Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22
Ik ga binnenkort verhuizen naar een sociale huurwoning en ik heb een proefberekening gemaakt en daar kwam uit dat ik recht heb op 209 euro per maand aan huurtoeslag.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Je box3 vermogenssaldo bereken je inderdaad door studieschuld van je bezit af te trekken minus drempelbedrag voor schulden. Dit saldo wordt voor huurtoeslag gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

1. Zo op het eerste gezicht wel ja.

2. 1 januari 2025.

Uw vermogen mag niet te hoog zijn
U mag ook niet te veel vermogen hebben, zoals spaargeld. Iedere bewoner mag op 1 januari 2025 maximaal € 37.395 hebben (in 2024 was dat € 36.952). Partners mogen samen op 1 januari 2025 maximaal € 74.790 hebben (in 2024 was dat € 73.904).

3. Niet te zeggen, maar het kan handig zijn om je vermogen onder de toeslaggrens te houden.

4. Dat je het nooit eerder hebt ingevuld? In principe niet, hoogstens kan de belastingdienst vragen van "hey bewijs die schuld eens"

[ Voor 31% gewijzigd door Rmg op 06-01-2025 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32
Aantal zaken om rekening mee te houden:

Schuldendrempel voor 2025 = 3800 euro. Dit bedrag mindert de belastingdienst op je schuld.
Je vermogen komt daarmee op 31.2k excl. betaalrekening. Inclusief, zit je dan ergens 32.2 - 33.2k.

Daarnaast, goed om rekening mee te houden:
schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden), tenzij de studieschuld nog kan worden omgezet in een gift
https://www.belastingdien..._en_schulden/uw_schulden/

Belangrijk dus voor jezelf te vergewissen of de studieschuld daadwerkelijk schuld betreft, en niet een deel dat in gift omzetbaar is. Zeker gezien je vrij dicht bij de vermogensdrempel ligt. Ik kan niet zo goed opmaken uit welke generatie je komt, weet ook niet zo goed wat de spelregels in deze afgelopen jaren geweest zijn. Maar dus goed om daar duidelijkheid in te hebben. Stel namelijk, 5k is omzetbaar in een gift. Dan vervalt je recht op toeslag. Is zuur indien je dit achteraf dan terug zou moeten betallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-10 15:12
Als je het niet direct nodig hebt kan ik je aanraden om de huurtoeslag op een aparte (spaar)rekening te zetten totdat hij (achteraf) definitief is toegekend.

Ik doe hetzelfde met onze zorgtoeslag. Allebei zzp'er, dus we weten nooit hoe het financieel er uiteindelijk uit gaat zien. Als hij definitief is toegekend hebben we een potje 'vakantiegeld'.