keukengarantie geweigerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TM4
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-04 09:36
Hallo,

Paar van mijn *knip* Naam winkel keuken panelen zijn flink op gaan bollen en ik heb daarvoor een case aangemaakt bij winkel.
In eerste instantie prima contact en ik moest foto's aanleveren. Vroegen daarna om betere foto's - die ook aangeleverd.

Iedere keer zitten er weken tussen de reacties dus dit loopt al een tijdje en vorige week kwamen ze ineens met het antwoord.

*We hebben je melding en foto’s uitvoerig bekeken. Aan de hand van deze informatie zijn we tot de conclusie gekomen dat de genoemde schade het gevolg is van omstandigheden die buiten het product zelf liggen; zoals dagelijks gebruik, stoten, vallen of onjuist gebruik.

De schade die je meld van de fronten valt onder vocht/warmte schade. Zoals te zien op de foto's gaat het om de fronten onder de wasbak en rondom de vaatwasser. Ons advies is dan ook om deze fronten goed af te drogen omdat er anders vocht in kan trekken. Doordat er vocht onderaan de fronten blijft hangen ontstaan er soortgelijke problemen.¨

M.i. is dit onzin. Het is een keuken, wat wil je... daar kan wat vocht voorkomen. Ik heb mijn keuken altijd netjes gehouden en de panelen zijn gelamineerd en nergens beschadigd. Hoe kun je 'dagelijks gebruik' zien als reden om geen garantie te verlenen?

Ze verwijzen naar terms - conditions.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze gaven destijds 25 jaar! garantie op de keuken - en zover ben ik nog lang niet maar dit model is niet meer te koop en dat werd ook nog even fijntjes in de mail aangegeven.
Valt me erg tegen van winkel omdat ik altijd had begrepen dat ze op garantiegebied erg goed zijn. Ik heb dan ook het vermoeden dat ze nu moeilijk doen omdat dit model uit de selectie is gehaald en het voor hun lastig is om achteraf nog wat panelen te laten maken.

Kan ik me voorstellen, maar scherm dan niet met 25 jaar garantie. Heeft iemand hier ervaring met dit soort consumentenproblemen? Suggesties hoe ik hier mee om kan gaan?
Zat er al aan te denken om mijn verzekering te bellen voor rechtsbijstand, maar vraag me af of de schade daarvoor niet te beperkt is.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 06-01-2025 20:32 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid en link naar voorwaarden in mo-tags gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 19:20

ViezeVis

Sample Text

Ik denk dat het in deze wel zal helpen om wat foto's te posten hier. Normaliter wordt bij een vaatwasser onder het blad wel iets van een vochtwerende strip aangebracht maar niet zo zeer bij de fronten.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 06-01-2025 20:03 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:30
Precies wat @ViezeVis zegt.

Post eerst wat foto's. Op basis van tekst kunnen we niet zeggen of je gelijk hebt of niet.

25 Jaar garantie is op basis van Voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
Maar even voor de beeldvorming. Hoe oud is de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:03
ViezeVis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:03:
Ik denk dat het in deze wel zal helpen om wat foto's te posten hier. Normaliter wordt bij een vaatwasser onder het blad wel iets van een vochtwerende strip aangebracht maar niet zo zeer bij de fronten.
Dit speelt ook mee idd.. in mijn 1e appartement heb ik destijds een hele goedkope keuken gehaald. De helft van de strips en afwerkingen miste, maar dat boeide ze niet (o.a bij de vaatwasser idd). Na wat bellen hebben ze het alsnog geplaatst.

Kortom: als je idd wat strips / afwerking mist komt er wellicht water wat er niet hoort.. kan Winkel dan ook weinig aan doen..

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 07-01-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
Wil ik morgen wel even doen (foto's heb ik niet direct paraat), maar weet niet wat dit voor een toegevoegde waarde heeft. Gaat mij ook helemaal niet om een beoordeling v/d schade maar op welke manier ik in dit soort situaties recht kan halen.

Ik kan het wel alvast beschrijven. Onder oven zit er een kleine strip en die is enorm opgebold - dat zou door warmte moeten zijn gebeurd.
Zelfde geldt voor een strip onder aanrechtblad en het paneel die op de vaatwasser zit.
Wat <...> zegt geloof ik wel - kan best zijn dat er ooit wat druppels onder panelen hebben gehangen en langs het laminaat zijn geslipt.
Wie kijkt er na keukengebruik of er onder panelen een druppel water zit? Ik ben niet iedere keer na keukengebruik mijn panelen aan het afdrogen. Of een paneel afkoelen na ovengebruik..

Opbollen zit ook niet op bevestigingspunten oid (dus afwerking lijkt me ook onwaarschijnlijk) maar via de voorzijde en aan de onderkant is het laminaat losgelaten.
<..> geeft in de mail ook helemaal niet aan dat er iets niet goed is geplaatst, anders hadden ze dat wel als argument opgegeven.

Keuken is 12 jaar oud ong.

edit - naam verwijderd. Wist niet dat dat niet is toegestaan..

[ Voor 3% gewijzigd door TM4 op 06-01-2025 20:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:37
TM4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
Wil ik morgen wel even doen (foto's heb ik niet direct paraat), maar weet niet wat dit voor een toegevoegde waarde heeft. Gaat mij ook helemaal niet om een beoordeling v/d schade maar op welke manier ik in dit soort situaties recht kan halen.

Ik kan het wel alvast beschrijven. Onder oven zit er een kleine strip en die is enorm opgebold - dat zou door warmte moeten zijn gebeurd.
Zelfde geldt voor een strip onder aanrechtblad en het paneel die op de vaatwasser zit.
Wat Winkel zegt geloof ik wel - kan best zijn dat er ooit wat druppels onder panelen hebben gehangen en langs het laminaat zijn geslipt.
Wie kijkt er na keukengebruik of er onder panelen een druppel water zit? Ik ben niet iedere keer na keukengebruik mijn panelen aan het afdrogen. Of een paneel afkoelen na ovengebruik..

Opbollen zit ook niet op bevestigingspunten oid (dus afwerking lijkt me ook onwaarschijnlijk) maar via de voorzijde en aan de onderkant is het laminaat losgelaten.
Winkel geeft in de mail ook helemaal niet aan dat er iets niet goed is geplaatst, anders hadden ze dat wel als argument opgegeven.

Keuken is 12 jaar oud ong.
12 jaar zijn de meeste keuken wel afgeschreven (financieel).

De optie die je hebt is een externe expert het te laten beoordelen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 07-01-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
henri86 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:45:
[...]

12 jaar zijn de meeste keuken wel afgeschreven (financieel).

De optie die je hebt is een externe expert het te laten beoordelen.
Keuken werkt voor de rest nog perfect en ze geven 25 jaar garantie niet voor niets.

Wat voor een 'externe' expert? Heb je hier ervaring mee? En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TM4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
Óf je je recht kunt halen, hangt nog maar af van de algehele situatie. En daarvoor zijn foto's best wel een fijn onderdeel van het geheel. We komen hier niet om te beoordelen dat je ladefronten vertrokken zijn naar de eeuwige jachtvelden...

Heb je een keuken van:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zag in de garantievoorwaarden staan dat onjuiste montage, gebruik of gebruik voor een ander doel niet onder de garantie vallen. Net als omstandigheden die buiten het product zelf liggen (vervoeren, verkleuring) of normale slijtage.

Op basis van je verhaal geeft winkel jou terug dat het gaat om vocht/warmteschade. In mijn hierboven genoemde linkje van het model van de fabrikant zie je dat die fronten ook worden getest op water- en warmteschade (p8) en je dus mag verwachten dat bij normaal huishoudelijk gebruik (zoals ook in hun voorwaarden staat) de fronten niet mogen zwellen. Dan lijkt het m.i. dat Winkel in dit geval moet aantonen dat het niet zo is nadat jij hebt aangetoond dat je het het normaal hebt gebruikt en het niet onder 'normale slijtage' valt.

https://www.consuwijzer.n...0jaar,kapot%20is%20gegaan.

Nu lijkt het mij wat ongewoon dat fronten zwellen uit zichzelf :). En daar heb je 'm weer; dan helpt een foto wel eigenlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 07-01-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TM4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Keuken werkt voor de rest nog perfect en ze geven 25 jaar garantie niet voor niets.

Een externe expert zou kunnen bekijken of dit inderdaad komt door invloeden van buitenaf, onjuist gebruik of door kwaliteit. Onze keuken met oven en vaatwasser gaat nu al >16 jaar mee en zwelt niet op bij de vaatwasser of oven. En die worden toch wel elke dag gebruikt. Bij de keuken van mijn ouders, die al wel >25 jaar oud is, speelt dit ook niet. Behalve dat hier de fineerlaag iets los begint te komen bij de vaatwasser. Het lijkt me dus niet iets wat normaal is.

/edit
Schaaf je een keer een deuk in het frontje en er komt wel vocht in, dan is het het eigenschap van hout en is daar niks tegen te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door ViezeVis op 06-01-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:11
TM4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:50:
[...]

Je zal moeten onderbouwen waarom het aan de kastjes ligt. Of althans gemotiveerd betwisten dat de schade haar oorzaak zou hebben in je eigen fouten (zoals bijvoorbeeld de kastjes in een natte/vochtige situatie houden door deze niet af te drogen na het morsen van water, het niet goed afsluiten van je vaatwasser of het niet monteren volgens de handleiding e.d.).

Heeft de winkel je keuken ook geïnstalleerd of heb je dat zelf gedaan/laten doen?

In geval van dat eerste is het makkelijk: jullie hebben de keuken zo opgeleverd, dus als daar iets mis mee is dan ligt dat ook in jullie risicosfeer.

In het tweede geval is het al wat lastiger, dan zul je moeten stellen dat je de keuken hebt gebruikt zoals je redelijkerwijs mocht verwachten dat je deze kon gebruiken - en dat juist door het gebrek aan de keuken deze nu kapot is en dus voor garantie/reparatie in aanmerking komt.

Je zou kunnen overwegen hier direct met een mail overeen te klappen door te stellen dat je ze nog éénmaal de kans geeft de keuken kosteloos te repareren omdat je anders tot ontbinding overgaat (genoeg voorbeeldbrieven op het forum te vinden). Als je dan ook nog een brief van een expert hebt dan valt er voor de verkoper minder te discussiëren en heb jij een sterkere indicatie dat het aan de frontjes ligt en niet de wasbak/vaatwasser.

Als je foto's post kunnen we inschatten of de schade inderdaad een garantiegeval is of dat de uitleg van de winkel logisch is. Zo kun je ook gelijk een beetje inschatten of het doorzetten van je claim zin heeft en kun je wellicht zonder expert af. Kijk zelf ook eens of de gootsteen/vaatwasser precies volgens de instructies van die producten zijn geplaatst. Staat er iets in het montageboekje van de frontjes over vaatwassers of natte invloeden?

Je rechtsbijstand bellen heeft altijd zin, daar zijn ze voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 06-01-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
Ik had al een mail gestuurd dat ik het er niet mee eens was, maar ze gaven aan dat ze de case al hadden gesloten. Misschien dat ik ze morgen eerst even ga bellen.

Goede tips in ieder geval! 2 panelen ligt het folie helemaal los, daar kun je denk ik niet zoveel conclusies meer uit trekken maar 1 paneel is een vast paneel en daar kun je heel goed zien waar het probleem start. Het druppel argument van het bedrijf kun je daar ook goed in herkennen. Ze geven eigenlijk al toe in hun mail dat hun keuken niet tegen vocht kan en dat je die moet drogen na gebruik. Weet niet eens of er dan nog iets te bewijzen valt, ze geven het zelf toe :)

Keuken is ooit door een timmerman geplaatst dus niet via het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:11
Als het probleem ontstaat door condens wat zich verzameld onder je keukenblad en vervolgens bovenop het kastdeurtje druppelt dan heb je een lastige case.

Ja, het kastje zou tegen vocht moeten kunnen. Maar tegen vrijwel dagelijks druppels condensvocht op dezelfde plaats, daardoor een natte plek op bovenzijde die met de zwaartekracht zakt en dan jarenlang?

Je hebt argumenten, maar probleem is dan dat je case niet waterdicht (no-pun intended) is - waardoor de verkoper niet zomaar meebeweegt omdat deze óók sterke argumenten heeft en de kans dat jij in de rechtbank gelijk krijgt daardoor mogelijk 50/50 is.

Je kunt je casus sterker maken door bijvoorbeeld aan de hand van installatietekeningen, zoals verstrekt door verkoper, aan te tonen dat jij het deurtje precies hebt geplaatst zoals dat zou moeten en dat het product blijkbaar niet conform is omdat het alsnog stuk gaat op de voorgeschreven geplaatste wijze.

Anders krijg je gewoon het antwoord: vaatwasser stoomt te veel, je hebt te weinig ruimte gelaten en je hebt te veel water gemorst bij de wasbak groetjes verkoper.

En nogmaals, laat je rechtsbijstand eens kijken en een briefje maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 06-01-2025 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:16
Ik heb hier exact het zelfde gehad met de Winkel (oude) keuken. Naast de oven de lade kast waar meerdere lades de boel los kwam. Enorm balen! Helemaal omdat je verwacht bij winkel vervangende onderdelen te kunnen krijgen vanwege de lange garantie.
Bij Winkel best veel geprobeerd en uiteindelijk bij de rechtsbijstand nog wat laten uitzoeken. Conclusie voor mezelf onderaan de streep. Je vecht met een multinational, dit gaat heel lang duren en de uitkomst is niet zeker. Ik heb het idee dat de spullen, met name fronten, niet meer leverbaar zijn en dus niet eens onder garantie omgeruild kunnen worden.
Het was voor mij de irritatie niet waard en heb mijn verlies genomen en een andere keuken gekocht. Overigens wel weer bij Winkel met het nieuwe systeem. Met behoud van apparatuur en werkblad vallen de kosten ook wel mee.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 13-01-2025 19:01 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 22-05 11:18
TM4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:56:
Ik had al een mail gestuurd dat ik het er niet mee eens was, maar ze gaven aan dat ze de case al hadden gesloten. Misschien dat ik ze morgen eerst even ga bellen.
12 jaar oude keuken, door derden gemonteerd en je hebt na al die dagen nog steeds geen foto's geplaatst.
Conclusie lijkt me duidelijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
Bedrijf gebeld en ze hebben de case weer geopend, degene die ik aan de lijn kreeg vond het op basis van de info en foto's ook een vreemde zaak. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
HugoStiglitz schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
Ik heb hier exact het zelfde gehad met de [mbr]Winkel[/] (oude) keuken. Naast de oven de lade kast waar meerdere lades de boel los kwam. Enorm balen! Helemaal omdat je verwacht bij knip vervangende onderdelen te kunnen krijgen vanwege de lange garantie.
Bij [mbr]Winkel[/] best veel geprobeerd en uiteindelijk bij de rechtsbijstand nog wat laten uitzoeken. Conclusie voor mezelf onderaan de streep. Je vecht met een multinational, dit gaat heel lang duren en de uitkomst is niet zeker. Ik heb het idee dat de spullen, met name fronten, niet meer leverbaar zijn en dus niet eens onder garantie omgeruild kunnen worden.
Het was voor mij de irritatie niet waard en heb mijn verlies genomen en een andere keuken gekocht. Overigens wel weer bij [mbr]Winkel[/] met het nieuwe systeem. Met behoud van apparatuur en werkblad vallen de kosten ook wel mee.
Ja - ik had dit ook niet verwacht. Kreeg altijd goede verhalen over hun garantie. Ik vermoed dat ze veel schappelijker waren geweest als het model nog in de collectie was geweest. Gaat dan om een paar tientjes en kunnen ze het uit bestaande voorraad halen. Paar paneeltjes kosten niet veel.
Hoe ver ik het doorzet weet ik nog niet. Panelen zijn volgens mij nog wel ergens in het buitenland te bestellen, worden dan niet door Winkel geleverd.

In ieder geval ben ik blijkbaar niet de enige met dit probleem :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TweakGP
  • Laatst online: 22-05 11:18
TM4 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:52:
[...]
Ja - ik had dit ook niet verwacht. Kreeg altijd goede verhalen over hun garantie.
Plaats je nou bewust geen foto's omdat ze overduidelijk aantonen dat je niet erg zuinig bent geweest met je frontjes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
TM4 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:45:
Bedrijf gebeld en ze hebben de case weer geopend, degene die ik aan de lijn kreeg vond het op basis van de info en foto's ook een vreemde zaak. Wordt vervolgd.
Post je die foto's ook even hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:18
Mr. Stom schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:23:
Als het probleem ontstaat door condens wat zich verzameld onder je keukenblad en vervolgens bovenop het kastdeurtje druppelt dan heb je een lastige case.

Ja, het kastje zou tegen vocht moeten kunnen. Maar tegen vrijwel dagelijks druppels condensvocht op dezelfde plaats, daardoor een natte plek op bovenzijde die met de zwaartekracht zakt en dan jarenlang?
De vraag ten aanzien van het tweede is natuurlijk, moet dat?

De garantievoorwaarden voor de 25 jaar garantie op keukens van de betreffende winkel geeft aan het volgende:
Wat valt onder deze garantie?
Deze garantie geldt uitsluitend bij normaal huishoudelijk gebruik en dekt materiaal- en constructiegebreken in het METOD keukensysteem.
Het is natuurlijk zeer discutabel of vochtschade te zien is als materieel of constructiegebrek. In plaats van simpelweg normale slijtage.

En met dit laatste, valt dit niet onder de garantie.
Deze garantie dekt geen normale slijtage, kerven of krassen, of schade als gevolg van stoten of ongelukken.
Sowieso zal rechtsbijstand vermoedelijk ook weinig zinnig zijn in deze. Even de voorwaarden doornemen. Maar vermoed dat, gezien de aangegeven leeftijd van de keuken, waarbij deze financieel afgeschreven is, dit beneden de drempelwaarde zal vallen voor de verzekering.

Meest pragmatisch zal vermoedelijk gewoon zijn om vervangende panelen te bestellen.

Gelet op het feit dat er gesproken wordt over de keukenlijn die vervangen is, met eerdere 25 jaar garantie, betreft het vast de uitgefaseerde FAKTUM lijn. Waarin er meerdere partijen zijn die hiervoor vervangende onderdelen aanbieden.

Bijvoorbeeld:

- https://faktumonline.com/nl/
- https://keukenfronten.com...aktum-ikea-keukensysteem/
- https://www.noremax.com/n...egory/faktum-keuken/#shop

Slechts een selectie van de vele Google hits in deze.
ViezeVis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:16:

Een externe expert zou kunnen bekijken of dit inderdaad komt door invloeden van buitenaf, onjuist gebruik of door kwaliteit. Onze keuken met oven en vaatwasser gaat nu al >16 jaar mee en zwelt niet op bij de vaatwasser of oven. En die worden toch wel elke dag gebruikt. Bij de keuken van mijn ouders, die al wel >25 jaar oud is, speelt dit ook niet. Behalve dat hier de fineerlaag iets los begint te komen bij de vaatwasser. Het lijkt me dus niet iets wat normaal is.
Is natuurlijk niet heel veel zeggend, materiaal van de keuken maakt hierin gewoon veel uit. Zeker in relatie tot vocht schommelingen en temperatuurschommelingen maakt materiaal veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
Jullie willen heel graag de foto's zien hè :)

Inmiddels heeft het bedrijf gereageerd.

"Bij nader inzien kunnen we concluderen dat je wel recht hebt op garantie, dit is een probleem dit zich vaker voor doet met de ABSTRAKT-fronten. Helaas hebben we de artikelen die bij het FAKTUM-keukensysteem horen niet meer op voorraad en zijn de fronten van ons METOD-keukensysteem door de veranderde maatvoering niet te gebruiken in jouw keuken. Omdat het niet mogelijk is de artikelen te vervangen bij <winkel>, willen we je graag een andere oplossing aanbieden."

Die andere oplossing was een vergoeding van 1200 Euro. Helaas stuurde ze vlak daarna een mail dat dit bedrag een vergissing was en ze de oorspronkelijke bon nog even in zijn geheel wilde zien. Ik vrees dat ze dan alleen de aangetaste panelen willen vergoeden. Als dat zo is dan is dat m.i. een te laag bedrag. Keuken is door de aangetaste panelen meer in waarde gedaald dan die paar panelen. Je kunt deze panelen nog kopen bij een extern bedrijf, dan zou ik minimaal dat bedrag vergoed willen zien. Ik heb geen zin om een nieuwe keuken aan te schaffen, rest v/d keuken is nog prima.

Belangrijkste is in ieder geval dat ze toegeven dat het een probleem is wat bij deze fronten vaker optreedt en dat ze me tegemoet willen komen. Als foto nog even het voorbeeld die ik hierboven al beschreven heb en het duidelijkst aangeeft dat er sprake moet zijn van een ondeugdelijke front. Vast gemonteerd en gaat los aan de voorzijde waar geen sprake kan zijn van verkeerde montage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67YhvassECjuAPNI1oiGXLStVnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkU6230MyqITSrqLQuc0iaaR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:09
Ik heb geen idee wat het prijsverschil is tussen hetgeen er aangeboden gaat worden en wat de fronten bij het externe bedrijf kosten. Maar je moet jezelf afvragen of je het onderste uit de kan wil halen en het “gevecht” nogmaals aan wil gaan.

Persoonlijk zou het mij de tijd niet waard zijn en zou ik het verlies bij een keuken van 12 jaar oud gewoon nemen, en het bedrag (mits redelijk) dus accepteren.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
12 jaar oud, maar ziet er op de aangetaste panelen nog als nieuw uit en alles functioneert prima. Ze gaven niet voor niets 25 jaar garantie. Dat doe je alleen als je denkt dat het minimaal 25 jaar meegaat.
Sowieso ga ik 'm opknappen, alleen dan niet via dit bedrijf. Zijn bedrijven die hier ingesprongen zijn en deze panelen namaken. Gelukkig heb ik de oorspronkelijke bon nog met alle nummers.

Extern zijn ze wel heel wat duurder dan de oorspronkelijke prijs, maar het zijn ook weer geen hele schokkende bedragen. Is voor mij ook een beetje een principe kwestie geworden. Als je als bedrijf schermt met 25 jaar garantie, hoor je ook 25 jaar lang garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik zo die foto zie vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat daar vocht komt?

Dat veeg je toch direct even droog als daar een keer per ongeluk wat tegenaan komt? Of is het elke avond een waterballet bij jou thuis?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27

paQ

Dat je überhaupt wat kunt opmaken uit die foto :?
Heb geen idee waar ik naar kijk.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 13:03

voz

De echte kenner

Wolly schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:08:

Dat veeg je toch direct even droog als daar een keer per ongeluk wat tegenaan komt? Of is het elke avond een waterballet bij jou thuis?
Hoeft niet door overmatig vocht te komen. Kan ook een verwerkingsfout zijn geweest in de fabriek, of een probleem met de gebruikte lijm of andere materialen.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:16:
Dat je überhaupt wat kunt opmaken uit die foto :?
Heb geen idee waar ik naar kijk.
Van de onderkant genomen anders is het gegolf haast niet te zien op de foto. Deze moest ik voor het bedrijf ook nog een keer extra sturen omdat een andere foto niet duidelijk genoeg was.
Niet precies hetzelfde maar deze lijkt erg op degene die ik gestuurd had. Oude foto's moest ik uploaden en had ik verwijderd van mijn telefoon.

Voor het begrip - het zwarte randje is onderkant van keukenblad (zwart graniet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27

paQ

Dus dit is een afwerkplint boven de vaatwasser en onder het werkblad?
(En na een vaat het ding op een kiertje zeker?)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 15-01-2025 12:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
voz schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Hoeft niet door overmatig vocht te komen. Kan ook een verwerkingsfout zijn geweest in de fabriek, of een probleem met de gebruikte lijm of andere materialen.
Kan nooit enorm veel vocht komen, maar zal in die 12 jaar heus wel eens een druppel zijn blijven hangen. Zit onder de spoelbak dus daar wel de meeste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
paQ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:28:
Dus dit is een afwerkplint boven de vaatwasser en onder het werkblad?
(En na een vaat het ding op een kiertje zeker?)
Nee, vaatwasser zit daar niet. Daaronder zit kastje die je eruit kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20-05 09:52
De model naam van de keuken fronten verklapt al welke ''zweedse'' winkel dit om gaat.

De 25 garantie van de keukens is weinig waard omdat ze inderdaad van model zijn veranderd en de nieuwe keuken onderdelen niet meer op het vorige materiaal passen. Het verhaal van moeizaam contact met de klantenservice is mij ook heel bekend..

In mijn keuken waren een aantal scharnieren kapot gegaan door slijtage en was de geboden afkoop 5 euro..
Daar was ik het niet mee eens dus ik heb hoog ingezet en een onderbouwde claim terug gelegd. Ik heb de aanschaf van de keuken verrekend met de resterende garantie tijd en dat als claim terug gelegd, toen daar binnen de gestelde termijn geen antwoord op is gekomen heb ik de zaak bij mijn rechtsbijstandsverzekering neergelegd en die hebben de claim gelukkig overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM4
FlyingCrow schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:33:
De model naam van de keuken fronten verklapt al welke ''zweedse'' winkel dit om gaat.

De 25 garantie van de keukens is weinig waard omdat ze inderdaad van model zijn veranderd en de nieuwe keuken onderdelen niet meer op het vorige materiaal passen. Het verhaal van moeizaam contact met de klantenservice is mij ook heel bekend..

In mijn keuken waren een aantal scharnieren kapot gegaan door slijtage en was de geboden afkoop 5 euro..
Daar was ik het niet mee eens dus ik heb hoog ingezet en een onderbouwde claim terug gelegd. Ik heb de aanschaf van de keuken verrekend met de resterende garantie tijd en dat als claim terug gelegd, toen daar binnen de gestelde termijn geen antwoord op is gekomen heb ik de zaak bij mijn rechtsbijstandsverzekering neergelegd en die hebben de claim gelukkig overgenomen.
Lijkt inderdaad wel op mijn situatie, alleen ik heb totaal geen problemen met scharnieren - alles opent en sluit perfect. Ook jij had dan te maken met een omgekeerde bewijslast, interessant dat het blijkbaar via rechtsbijstand verzekering is gelukt. Wil je nog delen wat er uiteindelijk vergoed is? Kan ook via PM.
Als ze 25 jaar garantie geven moeten ze wel vrij zeker van hun zaak zijn dat het ook minimaal 25 jaar meegaat en zo niet zorg voor genoeg voorraad over die looptijd.
Je proberen af te kopen met 5 euro, terwijl je door gebrek aan scharnieren je keuken niet meer normaal kan gebruiken is natuurlijk een lachertje.

Het liefst had ik nieuwe panelen gekregen, maar nu ik dat wel op mijn buik kan schrijven hoop ik nog altijd dat ze voor mij met een redelijke tegemoetkoming komen. Mocht dat 5 euro zijn ga ik zeker even richting rechtsbijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:08

-CJ

Not remastered

Claim overnemen betekent overigens niet dat ze rechtsbijstand gewonnen heeft. Het is aannemelijk dat ze een uitbetaling hebben gedaan en de zaak daarna gesloten.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

Wat zijn eigenlijk de totale kosten als je de aangetaste fronts laat vervangen door een extern bedrijf ?

Pick your battles zeg maar.

Mijn keuken is nu 10 jaar oud maar ik heb ook al scharnieren moeten vervangen en recentelijk mijn vaatwasser moeten repareren. Hoort er beetje bij. Die 25 jaar garantie. Tja. Ik snap je principes wel maar als je voor 100-200 euro nieuwe fronts hebt zou ik het wel weten.

[ Voor 50% gewijzigd door FreakNL op 15-01-2025 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
-CJ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:39:
Claim overnemen betekent overigens niet dat ze rechtsbijstand gewonnen heeft. Het is aannemelijk dat ze een uitbetaling hebben gedaan en de zaak daarna gesloten.
Correct, maar voor mij was het financieel in elk geval beter opgelost dan met de winkel zelf. wat de rechtsbijstand daarna besluit te doen is aan hun.

Maar wat dit topic ook weer laat zien is dat er dus meer mensen zijn met garantie problemen. En de optimist in mij geloofd dat als rechtsbijstand meerdere meldingen bij elkaar kan leggen ze sterker staan en dus de de kans dat ze wel door kunnen zetten groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:02

Jrz

––––––––––––

Wolly schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:08:

Goed schoonmaken met een kletsnatte doek + aggressive keukenontvetter, en dan op laten drogen.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
FreakNL schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:48:
Wat zijn eigenlijk de totale kosten als je de aangetaste fronts laat vervangen door een extern bedrijf ?

Pick your battles zeg maar.

Mijn keuken is nu 10 jaar oud maar ik heb ook al scharnieren moeten vervangen en recentelijk mijn vaatwasser moeten repareren. Hoort er beetje bij. Die 25 jaar garantie. Tja. Ik snap je principes wel maar als je voor 100-200 euro nieuwe fronts hebt zou ik het wel weten.
Wat een vreemde reactie, je koopt iets onder garantie en moet de garantie maar negeren omdat het bedrijf niet meewerkt?
Die garantie is niet gratis, dat is gewoon inbegrepen in je prijs die je betaald voor de keuken.

En voor 100-200 euro nieuwe frontjes, ik denk dat de topic starter graag de contactgegevens van jouw leverancier en montagebedrijf zou ontvangen.... en dan moet hij zeker ook nog accepteren dat er verschillende kleuren kastjes in de keuken zitten en dat maar mooi vinden?
De keuken zit pas halverwege de verkochte levensduur dus daar mag je hogere eisen aan stellen.

offtopic: apparatuur heeft bij deze winkel maar 5 jaar garantie. los daarvan is na 10 jaar pas een vaatwasser reparatie moeten uitvoeren een luxe probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14

Yucon

*broem*

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van frontjes voor deze keuken. Dat staat verder natuurlijk los van dat de afkoopsom redelijk moet zijn maar het zou wel een mooie uitweg kunnen zijn voor wat je daarna doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb geen flauw idee hè. Ik heb recentelijk voor een project keukenfrontjes gekocht bij IKEA en was iets van 70 euro kwijt voor 3 fronts.

Ik ben het in essentie wel met je eens hoor dat die Zweed dat moet oplossen. Ik ben alleen benieuwd wat het zou kosten als je de garantie loslaat en het zelf oplost… Als de hoeveelheid energie die je erin moet stoppen niet in verhouding staat met de daadwerkelijke schade kies ik voor de “gemakkelijke” weg…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TM4
Oorspronkelijke prijs van de frontjes waren idd vrij laag, maar op het moment dat ze niet meer aan de garantie kunnen voldoen moet je zelf op jacht gaan en ik heb geen idee of deze bedrijven betrouwbaar zijn of met juiste spullen komen. Dat moet nog blijken.

Achteraf kost het me inderdaad wel vrij veel tijd en was de makkelijkste oplossing geweest om garantie compleet te negeren. Dat wist ik natuurlijk nog niet toen ik het verzoek bij de winkel neerlegde. De initiële aanvraag was al vrij omslachtig en daarna kwamen ze nog met vervolgvragen en verzoek extra foto's met lange wachttijden ertussen. Nu heb ik er al zoveel tijd in gestopt, dan haak ik ook niet meer af en wordt het inderdaad meer een principe kwestie dan een financiële.

Zal dit draadje in ieder geval aanvullen zodat anderen in dezelfde situatie er wellicht ook wat aan hebben. Iedereen kan dan voor zichzelf bepalen of het de moeite waard is. En nieuwe klanten kunnen zien hoe 25 jaar garantie in de praktijk uit kan pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TM4
Update:

Bedrijf heeft een aanbod gedaan van 293 Euro en mij onder druk gezet om snel akkoord te gaan omdat anders het aanbod volledig zou vervallen. Dit dekt de schade niet maar ik ga wel akkoord. Had mijn verzekeringsmaatschappij nog even gebeld, maar ik denk niet dat het loont om tegen een multinational te gaan procederen en dan is het natuurlijk ook nog maar de vraag wat het extra oplevert. Ik heb bovendien op dit moment even teveel andere dingen aan mijn hoofd. "pick your battles" :)

Inmiddels heb ik nieuwe frontjes besteld. Voor iedereen die tegen hetzelfde probleem aanloopt, bedrijf die deze nog wel kan leveren heeft nog maar weinig lak beschikbaar voor bepaalde kleuren (in mijn geval white gloss). Het is dus zeer goed mogelijk dat je dit type binnenkort helemaal niet meer in jouw kleur kunt nabestellen. Dan ben je natuurlijk nog verder van huis.

Frontjes besteld via bedrijf in Zweden en ze reageren vlot op mail. Nog even de vraag wat de kwaliteit is en of er kleurverschil is. Je bent een flink bedrag extra kwijt aan verzendkosten. Nederlandse leveranciers die hier ook mee adverteren kunnen wel fronten leveren maar niet 1 of enkele fronten, zij doen alleen volledige keukens en dan ben je natuurlijk nog veel meer kwijt.

Voor iedereen die dit later via zoekmachine oid ziet, dezelfde problemen heeft en met nog wat vragen zit of meer wilt weten over bijv. de bestellingen - DM is prima.
Pagina: 1