Mijn ouders wonen in Zambia (al zo'n 35 jaar ondertussen) waar ze op een stuk land vier huizen hebben gebouwd. Twee worden er verhuurd, een wonen ze zelf in en het nieuwste huisje hebben ze voor korte termijn verhuur of voor familie en vrienden die op bezoek komen. In die 35 jaar hebben ze nooit echt goed/stabiel internet gehad. Starlink is sinds kort beschikbaar en leek ons een goede optie. Qua gebruik is het vooral mailen, internetten, whatsapp bellen (heel belangrijk om ze vanuit Nederland te kunnen spreken), online meetings en af en toe Netflix of Youtube streamen.
Mijn idee was een klein netwerk met Starlink als ISP op te zetten. Dat komt dan bij hun huis binnen en dan (glasvezel?) kabels te trekken naar de andere huizen. Dan kunnen ze hun huurders, vakantiegangers en hunzelf voorzien van stabiel internet. Het liefst zou elk huis een eigen netwerk krijgen (via aparte subnets of vlans). Elk huis krijgt dan of een aansluiting voor een eigen router of een access point. De max afstand tussen de huizen is 116 meter - dus vandaar dat ik dacht aan glasvezel. Hierbij een plaatje van wat ik dacht slim te zijn.
/f/image/H62O9nW1yiFh0y5m3B0cwWkc.png?f=fotoalbum_large)
Ik las in een andere tweakers post over iets soortgelijks met Starlink dat het ook via draadloze verbindingen kon. Mij leek bekabelt beter ook gezien de bomen rond de huizen en ook de stabiliteit van het netwerk. Ik heb geprobeerd om wat onderzoek te doen naar welke glasvezel kabel dan geschikt zou zijn. Ik kwam niet veel verder dan OM2 of 3 en LC connectors en SFP modules. Verder heb ik gezien dat je glasvezel kabels kan aanschaffen die geschikt zijn om in de grond te stoppen. Starlink Standard is ongeveer tot 200 mbit en met bijna 4 huishoudens met lages eisen leek me 1 Gbit prima. Maar eigenlijk realiseer ik me dat voor glasvezel er veel verschillende technische opties zijn. Een utp kabel was me nog wel gelukt maar de grens van mijn kennis is dan al snel bereikt om het zelf helemaal uit te zoeken. Vandaar dat ik jullie hulp/advies nodig heb.
Al met al is er rond 225 meter kabel nodig plus wat extra voor de zekerheid - dus 250 meter kabel (+/- 10%). Overigens lijkt het me handigst dat de twee huurhuizen hun eigen router installeren en dus toegang krijgen tot het netwerk via media converters. Zelf zat ik aan het volgende apparatuur te denken van Ubquiti of Mikrotik?
vandaar dat ik de tweakers vraag om hulp
!
Alvast bedankt!
Mijn idee was een klein netwerk met Starlink als ISP op te zetten. Dat komt dan bij hun huis binnen en dan (glasvezel?) kabels te trekken naar de andere huizen. Dan kunnen ze hun huurders, vakantiegangers en hunzelf voorzien van stabiel internet. Het liefst zou elk huis een eigen netwerk krijgen (via aparte subnets of vlans). Elk huis krijgt dan of een aansluiting voor een eigen router of een access point. De max afstand tussen de huizen is 116 meter - dus vandaar dat ik dacht aan glasvezel. Hierbij een plaatje van wat ik dacht slim te zijn.
/f/image/H62O9nW1yiFh0y5m3B0cwWkc.png?f=fotoalbum_large)
Ik las in een andere tweakers post over iets soortgelijks met Starlink dat het ook via draadloze verbindingen kon. Mij leek bekabelt beter ook gezien de bomen rond de huizen en ook de stabiliteit van het netwerk. Ik heb geprobeerd om wat onderzoek te doen naar welke glasvezel kabel dan geschikt zou zijn. Ik kwam niet veel verder dan OM2 of 3 en LC connectors en SFP modules. Verder heb ik gezien dat je glasvezel kabels kan aanschaffen die geschikt zijn om in de grond te stoppen. Starlink Standard is ongeveer tot 200 mbit en met bijna 4 huishoudens met lages eisen leek me 1 Gbit prima. Maar eigenlijk realiseer ik me dat voor glasvezel er veel verschillende technische opties zijn. Een utp kabel was me nog wel gelukt maar de grens van mijn kennis is dan al snel bereikt om het zelf helemaal uit te zoeken. Vandaar dat ik jullie hulp/advies nodig heb.
Al met al is er rond 225 meter kabel nodig plus wat extra voor de zekerheid - dus 250 meter kabel (+/- 10%). Overigens lijkt het me handigst dat de twee huurhuizen hun eigen router installeren en dus toegang krijgen tot het netwerk via media converters. Zelf zat ik aan het volgende apparatuur te denken van Ubquiti of Mikrotik?
Ubiquiti
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
2 | Netwerk switches | Ubiquiti UISP Switch Plus | € 439,02 | € 878,04 |
1 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro | € 189,- | € 189,- |
4 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti UACC-OM-MM-1G-D-2 | € 18,- | € 72,- |
3 | Netwerkaccessoires | Ubiquiti UF‑AE Converter | € 31,33 | € 93,99 |
Totaal | € 1.233,03 |
MikroTik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN | € 142,- | € 142,- |
1 | Netwerk switches | MikroTik CRS112-8P-4S-IN | € 185,55 | € 185,55 |
1 | Accesspoints | MikroTik cAP ax | € 119,- | € 119,- |
8 | Netwerkaccessoires | MikroTik 1.25G SFP transceiver LC-LC S-85DLC05D | € 17,04 | € 136,32 |
3 | Netwerkaccessoires | MikroTik FTC | € 37,22 | € 111,66 |
Totaal | € 694,53 |
- Heb ik technisch logische keuzes gemaakt?
- Zijn er betere manieren/ideeen?
- Waar ben ik vergeten om aan te denken?
- Is MikroTik of Ubiquiti gebruiksvriendelijker?
- Is het makkelijk om zelf glasvezel connectors te installeren?
Alvast bedankt!