OSB plaat onbehandeld laten: "mag dat"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Laatst had ik een interessant gesprek met een gepensioneerd timmerman over houtskeletbouw. Zelf heb ik hier als doe-het-zelver ook ervaring mee, dus we hebben vooral tips&tricks uitgewisseld voor het snel en toch stevig bouwen.

Een van zijn opmerkingen over het gebruik van OSB platen was, dat deze nooit onbehandeld open en bloot in een woonruimte zouden mogen zitten. Dit vanwege de stoffen die met de tijd vrij komen uit de lijm die hier in zit. Dus altijdene van deze dingen doen:
- extra bekleding er overheen (die ook redelijk dicht is)
- verven
- behangen

Omdat ik regelmatig onbehandelde OSB platen zie in schuurtjes en steeds vaker in woonruimten ("minimalistische basic look?"), vraag ik me oprecht af of deze opmerking hout snijdt.

Iemand ideeën hierover?
Graag geen esthetische kwesties aandragen maar enkel m.b.t. eventuele gezondheidsgerelateerde zaken.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
In vrijwel elke staat in de VS zijn er beperkingen om de formaldehyde 'offgassing' te limiteren in nieuwbouw (en dat is vrijwel altijd HSB natuurlijk).

Dus het "mag" daar wel bloot, maar met een limiet. Naakt MDF of spaanplaat is veel, véél erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
'Formaldehyde' is trouwens een component van houtlijm. Dus overal waar je dat vind, zit formaldehyde, en hoe meer lijm (MDF) en minder hout, hoe 'slechter'.
Ik geloof dat er wel een verschil is tussen de snelheid van offgassing in MDF (laag want hogere densiteit) en spaanplaat/OSB, dus als je maar genoeg ventileert..

En mijn kennis is puur op de VS code, ik ben totaal niet bekend met Nederlandse HSB normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Of de VOS (vluchtige organische stoffen) nu uit de lijm of uit de verf komen maakt opzich weinig uit :P

Het is hoe dan ook verstandig om na (ver) bouwen de ventilatie wat omhoog te schroeven en kleine kinderen niet in een "verse" ruimte te leggen. als je een flinke hoeveelheid flatpak kasten maakt ruik je het behoorlijk, dat heb ik bij osb eigenlijk nog nooit gehad.

In basis kan je Formaldehyde gewoon ruiken voordat het schadelijke nivo's heeft berijkt en is onze bouwbesluit (BBL) ventilatie eis gebaseerd op dat er vos vrij komen, om die vervolgens weg te ventileren. na 4 maanden is osb wel klaar met uitgassen. je hoeft dus osb zeker niet eeuwig te bedekken. alleen in het begin het raam wat vaker open zetten of de ventilatie wat harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Er zijn overigens ook OSB platen die geen of veel minder dan normaal formaldehyde hebben, wordt veel gebruikt in projecten waar bijvoorbeeld met natuurlijke materialen wordt gewerkt of waar een bouwbioloog in het ontwerptraject is aangesloten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zelfs gewoon een gewone osb plaat van de gamma is formaldehydevrij:
https://www.gamma.nl/asso...tong-en-groef/p/B107901?s
OSB (Oriented Strand Board) bestaat voor 95% uit hout, aangevuld met onder andere lijm en deze lijm is Formaldehyde vrij. De vezelplaat is vochtbestendig.

[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 06-01-2025 17:16 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Verhelderend, Bedankt allemaal :) dit helpt me beter begrijpen waarom bepaalde adviezen gelden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waterbeesje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:13:
Verhelderend, Bedankt allemaal :) dit helpt me beter begrijpen waarom bepaalde adviezen gelden.
Graag gedaan ,veel plezier met klussen (y)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
Boudewijn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:15:
Zelfs gewoon een gewone osb plaat van de gamma is formaldehydevrij:
https://www.gamma.nl/asso...tong-en-groef/p/B107901?s

[...]
Dat kan best maar wat hebben ze er als alternatief ingestopt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1