Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-01 11:49
Mijn vraag

Al jaren speel ik films/series met srt-ondertiteling op TV af via een mediaplayer. De laatste tijd zijn er steeds vaker video's die geen beeld geven of een krakend geluid.
Volgens de weinige info die ik heb kunnen vinden, zou het probleem liggen bij de mediaplayer die verouderd is en nieuwe codecs niet meer ondersteunt. Ik wil dus een nieuwe mediaplayer aanschaffen, maar ik zou graag advies hebben over welke ik best aanschaf.
Ik wil dus enkel films/series op de HDD in de player kunnen steken (USB poort) die ik op zijn beurt aansluit op de TV. Ik hoef niks van streaming ofzo te hebben. Bij de mediaplayers die tegenwoordig worden aangeboden gaat het bijna alleen over streamen, daar ben ik niks mee....
Wanneer ik de HDD op de TV aansluit via de USB, zijn er vaak video's die haperend afspelen of met blokjes.

Relevante software en hardware

De TV is een die ik gebruik is Samsung UE49MU7000, de mediaplayer is de network TV mediaplayer van Sitecom.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Contact opgenomen met Sitecom, hun mediaplayer wordt al jaren niet meer ondersteund. Zij kunnen mij ook geen alternatief aanbieden.
Bij Testaankoop staat er een vergelijkende test van TV-boxen, maar ook hier vind ik niet de info die ik nodig heb.
Het internet afgeschuimd, maar zoals gezegd vind ik vooral info over wat die players allemaal kunnen streamen, dit is bij mij niet aan de orde.

...

[ Voor 9% gewijzigd door vraagstaart op 06-01-2025 14:59 ]

Beste antwoord (via vraagstaart op 07-01-2025 08:58)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:36
Net als op je telefoon, als het een Android telefoon is, maakt die gebruik van de Google Playstore. Kodi is een App die je vanuit de playstore op je mediaspeler kan installeren.

Hiervoor moet de mediaspeler (net als je telefoon) wel internettoegang hebben, via de ingebouwde WiFi of vaste netwerkaansluiting.

Vanuit die App (Kodi) kan je naar je bestanden op je aangesloten USB HDD navigeren en vervolgens je films bekijken.

Ab is kort voor afstandsbediening.

Ander voordeel van deze situatie is dat een App als Kodi doorlopend geüpdate wordt, zodat hij steeds nieuwe filmformaten kan afspelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Skynett op 06-01-2025 16:35 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nividia shield pro en DuneHD zijn spelers die passen in jouw straatje. Maar met goedkopere android tv boxjes met een usb poort kom je ook een heel eind.
Google op 'best media player device with usb 2024' kom je in een paar minuten heel ver mee.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00
vraagstaart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:01:
Ik heb wel gelezen dat er TV's zijn die video's met srt kunnen afspelen (gewoon de USB-stick of HDD in de TV steken), maar de mijne doet dat niet, waarschijnlijk te oud.
Vreemd dat dat niet werkt met die Samsung TV?
Wordt de USB/HDD dan wel herkend?
Ik heb hier nog een oudere Samsung TV uit 2014, geen H265 ondersteuning, die de meeste gangbare mediabestanden (MKV/MP4) afspeelt van USB of Netwerk/DLNA.
Alleen dan inderdaad geen losse SRT bestanden.
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server
LG heeft er ook een makkelijk DNLA tooltje voor om te proberen:
LG: DNLA Smart Share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
The_Doman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Vreemd dat dat niet werkt met die Samsung TV?
Wordt de USB/HDD dan wel herkend?
Ik heb hier nog een oudere Samsung TV uit 2014, geen H265 ondersteuning, die de meeste gangbare mediabestanden (MKV/MP4) afspeelt van USB of Netwerk/DLNA.
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server
LG heeft er ook een makkelijk DNLA tooltje voor om te proberen:
LG: DNLA Smart Share
Het werkt wel op de TV, ook met losse srt-bestanden (wel met dezelfde naam uiteraard), maar heel wat films/series spelen haperend af of met blokjes. Sommige doen het wel, maar niet meer dan met de mediaplayer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Harkelaar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:22:
Nividia shield pro en DuneHD zijn spelers die passen in jouw straatje. Maar met goedkopere android tv boxjes met een usb poort kom je ook een heel eind.
Google op 'best media player device with usb 2024' kom je in een paar minuten heel ver mee.
Dank voor de tip, ik zal eens googelen op die term.
Ik had ergens gelezen dat de Nividia de meest recente codecs niet meer ondersteunt of dat er geen updates meer zijn ofzo (weet het niet meer precies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
vraagstaart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Dank voor de tip, ik zal eens googelen op die term.
Ik had ergens gelezen dat de Nividia de meest recente codecs niet meer ondersteunt of dat er geen updates meer zijn ofzo (weet het niet meer precies).
Nog even verder Googlen dan, de Nvidia Shield TV (Pro) of de Google TV Streamer 'vreten' vrijwel alles. Zet er iets als Kodi op uit de Google Playstore, dat is een echte 'afspeel App' en je kan weer afspelen van je HDD. Komen ook nog eens met een handige ab.

review: Google TV Streamer - Bijna een perfecte mediaspeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Skynett schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:11:
[...]

Nog even verder Googlen dan, de Nvidia Shield TV (Pro) of de Google TV Streamer 'vreten' vrijwel alles. Zet er iets als Kodi op uit de Google Playstore, dat is een echte 'afspeel App' en je kan weer afspelen van je HDD. Komen ook nog eens met een handige ab.

review: Google TV Streamer - Bijna een perfecte mediaspeler
Ik ben niet bijster technisch onderlegd dus als je zegt: zet er Kodi op, dan gaan er al een hoop alarmbellen rinkelen. Moet ik dan eerst de bewuste mediaplayer aan de PC hangen en er een programma op zetten? Of hoe werkt dat dan? (met mijn oude moest ik niks doen, dat was letterlijk plug & play).
En wat is een ab?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Net als op je telefoon, als het een Android telefoon is, maakt die gebruik van de Google Playstore. Kodi is een App die je vanuit de playstore op je mediaspeler kan installeren.

Hiervoor moet de mediaspeler (net als je telefoon) wel internettoegang hebben, via de ingebouwde WiFi of vaste netwerkaansluiting.

Vanuit die App (Kodi) kan je naar je bestanden op je aangesloten USB HDD navigeren en vervolgens je films bekijken.

Ander voordeel van deze situatie is dat een App als Kodi doorlopend geüpdate wordt, zodat hij steeds nieuwe filmformaten kan afspelen.

[ Voor 36% gewijzigd door Skynett op 06-01-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Skynett schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:29:

Dankjewel voor het uitleggen, ik denk wel dat ik het begrijp.
Dus als die Google Mediaplayer aan staat, moet hij dan altijd internettoegang hebben of werkt die ook zonder (om dingen vanaf een HDD af te spelen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:00
The_Doman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:39:
Toch nog eens even getest, het was al weer een tijdje geleden, losse SRT's werken dus wel, :)
Alleen kan ik dan geen eventuele andere aanwezige SRT's die in een MKV zitten kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:08

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt onder aankoopadvies. Ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
vraagstaart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Dankjewel voor het uitleggen, ik denk wel dat ik het begrijp.
Dus als die Google Mediaplayer aan staat, moet hij dan altijd internettoegang hebben of werkt die ook zonder (om dingen vanaf een HDD af te spelen)?
Nee, niet altijd. Om hem 'in te richten' en de juiste Apps er op te zetten is internettoegang noodzakelijk.

Het is wel heel sterk aan te raden om hem doorlopend op het internet aangesloten te laten. Er zijn regelmatig updates die uitkomen, en die krijg je dan automatisch binnen.

Ik neem aan dat je thuis WiFi hebt, en daar hij gewoon mee verbonden worden, en dan ben je klaar. Ze hebben het gebruik van dit soort kastjes steeds gemakkelijker gemaakt. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
The_Doman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:44:
[...]

Toch nog eens even getest, het was al weer een tijdje geleden, losse SRT's werken dus wel, :)
Alleen kan ik dan geen eventuele andere aanwezige SRT's die in een MKV zitten kiezen.
Dat kan ik met mijn huidige mediaplayer aan de TV ook niet, dit lukt enkel op de PC met bv. VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Skynett schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Nee, niet altijd. Om hem 'in te richten' en de juiste Apps er op te zetten is internettoegang noodzakelijk.

Het is wel heel sterk aan te raden om hem doorlopend op het internet aangesloten te laten. Er zijn regelmatig updates die uitkomen, en die krijg je dan automatisch binnen.

Ik neem aan dat je thuis WiFi hebt, en daar hij gewoon mee verbonden worden, en dan ben je klaar. Ze hebben het gebruik van dit soort kastjes steeds gemakkelijker gemaakt. Ik zou zeggen probeer het gewoon eens.
Nogmaals dank voor je uitleg!
Fijn te horen dat het toestelletje ook kan werken zonder internet, want dat heb ik nl. niet altijd waar ik tv kan kijken.
In Testaankoop kwam dit apparaatje niet als beste uit, maar ja ze hebben dan ook niet getest op waar ik het voor nodig heb.
Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Nog een bijkomend vraagje ivm de Google Mediaplayer: kan men daarbij ook de ondertitels (srt) bijregelen als deze niet helemaal synchroon met de film lopen? Soms lopen ze een beetje voor of achter en met mijn huidige mediaplayer kan ik dat dan bijregelen. (Ik kan hiermee trouwens ook de lettergrootte en --kleur kiezen, maar dat is niet echt een broodnodige vereiste.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sitecom klinkt een beetje ouderwets, zulke mediaspelers had ik vroeger ook maar nu zou ik gewoon voor iets met Google TV gaan. Dan kun je zelf nog software installeren en je kan er ook wel een extere schijf, ssd, of usb stick op aansluiten met films.

VLC heb je volgens mij ook in de play store, al gebruik ik dat niet. Ik stream vooral via internet (heb geen grote verzameling films meer).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
Marzman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:09:
Sitecom klinkt een beetje ouderwets, zulke mediaspelers had ik vroeger ook maar nu zou ik gewoon voor iets met Google TV gaan. Dan kun je zelf nog software installeren en je kan er ook wel een extere schijf, ssd, of usb stick op aansluiten met films.

VLC heb je volgens mij ook in de play store, al gebruik ik dat niet. Ik stream vooral via internet (heb geen grote verzameling films meer).
Ja, lekker ouderwets en makkelijk!
Die software die ik zou moeten installeren, is daarmee het regelen van de ondertitels dan wel mogelijk volgens u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
vraagstaart schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:59:
Nog een bijkomend vraagje ivm de Google Mediaplayer: kan men daarbij ook de ondertitels (srt) bijregelen als deze niet helemaal synchroon met de film lopen? Soms lopen ze een beetje voor of achter en met mijn huidige mediaplayer kan ik dat dan bijregelen. (Ik kan hiermee trouwens ook de lettergrootte en --kleur kiezen, maar dat is niet echt een broodnodige vereiste.)
Er werd als voorbeeld software Kodi genoemd, die kan inderdaad ondertiteling qua timing aanpassen/bijstellen

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraagstaart
MacIsCool schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Er werd als voorbeeld software Kodi genoemd, die kan inderdaad ondertiteling qua timing aanpassen/bijstellen
Dankjewel! Ik was zelf al eens gaan kijken bij Kodi, maar had het niet kunnen vinden.
Pagina: 1