POE splitten, maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-01 11:24
Huidige situatie
Internet -> TP-Link ER8411 router -> Netgear GS316EPP POE switch -> POE: Hickvision camera buiten

Gewenste situatie
Internet -> TP-Link ER8411 router -> Netgear GS316EPP POE switch -> POE: Hickvision camera buiten + POE TP-Link AX1800

De camera krijgt nu dus voeding van de POE switch. Wat ik in gedachten heb is de AX1800 naast de camera te hangen om goed wifi in de tuin te hebben. Aangezien ik geen stopcontact heb en slechts één CAT5 kabel dacht ik aan een POE splitter. Echter, wat ik gekocht heb blijkt een passieve splitter te zijn.

Mijn vraag
Hoe kan ik beide apparaten via POE voeden vanuit mijn meterkast (zonder dat ik aan het einde van het draadje (buiten) iets hoef te hangen dat afhankelijk is van een stopcontact). Ik denk dat ik van de POE switch via een kabel twee apparaten kan voeden.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet en alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door RefBoys op 06-01-2025 20:36 ]

Beste antwoord (via RefBoys op 07-01-2025 17:44)

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:23

yay

Je hebt een heel erg sjieke TP-Link Omada router, maar dan verder geen Omada switch en wil ook geen Omada access point hebben? Die TP-Link AX1800 is dat een Deco?

De optie van @Fox3214 is het beste als je dan direct ook een TP-Link Omada accespoint doet: Je zit dan vanwege de POE out wel aan een EAP655-Wall of een EAP615-Wall.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:10
Je hebt switches met poe passthrough categorie: Netwerk switches

[ Voor 61% gewijzigd door DVX73 op 06-01-2025 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:21
Volgens mij heb je tegenwoordig Wifi repeaters/Access points met POE poorten. Waarbij je eventueel POE devices kan op aansluiten. Ik heb iedergeval de Unifi U6 In-Wall, waarbij ik 1 POE poort kan gebruiken (maar dat is voor binnen). Inderdaad wat @DVX73 zei is het POE passthrough.

(Correctie op specs)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mThFQbLhwsLt5ja2Y_EgndvVfu8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UrWeHFSqMNgGgMzjovwlRUt7.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Fox3214 op 06-01-2025 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:10
802.03AF is ook mogelijk met 2 aderparen, echter de snelheid is dan wel beperkt tot 100Mbps.

Hier een plaatje hoe je dat doet:
Afbeeldingslocatie: https://www.cabling-design.com/images/split_cable.gif (bron: https://www.cabling-desig...ences/pinouts/split.shtml)

[ Voor 51% gewijzigd door DVX73 op 06-01-2025 21:04 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
DVX73 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:45:
802.03AF is ook mogelijk met 2 aderparen, echter de snelheid is dan wel beperkt tot 100Mbps.

Hier een plaatje hoe je dat doet:
[Afbeelding] (bron: https://www.cabling-desig...ences/pinouts/split.shtml)
Dank je voor de terugkoppeling. Ik heb een kabelsplitter gekocht die precies dit doet. Maar... dat schijnt maximaal 100MB door te laten omdat je niet de volledige kabel benut (slechts 4 van de 8 draden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
Dank je voor de reactie. Ik denk dat ik iets gevonden heb waar dit buiten veilig mee kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9x6S72DhRYwyJzUqDU9rVyyYoE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uvfJ7E3qNEnVA44NpyLkuzqM.png?f=user_large
Bron: https://www.fastcabling.com/product/poe-extender/

Als ik het goed begrijp wordt zo'n apparaatje door de POE gevoed en geeft zelf 2x POE door.

Snap ik het correct?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• yay

yay

Je hebt een heel erg sjieke TP-Link Omada router, maar dan verder geen Omada switch en wil ook geen Omada access point hebben? Die TP-Link AX1800 is dat een Deco?

De optie van @Fox3214 is het beste als je dan direct ook een TP-Link Omada accespoint doet: Je zit dan vanwege de POE out wel aan een EAP655-Wall of een EAP615-Wall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
Dank je yay, je hebt ook gelijk. Is geen kwestie van willen, maar onwetendheid. Was erg enthousiast, maar had over het hoofd gezien dat Omada de beste tandem vormt met Omada. Wel TP-link deco's idd als AP, maar de ER8411 "herkent" deze dus niet vanwege het niet Omada zijn. De AX1800 (staat groot op de doos) is misschien beter bekend als de EAP623-outdoor, dus Omada.

De Deco's ga ik in de toekomst nog vervangen, voor nu is dit het.

Overigens is mijn doel om de backhaul (zo heet dat geloof ik) via kabel te laten lopen en niet via WiFi. Uiteraard vanwege de hogere snelheid die via kabel bereikt kan worden. De kabels liggen er immers niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:13
Let wel op dat jouw switch maximaal 30 w per poort (poe+) levert. Met zo'n poe extender gaat dat gesplitst moeten worden naar 3 apparaten: Die poe extender, jouw Hickvision en jouw TP-Link AX1800.

Het is dus mogelijk dat het misschien niet lukt met poe extender direct gevoed vanuit jouw switch, maar het wel lukt met een poe++-injector tussen de switch en de extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
Zeg Groentje, begrijp ik het goed dat tussen de switch en de POE extender een injector (ik ken dit) moet om de watt omhoog te krijgen? Die injector moet ik dan meer watt laten doorsturen (zeg 90watt) zodat de POE extender 30, de camera 30 en de AP 30 watt kan krijgen (of een andere verdeling naar gelang wat welk apparaat nodig heeft, zolang het binnen die 90watt blijft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
yay schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:27:

Gelijk even rondgeneusd op de site van TP-Link en ik kom bijvoorbeeld bij deze switch uit: T1500-28PCT. eigenlijk zijn 16 poorten precies genoeg (heb er 13 in gebruik nu), 24 poorten te veel en 48 compleet onnodig. Zou deze router "de beste keus" kunnen zijn om de Netgear te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
Zoals jullie merken begrijp ik nog niet goed hoe ik op één reactie van iemand kan reageren zodat er een thread ontstaat. Sorry als het hierdoor slecht leesbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:13
RefBoys schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:06:
Zeg Groentje, begrijp ik het goed dat tussen de switch en de POE extender een injector (ik ken dit) moet om de watt omhoog te krijgen? Die injector moet ik dan meer watt laten doorsturen (zeg 90watt) zodat de POE extender 30, de camera 30 en de AP 30 watt kan krijgen (of een andere verdeling naar gelang wat welk apparaat nodig heeft, zolang het binnen die 90watt blijft)?
Indien de 30w van de switch zelf niet genoeg is om alle 3 die apparaten te voorzien, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefBoys
Groentjuh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Indien de 30w van de switch zelf niet genoeg is om alle 3 die apparaten te voorzien, ja.
Ik heb even bij de specificaties van beide apparaten gekeken: De Hikvision gebruikt maximaal 6,8W en de EAP623 maximaal 12,5W. Samen net 19W. Ik vermoed dat de POE extender niet meer dan 11W gaat gebruiken waardoor een injector niet nodig zal zijn.

Dank je wel dat je dit opmerkte, natuurlijk had ik hier niet aan gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:41
Ik zit niet in het Omada ecosysteem, hier heb ik alles van Ubiquiti (naar alle tevredenheid overigens). Dus wellicht is het niet het ideale product wat binnen je setup past.

Maar, volgens mij moet een uitvoering: Ubiquiti NanoSwitch wel doen wat je wilt. Deze switch heeft zowel PoE als input, als PoE als output. Op papier voldoet het wattage ook aan hetgene wat je aangeeft.

Maar nogmaals: wellicht zijn er goedkopere oplossingen en wellicht is er ook iets van TP-Link wat doet wat je wilt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:17
Er bestaan "PoE extenders", iets als deze: https://www.amazon.nl/Rev...OE5005/dp/B0BVZ84NHF?th=1

Kan je naast de camera monteren en klaar is Klara

Mmm, iets met spuit 11 ...

[ Voor 7% gewijzigd door Houtenklaas op 07-01-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefBoys
yay schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:27:

Yay, ik heb even gekeken naar de EAP655/615 (deze zijn voor indoor) en hierdoor kwam ik uit bij de ER703WP. Wat een duur kreng, maar ik denk dat dit wel het beste in het netwerk past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay

yay

Ik kende deze niet, maar dan ga je eigenlijk effectief er een andere router bij hangen. En met zijn POE Max Power Consumption van 62.9W ga je snel het budget van de poort van je Netgear GS316EPP POE switch overschreiden.

Is het echt niet mogelijk er een UTP kabel bij te krijgen buiten? Of een stroomkabel dat je je wifi buiten via mesh doet ipv wired backhaul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefBoys
yay schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:43:
Ik kende deze niet, maar dan ga je eigenlijk effectief er een andere router bij hangen. En met zijn POE Max Power Consumption van 62.9W ga je snel het budget van de poort van je Netgear GS316EPP POE switch overschreiden.

Nou, je hebt gelijk. Ik denk dat ik deze ga gebruiken ipv de AX1800. Ik check even het gebruik, maar zoveel zou dat ding niet moeten gebruiken, toch? EDIT: je hebt gelijk! 63W....

Is het echt niet mogelijk er een UTP kabel bij te krijgen buiten? Of een stroomkabel dat je je wifi buiten via mesh doet ipv wired backhaul?
Extra kabel is geen optie. Hoewel het mogelijk zou zijn om een gat te boren van de kamer boven naar buiten en dan de kabel die in de kamer zit te splitsen met een binnen repeater oid.

Goed, de uiteindelijke oplossing is dus om na de Netgear switch een TP-Link POE380S (90W POE++ injector) te hangen die de ER703WP van 63W via POE gaat voorzien. Deze repeater gaat dan via POE de Hickvision van stroom voorzien. Hierdoor hoef ik niks te boren door muren of extra kabels te trekken.

Allemaal geleerd door naar jullie opmerkingen te luisteren! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefBoys
Aangezien het plan gewijzigd is heb ik de AX1800 ook maar te koop gezet. Voor wie interesse heeft, go your gang!
Pagina: 1