AmateurVinoloog schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:22:
Import Limburger hier. Ik woon zelf in Heerlen. Qua werkgelegenheid is het hier ruk. Ik werk zelf nog altijd in de Randstad, vanwege het beperkte werkaanbod, de lagere salarissen en de arbeidscultuur hier in Limburg. Dat is te doen omdat ik 4 dagen in de week thuis werk en de dagen dat ik naar kantoor ga meestal ook weer op tijd naar huis vertrek (ik kan in de trein doorwerken). De arbeidscultuur in Limburg is wel echt anders dan in de rest van Nederland. Daar moet je tegen kunnen. Gezien je in Frankrijk hebt gewoond, kan ik me voorstellen dat dit geen probleem voor jou is.
Het wonen an sich is prima; zelf lijkt Sittard me altijd wel een leuke plaats om te wonen, leuke binnenstad en genoeg groen eromheen. Je bent met een uur in de Ardennen of Eiffel waar je leuk kunt wandelen. Qua dorpen moet je het echt even aanzien; sommige dorpen zou ik niet snel gaan wonen (Bocholtz bijvoorbeeld), terwijl sommige andere helemaal HdP zijn. YMMV. Ik zou dat echt ff dubbelchecken, desnoods met een aankoopmakelaar. In Sittard-Geleen, Meerssen, Maastricht en Heerlen zit relatief veel import volgens mij. Zelf woon ik naar alle tevredenheid in Heerlen (ondanks de slechte reputatie zijn hier echt prima buurten) en ik heb goed contact met de buren (afhankelijk ook van jezelf natuurlijk). Dus het is prima mogelijk je hier te settelen als buitenstaander.
Zelf zou ik trouwens wel echt kijken naar Sittard, Maastricht of Heerlen. Alle drie steden met een Intercity verbinding, dus als je bijv. in Eindhoven wilt werken is dat prima te doen. De A2 afkachelen is in mijn ervaring geen feest.
Er zijn wel grote werkgevers hier hoor.. Maar ja het moet natuurlijk maar net je sector zijn. We hebben een grote chemiesector (Chemelot), maar ook veel IT. Denk aan VodafoneZiggo, APG etc. Ook een aantal (semi)overheidsinstellingen zitten hier (Belastingdienst, UWV, Enexis). CBS, GGZ. Heel veel grote zorgorganisaties (Meander, Envida, Cicero etc.), Maastricht University, en wat te denken van MedTronic? Als het een beetje meezit komt de Einstein telescoop hier en dat gaat ook nog een grote impuls geven.
Ik woon er mijn hele leven en ga ook niet weg

Misschien biased daarom, maar het is gewoon mijn thuis. Je moet een beetje overweg kunnen met de mentaliteit die iets anders is dan een Randstad, maar toch kunnen veel mensen hier wel aarden. Mijn vriendin komt uit het noorden en heeft hier ook haar weg gevonden. Het helpt natuurlijk wel als je de taal leert (spreken is een tweede

).
Als ik OP 1 advies mag geven: kijk naar het Heuvelland. Eigenlijk alles ten zuiden van de A79. Sittard kan ook mooi zijn maar het is toch heel anders dan dorpen als Gulpen, Margraten, Eijsden, Klimmen, Voerendaal etc. Valkenburg is ook mooi, en Maastricht is een hoogtepunt, maar ik hou zelf van rust.
Als je veel voorzieningen wil: Margraten of Eijsden. Zijn heel populaire dorpen en de huizenprijzen zijn niet mals. Maar dat zijn ze in het Heuvelland sowieso niet. Een 2-onder-1 kap die echt goed in orde is en modern krijg je niet voor minder dan 4 ton.
En ja, net als in ieder gebied in Nederland zijn er mindere wijken. Maar ook die moet je niet over 1 kam scheren. Heerlen Noord is een van de meest betaalbare gebieden van NL maar dat wil niet zeggen dat het een en al armoe is. Als je vervolgens ziet wat voor voorzieningen daar liggen.. Eigenlijk wel redelijk uniek voor NL denk ik. Woonboulevard, Snowworld, Hornbach (vloeren), dingen als Pinkpop. Maar mijn eigen keuze is toch Heuvelland. Ik woon nu in het randje daarvan, met een uitzicht tot de Ardennen
Onderschat ook niet hoe relatief centraal je in west-europa ligt hier, met een uur zit je in Luxemburg, Brussel, Keulen etc. Maar ook in Eindhoven

Treinverbinding naar Amsterdam is perfect, je hebt de A2. En denk aan het feit dat je Belgie en Duitsland ook op 15-20 minuten rijden hebt liggen.
Wat wel steeds 'erger' aan het worden is, zijn toeristen. Sommige dagen ben ik een half uur kwijt om naar mijn ouders te komen ipv het kwartier die het normaal kost. Daar moet je tegen kunnen.
Scheer anders iedereen over 1 kam
Zegt eigenlijk ook al genoeg haha.