Mogelijk asbest in blokverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc0913475
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-02 16:20
Dag allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een huis gekocht uit 1968. Inmiddels is de verbouwing boven afgerond en willen we de kelder/souterrain verbouwen. In de kelder lopen buizen over bijna de gehele lengte (ook door de muren heen naar de kelder van andere buren). Dit heeft vroeger als blokverwarming gediend maar is niet meer functioneel. Voor de verbouwing moeten de buizen verwijderd worden. Het gaat om een stalen kern met daaromheen isolatie dichtgesmeerd met gips lijkt het. Iemand hier met ervaring of dit asbesthoudend is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HL-9fLhPno_ZSZTAtzEuBkC-iu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6iE1fIXw6XM2XxjaVccpLpb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVwDO8kkhGajTGImsYvaecElXr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikBfESHU4ZaGkAMpzHsV0X1e.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via marc0913475 op 20-01-2025 10:09)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

remielowik schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:23:
Zit er aan de andere kant ook een schroefverbinding? Zoja gewoon inpakken in 3x plastic, los schroeven en naar de gemeente brengen als asbesthoudend.
Dit. Als dit inderdaad asbest bevat, is het hechtgebonden en daarmee relatief onschadelijk als je er niet in breekt of zaagt. Als je vervolgens iedere 2 of 3 meter en bereikbare koppeling hebt, kun je de bus daar los maken.
Dubbel plastic met een asbest sticker en je ziet veilig.

Heb je geen bereikbare koppeling en meters pijp, dan kan een asbest test handig zijn en als het echt asbest is zal er een bedrijf voor moeten komen. Je ontkomt dan niet aan zagen.

Veel gemeenten hebben een meldingsplicht of kosteloze vergunningprocedure voor asbest, informeer dart even naar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Zeer waarschijnlijk wel asbesthoudend ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
testen is weten, maar ja lijkt er wel op.
je kan tegenwoordig testen bij sommigen gemeenten gratis spullen er voor ophalen. misschien test online aangscahffen?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:39
Zit er aan de andere kant ook een schroefverbinding? Zoja gewoon inpakken in 3x plastic, los schroeven en naar de gemeente brengen als asbesthoudend.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit. Als dit inderdaad asbest bevat, is het hechtgebonden en daarmee relatief onschadelijk als je er niet in breekt of zaagt. Als je vervolgens iedere 2 of 3 meter en bereikbare koppeling hebt, kun je de bus daar los maken.

Heb je geen bereikbare koppeling en meters pijp, dan kan een asbest test handig zijn en als het echt asbest is zal er een bedrijf voor moeten komen. Je ontkomt dan niet aan zagen.

Veel gemeenten hebben een meldingsplicht of kosteloze vergunningprocedure voor asbest, informeer dart even naar.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Laatst online: 19-01 13:38
Asbest is niet altijd even gevaarlijk als men tegenwoordig schijnt te beweren. De vader van mijn vriend heeft jaren bij het GVB gewerkt. Dit is echt heel lang geleden hoor. Maar in die tijd wisten ze nog veel over de gevaren van asbest af. Dus je raad het al..die vader van mijn vriend heeft jaren met asbest gewerkt zonder beschermingsmiddelen, helemaal niks, ook geen mondkap. Die ouwe man leeft nog steeds en heeft nooit problemen met zijn longen gehad naderhand. En hij is nu al in de 80.
Dus ik zou me er niet al te druk om maken. Gewoon jezelf goed beschermen met eens mondkap op doen. En dan zal het allemaal zo'n vaart niet lopen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:32
Ik zou eerst maar even uitzoeken of je het zo mag brengen, of dat je een meldingsplicht hebt. Anders kan het nog wel lelijk tegenvallen om het 'even weg te brengen' ;)
En best kans dat je dan netjes plastic + tape etc. krijgt van de gemeente
Dario_D_Best schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:55:
Asbest is niet altijd even gevaarlijk als men tegenwoordig schijnt te beweren. De vader van mijn vriend heeft jaren bij het GVB gewerkt. Dit is echt heel lang geleden hoor. Maar in die tijd wisten ze nog veel over de gevaren van asbest af. Dus je raad het al..die vader van mijn vriend heeft jaren met asbest gewerkt zonder beschermingsmiddelen, helemaal niks, ook geen mondkap. Die ouwe man leeft nog steeds en heeft nooit problemen met zijn longen gehad naderhand. En hij is nu al in de 80.
Dus ik zou me er niet al te druk om maken. Gewoon jezelf goed beschermen met eens mondkap op doen. En dan zal het allemaal zo'n vaart niet lopen.
Really, dat soort argumenten nog? |:(
'M'n opa is 90 geworden met roken, dus zo ongezond zal het niet zijn' ;w

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Laatst online: 19-01 13:38
MisterMailman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:59:

Really, dat soort argumenten nog? |:(
'M'n opa is 90 geworden met roken, dus zo ongezond zal het niet zijn' ;w
Ja sorry zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Natuurlijk moet je heel erg opassen met asbest. Ik wilde TS alleen maar gerust stellen dat zo lang hij er niet in zaagt hij geen gevaar zal lopen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Kan niet zien of je zelf de verbouwing doet of laat doen, maar als je de verbouwing laat doen dan zal je ook een asbestinventarisatie rapport moeten laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Nee, als dit asbest bevat dan is niet-hechtgebonden, asbest in isolatie om leidingen gaat vaak boven de 60% asbesthoudend en dan ook nog vaak amfibolen asbest.

Enkel en het beste advies in deze is, laat het onderzoeken, (of koop zelf een testkit en neem op een goeie manier een monster en laat deze onderzoeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc0913475
  • Laatst online: 12-02 16:20
Dag allen,

Eerst bedankt aan iedereen voor het reageren. Ik heb ondertussen verschillende stappen gedaan, waaronder verschillende asbest saneringsbedrijven gesproken. Hieruit kwamen verschillende prijsoffertes tussen de 6 en 9 duizend euro.

Hierboven gaf iemand aan om een test te doen of het asbest is of niet, dit heb ik besteld en de uitslag gaf aan dat het geen asbest is. We konden dit eerst niet geloven aangezien de VVE, enkele bewoners en de asbest bedrijven aangaven dat het asbest houdend is. Dus nogmaals een test gedaan bij een andere aanbieder, wederom geen asbest. Een asbestsanering bedrijf gaf aan dat het dubbel testen betrouwbaar is om te kijken of het asbest is of niet.

Misschien hierbij wat geluk dat we het niet professioneel hoeven te laten verwijderen. Dank allen voor de hulp! :)

[ Voor 5% gewijzigd door marc0913475 op 20-01-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Haha mooi, maar niemand kan zeggen of het asbest is, behalve een laborant die het monster via de PLM methode nakijkt en daarvan een analyse certificaat afgeeft (en daar heb je er nu 2 van). De saneerders die je gesproken hebben, zijn in mijn ogen allemaal boeven, ze geven een prijs af op iets waarvan ze niet weten wat het is.

Overigens ik neem aan dat je van het gips met het isolatiespul monster hebt genomen en die hebt opgestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:37
Was het zon zelftest pakketje? Of heb je het opgestuurd naar een lab? Zou het eerder naar een lab sturen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
corporalnl schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:13:
Was het zon zelftest pakketje? Of heb je het opgestuurd naar een lab? Zou het eerder naar een lab sturen voor een paar tientjes.
Zijn er zelftesten dan? Ik meen dat je ze allemaal moet opsturen naar een lab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

marc0913475 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
Dag allen,

Eerst bedankt aan iedereen voor het reageren. Ik heb ondertussen verschillende stappen gedaan, waaronder verschillende asbest saneringsbedrijven gesproken. Hieruit kwamen verschillende prijsoffertes tussen de 6 en 9 duizend euro.

Hierboven gaf iemand aan om een test te doen of het asbest is of niet, dit heb ik besteld en de uitslag gaf aan dat het geen asbest is. We konden dit eerst niet geloven aangezien de VVE, enkele bewoners en de asbest bedrijven aangaven dat het asbest houdend is. Dus nogmaals een test gedaan bij een andere aanbieder, wederom geen asbest. Een asbestsanering bedrijf gaf aan dat het dubbel testen betrouwbaar is om te kijken of het asbest is of niet.

Misschien hierbij wat geluk dat we het niet professioneel hoeven te laten verwijderen. Dank allen voor de hulp! :)
Mja, als je maar genoeg mannen test vind je er vanzelf een die zwanger is :D Met 2 negatieve testen die je positief verwacht zou ik stoppen.

Voorzicht slopen, losdraaien en zeker niet in hakken of zagen. Zakken eromheen en naar de gemeente werf brengen. "sloopafval met puin" en hops die bak in en door.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
marc0913475 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
Dag allen,

Dit soort leidingen zijn in 80% van de gevallen asbesthoudend en dus zeer verdacht. Maar ze zijn er ook zonder asbest. Enige manier om zeker te zijn is testen. Dus goed dat je die stap hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Sethro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Dit soort leidingen zijn in 80% van de gevallen asbesthoudend en dus zeer verdacht. Maar ze zijn er ook zonder asbest. Enige manier om zeker te zijn is testen. Dus goed dat je die stap hebt gezet.
Waar baseer je die 80% op? ik ben ze vaker asbest vrij tegengekomen dan asbesthoudend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
daniel14 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Waar baseer je die 80% op? ik ben ze vaker asbest vrij tegengekomen dan asbesthoudend.
Heb net een asbest inventarisatie laten uitvoeren en dit is wat die expert zei over soortgelijke buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:27
Waterbeesje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:49:
[...]

Dit mag je dus absoluut NIET zelf verwijderen. Heel simpel: asbestverdacht? laten inventariseren door een daarvoor gecertificeerd asbestinventarisatiebureau.
Enige uitzondering voor particulieren is hechtgebonden materiaal in BUITENsituatie tot 35m2 per perceel.

en niet sommige gemeentes hebben regels, het is gewoon keiharde landelijke (en sinds 11-2024 ook Europese) wetgeving.

Overigens verwacht ik met mijn ervaring binnen het asbest (15 jaar) dat dit geen asbest bevat. Echter is het met leidingisolatie (zoals deze toepassing genoemd wordt) altijd lastig en zal analyse moeten uitwijzen of er ook daadwerkelijk vezels in zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door bakkie1985 op 20-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Dario_D_Best schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:55:
Mijn opa reed altijd na 10 biertjes naar huis in de auto, nooit een ongeluk gehad. Tegenwoordig doen ze zo overdreven over alcohol in t verkeer ..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1