Glazen vtrine: schuifdeur loopt stroef

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:55
Mijn vraag
Ik heb een vitrine met 2 glazen schuifdeuren. De deuren zijn 50 cm breed en ongeveer 180 cm hoog. Gemaakt van een soort veiligheidsglas dus wel lekker zwaar. Ze lopen in een dubbel metalen u profiel voor elkaar langs. Gewoon glas direct op het aluminium.
Nu schuiven ze heel erg stroef. Hoe krijg ik dit meer soepel lopend?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gezocht op internet maar kan mijn specifieke situatie niet vinden. Vaak vind je voorbeelden waar aan de deur zelf ook nog een metalen deel zit wat op rolletjes loopt.

Beste antwoord (via KNed op 18-01-2025 12:02)

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 22:33
Nu bouw ik al enige tijd terraria voor mijn hobby en bouw ik ook (aluminium) vitrines om naar terraria maar heb ik nog nooit glas op aluminium schuif profielen gezien bij grotere vitrines. Bij aluminium zitten er altijd wel wielen op tenzij heel klein dan maar dat zijn terraria van 20 bij 30 cm met een enkel glas ruitje die niets wegen. Bij standaard terraria heb je vak kunststof U profielen waarin de ruit schuift, dit zie je tot max 1 meter hoogte daarna word het voor die ook te zwaar. Alles groter is toch wel wielen/lagers of scharnieren.

Heb je een foto van de profielen? Ik vermoed eigenlijk dat er wel ooit iets gezeten heeft maar niet meer aanwezig is.
Kunnen van die 0 clearance wieltjes zijn, kogels van kogellagers die los in het profiel liggen (die willen bij een verhuizing nog weleens verdwijnen) en grafiet (pootlood) maar dat ik zie vaker bij hout op hout of metaal op metaal profielen en dan zou je iets van donkere aanslag moeten zien op de ruiten/profielen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
Is ook enige echte oplossing, glas schuiven gaat weerstand opleveren over de tijd heen.
Wat is tegen wieltjes? Te weinig ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08
Als er ruimte voor is kleine kogeltjes er onder en anders de ruiten eens insmeren met kaars. Ik begrijp dat het ooit wel soepel heeft gelopen dus het is gebrek of een teveel aan onderhoud wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Bedankt voor de reacties.

Het glas is een paar millimeter dik denk ik. 4 of 5. En het past net in het gootje. Dus ik krijg daar geen wieltjes in verwacht ik.

De vitrine is een poos opgeslagen geweest en komt daarvoor uit een winkel. Dus het moet ooit wel goed gelopen hebben.
Kaarsvet is inderdaad wel iets om te proberen. En misschien nog eens proberen die gootjes goed schoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Is de kast nog volledig haaks/recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
De kast was gedemonteerd en nu weer volledig haaks in elkaar gezet. De staanders zijn profielen waarin je de liggende delen klemt en aandraait met inbusmoertjes. Dus perfect af te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
In de meubelwereld wordt meestal siliconenspray gebruikt om stroeflopende deuren beter te laten fungeren. In de antiekwereld inderdaad altijd kaarsvet om schuifdeuren beter te laten lopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Nu bouw ik al enige tijd terraria voor mijn hobby en bouw ik ook (aluminium) vitrines om naar terraria maar heb ik nog nooit glas op aluminium schuif profielen gezien bij grotere vitrines. Bij aluminium zitten er altijd wel wielen op tenzij heel klein dan maar dat zijn terraria van 20 bij 30 cm met een enkel glas ruitje die niets wegen. Bij standaard terraria heb je vak kunststof U profielen waarin de ruit schuift, dit zie je tot max 1 meter hoogte daarna word het voor die ook te zwaar. Alles groter is toch wel wielen/lagers of scharnieren.

Heb je een foto van de profielen? Ik vermoed eigenlijk dat er wel ooit iets gezeten heeft maar niet meer aanwezig is.
Kunnen van die 0 clearance wieltjes zijn, kogels van kogellagers die los in het profiel liggen (die willen bij een verhuizing nog weleens verdwijnen) en grafiet (pootlood) maar dat ik zie vaker bij hout op hout of metaal op metaal profielen en dan zou je iets van donkere aanslag moeten zien op de ruiten/profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
In de eerste plaats goed schoonmaken.
Voor dat soort dingen gebruik ik PTFE spray.
Je kan er ook PTFE tape in plakken. Niet dat spul voor schroefafdichting maar die zelfklevende.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Dank voor alle input. Interessant dit.
Ik zal vandaag of morgen even foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Ik kom nu dit tegen, dat kan ook wel een mooie oplossing zijn.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006376950357.html
Moet ik even meten hoe dik het glas is en hoe breed de u profielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Nav de reactie van @toekie ben ik dus verder gaan zoeken en vond ik de wieltjes op Aliexpress.
Die zijn binnen en het werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuFH5E-G6MUVgvpofWYL6cNINhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxJ3lvcUSkBlFOKqy6kZrEdN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgi1n0dCDpQL0vOtAhZ3I11hth0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcyywyT6jgNwQAbItezlX5Fw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Hoop dat ze houden, fijn dat ik kon helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Er staat niet bij hoeveel gewicht ze kunnen houden. Het loopt nu heerlijk soepel.
We gaaan het zien. Was een setje van 8 dus ik heb nog 4 reserve :)
Pagina: 1