Vochtintrek badkamer plafond voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-09 19:00
Ik ben erachter gekomen dat de condens van het douchen in het plafond achterblijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDzrbYSr7lXoX4mQXm9ysUenF7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSoGoWJidlILBKLnKSjE33Gk.jpg?f=fotoalbum_large

Erg vervelend. Het plafond is met groene stuc gestuct en er zitten twee lagen sigma resist fungi op. Afzuiging staat lange tijd aan, tijdens en na het douchen. Maar zelfs op turbo stand zie je het plafond nat worden.

Wie heeft hier nog meer last van (gehad), of heeft hier een oplossing voor? Ik wil liever niet de badkamer onnodig op 22c verwarmen.

Ik overweeg om het plafond in de natte cel te coaten met traelyx mineral ultra matte.

Beste antwoord (via burnoutpc op 06-01-2025 20:47)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Zie een knoepert van een regendouche in een koude (Sorry badkamer van 17 graden is gewoon koud) ja dan gaat het snel fout. Tel daarbij blijkbaar een koude massabovenop en je hebt je probleem te pakken.

Je doet blijkbaar je deur dicht tijdens het douchen, heb je dan wel voldoende aanvoer van lucht? Kier onder deur voldoende? En wat is de temperatuur van die lucht, schat in minimaal net zo koud als in de badkamer?

Je zal toch meer moeten verwarmen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

Enige dat werkt is: ventileren en verwarmen.

Je zegt iets over "turbo stand", maar hoeveel is dat en hoe lang laat je de ventilatie aanstaan? Met je huidige probleem zou ik beginnen met 24/7 de ventilatie sowieso aan te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
Wat zit er boven het plafond?

Als dat een koude zolder is, dan hou je die condens.
Een vochtwerende coating voorkomt dan wel dat het niet in het plafond trekt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
_Arthur schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:26:
Enige dat werkt is: ventileren en verwarmen.

Je zegt iets over "turbo stand", maar hoeveel is dat en hoe lang laat je de ventilatie aanstaan? Met je huidige probleem zou ik beginnen met 24/7 de ventilatie sowieso aan te hebben.
itho cve draait heel de dag op stand twee en tijdens en na het douchen (zeker 4 uur na) op stand drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
JukeboxBill schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:28:

Dit, condens slaat neer op een koud oppervlak. Kun je dat plafond op een of andere manier isoleren? Is je badkamer verwarmd voordat er gedoucht wordt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
JukeboxBill schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:28:

Het dakterras zit er boven. Ik ben bang dat er eerder schimmelvorming gaat plaatsvinden met een vochtwerende coating. Maar dat zou dan ook standaard op moeten treden bij een kunststof plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
No Hands schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Dit, condens slaat neer op een koud oppervlak. Kun je dat plafond op een of andere manier isoleren? Is je badkamer verwarmd voordat er gedoucht wordt?
Ja de badkamer wordt verwarmd. Maar dat is minimaal. De gemiddelde temp is 17 a 18c.

De badkamer wordt meegepakt wanneer de woonkamer en selectief enkele kamers verwarmd worden op gezette tijden of wanneer het te koud wordt. Maar dat is slechts een paar uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:15
Kun je misschien een zwevend plafond maken dan daar dan ook het afzuigventiel in verwerken?

Denk inderdaad dat je plafond te koud is...

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Het dakterras zit er boven. Ik ben bang dat er eerder schimmelvorming gaat plaatsvinden met een vochtwerende coating. Maar dat zou dan ook standaard op moeten treden bij een kunststof plafond.
Schimmel ontstaat als iets lang vochtig is en koud.

Koud kun je oplossen, door het te isoleren of beter te verwarmen. Dan neem je de bron van schimmel weg. Icm met goede afzuiging ( en dus ook goede aanvoer van lucht, hoe is dat geregeld?) los je dus beide problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

paQ

burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Ja de badkamer wordt verwarmd. Maar dat is minimaal. De gemiddelde temp is 17 a 18c.

De badkamer wordt meegepakt wanneer de woonkamer en selectief enkele kamers verwarmd worden op gezette tijden of wanneer het te koud wordt. Maar dat is slechts een paar uur per dag.
Verwarmen en dan afvoeren > ventileren.
Maar isolatie van dat plafond scheelt zo de helft.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
De badkamer is drie maanden geleden volledig onder handen genomen. Het liefst zoek ik een oplossing die minder ingrijpend is. Is iemand bekend met coaten? Danwel de keukenwand. Of een plafond? Hoe goed werkt dat spul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

paQ

Er is vochtwerende verf, maar die heb je nu ws ook al.
Het condenseren los je daarmee niet op. Je zult zien dat het in de zomer niet is :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:01:
De badkamer is drie maanden geleden volledig onder handen genomen. Het liefst zoek ik een oplossing die minder ingrijpend is. Is iemand bekend met coaten? Danwel de keukenwand. Of een plafond? Hoe goed werkt dat spul?
Je geeft aan dat de ventilatie op turbo staat maar het is nog onbekend waar de droge lucht vandaan komt terwijl dat wel heel belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnoutpc
We gooien de deur van de badkamer gelijk open na het douchen. Maar dan is het kwaad al geschied. Slechts enkele minuten de douche aan geeft al een nat plafond boven de douche.

We laten het badkamer raampje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17
Het ziet er ook wel uit als een klein hokje. Is de badkamer groter?

Je lijkt aardig veel op te sluiten binnen deze 1m2 van de douche. Een ventilatie zuigt meestal niet zoveel direct af als je produceert. Dus veel zal blijven hangen in het hok tot enkele minutenna het douchen. En je plafond is waarschijnlijk koud dus condenseert het nog sneller.

Heb je het debiet van de afzuiging al gecheckt? Staat hij ook helemaal open?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:22

Barrycade

Through the...

Zie een knoepert van een regendouche in een koude (Sorry badkamer van 17 graden is gewoon koud) ja dan gaat het snel fout. Tel daarbij blijkbaar een koude massabovenop en je hebt je probleem te pakken.

Je doet blijkbaar je deur dicht tijdens het douchen, heb je dan wel voldoende aanvoer van lucht? Kier onder deur voldoende? En wat is de temperatuur van die lucht, schat in minimaal net zo koud als in de badkamer?

Je zal toch meer moeten verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:24
burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Waarom denk je dat er eerder schimmel gaat optreden met een vochtwerende coating?
Het is juist bedoeld om te zorgen dat het vocht niet in het plafond trekt en blijvend vochtig is.

Je kan na het douchen dan een sponswisser o.i.d. er overheen halen om het meeste vocht te verwijderen.

Je moet die coating wel aanbrengen als het plafond goed droog is, want anders sluit je het vocht op.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:41:
We gooien de deur van de badkamer gelijk open na het douchen. Maar dan is het kwaad al geschied. Slechts enkele minuten de douche aan geeft al een nat plafond boven de douche.

We laten het badkamer raampje dicht.
We moeten de informatie er wel uit trekken om je te helpen he...

Als de ventilator aanstaat tijdens het douchen, waar komt dan de aanvoer van verse lucht vandaan? Kan dat onder de deur door?
'We gooien de deur open' is geen antwoord op 1 van de vragen die hier gesteld is.

Het is zaak om het vocht zoveel mogelijk weg te krijgen op het moment dat je het maakt. Dus, badkamer verwarmen, badkamer inlopen, afzuiging aan, er moet een luchtstroom onder de deur door komen of door een rooster in de deur, de douche aan, douchen, de ventilator aanlaten. De deur opensmijten heeft weinig zin. Dan zuigt je ventilator in het wilde weg. Dat is net zoiets als je neus ophalen met je mond open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier haalt de ventilatiebox met de deur gesloten ook de ondergrenswaarde niet....
zelf gooi ik gewoon nu maar een sok onder de deur dat deze op een kier blijft staan, en dan voel je een behoorlijke luchtstroom de badkamer (180x150cm) in komen..

met gesloten deur en 5 min douchen --> van de tegels en de spiegel loopt t condens zo ongeveer naar beneden...
met deur op een kier en 5 min douchen --> alleen in de douchehoek wat condens op de tegels maar de rest van de badkamer niks..
de deur helemaal open (gebeurt nog wel eens in de zomer) is de afzuiging toch weer minder effectief

na het douchen staat de ventilatie hooguit nog een kwartier op hoog, en daarna gewoon weer laag..

nu staat het ventiel in de badkamer behoorlijk ver open, en de box echt op maximaximaal (pot meters in de box ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
@SMSfreakie conclusie: je zou een rooster in je deur moeten hebben of een grotere niet onder de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Waah schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:43:
@SMSfreakie conclusie: je zou een rooster in je deur moeten hebben of een grotere niet onder de deur.
Klopt.. Alleen moet ik dat nog even regelen...
Mogelijk dat ze dat mooi even mee kunnen pakken als de keuken ook vervangen wordt (huurhuis)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
No Hands schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:01:
[...]

We moeten de informatie er wel uit trekken om je te helpen he...

Als de ventilator aanstaat tijdens het douchen, waar komt dan de aanvoer van verse lucht vandaan? Kan dat onder de deur door?
'We gooien de deur open' is geen antwoord op 1 van de vragen die hier gesteld is.

Het is zaak om het vocht zoveel mogelijk weg te krijgen op het moment dat je het maakt. Dus, badkamer verwarmen, badkamer inlopen, afzuiging aan, er moet een luchtstroom onder de deur door komen of door een rooster in de deur, de douche aan, douchen, de ventilator aanlaten. De deur opensmijten heeft weinig zin. Dan zuigt je ventilator in het wilde weg. Dat is net zoiets als je neus ophalen met je mond open.
Dat is niet mijn beleving, ik waardeer de input. Met de deur open bedoel ik na het douchen. Tijdens het douchen isnde deur gesloten en er zit voldoende ruimte onder de deur en de dorpel om de lucht te verfrissen.

Ik las ergens dat je zo snel mogelijk het vocht uit de ruimte moet krijgen. Dat bereik je oa door de deur open te gooien na het douchen. Daarna gaat de deur op een ruime kier.

Ik zal eens de temp wat omhoog gooien en de deur dichter. Kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:46
burnoutpc schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:46:
[...]

Tijdens het douchen isnde deur gesloten en er zit voldoende ruimte onder de deur en de dorpel om de lucht te verfrissen.
Dat blijkt niet zo te zijn, want je hebt last van condens... Probeer eens met de deur op een kier te douchen, en als je dan niet hetzelfde probleem hebt heb je gewoon te weinig ruimte onder de deur en zul je een roostertje oid moeten plaatsen.
Pagina: 1