4K Ultrawide gaming desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenjekenny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 14:07
Goedendag tweakers!

De laatste keer dat ik een eigen desktop heb uitgezocht en gebouwd is ruim 15 jaar geleden dus ik kan wel wat advies gebruiken. Met behulp van PCpartspicker heb ik al wat onderdelen uitgezocht maar dat was enkel op basis van de compatibiliteit & populariteit van de onderdelen en als laatste het esthetische aspect.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4k Ultrawide gamen & 2-4 dagen in de week vanuit huis werken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief monitor zo'n +/- 5000 (mag meer/minder zijn ;) ) , al zal het ivm de nieuwe Geforce 50 reeks sowieso meer worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur (keyboard, muis, headset) is al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
PC componenten, Behuizing, (Ultrawide) Monitor

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Opzich ben ik wel gevoelig voor de ASUS ROG lijn en zou ik het fijn/mooi vinden om de mobo/video/psu uit dezelfde (of een soortgelijke) productlijn te hebben. Het is echter geen harde eis en wellicht zal ik, gezien de beschikbaarheid van onderdelen, sowieso verschillende merken / productlijnen moeten gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag wat advies willen over welke videokaart ik nou het beste kan nemen. Zonder al te veel kennis had ik mn oog gezet op een 5080 (Super) maar gelet op de grote performance gap en het grote verschil in VRAM met de 5090, weet ik het even niet meer... Dit is wel een geval van "Als je het doet, doe het dan goed" dus met dat in het achterhoofd... toch maar voor een 5090 gaan? :P

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals ik in de intro al aangaf heb ik al ruim 15 jaar niks met hardware gedaan en heb ik onderstaande wensenlijst opgezet op basis van de compatibiliteit & populariteit van de onderdelen (op PCpartspicker). Ik ontvang daarom graag al het mogelijke advies waar ik zelf nooit op zou komen of eventueel (betere) alternatieve onderdelen. Hieronder wel wat specifieke vragen;

1) Met name het moederbord is wellicht overkill zelfs met het doel wat ik voor ogen heb. Een high-end 650 mobo heeft ook PCI 5.0 en de extra PCI-E slot gebruik ik toch niet. Gelet op de 5080/5090 (of een toekomstige 6080/6090), wat raden jullie aan?

2) Met onderstaande setup en een hypothetische 5090 met een verbruik van 575W kom ik uit op +/-875W max vermorgen, dus met een 1000W voeding zou ik goed moeten zitten. Omdat ik in de verre toekomst misschien wel zo gek ben om een 6080/6090 aan te schaffen, dacht ik meteen goed te zitten met een 1200W. Ook hier vraag ik me af wat wijsheid is...

3) Ik zit al enkele weken te tobben tussen de Samsung Odyssey G9 49" OLED of de 57" LCD miniled.
Het voornaamste doel is gamen maar ik zal er ook 2-4 dagen in de week op moeten werken (veel lezen/schrijven) dus ben ik huiverig voor de OLED. Ik ben al bij verschillende verstigingen van verschillende ketens geweest maar helaas lijken deze modellen nergens tentoon gesteld te worden en voelt het als een (dure) gok.... Ook hier ontvang ik graag wat generiek advies of hoor ik over ervaringen met 1 van deze modellen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 595,-€ 595,-
1MoederbordenASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI€ 449,90€ 449,90
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 189,-€ 189,-
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid 360 Atmos Zwart€ 129,-€ 129,-
1VentilatorsCooler Master MasterFan MF120 Halo², per stuk€ 17,80€ 17,80
1VentilatorsCooler Master MasterFan MF120 Halo² 3in1€ 48,35€ 48,35
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6800J3445G32GX2-TZ5RK€ 265,82€ 265,82
1VoedingenASUS ROG Strix 1200W Platinum€ 259,-€ 259,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 4TB (Gamers Pack)€ 319,99€ 319,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.273,86

Bij voorbaat on-wijs bedankt!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:00
Een 1200w voeding met een enkele 600w 12VHPWR kabel/connector is nogal zinloos. Daar kan je qua videokaart niets meer mee dan een 850w of 1000w voeding die met eenzelfde kabel komt. Wil je voorbereid zijn, neem dan een voeding met twee van die 12VHPWR connectoren. Anders bij maximaal 1000w blijven of de prijs van een heel goede 1200w moet interessant zijn zoals uitvoering: NZXT C1200 Gold v2 Deze is ook in vernieuwde ATX3.1 versie verkrijgbaar.

Prijs van het moederbord kan dik de helft vanaf met uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
6800 MT/s ga je niet halen met een 9800X3D. uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR zit meer op de sweetspot.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 06-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:55
Dat geheugen is bovendien meer voor Intel dan voor AMD gezien het gebrek aan expo profielen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenjekenny
Uszka schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:31:
Een 1200w voeding met een enkele 600w 12VHPWR kabel/connector is nogal zinloos. Daar kan je qua videokaart niets meer mee dan een 850w of 1000w voeding die met eenzelfde kabel komt. Wil je voorbereid zijn, neem dan een voeding met twee van die 12VHPWR connectoren. Anders bij maximaal 1000w blijven of de prijs van een heel goede 1200w moet interessant zijn zoals uitvoering: NZXT C1200 Gold v2 Deze is ook in vernieuwde ATX3.1 versie verkrijgbaar.

Prijs van het moederbord kan dik de helft vanaf met uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
6800 MT/s ga je niet halen met een 9800X3D. uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR zit meer op de sweetspot.
Genoteerd, vwb de PSU, mobo & ram ga ik alternatieven selecteren. Dank!
Therazor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 00:02:
Dat geheugen is bovendien meer voor Intel dan voor AMD gezien het gebrek aan expo profielen.
Dank! De variant die Uszka voorstelt heeft wel de juiste AMD expo profielen en daarnaast heb ik inmiddels begrepen dat een geheugensnelheid boven de 6000 stabiliteitsproblemen kan veroorzaken bij de 9800x3D dus ga ik voor bovengenoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:54
Zorg dat je een goeie rechtsbijstandverzekering hebt met ASUS. En bidden dat er niks stuk gaat, want hun RMA procedure is een drama.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 11:12
Wanneer wil je dit systeem aankopen?
Zie het namelijk niet gebeuren dat begin februari de 5080/5090 beschikbaar en betaalbaar is. Ik gok nu misschien einde van de maand.

Zit hoor door zelf ook te twijfelen.

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Een 9800X3D is vooral interessant voor msfs en racegames, maar momenteel ook buitensporig duur. Op hoge resoluties is je videokaart de bottleneck en voegt het weinig toe.
Bij een 9800X3D zou ik een X870 moederbord kiezen van dezelfde generatie, dan is vooraf ook geen bios update nodig.

Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 267,32€ 267,32
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC€ 1.999,-€ 1.999,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow (2024) RGB Zwart€ 139,90€ 139,90
1MonitorsLG UltraGear 49GR85DC-B Zwart€ 1.099,-€ 1.099,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 360 RGB (2024) Zwart€ 312,-€ 312,-
1VentilatorsNZXT F360 RGB Core Zwart, 120mm€ 58,-€ 58,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6400J3239G32GX2-TZ5RK€ 236,90€ 236,90
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 149,89€ 149,89
1SSD'sKingston KC3000 4TB€ 278,-€ 278,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.939,01
49" 240Hz monitor
Prestatieverschil bij gaming is verwaarloosbaar, maar presteert allround veel beter.
Luxe moederbord met zware stroomvoorziening.
NZXT behuizing met 3x front ARGB fans aan voorzijde. 3x ARGB fans aan onderzijde en een luxe AIO-koeler met 3x ARGB fans aan bovenzijde. https://nzxt.com/en-NL/product/h7-flow-rgb
Goedkopere SSD met 4Gb cache.
RTX4090 met 24Gb Vram, deze daalt wellicht nog wel iets in prijs. Ik verwacht dat de RTX5090 met 32GB Vram extreem duur wordt.
Snel 6400CL32 geheugen met Intel XMP support en RGB.
1000W ATX3.1 voeding met 10jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenjekenny
Dekar schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:54:
Zorg dat je een goeie rechtsbijstandverzekering hebt met ASUS. En bidden dat er niks stuk gaat, want hun RMA procedure is een drama.
Ik ben wel van plan om alles met creditcard te kopen voor de extra aankoopverzekering maar ben wel benieuwd, moet ik me ook zorgen maken over de KANS dat er iets kapot gaat bij ASUS of enkel de waardeloze klantenservice?

En wat zou je als alternatief merk aanraden?
brogel schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:56:
Wanneer wil je dit systeem aankopen?
Zie het namelijk niet gebeuren dat begin februari de 5080/5090 beschikbaar en betaalbaar is. Ik gok nu misschien einde van de maand.

Zit hoor door zelf ook te twijfelen.
Ik was van plan eind januari alles in te kopen maar heb wel prijsalerts ingesteld, zo zag ik dat de SSD & PSU in prijs gezakt zijn dus die haal ik misschien alvast.

Vwb de 5090; vanochtend zag ik dat deze op 30 januari beschikbaar moet zijn dus ga ik duimen dat ik er 1 kan bemachtigen eind februari inderdaad...

Ik ben echter wel bang dat ik hier straks 3 maanden naar een incomplete build ga zitten staren omdat de 5090 ongrijpbaar is (of voor absurde prijzen wordt doorverkocht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 13:05
je kan een 2e handse kaart kopen voor in de tussentijd. hoeft niet eens zo'n high-end kaart te zijn, dan kan je er iig op werken en dan even wachten met gamen tot duidelijk is wat de 5080/90 doen

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:54
Zolang je bij een respectabele webshop koopt hoef je je over Asus geen zorgen te maken. Azerty en Megekko bv. (Niet Amazon). Ik overdrijf een beetje, kan niet zo goed tegen die anti-consumentpraktijken waarover ik wel eens lees.

Ik zou geen Intel CPU nemen. Die zijn gewoon ruk. Neem dan een Ryzen 7600 en upgrade zodra die 9800X3D betaalbaarder is. Zal voor gaming niet eens heel veel uitmaken.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bverhoe
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-03 19:29
Ten eerste kan ik je aanraden altijd eerst de benchmarks af te wachten voordat je een keuze gaat maken. Alleen op basis daarvan kun je een onderbouwde keuze tussen de 5080 en de 5090 maken. Ik zit ook naar beide te kijken, maar ik kan er op dit moment geen touw aan vastknopen.

Wat betreft je vraag over OLED en lezen/schrijven zou ik er niet te bang voor zijn. Je kunt door ClearText uit te zetten en bijvoorbeeld MacType te gebruiken de meeste problemen oplossen. Zie hier de handleiding: https://www.reddit.com/r/...or_oled_displays_getting/

Ik game/werk zelf op een LG C3 OLED tv en het werkt perfect.

Een beetje off-topic vanwaar de keuze voor een ultra-wide ten opzichte van bijvoorbeeld 2/3 27'' schermen? Ik zit namelijk zelf in dubio :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenjekenny
Bverhoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:09:
Ten eerste kan ik je aanraden altijd eerst de benchmarks af te wachten voordat je een keuze gaat maken. Alleen op basis daarvan kun je een onderbouwde keuze tussen de 5080 en de 5090 maken. Ik zit ook naar beide te kijken, maar ik kan er op dit moment geen touw aan vastknopen.

Wat betreft je vraag over OLED en lezen/schrijven zou ik er niet te bang voor zijn. Je kunt door ClearText uit te zetten en bijvoorbeeld MacType te gebruiken de meeste problemen oplossen. Zie hier de handleiding: https://www.reddit.com/r/...or_oled_displays_getting/

Een beetje off-topic vanwaar de keuze voor een ultra-wide ten opzichte van bijvoorbeeld 2/3 27'' schermen? Ik zit namelijk zelf in dubio :)
Los van de benchmarks ben ik bang dat 16GB op de 5080 te weinig zal zijn voor ultrawide op hoge settings/framerate en daarnaast wil ik gewoon een keertje gek doen en het allerbeste halen 😜

Vwb de OLED; ik heb al navraag gedaan bij coolblue en zolang ik hem netjes uitpak/inpak kan ik kosteloos retourneren dus wellicht dat ik het er wel op waag. Alleen dan moet ik nog uitvogelen of ik een G9 49" haal of bijvoorbeeld een minder wijde maar hogere LG/AW/MSI.

En waarom 1 ultrawide en niet 2/3 andere schermen? Ik zou me gaan ergeren aan de bezels tijdens het gamen, zelfs met eventuele bezel-kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Bverhoe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:09:

Er is een gigantisch verschil tussen OLED en QD-OLED.

review: Samsung Odyssey OLED G9 - Eerste QD-oledsuperwide van 49" getest
Op het vlak van beeldscherpte is QD-oled nog steeds in het nadeel ten opzichte van lcd. In plaats van netjes naast elkaar zoals bij een lcd, zijn de rode, groene en blauwe subpixels in een QD-oledpaneel in een driehoeksvorm gerangschikt.
Die scheve pixel-schikking ga je niet wegkrijgen met wat settings.

Het gaat door:
Als we naar de macrofoto van de Odyssey OLED G9 G95SC kijken, zien we dat Samsung de vorm van de subpixels iets heeft getweakt ten opzichte van de eerdere 34"-QD-oledpanelen, waarmee de pixels als geheel wat vierkanter zijn en er minder loze zwarte ruimte tussen de pixels zit. Ik heb een nieuw en een oud QD-oledpaneel direct naast elkaar bekeken en in de praktijk vind ik het beeld van het nieuwe paneel niet duidelijk scherper. Nog steeds zijn er wat paarse en groene randjes te zien, vooral aan de boven- en onderkant van contrastrijke overgangen. In tekst is die color fringing vooral te zien bij witte tekst op een donkere ondergrond.
Dus niet echt geschikt voor desktopwerk. Een LG OLED-tv heeft daar een veel beter paneel voor.
Pagina: 1