Gereserveerd.
06-01-2025: filmpjes toegevoegd
06-01-2025: filmpjes toegevoegd
[ Voor 57% gewijzigd door ViezeVis op 06-01-2025 19:51 ]
EN434 gaat over hoe je de invloed van warmte meet. De norm beschrijft hoe je drie monsters van een product neemt, en hoe je daar markeringen op moet aanbrengen. Vervolgens dat de monsters eerst 24 uur in een omgeving van 23±2 °C en een luchtvochtigheid van 50±5% moet worden geplaatst, dan 360+15 minuten in een oven van 80±2 °C, en dan weer 24 uur in de eerste omgeving. Tot slot beschrijft de norm dat je de afstanden tussen de markeringen moet meten en moet vergelijken met de afstanden voordat de monsters de oven ingingen, en dat tevens de kromming moet worden gemeten. De norm beschrijft deze meetmethode nauwkeurig, maar zegt niets over acceptabele waarden zoals 0,25%. EN434 beschrijft geen andere invloeden die tot naden of kieren kunnen leiden, zoals luchtvochtigheid of beweging van de pvc-panelen ten opzichte van elkaar. Deze bepaling in de voorwaarden heeft letterlijk gezien dus weinig betekenis. 0,25% is trouwens best veel, dat is 2,5 mm per meter. Ik zie daarom niet direct een probleem met de kieren.Wij leggen pvc vloeren conform de EN434 norm voor dimensionele stabiliteit. Dit houdt in dat er minuscule kieren en/of naden zichtbaar kunnen zijn. Deze dienen altijd binnen de Europese norm <0,25 % te zijn conform EN434 norm.
Dat er hoekjes omhoog komen en dat de vloer een klikkend geluid maakt, lijkt me wel een probleem.
De overeenkomst kan op twee manieren worden gerubriceerd: koop en aanneming van werk. De regels bij aanneming van werk zijn in het algemeen nadeliger. In de samenloopbepaling staat:
Een PVC-vloer is roerend, dus hebben de regels voor koop (met nonconformiteit enz) voorrang op de regels voor aanneming van werk.Indien de te leveren roerende zaak nog tot stand moet worden gebracht en de overeenkomst krachtens welke deze zaak moet worden geleverd voldoet aan de omschrijving van artikel 750, dan wordt de overeenkomst mede als een consumentenkoop aangemerkt indien de overeenkomst wordt gesloten door een aannemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een opdrachtgever, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De bepalingen van deze titel en die van afdeling 1 van titel 12 zijn naast elkaar van toepassing. In geval van strijd zijn de bepalingen van deze titel van toepassing.
Als de problemen zijn veroorzaakt door een verkeerde installatie, is de vloer zelf niet conform, onafhankelijk van enige leggarantietermijn. Dat staat in art. 7:18a BW (ingevoerd per 27 april 2022 en daarom van toepassing op jouw aankoop).
Het is van belang om de oorzaak van de problemen te achterhalen. De hoeken kunnen om verschillende redenen omhoog komen. Op basis van de leginstructies van de fabrikant en de checklist van de leverancier lijkt het erop dat je dekvloer niet voldoet (>3mm niveauverschil over een afstand van 5 meter) en dat de leverancier die had moeten egaliseren ipv een ondervloer aan te brengen. Dat betekent nog niet dat de problemen daardoor zijn veroorzaakt. Ik zou daarom het advies van de fabrikant opvolgen en de fabrikant onderzoek laten doen.
Mijn dank is groot! Voor wat betreft het laten doen van onderzoek door de fabrikant: wie zou in deze situatie dan de kosten moeten dragen voor het onafhankelijke onderzoek? Of hangt dat af van de uitkomst? Fabrikant heeft aangegeven dat het vloerenbedrijf de klacht moet aanmelden bij de fabrikant waarna de fabrikant vervolgens actie kan ondernemen.fopjurist schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:17:
[...]
EN434 gaat over hoe je de invloed van warmte meet. De norm beschrijft hoe je drie monsters van een product neemt, en hoe je daar markeringen op moet aanbrengen. Vervolgens dat de monsters eerst 24 uur in een omgeving van 23±2 °C en een luchtvochtigheid van 50±5% moet worden geplaatst, dan 360+15 minuten in een oven van 80±2 °C, en dan weer 24 uur in de eerste omgeving. Tot slot beschrijft de norm dat je de afstanden tussen de markeringen moet meten en moet vergelijken met de afstanden voordat de monsters de oven ingingen, en dat tevens de kromming moet worden gemeten. De norm beschrijft deze meetmethode nauwkeurig, maar zegt niets over acceptabele waarden zoals 0,25%. EN434 beschrijft geen andere invloeden die tot naden of kieren kunnen leiden, zoals luchtvochtigheid of beweging van de pvc-panelen ten opzichte van elkaar. Deze bepaling in de voorwaarden heeft letterlijk gezien dus weinig betekenis. 0,25% is trouwens best veel, dat is 2,5 mm per meter. Ik zie daarom niet direct een probleem met de kieren.
Dat er hoekjes omhoog komen en dat de vloer een klikkend geluid maakt, lijkt me wel een probleem.
De overeenkomst kan op twee manieren worden gerubriceerd: koop en aanneming van werk. De regels bij aanneming van werk zijn in het algemeen nadeliger. In de samenloopbepaling staat:
[...]
Een PVC-vloer is roerend, dus hebben de regels voor koop (met nonconformiteit enz) voorrang op de regels voor aanneming van werk.
Als de problemen zijn veroorzaakt door een verkeerde installatie, is de vloer zelf niet conform, onafhankelijk van enige leggarantietermijn. Dat staat in art. 7:18a BW (ingevoerd per 27 april 2022 en daarom van toepassing op jouw aankoop).
Het is van belang om de oorzaak van de problemen te achterhalen. De hoeken kunnen om verschillende redenen omhoog komen. Op basis van de leginstructies van de fabrikant en de checklist van de leverancier lijkt het erop dat je dekvloer niet voldoet (>3mm niveauverschil over een afstand van 5 meter) en dat de leverancier die had moeten egaliseren ipv een ondervloer aan te brengen. Dat betekent nog niet dat de problemen daardoor zijn veroorzaakt. Ik zou daarom het advies van de fabrikant opvolgen en de fabrikant onderzoek laten doen.
Ik zou verwachten dat de fabrikant dat kosteloos doet, anders kun je beter een onafhankelijke schade-expert inhuren.ViezeVis schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Mijn dank is groot! Voor wat betreft het laten doen van onderzoek door de fabrikant: wie zou in deze situatie dan de kosten moeten dragen voor het onafhankelijke onderzoek? Of hangt dat af van de uitkomst? Fabrikant heeft aangegeven dat het vloerenbedrijf de klacht moet aanmelden bij de fabrikant waarna de fabrikant vervolgens actie kan ondernemen.
Een belangrijke nuance trouwens is dat die EN434 norm alleen genoemd wordt bij PVC (dry back) en dus niet bij clickvloeren. Dus enige kiervorming o.i.d. wordt niet over gesproken in de AV.fopjurist schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:48:
[...]
Ik zou verwachten dat de fabrikant dat kosteloos doet, anders kun je beter een onafhankelijke schade-expert inhuren.
Dit waren de AV van 2021:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb de vloerenwinkel gevraagd de klacht te melden bij de fabrikant.
[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 07-01-2025 16:09 ]
Members only:
Inloggen
Gezien de fout er vanaf het begin erin zat, zou de vloer vanaf het begin non conform zijn. Dat het zich nu pas als zodanig openbaart is daarin niet relevant lijkt mij.
Als je nu een pvc plakvloer krijgt, dan heb je slechts met vertraging een vloer gekregen die conform is, zij het met een ander product.
Als je nu een pvc plakvloer krijgt, dan heb je slechts met vertraging een vloer gekregen die conform is, zij het met een ander product.
De vraag is alleen of de vloer dan non conform is of het geleverde werk. Ik denk dat daar andere regels voor zijn? Aan de vloer ligt het dus niet, maar wel aan de dekvloer wat bij het leggen opgemerkt had moeten worden. Ik weet dus niet helemaal zeker of wij dan wel of niet de afschrijving behoren te dragen of de kosten voor egaliseren vb.Sir_Lion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:39:
Gezien de fout er vanaf het begin erin zat, zou de vloer vanaf het begin non conform zijn. Dat het zich nu pas als zodanig openbaart is daarin niet relevant lijkt mij.
Hij heeft recht op levering van de klikvloer, en kan daarom geen kosteloze levering van een plakvloer vorderen.Sir_Lion schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:39:
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
fopjurist schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:59:
[...]
Hij heeft recht op levering van de klikvloer, en kan daarom geen kosteloze levering van een plakvloer vorderen.
***members only***
***members only***
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 12-02-2025 18:47 ]
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Pagina: 1