonlijk zou ik zeker wachten als je dat geduld hebt, ik doe dat wel in ieder geval. Maar dat hangt dus ook af wat je nu hebt. Ik heb bijvoorbeeld nu een pc met een 3070, ik game in het ergste geval nog wat langer met dit systeem als de kaarten uiteindelijk toch minder goed verkrijgbaar zullen zijn. Maar zo erg als laatste keren verwacht ik niet meer eigenlijk, maar blijft koffiedik kijken.

Mogelijk kun je straks ook een 4080 (nieuw of tweedehands) voor eens veel lagere prijs kopen.

Kortom, ik zou annuleren 😉.
Thanks voor je duidelijke en goede antwoord, ben 't mee eens en heb de order gecanceld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

paiko schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:52:
De grote vraag is, is de RTX 5080 het waard en ik kreeg de indruk van Hardware Unboxed dat ze toch wat moeite met de kaart hebben omdat die van zowat alles de helft minder heeft.
Wat is jullie mening van de specc va de rtx 5080?
T.o.v. de 5090 ja, niet t.o.v. de 4080. ;)

De huidige data zegt helaas weinig, het is echt wachten op hands-on reviews en benchmarks. Nvidia kennende zal het embargo daarop een dag voor de daadwerkelijke launch eraf gaan en regent het reviews. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
Buiten DLSS 4.0 en multi frame gen, gaat een 5080 niet echt (veel) sneller zijn dan de 4080(S).
Ik verwacht hooguit 10%.
Qua prijs/performance is een leuke gedumpte 2e hands 4080(S) waarschijnlijk veel interessanter.
Zeker als je die onder de EUR 900 kan vinden...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Wat je ook kunt doen, dit is ook mijn taktiek, is een RTX4080 tweedehands kopen (op tweakers) van iemand die perse een 50x0 wilt hebben.

Als de 50-serie uitkomt is er een klein tijdsvak waar ze m allemaal tegelijk kwijt willen en je dus voor een relatief gunstige prijs kunt overnemen.

Dus niet wachten om meer waar voor je geld te krijgen, maar om dezelfde waar voor minder geld te krijgen. Aan het eind heb je hetzelfde voor wat minder geld, kun je wat anders leuks te kopen, zoals daadwerkelijk wat games.

Laat je niet gek maken, deze kaarten zijn high high high end. Deze zijn mooi en zeker cool om te hebben. maar nodig... vaak eigenlijk niet. Best zonde om een racewagen te kopen om enkel naar de winkel te rijden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn.C.V op 07-01-2025 13:56 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfiowww
Martijn.C.V schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:56:
Wat je ook kunt doen, dit is ook mijn taktiek, is een RTX4080 tweedehands kopen (op tweakers) van iemand die perse een 50x0 wilt hebben.

Als de 50-serie uitkomt is er een klein tijdsvak waar ze m allemaal tegelijk kwijt willen en je dus voor een relatief gunstige prijs kunt overnemen.

Dus niet wachten om meer waar voor je geld te krijgen, maar om dezelfde waar voor minder geld te krijgen. Aan het eind heb je hetzelfde voor wat minder geld, kun je wat anders leuks te kopen, zoals daadwerkelijk wat games.

Laat je niet gek maken, deze kaarten zijn high high high end. Deze zijn mooi en zeker cool om te hebben. maar nodig... vaak eigenlijk niet. Best zonde om een racewagen te kopen om enkel naar de winkel te rijden :)
"Best zonde om een racewagen te kopen om enkel naar de winkel te rijden :)" Geniale zin
Thanks voor je tip!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:23
GarBaGe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:35:
Buiten DLSS 4.0 en multi frame gen, gaat een 5080 niet echt (veel) sneller zijn dan de 4080(S).
Ik verwacht hooguit 10%.
Qua prijs/performance is een leuke gedumpte 2e hands 4080(S) waarschijnlijk veel interessanter.
Dat zou dan de kleinste uplift ooit zijn. We hebben het hier over een nieuwe generatie en niet een refresh/super variant he. Ga maar uit van 20% en mogelijk meer.

En de laatste keer dat iemand een leuk geprijsde vorige generatie tweedehands heeft aangeboden voor een realistische prijs dateert uit 2017. Tegenwoordig denkt iedereen dat een gpu van 3 jaar of ouder nog rustig 85% van de nieuw prijs kan vragen. Ik vind een product buiten garantie niet meer dan 50% van aanschafprijs waard. Die tijd ligt echter ver achter ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 19-09 16:29
wolfiowww schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Dat is heel true, okay thank you!
Ik ga mijn order cancelen en inderdaad een gok wagen voor de 5080 :)
Geen idee of er een webshop is daar je met enige regelmaat PC onderdelen koopt en ze een mail stuurt. Als je aangeeft de 5080 te willen kopen, dat zij er op launchday 1 voor je beschikbaar houden.

Persoonlijk wil ik altijd het nieuwste wat er te krijgen is :+

Ik heb nu 2 jaar de 7800x3d en de 4080 suprime en speel deze games Wukong elden ring op 1440p in max settings. Dus een 50x0 serie die moet dat nog makkelijekr aankunnen. Zorg wel voor een bijhorende CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
RTX5080 heeft natuurlijk DLSS4 waardoor je neural image compression kan gebruiken maar verder is het niks bijzonders, beetje sneller geheugen en cuda cores.

Als de techniek werkelijk doet wat het claimed dan heb je daarmee veel minder last van vram tekort(als de game het ondersteund natuurlijk).

Gezien vlak voor release zou ik even wachten met een kaart kopen(en framegen heb je niks aan dat was ook niet geweldig bij de 4 serie gezien het nog steeds aanvoelt als low fps ondanks Nvidia reflex ingeschakeld).

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2025 18:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyphonius
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-05 21:59
In het kort: je gaat geen oude generatie kaart kopen een maand voordat de nieuwe uitkomt.

Aanvulling: al die mensen die zeggen dat je voor een kleinere kaart moet gaan zijn mensen die op een 1080p monitor spelen. Ze hebben er nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die ultra wilde en 4k Witcher 4 met Ray tracing willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Thyphonius schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:16:
In het kort: je gaat geen oude generatie kaart kopen een maand voordat de nieuwe uitkomt.

Aanvulling: al die mensen die zeggen dat je voor een kleinere kaart moet gaan zijn mensen die op een 1080p monitor spelen. Ze hebben er nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die ultra wilde en 4k Witcher 4 met Ray tracing willen spelen.
Ik zie toch echt elke nieuwe generatie dat op het moment dat de nieuwe daadwerkelijk uitkomt, er 1 a 2 maanden zijn waar mensen het nieuwste van het nieuwste willen en een beetje vlot van hun GPU af willen. Daarna gaat de prijs zeker weer omhoog, maar er is dus een klein tijdsvak waar het gunstig is.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:44
Ik zou zeggen, annuleer je order en wacht het even af. We weten niet exact hoe het gaat zijn met de tekorten (als die er al zijn). En als de tekorten er niet zijn kun je eventueel ook voor een lagere prijs de 4090 in bijvoorbeeld Vraag en Aanbod scoren, geloof mij die gaan ook aardig hard zakken.

Als je kunt wachten nog een paar weken, wacht dus. Heb je het nu nodig, koop je het nu.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:34

ScreamGT

joejoe

Kort antwoord: ja dat kan maar hoogstwaarschijnlijk niet voor de prijs die NVIDIA gecommuniceerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

D4NG3R schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:26:
Prijsontwikkeling is niet lineair.

Er zijn overpriced periodes van FOMO, GPU mining, excuses zoals aardbeving, overstroming,... ergens in de wereld, lange periodes dat er niets gebeurd (koers gaat zijwaarts) en periodes dat de prijzen slap naar beneden hangen.

Als de prijzen nu slap naar beneden hangen in afwachting van een release om de hoek, dan kan je afvragen wat de GPU release zonder die shrink gaat doen.

Wordt dit ook een Zen 5% meme? Van prijs hangt slap naar beneden (mensen willen niet meer kopen en wachten op de release) slaat het om naar nu kopen en FOMO op zowel 9800X3D als 7800X3D.

We weten niet hoeveel shenanigans en excuses Trump gaat genereren voor de winkeliers om de prijzen te verhogen.

Het lijkt op een BTC, ETH,... grafiek: buy low, sell high.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Dit is een no-brainer. Als je die 4080 voorlopig kan missen en nog kan retourneren, zou ik dat maar snel doen.

9 Kansen op 10 zal je wel een 5080 op de kop kunnen tikken. Een 4080 zal zeker ook nog lukken, eventueel zelfs tweedehands.

Maar nu een 4080 kopen als er een betere en nieuwere kaart aankomt aan een vergelijkbare prijs, sorry, maar dat is gewoon op zijn minst gezegd een vreemde beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@rapture Zijn er gunstige en minder gunstige momenten om je geld uit te geven? Absoluut, maar baseer je keuze dan wel op wat reeds bekend en/of zeer waarschijnlijk is. Gebaseerd op wat bekend is is het nu geen goed moment om (voor de nieuwprijs) een 4000 kaart te kopen.

Wachten levert je in H/W land vaker wel dan niet meer waar voor je geld, maar het is vooral belangrijk om daar niet in door te draven, anders kan je blijven wachten tot in het oneindige. :)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 08-01-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Het moment dat de refresh-kaarten gelanceerd worden is trouwens ook altijd een interessant moment. De specs en prijzen krijgen een duw maar er is niet zoveel hype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
sjekneck schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Dat zou dan de kleinste uplift ooit zijn. We hebben het hier over een nieuwe generatie en niet een refresh/super variant he. Ga maar uit van 20% en mogelijk meer.

En de laatste keer dat iemand een leuk geprijsde vorige generatie tweedehands heeft aangeboden voor een realistische prijs dateert uit 2017. Tegenwoordig denkt iedereen dat een gpu van 3 jaar of ouder nog rustig 85% van de nieuw prijs kan vragen. Ik vind een product buiten garantie niet meer dan 50% van aanschafprijs waard. Die tijd ligt echter ver achter ons.
Echt he? Ook voor de 20x0 generatie zie ik nog pittige 2e-hands prijzen die soms even hoog of hoger zijn dan een nieuwe low-end kaart met dezelfde performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-09 23:42
GarBaGe schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:35:
Ik verwacht hooguit 10%.
En het is nog maar de vraag hoeveel games DLSS 4 in de praktijk gaan ondersteunen. Ik zou ten alle tijden wachten op de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wolfiowww schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:01:
Hallo,

Recent heb ik een RTX 4080 Super besteld, omdat ik dacht dat de prijzen van de RTX 5080 extreem hoog zouden zijn. Nu zie ik echter online dat de RTX 5080 waarschijnlijk tussen de 1000-1200 euro gaat kosten (wat ik gok dat het in de winkels zelf iets meer zal zijn).

Ik kan mijn bestelling voor de RTX 4080 nog annuleren en een paar weken wachten. Stel dat ik besluit te wachten op de 5080, is het dan realistisch om te denken dat ik er daadwerkelijk één kan krijgen tijdens de lancering op 30 januari? Ik ga ervan uit dat het in Nederland wellicht iets makkelijker is om er één te bemachtigen dan in de Verenigde Staten, maar denk je dat het haalbaar is om er eentje te kopen tijdens de lancering, of is het praktisch onmogelijk om op dat moment een exemplaar te bemachtigen?

Ik hoor graag jullie mening!

Met vriendelijke groet,
Pre-Order gewoon die 5080, desnoods tik je even een goedkoop kaartje 2de hands op de kop bij vraag en aanbod om deze tijdens het wachten te kunnen gebruiken. Heb je ook meteen een reserve kaart voor het geval of verkoop die dan weer door.

Nu een 4080 voor de prijs van de 5080 te kopen is een beetje zonde, kan je beter een goedkoop 20X0 kopen voor even.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:30
Derr_Hans schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Pre-Order gewoon die 5080, desnoods tik je even een goedkoop kaartje 2de hands op de kop bij vraag en aanbod om deze tijdens het wachten te kunnen gebruiken. Heb je ook meteen een reserve kaart voor het geval of verkoop die dan weer door.

Nu een 4080 voor de prijs van de 5080 te kopen is een beetje zonde, kan je beter een goedkoop 20X0 kopen voor even.
Preorderen? Waar kun je een 5080 preorderen? Dat kan (nog) helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wacht op pre-order dan :P
Verwacht is dat AMD preoders heeft rond 23-01 verwacht niet dat de 5080 veel later zal komen.

Dan is de optie van een cheap 20x0 serie kaartje om ff door te komen nog steeds een "in mijn optiek" goede keuze. Kaart is nog ok voor wat low settings DLSS gaming.

[ Voor 42% gewijzigd door Derr_Hans op 10-01-2025 15:03 ]

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 20:05
De 5080FE is er voor €1189. Zelfde prijs als de 4080 super. Geen reden eigenlijk om die tweede te halen.

Ik dacht er aan om een 5080FE in een fractal design terra te stoppen aangezien het maar 40mm dik is. Daarbij zou je een 77mm cpu cooler kunnen gebruiken. Genoeg om een 9800x3d te koelen. Maar toen zag ik dat de 5080FE 137mm hoog is waardoor is maar 67mm speling is. Beetje jammer dat ze de kaart zo dun hebben gemaakt, maar het een stuk hoger is.

[ Voor 13% gewijzigd door Oppernerd op 10-01-2025 16:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-09 18:36
Ga er maar vanuit dat de wat betere modellen bij 1300 beginnen. Goedkoopste zal idd de founders zijn maar die zal je niet makkelijk kunnen kopen en ondanks dat ze vast goed koelen kan ik me niet voorstellen dat ze heel stil zullen zijn met zon kleine headsink. Dus als je daar om geeft zal ik zeker de reviews even afwachten.

Met de TUF of Suprime etc zit je altijd goed kwa geluid/ kwaliteit.

Ik zou de Astral willen maar die zal wel erg duur worden dus als ik dan al een 5080 wil zal ik een TUF nemen. Goede ervaringen mee zowel als 4080 en Super als 7900XTX gewoon goede degelijke kaart zonder al teveel onzin erop. Vind de nieuwe Strix helemaal niks kwa looks.

Maar goed ik zie hier mensen behoorlijk hypen maar hoe meer ik lees er over denk en de meningen van de grotere kenners zo lees ben ik bang dat puur raster de upgrade van 4080 Super naar 5080 niet zo groot gaat zijn buiten AI.

Maar ik hoop dat ik het mis heb en we gewoon 20% uplift zien op 1 of andere manier.....

De eerste dag dacht ik die moet ik ook hebben maar nu toch maar weer wat meer verliefd naar mn Noctua 4080 Super te kijken.

En iemand hier vind het grappig me 300 te bieden omdat hij vond dat ik teveel vroeg.... Dus na een paar uur die reactie van mede tweakers nog wel al weer zat en advertentie verwijderd. Ik wacht wel ff af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatoloco777
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:10
Wachten op de 5080 natuurlijk. Die 4080 zakt wellicht behoorlijk in prijs nadat de 5080 is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleAkat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 09:33
Is er lijst van sites of links waar wij als nederlanders een nvidia 50 founders edition series kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:39
TripleAkat schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:08:
Is er lijst van sites of links waar wij als nederlanders een nvidia 50 founders edition series kunnen kopen?
Zover ik weet niet. Als je op de Nvidia site "kopen" aanklikt dan wordt je doorgestuurd naar een shop die ze verkoopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ht7X5MDekdGkCHsrt2thBEOeBRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MqMQ0OwoBrQ4o49Gl8R04h6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:30
Proshop (Denemarken) was de laatste leverancier van de FE-kaarten.
Als je een melding wilt krijgen wanneer er voorraad is, gebruik dan Telegram en word lid van: Datenheim ist einer der schnellsten Verfügbarkeitschecks für NVIDIA RTX 40er & 30er FE Grafikkarten.
https://t.me/datenheim

Ik verwacht dat de 50-series er ook in opgenomen gaan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Degrader op 11-01-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed, de rest mag in een centraal 5x00 serie levertijden en prijzentopic :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.