Verhuizen van Frankrijk naar Limburg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusJ
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-01 16:50
Hallo allemaal,

Wij wonen momenteel in Frankrijk op het platteland en willen graag terugkeren naar Nederland. Wij denken dat Limburg ons goed zou kunnen liggen aangezien het een mooie en groene provincie is.
Specifiek denken we aan Sittard en omgeving. Zijn er mensen die ons kunnen vertellen hoe het daar wonen is in die omgeving? We hebben geen kinderen en hebben de leeftijd van 40+.
Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:25
Limburger hier, wat wil je precies weten? Ik woon al mijn hele leven met plezier in Limburg en ga hier niet zomaar weg.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
ik woon over de grens (Belgie), hier is t rustig wonen, maar ik zou wel zorgen dat je gewend bent aan in een dorp te wonen. Limburgers zijn minder teruggetrokken dan fransen in t algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35
Nog een Limburger hier. Vraag me af waarom je zo specifiek naar Sittard verwijst. Zou niet mijn eerste keuze zijn. (Iets te dicht bij chemelot voor mijn gevoel). Persoonlijke mening, woon zelf in regio Weert. Zelfs Limburg vind ik niet groen genoeg meer.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusJ
We hebben in Nederland ons hele leven in een dorp gewoond dus dat is geen enkel probleem. We zijn sociale sportieve mensen. Ik vroeg me gewoon af hoe het is om in die omgeving is om te wonen. Kun je er goed wandelen? We hebben 3 honden. Mogelijkheden tot mountainbike en racefiets? Qua stad hoe is Sittard bijvoorbeeld? Werkgelegenheid in deze omgeving ook groot zoals heel Nederland? En vooral hoe kijken de (Limburgers) aan tegen import zoals ons zeg maar. Veel vragen ik weet het....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:11
Neem je een paar ton mee? :+

Oftewel zonder grapjes: heb je al naar de huizenprijzen gekeken in die regio?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusJ
Ja zeker, goed betaalbaar voor ons, het hoeft niet specifiek Sittard te zijn,maar wel zuid Limburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35
RinusJ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:15:
Ja zeker, goed betaalbaar voor ons, het hoeft niet specifiek Sittard te zijn,maar wel zuid Limburg
Dan zou ik de topic start even veranderen. Tevens duidelijker aangeven welke ervaringen je zoekt. (welk gebied) ;)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RinusJ
Laat ik het dan anders formuleren...
Omgeving Sittard . Wij denken in de hoek Maastricht/Valkenburg/Sittard. Leuke dorpen etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
leuke dorpen, iets minder werkgelegenheid.
Zorg dus dat je al weet wat je qua baan wilt :)

Omgeving is prachtig. De meinweg is een leuk gebied voor hond - pietersberg ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-05 15:12
Woon in Venlo, dus noord/midden Limburg, wat ik je kan vertellen. Tja heel gemoedelijk wonen, van dorp tot dorp een eigen dialect, wat wel in veel dorpen is dat ons kent ons, als je een buitenstaander bent zul je wat meer moeite moeten doen om door je dorpsbewoners geaccepteerd te worden, nu valt dat in Venlo gelukkig wel mee.

Voor de rest, goedkoop wonen, Duitsland en België dicht bij, geen randstad mentaliteit of gedrag, alles rustig aan, moet je tevens wel tegen kunnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RinusJ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:14:
Ik vroeg me gewoon af hoe het is om in die omgeving is om te wonen. Kun je er goed wandelen? We hebben 3 honden. Mogelijkheden tot mountainbike en racefiets? Qua stad hoe is Sittard bijvoorbeeld?
Ik zou bij zo'n grote stap gewoon eens een paar keer een Airbnb boeken voor een paar nachten in verschillende "doelgebieden". Huur wat fietsen, verken de omgeving en ervaar de sfeer van dat gebied zou ik zeggen. :) Je zult het toch zelf moeten ervaren...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:38
Limburger hier. Geboren in een klein dorp, woon nu aan de rand van Maastricht.
Persoonlijk zou ik niet meer terug gaan naar een dorp. Te weinig voorzieningen. Hier in de wijk is alles binnen bereik. Supermarkt, medische voorzieningen, restaurants e.d Ligt er maar aan wat je wil en zoekt.
Wonen in Zuid Limburg bevalt heel goed. Het is een mooie streek, dat zie je ook aan al die toeristen die jaarlijks komen. Maar er zijn ook beperkingen. Werkgelegenheid bijvoorbeeld. Er zijn genoeg banen. Maar de grote bedrijven liggen niet in Zuid Limburg. Van de 10 armste gemeenten van Nederland liggen er 3 in Limburg. Door de ligging ben je redelijk snel in België en Duitsland, maar als je naar een concert in Amsterdam wil dan ben je wel ff onderweg. Ook in Zuid Limburg zijn er plaatsen waar het minder leuk wonen is. In de steden is ook criminaliteit. En wij hebben ook overlast van AZC's, vuurwerk, druggebruikers, inbraken enz.

Zelf ben ik dus van een klein dorp met alleen een lokale super en kapper naar een dorp gegaan met meer voorzieningen en vervolgens naar een wijk aan de rand van Maastricht. Daar woon ik nu al 21 jaar. En één ding weet ik zeker, ik ga niet meer terug naar een dorp.In dorpen (afhankelijk van de ligging) zijn zaken soms minder goed geregeld. Denk aan openbaar vervoer, winkels, artsen. Ook zaken als boodschappen en eten laten bezorgen, pinautomaten, pakketpunten....
Een stad kan snel druk zijn. Maastricht op een feestdag of koopzondag is compleet overspoeld met Belgen en Duitsers.

Als geboren en getogen Limburger zou ik er nooit weg willen of gaan. Wellicht kun je nog wat meer aangeven wat je zoekt en wil weten. Ik zou eerst een kijken of ik een baan kan vinden, een huis kunt kopen. En wat eerder gezegd is, ga eens een wat huisjes of B&B's huren om te kijken of de streek bevalt. Want verhuizen naar een streek met als enige argument dat het een mooie en groene omgeving is, is wellicht niet de beste manier. NA een tijdje wen je aan de omgeving en zie je niet meer dat die groen is. De verschillen tussen wonen in een gehucht, een dorp of in / bij de stad zijn erg groot.
Het landschap is zeker mooi. Maar mooie natuur heb je op meerdere plekken in Nederland. En als je over de grens naar de Eifel of de Ardennen gaat dan is het echt feest als je graag in de natuur bent.

Beslis dus niet alleen op natuur.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Vaak zal een ervaring ook sterk beinvloed worden door je eigen referentiekader...

Mensen die vanuit de Randstad naar Limburg verhuizen zullen het misschien extreem rustig vinden, maar ik kan me goed voorstellen dat als je uit Franse rurale gebieden komt, het helemaal niet zo 'landelijk'' zal aanvoelen, en zelfs zuid-Limburg als verstedelijkt voelt: Het is bijna onmogelijk een plekje te vinden waar geen direkte menselijke bebouwing zichtbaar is, overal zijn zeer snel winkels te bereiken).

Volgens mij is het best ook essentieel zelf aan te geven welke verwachting je hebt en waarom je vertrekt uit Frankrijk

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:01
Ik ben vooral benieuwd waarom je uit Frankrijk weg wilt (welke regio?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
RinusJ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:14:
We hebben in Nederland ons hele leven in een dorp gewoond dus dat is geen enkel probleem. We zijn sociale sportieve mensen. Ik vroeg me gewoon af hoe het is om in die omgeving is om te wonen. Kun je er goed wandelen? We hebben 3 honden. Mogelijkheden tot mountainbike en racefiets? Qua stad hoe is Sittard bijvoorbeeld? Werkgelegenheid in deze omgeving ook groot zoals heel Nederland? En vooral hoe kijken de (Limburgers) aan tegen import zoals ons zeg maar. Veel vragen ik weet het....
Sittard kent (wat winkelaanbod betreft) al een jaar of twintig behoorlijk wat leegstand, maar heeft wel een gezellig marktplein met wat horeca. Naast de "vastelaovend" heeft Sittard met het Oktoberfest en de Kennedymars nog twee behoorlijk grote evenementen die jaarlijks veel volk trekken. Mountainbiken en wielrennen kun je echt prima in de omgeving. Van de wijk Stadbroek en het naast Sittard gelegen Geleen ben ik zelf niet zo'n fan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47
Sittard is niet verkeerd. Wat meer naar het zuiden zoals Schinnen of een van de omliggende dorpen is ook prettig wonen. Valkenburg is leuk als toerist. Je moet ervan houden om daar in de drukte van de zomer te wonen. Zuid Limburg met dorpjes als Gulpen, Mechelen of Vijlen is ook leuk maar dan moet je een stukje rijden als je richting Maastricht of Roermond eens de stad in wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Werkgelegenheid in deze omgeving ook groot zoals heel Nederland?
Ik heb deze er even uitgelicht. Het antwoord is namelijk nee, totaal niet. Half Limburg is wat dat betreft achtergesteld, er zit behalve op wat concentraties rond Heerlen vrij weinig. Werk zat, maar niet in Limburg en bedrijven als VDL gooien er zelfs het bijltje bij neer daar.

Het is een relatief rustige uithoek van NL. Dat heeft zijn voors en tegens :)

En verder: ook daar is de huizenmarkt gewoon overspannen, net als in NL. Weet niet of je een rijtjeshuis wilt of vrijstaand, maar tenzij je zelf 4 a 5 ton of meer meeneemt kun je het in heel NL, ook in Limburg, vergeten. Enerzijds vanwege de huizenprijzen icm veel vraag en weinig aanbod, anderzijds omdat je geen vaste baan in NL hebt (nog) die de basis kan zijn voor een garantie van een hypotheek. Oh ja, en de bijkomende kosten van een huis aankopen mag je niet meer mee financieren in je hypotheek.

Dus snap dat je terug naar NL wilt, maar aan baan plus huis tegelijk komen zal een leuke uitdaging worden. Eerst baan, dan woning in principe. Dus tijdelijk huren ofzo. Als je al een huurwoning kunt krijgen, want die zijn nog gewilder.
Of uiteraard alsnog die flinke zak geld hebt om meteen je droomhuis te kunnen kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dddddaaf
rvrbtcpt schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:52:
Sittard is niet verkeerd. Wat meer naar het zuiden zoals Schinnen of een van de omliggende dorpen is ook prettig wonen. Valkenburg is leuk als toerist. Je moet ervan houden om daar in de drukte van de zomer te wonen. Zuid Limburg met dorpjes als Gulpen, Mechelen of Vijlen is ook leuk maar dan moet je een stukje rijden als je richting Maastricht of Roermond eens de stad in wil.
Verschillende oud-collega's en voormalig klasgenoten van me wonen/woonden in Zuid-Limburg en die vertelden me inderdaad geregeld dat ze niet vrolijk werden van de toeristische drukte in het voorjaar en de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 09:05
Hier een limburger, Zuid limburg om precies te zijn (Meerssen), gewoond in Maastricht, Voerendaal, England en nu terug in Heerlen. Sittard zelf is niet echt heuvelachtig meer en misschien een dorpje in het heuvvelland meer geschikt? Wel veel toerisme, motors/fietsers als het goed weer is.

In Heerlen een mooie buurt gevonden waar onze zoon kan gaan spelen maar ik vind het toch lastig om midden in je 30tiger jaren vrienden te maken. Iemand tips :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:19
RinusJ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:03:
Hallo allemaal,

Wij wonen momenteel in Frankrijk op het platteland en willen graag terugkeren naar Nederland. Wij denken dat Limburg ons goed zou kunnen liggen aangezien het een mooie en groene provincie is.
Specifiek denken we aan Sittard en omgeving. Zijn er mensen die ons kunnen vertellen hoe het daar wonen is in die omgeving? We hebben geen kinderen en hebben de leeftijd van 40+.
Alvast bedankt
Inwoner van de regio Sittard-Geleen hier. Een aantal zaken die al aangedragen werden kloppen inderdaad. Werkgelegenheid genoeg, maar er is minder keuze uit de aanbieders van de arbeid. Dus minder te eisen qua werkomstandigheden, salarissen enz, er is gewoon minder keuze. Grote voordeel van de regio is echter dat je binnen 10 minuten in Belgie kan zijn of de andere kant op, in 10 minuten in Duitsland. Dat biedt voor andere zaken juist weer wel veel keuze mogelijkheden. Grensoverschrijdend verkeer voor boodschappen, inkopen, arbeid aan je huis enz is hier altijd mogelijk en ook altijd te overwegen qua kosten...
Werken in Belgie en Duitsland is vaak ook wel mogelijk maar is complexer. Kennislocaties als EIndhoven zijn qua trein binnen het uur bereikbaar en ook de technische omgeving in Aken ook.

Chemelot is een minder aantrekkelijk deel van gemeente en bepaalde plekken in de gemeente zou ik qua woonlocatie ook vermijden. Voor VDL wordt gezocht naar nieuwe invullingen.
Naast de directe toegang tot het heuvelland (20 minuten rijden) is er ook nog het rivierenpark Maasvallei, en diverse grotere Belgische en Duitse natuurgebieden die zeer dicht bij liggen. Het Maasdal is sinds enkele jaren ook behoorlijk toeristisch aan het worden, al is het gelukkig nog geen heuvelland.
Als buitenstaander kun je hier prima terecht maar het ligt heel erg aan hoe open je zelf staat voor ontmoeting met anderen en hoe actief je de "dorpse" activiteiten wil deelnemen. Dat helpt wel heel erg om snel opgenomen te worden in de kleinere dorpen.
Mocht je specifieke vragen hebben dat mag ook per pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14:18
Import Limburger hier. Ik woon zelf in Heerlen. Qua werkgelegenheid is het hier ruk. Ik werk zelf nog altijd in de Randstad, vanwege het beperkte werkaanbod, de lagere salarissen en de arbeidscultuur hier in Limburg. Dat is te doen omdat ik 4 dagen in de week thuis werk en de dagen dat ik naar kantoor ga meestal ook weer op tijd naar huis vertrek (ik kan in de trein doorwerken). De arbeidscultuur in Limburg is wel echt anders dan in de rest van Nederland. Daar moet je tegen kunnen. Gezien je in Frankrijk hebt gewoond, kan ik me voorstellen dat dit geen probleem voor jou is.

Het wonen an sich is prima; zelf lijkt Sittard me altijd wel een leuke plaats om te wonen, leuke binnenstad en genoeg groen eromheen. Je bent met een uur in de Ardennen of Eiffel waar je leuk kunt wandelen. Qua dorpen moet je het echt even aanzien; sommige dorpen zou ik niet snel gaan wonen (Bocholtz bijvoorbeeld), terwijl sommige andere helemaal HdP zijn. YMMV. Ik zou dat echt ff dubbelchecken, desnoods met een aankoopmakelaar. In Sittard-Geleen, Meerssen, Maastricht en Heerlen zit relatief veel import volgens mij. Zelf woon ik naar alle tevredenheid in Heerlen (ondanks de slechte reputatie zijn hier echt prima buurten) en ik heb goed contact met de buren (afhankelijk ook van jezelf natuurlijk). Dus het is prima mogelijk je hier te settelen als buitenstaander.

Zelf zou ik trouwens wel echt kijken naar Sittard, Maastricht of Heerlen. Alle drie steden met een Intercity verbinding, dus als je bijv. in Eindhoven wilt werken is dat prima te doen. De A2 afkachelen is in mijn ervaring geen feest.

[ Voor 8% gewijzigd door AmateurVinoloog op 24-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

-tom-562

Oliesjeik

AmateurVinoloog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
Import Limburger hier. Ik woon zelf in Heerlen. Qua werkgelegenheid is het hier ruk. Ik werk zelf nog altijd in de Randstad, vanwege het beperkte werkaanbod, de lagere salarissen en de arbeidscultuur hier in Limburg. Dat is te doen omdat ik 4 dagen in de week thuis werk en de dagen dat ik naar kantoor ga meestal ook weer op tijd naar huis vertrek (ik kan in de trein doorwerken). De arbeidscultuur in Limburg is wel echt anders dan in de rest van Nederland. Daar moet je tegen kunnen. Gezien je in Frankrijk hebt gewoond, kan ik me voorstellen dat dit geen probleem voor jou is.

Het wonen an sich is prima; zelf lijkt Sittard me altijd wel een leuke plaats om te wonen, leuke binnenstad en genoeg groen eromheen. Je bent met een uur in de Ardennen of Eiffel waar je leuk kunt wandelen. Qua dorpen moet je het echt even aanzien; sommige dorpen zou ik niet snel gaan wonen (Bocholtz bijvoorbeeld), terwijl sommige andere helemaal HdP zijn. YMMV. Ik zou dat echt ff dubbelchecken, desnoods met een aankoopmakelaar. In Sittard-Geleen, Meerssen, Maastricht en Heerlen zit relatief veel import volgens mij. Zelf woon ik naar alle tevredenheid in Heerlen (ondanks de slechte reputatie zijn hier echt prima buurten) en ik heb goed contact met de buren (afhankelijk ook van jezelf natuurlijk). Dus het is prima mogelijk je hier te settelen als buitenstaander.

Zelf zou ik trouwens wel echt kijken naar Sittard, Maastricht of Heerlen. Alle drie steden met een Intercity verbinding, dus als je bijv. in Eindhoven wilt werken is dat prima te doen. De A2 afkachelen is in mijn ervaring geen feest.
Wat is dan precies het verschil in arbeidscultuur?
En wat is HdP en YMVV? :

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:09
-tom-562 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:18:
[...]

En wat is HdP en YMVV? :
Ik denk slang/street lingo/straattaal voor Heppie de Peppie en Your Milage May Vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[...]

En wat is HdP en YMVV? :
Limburgers zijn lui..... en kunnen niet doorpakken..... alles gaat op zeer rustig tempo.

Als ik nu iets geregeld moet krijgen in limburg ( vooral instanties ) moet ik 10x bellen en mailen en er continue achteraan zitten.

En dat zeg ik als ex limburger.

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-01-2025 12:41 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AmateurVinoloog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:

Er zijn wel grote werkgevers hier hoor.. Maar ja het moet natuurlijk maar net je sector zijn. We hebben een grote chemiesector (Chemelot), maar ook veel IT. Denk aan VodafoneZiggo, APG etc. Ook een aantal (semi)overheidsinstellingen zitten hier (Belastingdienst, UWV, Enexis). CBS, GGZ. Heel veel grote zorgorganisaties (Meander, Envida, Cicero etc.), Maastricht University, en wat te denken van MedTronic? Als het een beetje meezit komt de Einstein telescoop hier en dat gaat ook nog een grote impuls geven.

Ik woon er mijn hele leven en ga ook niet weg :) Misschien biased daarom, maar het is gewoon mijn thuis. Je moet een beetje overweg kunnen met de mentaliteit die iets anders is dan een Randstad, maar toch kunnen veel mensen hier wel aarden. Mijn vriendin komt uit het noorden en heeft hier ook haar weg gevonden. Het helpt natuurlijk wel als je de taal leert (spreken is een tweede ;)).

Als ik OP 1 advies mag geven: kijk naar het Heuvelland. Eigenlijk alles ten zuiden van de A79. Sittard kan ook mooi zijn maar het is toch heel anders dan dorpen als Gulpen, Margraten, Eijsden, Klimmen, Voerendaal etc. Valkenburg is ook mooi, en Maastricht is een hoogtepunt, maar ik hou zelf van rust.
Als je veel voorzieningen wil: Margraten of Eijsden. Zijn heel populaire dorpen en de huizenprijzen zijn niet mals. Maar dat zijn ze in het Heuvelland sowieso niet. Een 2-onder-1 kap die echt goed in orde is en modern krijg je niet voor minder dan 4 ton.

En ja, net als in ieder gebied in Nederland zijn er mindere wijken. Maar ook die moet je niet over 1 kam scheren. Heerlen Noord is een van de meest betaalbare gebieden van NL maar dat wil niet zeggen dat het een en al armoe is. Als je vervolgens ziet wat voor voorzieningen daar liggen.. Eigenlijk wel redelijk uniek voor NL denk ik. Woonboulevard, Snowworld, Hornbach (vloeren), dingen als Pinkpop. Maar mijn eigen keuze is toch Heuvelland. Ik woon nu in het randje daarvan, met een uitzicht tot de Ardennen ;)

Onderschat ook niet hoe relatief centraal je in west-europa ligt hier, met een uur zit je in Luxemburg, Brussel, Keulen etc. Maar ook in Eindhoven :) Treinverbinding naar Amsterdam is perfect, je hebt de A2. En denk aan het feit dat je Belgie en Duitsland ook op 15-20 minuten rijden hebt liggen.

Wat wel steeds 'erger' aan het worden is, zijn toeristen. Sommige dagen ben ik een half uur kwijt om naar mijn ouders te komen ipv het kwartier die het normaal kost. Daar moet je tegen kunnen.
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Limburgers zijn lui..... en kunnen niet doorpakken..... alles gaat op zeer rustig tempo.

En dat zeg ik als ex limburger.
Scheer anders iedereen over 1 kam :+
Zegt eigenlijk ook al genoeg haha.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Kuusj schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:43:
[...]

Scheer anders iedereen over 1 kam :+
Zegt eigenlijk ook al genoeg haha.
Nee het is gewoon een feit, in Limburg gaat alles op zn dooie gemak joh.
Elke keer, en dat is geen grap, dat ik iets gedaan moet krijgen vanuit Limburg, of dat nou zorg, overheid, of bedrijven zijn, gaan er dagen overheen.
Itt hier in de randstad.

Jij bent gewoon een chauvinistische limburger met een erg biased roze bril :+ , is niet erg, maar ga eens een jaar of 3 in de randstad wonen en het gaat je opvallen.

[ Voor 39% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
[...]

En wat is HdP en YMVV? :
Mijn ervaring is het volgende (maar YMMV :+ ). Expliciet wil ik nog maken dat het N=2. Dus, het kan uiteraard verschillen.

- Vertrouwen in Limburg moet je verdienen (en je begint op trede 'Vijandig'), in de rest van Nederland krijg je eerder het voordeel van de twijfel
- Meer hierarchisch, wellicht omdat Limburg ook meer een klasse/standen maatschappij is/was(bij wijze van spreke op de pont van Amsterdam Noord haal ik er niet perse uit wie er op de Zuidas en wie in het Havengebied werken- in Limburg is het een stuk duidelijker te zien bij welke klasse iemand hoort - met Maastricht wat mij betreft als uitsteker)
- Indirect en conflict vermijdend; als iemand ja zegt, betekent dat niet automatisch ja, maar eigenlijk nee.
- Men heeft er geen enkele moeite mee om in het dialect over te gaan en je expliciet buiten te sluiten in een gesprek. Als je dat bij iemand doet die 5 jaar in Limburg woont, vooruit dan had je het wel kunnen leren, maar als je dat ook bij iemand doet die net 1 maand hier is, mwuah.

Maar goed, ik kan heel goed met mijn buren, we BBQ'en hier eens per jaar met de buurtjes en we kunnen erg goed hier wonen, dus veel last heb ik er niet van. Het kan ook gewoon zijn dat ik een hele stugge Overijsselaar ben ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AmateurVinoloog op 24-01-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
AmateurVinoloog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Mijn ervaring is het volgende (maar YMMV :+ ). Expliciet wil ik nog maken dat het N=2. Dus, het kan uiteraard verschillen.

- Vertrouwen in Limburg moet je verdienen (en je begint op trede 'Vijandig'), in de rest van Nederland krijg je eerder het voordeel van de twijfel
- Meer hierarchisch, wellicht omdat Limburg ook meer een klasse/standen maatschappij is/was(bij wijze van spreke op de pont van Amsterdam Noord haal ik er niet perse uit wie er op de Zuidas en wie in het Havengebied werken- in Limburg is het een stuk duidelijker te zien bij welke klasse iemand hoort - met Maastricht wat mij betreft als uitsteker)
- Indirect en conflict vermijdend; als iemand ja zegt, betekent dat niet automatisch ja, maar eigenlijk nee.
- Men heeft er geen enkele moeite mee om in het dialect over te gaan en je expliciet buiten te sluiten in een gesprek. Als je dat bij iemand doet die 5 jaar in Limburg woont, vooruit dan had je het wel kunnen leren, maar als je dat ook bij iemand doet die net 1 maand hier is, mwuah.

Maar goed, ik kan heel goed met mijn buren, we BBQ'en hier eens per jaar met de buurtjes en we kunnen erg goed hier wonen, dus veel last heb ik er niet van. Het kan ook gewoon zijn dat ik een hele stugge Overijsselaar ben ;)
Als ik dat lijstje als buitenstaander zo lees denk ik: klinkt als vervelend volk daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmateurVinoloog
Navi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Als ik dat lijstje als buitenstaander zo lees denk ik: klinkt als vervelend volk daar..
Behalve het spreken van dialect waar een ander bij staat, heb ik er geen moreel oordeel over :). 's Lands eer, 's lands wijs. Het is in ieder geval niet iets voor mij.

En vergeten te zeggen: zorg dat je iets met vastelaovend (Carnaval) hebt. Een half jaar lang aanloop en op een gegeven moment kan je er niet meer aan ontsnappen. Ook dat is niet mijn ding, maar wel heel belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door AmateurVinoloog op 24-01-2025 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dddddaaf
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Nee het is gewoon een feit, in Limburg gaat alles op zn dooie gemak joh.
Elke keer, en dat is geen grap, dat ik iets gedaan moet krijgen vanuit Limburg, of dat nou zorg, overheid, of bedrijven zijn, gaan er dagen overheen.
Itt hier in de randstad.

Jij bent gewoon een chauvinistische limburger met een erg biased roze bril :+ , is niet erg, maar ga eens een jaar of 3 in de randstad wonen en het gaat je opvallen.
Misschien omdat ik zelf Limburger ben, of omdat ik in de bureaucratische hel genaamd "Duitsland" woon, maar zaken lopen in Limburg wat mij betreft prima. Sterker nog, mijn (Duitse) vriendin vraagt zich steeds vaker af of we niet gewoon (terug) moeten verhuizen naar Nederland (lees: Limburg) omdat zaken er vele malen sneller en efficiënter verlopen als in Duitsland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dddddaaf schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Misschien omdat ik zelf Limburger ben, of omdat ik in de bureaucratische hel genaamd "Duitsland" woon, maar zaken lopen in Limburg wat mij betreft prima. Sterker nog, mijn (Duitse) vriendin vraagt zich steeds vaker af of we niet gewoon (terug) moeten verhuizen naar Nederland (lees: Limburg) omdat zaken er vele malen sneller en efficiënter verlopen als in Duitsland.
Daar noem je dan ook een land he :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

SmurfLink schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Daar noem je dan ook een land he :+
Dat dus , Duitsers zijn nog erger. :+ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guysp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:25
Navi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Ik vraag me als Limburger wel eens af of dat in Friesland ook zo gebeurd met de taal. Ik vergelijk het praten in dialect soms wel eens met een expat die in Nederland woont, zich tussen een groep Nederlanders bevindt en zich buitengesloten voelt als men niet Engels gaat praten. Als je in het dialect bent opgegroeid gaat dat vanzelf. Als je tussen een groep Limburgers staat, zijn de mensen dan vervelend omdat ze Nederlands praten, of ben jij egoïstisch omdat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen? Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

// TODO: Schrijf een signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:09
guysp schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:08:
Als je tussen een groep Limburgers staat, zijn de mensen dan vervelend omdat ze Nederlands praten, of ben jij egoïstisch omdat iedereen zich maar aan jou moet aanpassen?
Als ik bij de groep kom staan en ik woon daar, mogen ze zeker verwachten dat ik het inmiddels wel versta.
Maar Limburgers die ik ontmoet (zoals de schoonmoeder van m'n zoon) praten ook als ze in het westen zijn onderling limburgs met elkaar terwijl ze in gesprek zijn met niet-limburgers. Alsof ze onderling even wat willen zeggen wat de rest niet mag weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dddddaaf
dddddaaf schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Om terug te komen op deze post van mij van enkele dagen geleden; de kogel is door de kerk en we gaan ook op zoek naar een huis in (midden-)Limburg. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 09:39
TS heeft 6 januari voor het laatst gereageerd. Ik denk dat hij zich bedacht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoulaMouzer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Gadgeteer schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:10:
TS heeft 6 januari voor het laatst gereageerd. Ik denk dat hij zich bedacht heeft.
Adieë wa... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
Nou, sjiek is miech dat.
Pagina: 1