Ervaring met Arduino kits voor kinderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veli_kavlak
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-05 12:00
Beste,

mijn dochter van 10 jaar is heel nieuwsgierig, ze had recent nog een leuk kort (leer) sessie gehad met Lego (Coding for kids) waarbij je dus iets bouwt daarna programmeert en er dus iets met doet (Rijden, klappen etc etc)

Nu wil ik iets uitdagender voor haar, en heb een beetje ingelezen in het wereld van Arduino maar vindt niet veel dingen voor kinderen? Ik kwam bijvoorbeeld wel dit tegen: LINK

hebben jullie wat tips, of eventueel leuke starter kits welke uitdagend zijn voor kinderen? Of de link waar de Robot kits, zijn die een beetje te doen voor kinderen?

Ik heb 1-2 niet zo snel iets kunnen vinden via de zoek optie wat actueel is, maar misschien heb ik er over heen gekeken?:)

hoop dat er wat tips zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:57
Wat ontzettend leuk zo'n enthousiaste dochter. :)

Ik denk niet dat het verstandig is om te beginnen met zo'n kit waarmee je meteen een robot moet gaan bouwen. Bricks4Kidz is een prachtig opstapje naar de wereld van het programmeren, maar er is nog wel een (grote) stap te maken tussen het programmeren op het niveau van Bricks4kidz, en het zelf schrijven van werkende code in een daadwerkelijke programmeertaal. Het programmeren met blokken leert je vooral de juiste denkwijze aan, maar leert je niet daadwerkelijk programmeren met geschreven code. Daarin staat je dochter nu nog op vakje één. Ook kan je met de robots van Bricks4Kidz weinig fout doen in elektrotechnische zin: Zolang je het juist aansluit, werkt het. Er zijn echter nog heel veel hindernissen waar je dochter in kan trappen voordat ze een lampje aan en uit kan laten gaan met een Arduino. Zonder enige eerdere ervaring in échte programmeertalen (zoals Python of C) is de stap naar Arduino best een steile, hoewel het wel de meest logische is. Er is gewoon heel veel verschil tussen beide werelden.

Ik denk daarom dat je er beter aan doet om een échte beginnerskit voor je dochter te kopen. Op de website van Arduino zelf kan je twee starter kits kopen: De Arduino Starter Kit of de Arduino Plug and Make kit. De tweede is meer bedoeld als eerste kennismaking met Arduino en is daarom mogelijk beter geschikt voor je dochter. Die tweede set neemt heel veel mogelijke fouten in het elektrotechnische domein weg, en daardoor ben je niet in twee onbekende werelden tegelijk bezig. Hiermee kan ze rustig beginnen met leren programmeren in een taal i.p.v. met blokjes terwijl je wel het aspect behoudt dat haar code effect heeft op iets in de echte wereld (zoals een lampje dat knippert, of tekst op een display) wat juist zo leuk is aan de robotica.

Zodra ze het programmeren aardig onder de knie heeft, kan je gaan kijken naar andere setjes met meer mogelijkheden. Maar zo'n karretje met wielen, motoren en diverse sensoren is meer gericht op de mensen die al basiskennis hebben in Arduino en daarin verder willen experimenteren, niet voor absolute beginners. Ik ben bang dat zo'n robotkarretje eerder kan afschrikken door de steile leercurve die te nemen is vanaf haar huidige punt dan dat het stimuleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
Wow, thanks voor de tijd die je nam om mijn vraag te kunnen beantwoorden :)

Bricks4Kidz kende ik nog niet, ik zal me zeker daar even in verdiepen. Het ziet er inderdaad wel uit alsof mijn dochter hier meer uitdaging in kan vinden :)

En bedankt voor het het uitleggen waarom zo een robot kit nog niet verstandig is voor mijn dochter, ik kon inderdaad niet veel achtergrond informatie vinden hier over of dit wel zo handig was om aan te schaffen en mijn dochter hier aan te wagen. Je hebt me zekers goed uitgelegd waarom ik daar nog niet aan moet beginnen.

Ik denk dat ik vooral eerst informatie ga in winnen over Bricks4Kidz, maar daarnaast zoals je adviseerde ook zo een Arduino Plug and Make kit aan te schaffen zodat ze in de tussen tijd wat heeft wat haar uitdaagt.

nogmaals super bedankt voor je uitgebreide uitleg en informatie over Arduino kits, waardeer het echt (y) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn kinderen hebben wel plezier met een micro:bit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
Aah interesant, is dat micro:bit van dit link?:

https://microbit.org/

ziet er wel leuk uit ook, zal me ook eens wat hier in verdiepen zodra ik klaar ben met Brick4Kidz :) Bedankt voor je tip :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, Microsoft heeft daar een Scratch omgeving voor; heel toegankelijk voor kinderen en veel educatief materiaal voor kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Veli_kavlak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:58:

Bricks4Kidz kende ik nog niet, ik zal me zeker daar even in verdiepen. Het ziet er inderdaad wel uit alsof mijn dochter hier meer uitdaging in kan vinden :)
Ik wil even een stapje terug nemen, want toen je het had over Lego Coding for Kids, dacht ik dat Bricks4Kidz is wat je bedoelde. Dat was het eerste wat ik tegen kwam bij het Googlen van "Coding for kids LEGO" namelijk. Ik begrijp nu dat dat niet het geval is. Heb je het dan over dit: https://www.lego.com/en-nl/categories/coding-for-kids ?

Zo ja, dan blijft bovenstaande wel van toepassing, maar ik kom ook dingetjes tegen waarin wel al met Python geprogrammeerd is. Dan is je dochter misschien al een stukje verder dan ik aan heb genomen en is mijn advies niet geheel terecht. Advies blijft wel dat, als ze nog totaal geen ervaring heeft met de taal van Arduino zelf, je moet beginnen bij het aan en uit laten gaan van een lampje, en dan twee lampjes, en dan een knopje toevoegen, en dan zo verder. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door naarden 4ever op 07-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
naarden 4ever schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Ik wil even een stapje terug nemen, want toen je het had over Lego Coding for Kids, dacht ik dat Bricks4Kidz is wat je bedoelde. Dat was het eerste wat ik tegen kwam bij het Googlen van "Coding for kids LEGO" namelijk. Ik begrijp nu dat dat niet het geval is. Heb je het dan over dit: https://www.lego.com/en-nl/categories/coding-for-kids ?

Zo ja, dan blijft bovenstaande wel van toepassing, maar ik kom ook dingetjes tegen waarin wel al met Python geprogrammeerd is. Dan is je dochter misschien al een stukje verder dan ik aan heb genomen en is mijn advies niet geheel terecht. Advies blijft wel dat, als ze nog totaal geen ervaring heeft met de taal van Arduino zelf, je moet beginnen bij het aan en uit laten gaan van een lampje, en dan twee lampjes, en dan een knopje toevoegen, en dan zo verder. ;)
Ja ik had het over dit:

https://www.lego.com/en-nl/categories/coding-for-kids ?

met Lego coding for kids. Ik ben nog aan het orienteren en informatie aan het inwinnen over alle tips die ik heb gekregen. Ik heb een duwtje gekregen in de juiste richting in ieder geval thnx daar voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
Veli_kavlak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:53:
[...]

Ja ik had het over dit:

https://www.lego.com/en-nl/categories/coding-for-kids ?

met Lego coding for kids. Ik ben nog aan het orienteren en informatie aan het inwinnen over alle tips die ik heb gekregen. Ik heb een duwtje gekregen in de juiste richting in ieder geval thnx daar voor :)
Ik had het er met mijn collega over, zijn zoon heeft ook een keer meegedaan met zo'n wedstrijdje met Lego Coding4Kids, georganiseerd op een hogeschool in de buurt voor de jonge tieners. Hij heeft mij ook iets meer kunnen vertellen over wat het precies inhoudt.

Dan blijft mijn advies om te beginnen met zo'n Arduino Plug and Make kit. Als ze juist wat meer de kant van de elektrotechniek op wilt, ik kreeg op die leeftijd een experimenteerkast voor elektronica, een Kosmos XN1000:

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/518sNLO4aHL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg

Ik heb 'm nog wel liggen. Mocht je interesse hebben, stuur maar een berichtje, dan controleer ik 'm even op werking en compleetheid en dan mag je 'm voor de verzendkosten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veli_kavlak
naarden 4ever schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:30:
[...]

Ik had het er met mijn collega over, zijn zoon heeft ook een keer meegedaan met zo'n wedstrijdje met Lego Coding4Kids, georganiseerd op een hogeschool in de buurt voor de jonge tieners. Hij heeft mij ook iets meer kunnen vertellen over wat het precies inhoudt.

Dan blijft mijn advies om te beginnen met zo'n Arduino Plug and Make kit. Als ze juist wat meer de kant van de elektrotechniek op wilt, ik kreeg op die leeftijd een experimenteerkast voor elektronica, een Kosmos XN1000:

[Afbeelding]

Ik heb 'm nog wel liggen. Mocht je interesse hebben, stuur maar een berichtje, dan controleer ik 'm even op werking en compleetheid en dan mag je 'm voor de verzendkosten hebben.
Ow wauw wat tof van je man, ik ga eerst even met Arduino Plug and Make kit aan de slag (had er 1 besteld). Maar ik denk dat zo een Experimenteerkast ook wel interesant is voor haar, als ze inderdaad elektrotechniek kant op wil. Op dit moment weet ik het nog niet, maar als ze dit wilt is het goed dat we dan bij jou kunnen aankloppen voor de Kosmos XN1000? Super gewaardeerd voor het mee denken, en alle uitleg + hulp hierin :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Veli_kavlak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Ow wauw wat tof van je man, ik ga eerst even met Arduino Plug and Make kit aan de slag (had er 1 besteld). Maar ik denk dat zo een Experimenteerkast ook wel interesant is voor haar, als ze inderdaad elektrotechniek kant op wil. Op dit moment weet ik het nog niet, maar als ze dit wilt is het goed dat we dan bij jou kunnen aankloppen voor de Kosmos XN1000? Super gewaardeerd voor het mee denken, en alle uitleg + hulp hierin :D
Ja natuurlijk! Stuur maar een DM als het zover is. Ik ga hem wel vast opsnorren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

naarden 4ever schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:12:
Ik denk daarom dat je er beter aan doet om een échte beginnerskit voor je dochter te kopen. Op de website van Arduino zelf kan je twee starter kits kopen: De Arduino Starter Kit of de Arduino Plug and Make kit.
Ik sluit me hier bij aan. Ik heb zelf de starter kit Plug and Make kit (en ik weet dat een overwegend groot deel van de Tweakers crew die ook heeft O-) ). Een andere aanrader (maar wel behoorlijk aan de prijs) die ik ook heb: De Crunchlabs HackPack die sinds een maandje ook in de EU wordt verscheept.
naarden 4ever schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:30:
Ik had de Kosmos X1000 en X2000 (hell, die liggen nog op zolder denk ik...) O+ _/-\o_ Good times!

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 08-01-2025 11:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RobIII schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Ik sluit me hier bij aan. Ik heb zelf de starter kit (en ik weet dat een overwegend groot deel van de Tweakers crew die ook heeft O-) ).
Je bedoelt de Plug & Make kit toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Orion84 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Je bedoelt de Plug & Make kit toch?
:F Gecorrigeerd. Je hebt gelijk. Als altijd :>

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1