De beste 1440p-game-pc

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GingerbeardG
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-01 19:13
Hoi,
Ik heb vorige week de best build guide gebruikt om een nieuwe pc aan te schaffen. Alleen heb ik de upgrades build aangehouden. Nog niet alles is binnen.

Nu vraag ik mij af of de voeding van 650w deze upgrades aankan. Zo niet, zou het artikel misschien aangepast kunnen worden met een vermelding.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:57

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Zeker, 7700 + 7800 XT moet prima gaan met een 650W psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin Mol
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-07 20:21
@Tomas Hochstenbach Volgens Azerty geeft de fabrikant van de videokaart aan dat er minimaal 750W voeding nodig is.

Ik heb de Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT aangeschaft, mogelijk is dat enkel bij deze kaart.

Daarop heb ik besoten mijn voeding keuze te veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kevin Mol op 16-02-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@Kevin Mol Dat is natuurlijk oké - te veel vermogen is nooit een probleem - maar een goede 650W voeding is ruim voldoende voor die configuratie. Een 7800 XT doet onder load 234W, een Ryzen 7 7700 doet 116W, dat is samen 350W. Zelfs met een flinke marge voor je overige hardware lukt dat dus prima.

De aanbevelingen van videokaartfabrikanten zijn op dit punt altijd erg conservatief, want er zijn ook veel slechtere voedingen te koop dan die wij adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We hebben voor een vrijwel identiek geheugenkitje als in onze vorige 4k-build gekozen, maar als je goed kijkt, zie je een subtiel verschil. De 'J30' in plaats van 'J36' houdt namelijk in dat de timings van dit geheugenkitje iets strakker zijn af te stellen dan ons vorige Flare X5-kitje.
Lijkt mij voor de 1440p guide ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:11
Typo melding

"17-2-2025 We de upgrade-videokaart aangepast "

Het werkwoord ontbreekt 😏

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Olaf van der Spek schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:49:
[...]

Lijkt mij voor de 1440p guide ook een goed idee.
Ik vind de meerprijs van bijna 25 euro wel vrij fors voor het 1440p-advies, als je in ogenschouw neemt dat de snelheidswinst zeer beperkt zal zijn. Ook swap ik liever pas weer geheugen als we een grote update doen / het systeem opnieuw bouwen. Die andere kit zou ook prima moeten werken, maar van degene die er nu in zit hebben we het zelf geverifieerd en weten we het 100% zeker :)
Mortov Molotov schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:39:
Typo melding

"17-2-2025 We de upgrade-videokaart aangepast "

Het werkwoord ontbreekt 😏
Fixed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:33:
Ik vind de meerprijs van bijna 25 euro wel vrij fors voor het 1440p-advies, als je in ogenschouw neemt dat de snelheidswinst zeer beperkt zal zijn.
Hoe beperkt?

Als ik YouTube: Ryzen 9 7950X3D Memory Scaling Benchmark, Does DDR5 Performance Matter? zie zit er een significant verschil tussen CL30 en CL40. Nu zou het kunnen dat dit verschil volledig tussen CL36 en CL40 zit en er tussen CL30 en CL36 geen verschil is, maar dat lijkt mij niet aannemelijk.

Op 2160p zou ik trouwens een grotere GPU 'bottleneck' verwachten waardoor CPU / RAM minder uitmaken dan op 1440p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Hoe beperkt?

Als ik YouTube: Ryzen 9 7950X3D Memory Scaling Benchmark, Does DDR5 Performance Matter? zie zit er een significant verschil tussen CL30 en CL40. Nu zou het kunnen dat dit verschil volledig tussen CL36 en CL40 zit en er tussen CL30 en CL36 geen verschil is, maar dat lijkt mij niet aannemelijk.

Op 2160p zou ik trouwens een grotere GPU 'bottleneck' verwachten waardoor CPU / RAM minder uitmaken dan op 1440p.
Met dezelfde gpu is dat waar, maar er zit natuurlijk een veel minder krachtige videokaart in het 1440p-systeem. De benchmarks die je linkt zijn gedraaid met een veel snellere videokaart en op een lagere resolutie, wat prima is als je wil aantonen dat sneller geheugen verschil kan maken, maar weinig te maken heeft met de praktijk van dit advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 17:09
Het gekozen moederbord, de ASRock B650M-HDV/M.2, is inmiddels bij steeds minder winkels leverbaar... is dit dan nog steeds de beste keuze? Denk dat je de hele build niet meer bij 1 winkel kunt bestellen aan onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFab
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-06 09:00
Ook ik heb deze setup gekozen met twee upgrades, het ATX moederbord (B650 plus wifi) en de Ryzen 7 7700 tray chip. Alles netjes geinstalleerd en werkend alleen crashen een aantal games constant (DOOM en Fortnite met name). Ik kom er niet achter waar dat aan ligt. Temperaturen lijken ok (pasta niet vergeten op de chip-ca kleine doperwt), Bios is up-to-date. Dit is wel heel vervelend. Iemand nog suggesties? Dit is mijn eerste self-build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Crasht alleen de game of de hele PC?
Je kunt hier het beste even een nieuw topic voor openen.

[ Voor 44% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-06-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFab
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-06 09:00
Meestal alleen de game, soms ook het systeem. Fans draaien allemaal, Ram wordt herkend en werkt (neem ik aan). Nieuwe W11 Pro install erop. Leek mij juist handig bij dit item te posten op basis waarvan ik de onderdelen heb besteld. GPU zit wel op 100% tijdens het spelen, dat lijkt me bij Fortnite op een 1080p scherm toch niet nodig.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asRpWITobDMcIDQLZ7m7K7xjpfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nMltz8nXeCPZOcRVaF9OEBO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LONgTZaa-N9UW90OQKTS-w7afLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEtd7a6KniKntdhrBdOWFQGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSx8bHx-z22j1707oGh7vdDc0C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c9Jvzr7fFWBT63k0zdJ02ua.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9ukMBvAgtZ257zwkg_ScWjd328=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYL7fOYePJbA311nsDSsdJQr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door MrFab op 05-06-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Graag hiervoor even je eigen topic openen, deze is namelijk bedoeld voor feedback op de redactie.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.