Inrit woning provinciale weg, wie is er verantwoordelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-06 15:23
Ik woon sinds een tijdje aan een provinciale (Overijssel) N-weg. Vanuit deze N-weg slaan wij af en rijden we onze oprit op.

Mijn vraag gaat over het stukje 'inrit' gemaakt van klinkers (zie foto 2, aangegeven met rode ovaal). Dit stukje inrit is inmiddels aan onderhoud toe. Op de foto ziet het er nog redelijk uit. (is 3 jaar oud) Maar nu ligt er allemaal modder op, zitten er kuilen in waardoor water blijft staan en ziet het er gewoon niet meer uit. Het zou eigenlijk een keer opnieuw bestraat moeten worden...

Mijn vraag is, wie is er verantwoordelijk voor onderhoud op dit stukje inrit? Ben ik dat? Of is de provincie verantwoordelijk. En kan ik hier de provincie op aanspreken?

Ter info: de kadastrale grens heb ik aangegeven met een gele lijn. Alles erboven is van mij, alles eronder van de provincie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrLokxMiNIvYBlUZLcjqaXsCoZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghAkLNsSverQJxeATpJaCqAX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRjoa_14xjlw4rtCxtTSdwNxldA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAFkr3764XmUWr7P2vRcrHYZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Provincie als je het mij vraagt. Aanspreken en navragen kan altijd. Of ze iets gaan doen is een 2e.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 15:06
Mijn eerste reactie is: haal een paar zakken ophoogzand, maak er een middagje voor vrij en je kunt elke dag genieten van je eigen oplossing.

Maar je zit hier letterlijk tégen de provinciale weg aan te werken, en dat is bloedlink. Niet doen dus. Daarmee zou ik zeggen dat de bal weer bij de provincie ligt.

Geen echt antwoord dus, maar meer een voorsortering op een mogelijk argument richting provincie mochten die moeilijk doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 15:18
Je moet even contact opnemen met de provincie en vragen naar de kantonnier (wegbeheerder) die kan je vertellen of je inrit nog voldoet aan de eisen (staat van onderhoud) en wanneer de weg een volgende onderhoudsbeurt krijgt waarbij de inrit kan worden meegenomen (is er budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
Vraag aan de wegbeheerder wie verantwoordelijk is. Beide lijkt me mogelijk. Als het verantwoordelijkheid van de bewoner is dan moet er ook ergens een vergunning voor de uitrit afgegeven zijn.

Als het 3 jaar geleden bestraat is dan kun je er ook wel achter komen hoe dat toen geregeld is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
De provincie zal de werken uitvoeren, maar de kosten volledig bij jou leggen.
De provincie is namelijk niet verplicht deze inrit te onderhouden, enkel de mogelijkheid tot overgang te bieden. Een groenstrook biedt ook mogelijkheid tot overgang .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:35:
[...]

Als het 3 jaar geleden bestraat is dan kun je er ook wel achter komen hoe dat toen geregeld is lijkt me.
Ik denk dat de foto 3 jaar oud is, niet de inrit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:00
Check voor de zekerheid even wie de wegbeheerder is: https://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/wegbeheerders
Voor je de verkeerde vraagt ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:36
Bedenk wel dat als je verantwoordelijkheid bij de provincie neerlegt het resultaat je wel eens kan tegenvallen. Tis jouw dagelijkse inrit, dus lijkt me dat je profijt hebt bij een goede oplossing. Die kan je denk ik beter zelf organiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MuddyMagical schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:56:
Bedenk wel dat als je verantwoordelijkheid bij de provincie neerlegt het resultaat je wel eens kan tegenvallen. Tis jouw dagelijkse inrit, dus lijkt me dat je profijt hebt bij een goede oplossing. Die kan je denk ik beter zelf organiseren.
Als het niet je verantwoordelijkheid is, mag je het ook niet zomaar op eigen houtje gaan lopen verbouwen. Het is niet TS' eigendom (zie foto met gele lijn).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tom2828
Dank allen voor de inzichten. Ik heb n.a.v. de tips zojuist even gebeld met de provincie. De weginspecteur belt mij op een later moment even terug om een afspraak te maken, hij wil zelf even komen kijken.

De mevrouw aan de telefoon zei (na overleg met de inspecteur) dat het onderhoud meestal voor de aanwonende is, maar omdat het een gevaarlijke plek is wil de inspecteur zelf even komen kijken wat er verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:08
Tom2828 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:03:
Dank allen voor de inzichten. Ik n.a.v. de tips zojuist even gebeld met de provincie. De weginspecteur belt mij op een later moment even terug om een afspraak te maken, hij wil zelf even komen kijken.

De mevrouw aan de telefoon zij (na overleg met de inspecteur) dat het onderhoud meestal voor de aanwonende is, maar omdat het een gevaarlijke plek is wil de inspecteur zelf even komen kijken wat er verstandig is.
Als ze netjes toestemming regelen voor een afzetting én een pijlwagen ter beschikking stellen voor een periode lijkt mij dat ook een schappelijke oplossingsrichting. Je kunt daarna een eigen aannemer (of zelf) de werkzaamheden uitvoeren binnen de afspraken die je met de wegbeheerder maakt. Vooral planning lijkt mij hier een factor, waarbij zelf (laten) uitvoeren waarschijnlijk sneller zal zijn.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Tom2828 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:03:
Dank allen voor de inzichten. Ik n.a.v. de tips zojuist even gebeld met de provincie. De weginspecteur belt mij op een later moment even terug om een afspraak te maken, hij wil zelf even komen kijken.

De mevrouw aan de telefoon zij (na overleg met de inspecteur) dat het onderhoud meestal voor de aanwonende is, maar omdat het een gevaarlijke plek is wil de inspecteur zelf even komen kijken wat er verstandig is.
Bijzonder dat je iets moet onderhouden wat niet op jouw grond ligt.
Heb je al eens bij buren gevraagd hoe die dat hebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 22:32

Sebastiaan

....

kijk ook eens in de leveringsakte van je woning, wellicht staat daar ook iets over de inrit en eventueel onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:53
No Hands schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Dit is wel vaker het geval, op bedrijventerreinen is dit ook wel, je moet zelf zorgen voor de op- afrit en het onderhouden (vergunning plichtig). Echter geeft de gemeente vaak wel aan hoe het eruit moet zien, vaak afwijkend van de rest van het terrein zodat duidelijk is waar de grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
No Hands schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Nee hoor, dat komt wel vaker voor wanneer je de enige belanghebbende bent.

In dit geval kan het wel een duur grapje worden, want bij onderhoud zo dicht langs de rijbaan van een 80-km weg zal gewerkt moeten worden met een snelheidsbeperking, rijstrookafsluiting, verkeersregelaars en/of verkeersregels stallatie en rekening gehouden moeten worden met de toegestane blok-tijden.

Het lijkt me dan ook vooral van belang om met de wegbeheerder af te spreken dat zij tijdig aankondigen wanneer het volgende onderhoud aan de weg gebeurt, zodat het herbestraten van de inrit dan kan meeliften op de afzettingen die door/in opdracht van de wegbeheerder geregeld worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 14:56
Je kan HIER zien wie de beheerder is van de weg en de bermen. Was al genoemd. Doe regelmatig werkzaamheden voor Provincies en waterschappen en meestal sturen zij een loonwerker om een dergelijke uitrit op te knappen. Zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een bewoner dit zelf moest/mocht doen en/of de kosten op een bewoner verhaald werden.

[ Voor 23% gewijzigd door virtualJac op 08-01-2025 08:54 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Tom2828
Even een update:

Zojuist gesproken (erg vriendelijk gesprek) met de weginspecteur. Die gaf aan dat de Provincie voorschriften heeft voor hoe dat stukje oprit eruit moet zien. Daar voldoet het inderdaad niet meer aan. Het onderhoud, daar ben ik wel zelf verantwoordelijk voor. Alhoewel het wel een beetje grijs gebied is, geeft de inspecteur aan.

De inspecteur gaf wel aan dat er volgend jaar groot onderhoud is aan de weg en waarschijnlijk worden deze inritten dan meegenomen in het onderhoud.

Voor nu ga ik even op een rustig moment (op een zondagmiddag komt hier nauwelijks iemand langs) zelf met een schep de ergste modder wegschrapen. Dan ben ik voorlopig wel weer tevreden.

Voor mij is dit dus even opgelost. Bedankt nogmaals voor de reacties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tom2828 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:56:
[...]

Voor nu ga ik even op een rustig moment (op een zondagmiddag komt hier nauwelijks iemand langs) zelf met een schep de ergste modder wegschrapen. Dan ben ik voorlopig wel weer tevreden.

Doe jezelf een lol en zet op ca. 100m vóór de inrit even je gevarendriehoek op het randje van de N-weg en doe een veiligheidsvest aan. Eventueel nog met een veiligheidsvest als 'vlag' op een stok in de buurt van je gevarendriehoek.
Je kan ook je auto in de berm zetten met alarmlichten aan. De kleine kans op schadeformulieren invullen mocht iemand die auto rammen is nog altijd een beter vooruitzicht dan zelf in het ziekenhuis (of kist) terechtkomen als iemand jou over het hoofd ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Tehh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Doe jezelf een lol en zet op ca. 100m vóór de inrit even je gevarendriehoek op het randje van de N-weg en doe een veiligheidsvest aan. Eventueel nog met een veiligheidsvest als 'vlag' op een stok in de buurt van je gevarendriehoek.
Je kan ook je auto in de berm zetten met alarmlichten aan. De kleine kans op schadeformulieren invullen mocht iemand die auto rammen is nog altijd een beter vooruitzicht dan zelf in het ziekenhuis (of kist) terechtkomen als iemand jou over het hoofd ziet.
Bedankt voor de tips. Ik ga het inderdaad op een veilige manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt een onverhard pad, maar je verwacht wel dat de provincie de klinkers recht gaat leggen omdat er modder en plassen op liggen :?

De berm van de weg is doorgaans ook de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. In dit geval inderdaad de provincie. Het is dan ook aan de provincie om te bepalen aan welke normen dit stukje van je oprit moet voldoen.

[ Voor 39% gewijzigd door FredvZ op 08-01-2025 19:13 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Minkie
  • Laatst online: 17-06 18:18

Minkie

Groazers Unite.

Tom2828 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:56:
Even een update:

De inspecteur gaf wel aan dat er volgend jaar groot onderhoud is aan de weg en waarschijnlijk worden deze inritten dan meegenomen in het onderhoud.

Als het zover is en ze zijn aan het werk, dan even met een kratje bier en wat gehaktballen bij de wegwerkers langs om te vragen wat er mogelijk is.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 21:52
Hopelijk de eerste 2 meter provinciaals asfalt en daarna eigen klinkers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
FredvZ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:08:
Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je hebt een onverhard pad, maar je verwacht wel dat de provincie de klinkers recht gaat leggen omdat er modder en plassen op liggen :?
Ik kan me zomaar indenken dat het stukje waar het hier om gaat precies het stuk is waar TS met zijn voorwielen op staat op het moment dat hij het gas flink intrapt om in te voegen op een 80-weg. Dan is modder echt niet wenselijk.
Pagina: 1