Vraag in verband met plaatsing access point - points?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 14:40
We zijn aan het verbouwen, en ik heb vragen bij waar ik een access point zou plaatsen voor Wifi.
Elke kamer heeft een of meerdere cat6e aansluitingen, dus het gaat puur over telefoons, laptops, ...

De grondplannen zien er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZgMtw-8bafGNPpmIBQMy3Nhx3A=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/HCxHeJ8XbWy9Hf7jcxihXYvG.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKXBkbXUNo4RaO8qFazaFQmBM1A=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/4AmQeuErFokWRS0MIV2cvQ8g.webp?f=fotoalbum_tile

Het is een oud huis met houten vloeren, met een aanbouw die alleen benedenverdiep is, waarbij het dak doorloopt om aan te sluiten met het bestaande dak. Een foto om te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bZkx5Yi41TdwICLSVQwyVxE4Ac=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBOjgMuYyeKfVRYf9uF85feM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQuAdZqXX_FdDGZqXjygxlp3nqA=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/nPq8J3ipfFtTVzwacrjEJ5x2.webp?f=fotoalbum_tile

Ik zou denken dat een sterk access point moet volstaan voor dit huis, maar ik twijfel. Vandaar dat ik graag jullie feedback en input vraag.

Zelf denk ik om het access point ergens in de inkom te plaatsen, mocht er maar 1 geplaatst worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Ik zou er eentje in je woonkamer hangen en eentje in je kantoor.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
FredvZ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:18:
Ik zou er eentje in je woonkamer hangen en eentje in je kantoor.
En zou je dan voor een specifiek mesh-network gaan? Of twee access points met zelfde ssid. Is intussen een heel eind geleden dat ik me hier nog in verdiept heb, dus ik weet niet wat er tegenwoordig best is. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Houbie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:22:
En zou je dan voor een specifiek mesh-network gaan? Of twee access points met zelfde ssid. Is intussen een heel eind geleden dat ik me hier nog in verdiept heb, dus ik weet niet wat er tegenwoordig best is. Bedankt voor je antwoord!
Dat ligt eraan hoe groot je portemonnee is.
Persoonlijk zou ik gaan voor een Unifi Cloud Gateway, unifi POE switch en U6+ accesspoints.
Met kabels tussen de accesspoints en switch. Maar dan zit je wel aan de duurdere kant van het spectrum.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:54

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen en wensen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Idee is om in het huis Wifi te hebben voor alle toestellen van een gewoon gezin. Telefoons, Laptops... Veel meer toestellen gaan het niet zijn. Dekking is het meest belangrijke, aan een redelijke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Houbie schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:47:
Idee is om in het huis Wifi te hebben voor alle toestellen van een gewoon gezin. Telefoons, Laptops... Veel meer toestellen gaan het niet zijn. Dekking is het meest belangrijke, aan een redelijke snelheid.
Wat is een gewoon gezin?
Hoeveel telefoons/laptops?
Wat is een redelijke snelheid?

Elk accespoint moet zich aan wet- en regelgeving houden. Een "sterk" accespoint bestaat daarom niet (tenzij daarvan afgeweken wordt). Daarnaast moeten clients ook "sterk" terug kunnen praten.

Op basis van de huidige informatie is alles zo'n beetje geschikt. Misschien goed om je topic uit te breiden met zaken als: welke band/kanaal/frequentie, aantal clients, benodigde bandbreedte per client (wat gaan ze simultaan doen?) en natuurlijk budget. O ja...hoe belangrijk is ondersteuning? Denk bijvoorbeeld aan beveiliging, voor hoe lang wil je security updates kunnen ontvangen.

Wat levert de Internet Povider? Wellicht is het standaard modem/router al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
lier schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Wat is een gewoon gezin?
Hoeveel telefoons/laptops?
Wat is een redelijke snelheid?

Elk accespoint moet zich aan wet- en regelgeving houden. Een "sterk" accespoint bestaat daarom niet (tenzij daarvan afgeweken wordt). Daarnaast moeten clients ook "sterk" terug kunnen praten.

Op basis van de huidige informatie is alles zo'n beetje geschikt. Misschien goed om je topic uit te breiden met zaken als: welke band/kanaal/frequentie, aantal clients, benodigde bandbreedte per client (wat gaan ze simultaan doen?) en natuurlijk budget. O ja...hoe belangrijk is ondersteuning? Denk bijvoorbeeld aan beveiliging, voor hoe lang wil je security updates kunnen ontvangen.

Wat levert de Internet Povider? Wellicht is het standaard modem/router al voldoende.
Hey,

Bedankt voor alle vragen. Ik probeer ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Wat is een gewoon gezin: 2 ouders en 2-3 kinderen
Hoeveel telefoons/laptops? Iedereen 1 laptop en 1 telefoon
Wat is een redelijke snelheid? Als de wifi overal in huis meer dan 200mbit kan, ben ik al heel blij
Budget: maximaal een aantal honderd euro, bv 250 euro
Beveiliging: geen bijzondere vereisten.

Indien de standaard router/accesspoint/modem van mijn provider (Telenet in belgie) voldoende is, dan is dat zeker ok voor mij. Maar ik denk dat het nipt zal worden, vandaar dat ik dit hier eventjes wou vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Meten is weten, mogelijk is een (of twee) extra accesspoint(s) voldoende. Maar het zou ook kunnen dat het standaard modem van Telenet volstaat. Biedt Telenet de mogelijkheid voor het huren/koen van extra accesspoints?

Dankzij de aansluitpunten kan je vrij eenvoudig achteraf iets toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
Dit is echt een kwestie van meten. Kun je ook nu al doen.

Dit type bouw zou in principe prima met 1 AP af moeten kunnen, maar stalen draagbalken of ongelukkige serie van muren kan roet in het eten gooien. Ook HR++ glas is vervelend.

Als ik de tekeningen begrijp, heb je een opslagruimte boven je woonkamer? Dan zou ik hem daar op ca 1/2 meter hoogte en 1 meter vanaf de muren hangen. Dan hangt hij heel centraal in je woning, en heb je in de belangrijkste ruimten goed signaal.

Ik heb ook zoiets, op de 1e verdieping onderin een kast. Overal zeer goed bereik, behalve in de keuken (denk door meerdere muren en een stalen balk die in de weg zit).

Meten doe ik door op een bedrade server iperf3 te zetten, en dan een iperf3 tooltje op de telefoon voor het testen. Hou ook rekening met 2.4 vs 5 GHz verbinding.

1 AP heeft het voordeel van lager energieverbruik dan 2, en minder complex netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-09 20:27
Hang een AP perfect centraal in je woning. Wifi zijn gewoon radiogolven, dus als je opgelet hebt in de les fysica weet je waarom centrale plaatsing van een radiozender nuttig is.

Dus UTP-kabel naar boven trekken, veelgemaakte fout is dat mensen Wifi laten installeren op 30 centimeter boven de vloer waar een installateur van een provider de aansluitkabel uit de grond ziet komen.

Wifi van een provider is om die reden ook af te raden, die installateurs maken zich er gemakkelijk vanaf en plaatsen een Wifi AP op de slechtst denkbare locatie.
Jij blijft dan achter met slechte Wifi.

[ Voor 6% gewijzigd door rafbelg op 08-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor dit formaat zou ik het niet af doen met 1 AP. Op zich kom je redelijk ver denk ik met één in het midden. Maar dan alleen op de 2,4GHz. Dus ik zou er zeker twee plaatsen om ook 5/6GHz dekking te hebben. Die zou ik dan tegen het plafond doen in de woonkamer en de werkkamer. Eventueel in/bij slaapkamer 3 een derde. En dan vooral ook kijken naar het uitzendvermogen, vooral van de 2.4GHz. Die wil je dan waarschijnlijk verlagen.

En dan inderdaad een mesh systeem maar absoluut geen wireless mesh!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-08 03:27
Beste,

Heb u plannen eens in de software gegooid en dit geeft dit resultaat maar weet niet welke AP u op het oog hebt. Ik heb de unifi U6+ nu genomen maar als je zegt welke je wilt nemen kan ik het aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fZDzkptOfs4KmCr2oE3qD5UUkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFx9HhzKYEm9snCoRK9fxpFh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uotD6ktHB6PqSB5_4ViTaaJR1k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HERjhvHbeiwPc2wFdFEKgBBz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
Schitterend, bedankt! Is het besluit dan ik 4 access points nodig zou hebben? Of kan het ook met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ekahau Gaat die simulatie er ook vanuit dat ze dus ook onder elkaar zitten?

Dat is namelijk beetje de reden dat ik gevoelsmatig voor 2 of 3 zou gaan ipv 4.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 13-01-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
En zou je de access points dan op het plafond hangen van het beneden verdiep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat deze simulaties los van elkaar staan??

Maar met die houten vloer zou ik twee op het plafond van de begane grond hangen. En dan ver uit elkaar, en beetje zoals de sim van ekahau.

Als het dan boven of in het midden niet helemaal top is, kun je met 1 extra acces point op de overloop alles sluitend maken.

2.4Ghz dekking krijg je met 1 AP wel voor elkaar, maar zoals al eerder gezegd. 5Ghz is toch een ander beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekahau
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 01-08 03:27
Hou er ook rekening mee dat isolatie in houten vloer ook het signaal tegen houd. En ook dikte van isolatie speelt rol.
Pagina: 1