Harde knal van PC. Stroom er af gevallen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteDromer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-09 15:04
Beste tweakers,

Mijn pc heeft gisteravond tijdens het gamen zo lijkt het kortsluiting gehad met een luide knal er bij. Stroom op een groep in het huis is er af gegaan. Ik dacht ook een flits te zien.

Mijn vraag is nu. Wat kan ik doen en hoe ga ik te werk? Ik vermoed zelf de PSU. Maar hoe kom ik dat te weten. Er kwam geen brandgeur van mijn PC en ik zie niet van buitenaf dat er iets stuk is.
Ik heb zojuist de PSU er uit gehaald en ik heb de CPU bekeken die er goed uit zien.

Kan ik uberhaubt de pc weer testen door hem aan te doen of neem ik dan risico nog meer stuk te maken eventueel?
Of is de eerste stap. Nieuwe PSU en dan individueel componenten testen. En welke volgorde moet ik dat eventueel doen?

Ik vroeg me ook af hoe het met garantie zit. Recht op nieuwe PSU denk ik maar ook eventuele andere componenten die het misschien niet meer doen? Ik heb de pc zelf iets langer dan een jaar geleden gebouwd.

Mijn build: seasonic gx 850w, rx 6800 xfx, 7600x, MSI tomahawk wifi B650, 6000mhz 32gb Ram, Windows 11 pro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:00
knal zegt mij voeding,als je dat hebt gehoord,zou ik zeker alles inspecteren i nde pc.

Ik zou als je een andere voeding hebt,deze aansluiten en de oude niet meer.En dan inderdaad alles bekijken en testen.

qua garantie,dat zal je toch met de verzekering,/winkel ect moeten overleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Paar keer meegemaakt, je voeding is ontploft. Als het een fatsoenlijke voeding was heeft 'ie de rest heel gelaten :)

Ik heb gelukkig nog niet eerder meegemaakt dat ik vervolgschade had van zoiets, maar je weet maar nooit. Seasonic lijkt me iig geen slecht merk. Stap 1 is een nieuwe voeding proberen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan de voeding openschroeven en kijken of er geplofte elco's zijn. Als je een nieuwe/andere voeding gaat proberen doe dat dan met minimale onderdelen; 1 bankje geheugen, geen GPU (mits je een iGPU hebt), geen storage etc. Mocht er toch iets anders aan de hand zijn dan sloop je niet meer dan nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2025 13:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 20:35

voz

De echte kenner

Niet de voeding gaan openschroeven! Dan kun je zeker dag zeggen tegen je garantie.

Je kan eventueel de voeding loskoppelen en dan starten door met een stukje draad het groene draadje met een zwart draadje van de ATX-stekker te verbinden. Gaat-ie dan niet aan: voeding stuk.

Of er gevolgschade is, kom je achter door een andere voeding te proberen. Als de oorzaak niet de voeding was, heb je wel kans dat je dan ook de nieuwe voeding sloopt…

Systeemspecs
PV Installatie