Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 20:56
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt gebruikt voor internet en MS Office.

Wat is je budget?
Rond de 700,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Meestal wordt de laptop op de bank of aan tafel gebruikt. Soms mee naar een vergadering.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen specifieke voorkeuren. Er worden geen games op gespeeld, dus een speciale grafische kaart lijkt me niet nodig.

De huidige laptop draait nog Windows 10 en kan niet naar Windows 11 vanwege TPM en processor.
Ik kwam via de BBG uit bij Lenovo en Acer en zag dat die nu eindejaarssale hebben.
De volgende modellen vielen mij op qua prijs (na verrekenen van korting):Ik vind het lastig om in te schatten hoe deze zich verhouden tot het advies uit de BBG door alle verschillende modelnummers die op punten verschillen. Of toch beter iets anders in deze prijsklasse?

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Beste antwoord (via Pieter.txt op 07-01-2025 08:38)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38
Op zich zullen alle door jou gelinkte laptops wel aan je wensen voldoen, qua prestaties. Je hebt een behoorlijk budget voor wat je ermee wilt doen.

Wat ik dan zou overwegen:
Ga voor een volledig aluminium laptop, dan voel je er ook aan af dat de bouwkwaliteit beter is. De door jou gelinkte Lenovo Ideapad Slim 5 is dat. Bij de 3 staat het niet, en bij de Acers lees ik er ook niks over, dus zou ik er vanuit gaan dat die plastic zijn.

Daarnaast kan je nog overwegen om deze Asus te kopen, ook volledig aluminium, Ryzen 5, 1 TB SSD, en een knap Oled scherm:
uitvoering: ASUS Vivobook S 15 OLED M5506NA-MA006W
Dat scherm heeft niet alleen meer pixels, maar ook een betere kleurweergave en meer contrast dan de IPS schermen die de door jou gelinkte laptops hebben. Heeft wel een glanzend oppervlak, niet iedereen vindt dat prettig.

Of deze Lenovo, vergelijkbaar scherm, nieuwere Ryzen 5, wel €50,- boven je budget:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP9 (83DD0053MH)

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvdBergh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 13:30
Misschien is dit een domme vraag, maar gebruik je Office 365 of een losse desktop only versie van Microsoft Office (b.v. 2019/ 2013 / 2024).

Indien je Office 365 gebruikt, voldoet Microsoft Office Online voor alle noodzakelijke office zaken die je met het pakket doet? Indien ja, dan kan je het geld besparen door over te stappen op bijvoorbeeld Linux Mint of Ubuntu Linux, aangezien deze geen TPM chip vereisen en u daar office365 in de webbrowser kan gebruiken.

Ik zou dit eerst met een live sessie uitproberen (dus zonder Linux Mint of Ubuntu te installeren) op uw computer voor u geld aan een nieuwe notebook gaat uitgeven.

De live sessie zal wat trager werken dan na de daadwerkelijke installatie, maar zo kan je zien of alle hardware van de notebook werkt en of dit aan je eisen voldoet voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:38
Op zich zullen alle door jou gelinkte laptops wel aan je wensen voldoen, qua prestaties. Je hebt een behoorlijk budget voor wat je ermee wilt doen.

Wat ik dan zou overwegen:
Ga voor een volledig aluminium laptop, dan voel je er ook aan af dat de bouwkwaliteit beter is. De door jou gelinkte Lenovo Ideapad Slim 5 is dat. Bij de 3 staat het niet, en bij de Acers lees ik er ook niks over, dus zou ik er vanuit gaan dat die plastic zijn.

Daarnaast kan je nog overwegen om deze Asus te kopen, ook volledig aluminium, Ryzen 5, 1 TB SSD, en een knap Oled scherm:
uitvoering: ASUS Vivobook S 15 OLED M5506NA-MA006W
Dat scherm heeft niet alleen meer pixels, maar ook een betere kleurweergave en meer contrast dan de IPS schermen die de door jou gelinkte laptops hebben. Heeft wel een glanzend oppervlak, niet iedereen vindt dat prettig.

Of deze Lenovo, vergelijkbaar scherm, nieuwere Ryzen 5, wel €50,- boven je budget:
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP9 (83DD0053MH)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 20:56
De laptop is niet voor mijzelf. De beoogde gebruiker(s) gaan niet gelukkig worden van iets anders dan Windows. Linux is dus helaas niet een geschikt alternatief voor hen.

De huidige laptop is alweer 11 jaar oud en doet het eigenlijk nog prima. Er staat een stokoude versie van Office op (wel Windows 10 overigens). Die laptop was destijds ook veel te goed voor wat ermee wordt gedaan, maar ik heb het idee dat hij daardoor ook zo lang mee is gegaan. Vandaar dat we nu weer naar een (te) goede laptop kijken met het idee dat die dan ook weer lang mee kan gaan. Goede tip om in dat geval te letten op de (kwaliteit van) de behuizing.

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor de Asus ga die is getipt door @Wild Chocolate .

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.