Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenbout
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-01 10:01
Hi Tweakers!

Ik ben niet zeker of dit het juiste subforum is, maar ik heb een juridisch vraagstuk waar ik graag jullie advies over zou willen.

Twee jaar geleden heb ik een laptop gehuurd via Grover. De goedkoopste optie bij Coolblue was 1180 euro, maar via Grover kon ik het apparaat na 31 maanden huren voor een totaalbedrag van 1340 euro. Na deze periode zou ik de laptop voor slechts 1 euro kunnen overnemen. Dit leek voordelig, vooral gezien de Grover Care die 90% van de schade dekt of de mogelijkheid biedt om kosteloos een vervangende laptop te ontvangen gedurende die 31 maanden, tegen een ¨verzekeringspremie¨ van 160 euro.

Helaas doet de laptop het nu niet meer. Hij gaat niet aan, zelfs niet na een power cycle (de accu wordt wel opgeladen). Ik wil het apparaat niet openen omdat het een ‘huur’-product is met Grover Care.

Ik heb een melding gemaakt bij Grover, maar ze geven alleen de optie om het apparaat terug te sturen en de huur te annuleren. Er is geen mogelijkheid voor reparatie of om gebruik te maken van Grover Care, en volgens de klantenservice is er ook geen vervangende laptop beschikbaar. Via een VPN zie ik echter dat er soortgelijke laptops wel beschikbaar zijn, maar dit geldt blijkbaar niet voor mij. Ondanks dat ik de link naar de beschikbare laptops met de klantenservice heb gedeeld, blijft de boodschap dat het niet mogelijk is om een vervangende vergelijkbare laptop te krijgen. De enige optie is het product terugsturen en de overeenkomst annuleren.

Wat zouden jullie aanraden als beste optie in deze situatie? Heeft iemand hier ervaring mee? Over drie maanden heb ik de mogelijkheid om het apparaat voor 1 euro over te nemen. das nog maar is van 140 euro...
Huur gaat via Creditcard, maar weet niet of dat iets kan doen bij een huur product, misschien wel als ik het apparaat ¨koop¨ over 3 maanden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:45
Wat staat er in de voorwaarden/huurcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Kippenbout schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:23:
Wat zouden jullie aanraden als beste optie in deze situatie? Heeft iemand hier ervaring mee? Over drie maanden heb ik de mogelijkheid om het apparaat voor 1 euro over te nemen. das nog maar is van 140 euro...
Huur gaat via Creditcard, maar weet niet of dat iets kan doen bij een huur product, misschien wel als ik het apparaat ¨koop¨ over 3 maanden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Je vraag lijkt erop te duiden dat je een bepaald gelijk aan je kant denkt te hebben. Waarom denk je dat?

Een verhuurbedrijf zou enorm kwetsbaar zijn voor molest van hun artikelen die ze verhuren, wanneer ze een vervangend apparaat aan het eind van de looptijd voor een bedrag van één Euro moeten verkopen.

Ik ben bang dat je je hebt misrekend door hier van uit te gaan.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenbout
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-01 10:01
bramassendorp schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:31:
Wat staat er in de voorwaarden/huurcontract?
In de huurovereenkomst staat dat er voor 90 % van de schade word gedekt.
Op mijn Grover staat bij het apparaat netjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdS2H1le3zyv10EfuW1hYCC8jbU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aUsWcBk8FiCyHTMJL9tS8ccB.png?f=user_large
In de voorwaarden specifiek staat:
2. Aansprakelijkheid van de klant en vermindering van het eigen risico
Niettegenstaande artikel 11 en volgende van de Algemene Voorwaarden van Grover (“GTC”) wordt het eigen risico van de klant in de volgende schadegevallen verminderd tot 10% van de geleden schade:

technische gebreken

schermschade

waterschade

zware slijtage

Indien een van de bovengenoemde schadegevallen zich voordoet, is de klant verplicht de leverancier onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen van alle details van de gebeurtenis die tot de schade aan het object heeft geleid en de goederen op verzoek naar Grover terug te sturen.

De bovenstaande vermindering van het eigen risico is voor de klant slechts eenmaal mogelijk binnen een contractperiode van zes maanden. De bovenstaande vermindering van het eigen risico is niet van toepassing op de verhuur van drones.

De volgende claims zijn niet opgenomen in de bovenstaande vermindering van het eigen risico van de klant:

Gevallen waarin het apparaat niet meer aanwezig is: beroving, inbraak, eenvoudige diefstal, verlating, vergeten, verlies, enz.

Opzettelijke schade

De verantwoordelijkheid van de klant op grond van artikel 11 van de Algemene Voorwaarden van Grover blijft berusten bij de klant voor de bovengenoemde schadegevallen en in geval van het niet voldoen aan de eisen voor de vermindering van het eigen risico.

Dat een apparaat niet meer aangaat, maar wel oplaat zou dan toch onder Technisch probleem vallen? Vind het niet erg om 10% van de reparatie kosten te betalen, maar ze geven het niet eens als optie.

Op hun site onder Grover care staat nog steeds het zelfde: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6R8VyjZJo7-3RPH5-Uh44vZCSDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Y71nz7PnlGnP2zOsvCDDXMUp.png?f=fotoalbum_large

Het probleem hiermee is, dat je een product huurt met Grover Care dat tijdens de huurperiode voor 90% van de schade dekt of een vervangende apparaat levert, maar je kan hier geen aanspraak op maken.
Alleen het product terug sturen en de overeenkomst beëindigen.

Edit :
@MaltheseFalcon
Begrijp dat het wellicht niet gunstig is voor een huurbedrijf om een vervangende laptop te leveren net voor het einde van een huur periode, maar niet het product repareren of optie geven tot de Grover Care dat is beloofd, is toch niet netjes?

[ Voor 4% gewijzigd door Kippenbout op 06-01-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:19
Wat voor overeenkomst heb je? Dat lijkt een huurovereenkomst.

Dan kun je op grond van artikel 7:206 lid 1 BW van de verhuurder vorderen dat deze de gebreken verhelpt.

Als ze dat niet binnen de door jou gestelde termijn doen dan zijn ze in verzuim. Je mag de laptop dan laten repareren op hun kosten ingevolge artikel 7:206 lid 3 BW. Repareert de verhuurder niet kan kun je ontbinden, maar daar heb je niet zoveel aan want je kunt de genoten huurtermijnen niet zomaar terugvorderen.

Artikel 7: 206 lid 1 BW bevat echter een uitzondering: je hoeft niet te repareren als dit gezien de omstandigheden onredelijk is van de verhuurder te verwachten. Je zit vlak voor het einde van het contract en de laptop schijnt in zijn geheel te moeten worden vervangen, dan kun je hier nog wel eens discussie over krijgen.

Desalniettemin zou ik er toch eens een mailtje aan wagen op de basis dat je hen nog eenmaal de tijd geeft binnen 5 werkdagen te bevestigen dat ze de laptop binnen 15 werkdagen zullen repareren of vervangen. En dat indien ze dit niet tijdig doen jij de laptop laat repareren en op grond van artikel 7:206 lid 3 BW de kosten bij hen zal verhalen - en zo nodig in rechte zal laten halen.

Heb je rechtsbijstand? Die kunnen je helpen of wellicht je claim afkopen zodat jij schadeloos wordt gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:27

EiT

Op sommige laptops zit 3 jaar fabrieksgarantie. Je zou dat dat ook nog kunnen checken. Bij bijv. HP heb he daar geen factuur voor nodig, die weten op serienr hoe lang garantie je hebt.

Maar ik zou eerst proberen de power knop 20 seconden ingedrukt houden.

[ Voor 16% gewijzigd door EiT op 06-01-2025 22:35 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Pagina: 1