Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feijap
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-02 21:50
Ik (student) schrijf binnenkort een VOF in. Ik woon in een studentenhuis (met gedeelde woonkamer, badkamer en toilet) en heb een eigen kamer. Ik ben van plan om een deel van mijn zakelijke werk hier uit te voeren (het is een techbedrijf, dus voornamelijk programmeren) achter mijn bureau.

Ik vraag me af of er kosten zijn die afgetrokken kunnen worden, zoals deels het gebruik van internet, maar misschien ook een deel van de huur. Stel dat ik mijn kamer 20% van de tijd gebruik voor werk, kan ik dit percentage dan ook aftrekken? Daarnaast vraag ik me af of andere spullen, zoals mijn bureau of bureaustoel, aftrekbaar zijn.

Ik ben nog in de verkennende fase, dus ik zal waarschijnlijk nog een boekhouder spreken. Zijn de kosten hiervan het waard, naar jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je bent ZZP’er in een samenwerkingsverband (VOF).

Je werkruimte kan alleen zakelijk geboekt worden als je een aparte opgang / WC hebt.

Aanschaf van een bureau / stoel / materiaal kan je prima (deels) zakelijk opvoeren.

Beste is even overleggen met een boekhouder. Je hebt niet perse een boekhouder nodig (als dienstverlenende ZZP’er heb ik zelf 2 jaar zonder gedaan). Je moet wel affiniteit hebben met boekhouden, anders is het veel werk. En persoonlijk zou ik het ook niet doen als je producten / voorraad hebt enzo.

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 06-01-2025 13:38 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De BD heeft een handboek voor ondernemers, daar staat de meeste informatie wel in.

https://www.belastingdien.../handboek-ondernemen-2024

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:46
Een werkruimte is zelfstandig als deze duidelijk is te onderscheiden door uiterlijke kenmerken. Bijvoorbeeld door:

een eigen opgang of ingang
andere voorzieningen in de werkruimte, zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening)
De werkruimte zou u ook als zodanig kunnen verhuren aan bijvoorbeeld een onbekende.

Het lijkt mij dat je dus al nat gaat op zowel aparte ruimte, als op apart toilet. Zeker aangezien deze waarschijnlijk in jouw geval als student gedeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 12:07

Lordy79

Vastberaden

alles wat je nodig hebt voor je werkzaamheden kun je aftrekken dus:
- laptop/computer/printer/smartphone
- zakelijk telefoonabonnement
- software
- kantoorsupplies zoals pennen, nietmachines, papier etc.

maar als je iets aanschaft dat duurder dan 450 euro excl. BTW is, moet je het 'activeren' (op de balans zetten aan de activa kant) en dan (meestal in 5 jaar) afschrijven.

een boekhouder voor advies is niet gek, maar voor het gewone werk kun je met EXCEL volstaan om te boekhouden, mits je enige affiniteit hebt met boekhouden. Maar misschien kun je het wel uitbesteden voor een paar honderd euro en daardoor meer tijd hebben om zelf omzet te maken.

Werkruimte lukt niet, zie hierboven. En je verder gewoon even inlezen is een goed idee.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof