combi ctrl-n gaat niet meer naar leeg document in word

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier Ruggles
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 09:16
Mijn vraag

Beste forumleden. Ik heb een officiële versie van Office16.

In Word gaf de functie ctrl-N tot voor kort meteen een leeg document, maar opeens was die functie verdwenen. Ik heb het via bestand - lint aanpassen - toetscombinaties wijzigen weer ingevoerd, maar nu gaat hij niet naar een leeg document, maar geeft hij een hele rits opties. Dus moet ik iedere keer alsnog klikken op 'leeg document' alvorens ik een leeg doc krijg. Erg tijdrovend en uiterst irritant.

In mijn oude laptop zag ik dat de combi ctrl-N naar 'bestandnieuwstandaard' ging, maar die optie krijg ik niet. Er is alleen de optie 'bestandnieuw'

Hoe krijg ik weer een leeg document met de toestcombi ctrl-N?

Dank alvast voor de hulp! Xavier Ruggles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:47
Is Ctrl-N de enige sneltoets die het niet meer doet? Andere combi's van Ctrl met een letter werken wel nog gewoon (bijvoorbeeld vet, cursief, kopiëren, plakken etc)? Want in dat geval is het eerder een probleem met sneltoetsen of de control-toets in het algemeen.

En je hebt deze stappen dus al gevolgd? Customize keyboard shortcuts - Microsoft Support
En bestandnieuw geeft geen nieuw bestand (itt tot wat de naam suggereert)?

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier Ruggles
Dank Patrick,
De overige toetscombinaties werken wel zoals voorheen.

Ctrl-N gaat nu enkel naar een nieuw, nog te kiezen document ipv meteen een leeg document te openen zoals voorheen. Je moet dus 2 handel8ngen verrichten tegenover vroeger één.

De customize optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier Ruggles
Ik bedoel dus dat ik ctrl-N gekoppeld heb aan 'bestand nieuw', toch opent hij geen leeg word doc. In excel opent hij met die combi wél een leeg excel bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-05 08:53
Microsoft heeft in de Nederlandstalige Word sinds kort de Ctrl+N shortcut gekoppeld aan "Vet/Bold".

Je kan dit terug aanpassen: https://answers.microsoft...5e-4bd7-a4e7-29844ac48c67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier Ruggles
Ja, dat was het probleem, maar ik heb vet weer aan crtl-b gekoppeld en crtl-n aan nieuw bestand.
Mijn probleem.is dat ctrl-N dus geen leeg bestand opent, maar naar een aantal opties gaat, waaruit ik dan 'leeg bestand' moet kiezen. Heb je daar een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier Ruggles
Dit is wat ik krijg als ik ctrl-N doe. Zie printscreen. Ik wil meteen een leeg document, zoals het was....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd-x7ImvkU3BWej5uP09iVHjHvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKlbJHZejg6XBygi9Zyu81s9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kappie68
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 23-05 16:20
Als je in de werkbalk 'Snelle toegang' de knop 'Nieuw Bestand' toevoeg, kun met deze knop een leeg document toevoegen zonder nog iets te moeten kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3YayThj2oImEEXrATD2uYU2w08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3KWWyj7l8WurigRDjozNana.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 09:44

Eagle Creek

Breathing security

Xavier Ruggles schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:49:
Dit is wat ik krijg als ik ctrl-N doe. Zie printscreen. Ik wil meteen een leeg document, zoals het was....
[Afbeelding]
Krijg je dit óok als je zojuist een nieuw document hebt gemaakt en het dan probeert?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeraz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-05 08:57
Ik kwam deze thread tegen toen ik zelf dit probleem had, en dacht, voor het geval andere dit topic tegen komen. het even gekost maar ik heb de oplossing.

In het kort is het probleem dat je shortcut veranderd is. Ik heb word in het engels maar de shortcut cntr + N van "Createnewfile (NieuweBestandAanmaken)" moet veranderen naar "filenewdefault (BestandNieuwStandaard)".

Je moet dit dus aanpassen.

1. Ga naar file (bestand)
2. Ga naar Options (opties)
3. Ga daar naar "customize ribbon" links in het menu (lint in het nederlands volgens mij)
4. dan "Customize" bij keyboard shortcut (onderin)
5. dan in het linker scherm scroll naar beneden je naar "all commands" (alle commando's?)
6. Nu zie je in het rechterscherm alle mogelijkheden, daar zoek je naar "BestandNieuwStandaard"
7. Verander "fileNewDefault" ("BestandNieuwwStandaard") naar Ctrl + N

Dit zou het moeten fixen.
Pagina: 1