Starlink Netwerk voor Huurhuizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 22:27
Mijn ouders wonen in Zambia (al zo'n 35 jaar ondertussen) waar ze op een stuk land vier huizen hebben gebouwd. Twee worden er verhuurd, een wonen ze zelf in en het nieuwste huisje hebben ze voor korte termijn verhuur of voor familie en vrienden die op bezoek komen. In die 35 jaar hebben ze nooit echt goed/stabiel internet gehad. Starlink is sinds kort beschikbaar en leek ons een goede optie. Qua gebruik is het vooral mailen, internetten, whatsapp bellen (heel belangrijk om ze vanuit Nederland te kunnen spreken), online meetings en af en toe Netflix of Youtube streamen.

Mijn idee was een klein netwerk met Starlink als ISP op te zetten. Dat komt dan bij hun huis binnen en dan (glasvezel?) kabels te trekken naar de andere huizen. Dan kunnen ze hun huurders, vakantiegangers en hunzelf voorzien van stabiel internet. Het liefst zou elk huis een eigen netwerk krijgen (via aparte subnets of vlans). Elk huis krijgt dan of een aansluiting voor een eigen router of een access point. De max afstand tussen de huizen is 116 meter - dus vandaar dat ik dacht aan glasvezel. Hierbij een plaatje van wat ik dacht slim te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVt1k7KU7JJt4IBulCIe6IfmxBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H62O9nW1yiFh0y5m3B0cwWkc.png?f=fotoalbum_large

Ik las in een andere tweakers post over iets soortgelijks met Starlink dat het ook via draadloze verbindingen kon. Mij leek bekabelt beter ook gezien de bomen rond de huizen en ook de stabiliteit van het netwerk. Ik heb geprobeerd om wat onderzoek te doen naar welke glasvezel kabel dan geschikt zou zijn. Ik kwam niet veel verder dan OM2 of 3 en LC connectors en SFP modules. Verder heb ik gezien dat je glasvezel kabels kan aanschaffen die geschikt zijn om in de grond te stoppen. Starlink Standard is ongeveer tot 200 mbit en met bijna 4 huishoudens met lages eisen leek me 1 Gbit prima. Maar eigenlijk realiseer ik me dat voor glasvezel er veel verschillende technische opties zijn. Een utp kabel was me nog wel gelukt maar de grens van mijn kennis is dan al snel bereikt om het zelf helemaal uit te zoeken. Vandaar dat ik jullie hulp/advies nodig heb.

Al met al is er rond 225 meter kabel nodig plus wat extra voor de zekerheid - dus 250 meter kabel (+/- 10%). Overigens lijkt het me handigst dat de twee huurhuizen hun eigen router installeren en dus toegang krijgen tot het netwerk via media converters. Zelf zat ik aan het volgende apparatuur te denken van Ubquiti of Mikrotik?
Ubiquiti
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UISP Switch Plus€ 439,02€ 878,04
1AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 189,-€ 189,-
4NetwerkaccessoiresUbiquiti UACC-OM-MM-1G-D-2€ 18,-€ 72,-
3NetwerkaccessoiresUbiquiti UF‑AE Converter€ 31,33€ 93,99
Totaal€ 1.233,03
MikroTik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesMikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN€ 142,-€ 142,-
1Netwerk switchesMikroTik CRS112-8P-4S-IN€ 185,55€ 185,55
1AccesspointsMikroTik cAP ax€ 119,-€ 119,-
8NetwerkaccessoiresMikroTik 1.25G SFP transceiver LC-LC S-85DLC05D€ 17,04€ 136,32
3NetwerkaccessoiresMikroTik FTC€ 37,22€ 111,66
Totaal€ 694,53
  • Heb ik technisch logische keuzes gemaakt?
  • Zijn er betere manieren/ideeen?
  • Waar ben ik vergeten om aan te denken?
  • Is MikroTik of Ubiquiti gebruiksvriendelijker?
  • Is het makkelijk om zelf glasvezel connectors te installeren?
Graag jullie advies! Graag constructieve feedback - ik weet dat ik niets weet ;) vandaar dat ik de tweakers vraag om hulp _/-\o_ !

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Is het geen idee om eerst met de basis te beginnen? Dus eerst maar is beginnen met enkel het huisje van je ouders te voorzien van internet via Starlink...als dat goed en stabiel werkt kan je aan verder uitbreiden gaan denken?

Internet aanbiedingen aan huurders komt ook direct met verwachtingen, hogere belasting en extra complexiteit.

[ Voor 20% gewijzigd door nooberke op 06-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:10
Het kan wel een stuk eenvoudiger.
200 Mbit/s zal ook over 116 meter wel prima werken over Cat6. Achter de Starlink router kun je in ieder huis een simpele Wi-Fi router zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
nooberke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:47:
Is het geen idee om eerst met de basis te beginnen? Dus eerst maar is beginnen met enkel het huisje van je ouders te voorzien van internet via Starlink...als dat goed en stabiel werkt kan je aan verder uitbreiden gaan denken?
Opzich goed advies :) . We weten dat Starlink goed werkt al omdat meerdere kennissen in de buurt het al hebben. Heb al onderzoek gedaan naar het zelf installeren van Starlink en dat is vrij gemakkelijk. Kennissen van ons met Starlink kunnen dit beamen.
nooberke schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:47:
Internet aanbiedingen aan huurders komt ook direct met verwachtingen, hogere belasting en extra complexiteit.
Eens - maar de grap is dat het alleen maar beter kan. Weet niet of je ooit in Sub-Sahara land heb gewoond maar de verwachtingen liggen laag qua ISPs. En qua belastingen zal dat geen probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:40:
  • Heb ik technisch logische keuzes gemaakt?
  • Zijn er betere manieren/ideeen?
  • Waar ben ik vergeten om aan te denken?
  • Is MikroTik of Ubiquiti gebruiksvriendelijker?
  • Is het makkelijk om zelf glasvezel connectors te installeren?
1. Pak OM5 i.p.v. OM2 of 3.
Qua prijs scheelt dit ook niet super veel, maar je kunt wel meer upgraden mocht dat nodig gaan zijn.

5. Nee.
Pak kabels op lengte waar de connector al aan vast zit (LC connector).
Dat scheelt je een hoop gehannes met connectors lassen waar je (gok ik) geen ervaring mee hebt.

Standaard LC connector past in de (meeste) standaard eenvoudig verkrijgbare optics.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou het in eigen beheer houden.

zorg dat de huisje goede wifi hebben op een apparte vlan vanelkaar.
zorg dat er een paar upt poorten zitten op logische plekken.

maar hou het hele systeem onder eigen beheer, creëer niet dat gasten hun eigen router of modem aankoppelen om vervolgens weer terug bij jou te komen als iets aan hun kant door hun schuld niet werkt,

ik ben ubiquiti verslaafd.. het werkt. het is duidelijk en gemakkelijk.
bij problemen maakt het niet uit waar ik ben, even inloggen en bekijken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
My-life schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:53:
Het kan wel een stuk eenvoudiger.
200 Mbit/s zal ook over 116 meter wel prima werken over Cat6. Achter de Starlink router kun je in ieder huis een simpele Wi-Fi router zetten.
Okay is was onder veronderstelling dat met Cat6 de limiet zat rond de 100 meter? Cat6 zou het inderdaad stuk makkelijker maken. Alleen hoe zou je dan aparte VLANs of subnets regelen via de Starlink Router? Volgens mij kan je heel weinig met dat ding en loopt het allemaal via een mobiele app. Dan zou je alsnog de router moeten aansluiten op een managed switch toch?

En daarbij is 116 meter is grove schatting omdat ze onlangs kabels hebben getrokken voor solar energie. Het idee was om dan kabels er naast te leggen. Maar de afstand zal in praktijk denk ik alleen maar toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

FreakNL

Well do ya punk?

Met de Starlink router kun je verder echt bijzonder weinig.

Overigens kun je (iig bij de Maritieme versie) de router achterwege laten en je eigen router erachter hangen. Maar op zich maakt dat verder weinig uit.

Verder gaat je vraag voor 99% over scheiding/leveren van internet voor huisjes. Dat heeft eigenlijk weinig met Starlink te maken.

Zorg voor een goeie router die VLANs snapt en geef elk huisje zijn eigen VLAN met AP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Rensjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:58:
[...]

1. Pak OM5 i.p.v. OM2 of 3.
Qua prijs scheelt dit ook niet super veel, maar je kunt wel meer upgraden mocht dat nodig gaan zijn.

5. Nee.
Pak kabels op lengte waar de connector al aan vast zit (LC connector).
Dat scheelt je een hoop gehannes met connectors lassen waar je (gok ik) geen ervaring mee hebt.

Standaard LC connector past in de (meeste) standaard eenvoudig verkrijgbare optics.
Dank voor het advies! Ik heb inderdaad geen ervaring met connectors lassen. Dus is het belangrijk om heel goed de precieze afstanden in kaart te brengen. Locatie van Starlink zal ook belangrijk zijn in eerste instantie. Misschien is het advies om met Starlink bij mijn ouders eerst te beginnen nog niet eens zo gek. :P en dan vandaar uit plan maken om kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:30
Misschien ben ik te simpel, maar ik zou gewoon een firewall naar voorkeur op de edge installeren en daar gewoon een aantal VLANS in zetten. (iig voor je eigen huisjes 1, en 1 voor elke huurwoning)

Op een switch configureer je die VLANS op poorten en ga je met geschikt UTP (of glas als het echt te ver is) naar de huizen.
Daar zet je dan een switch (e.v.t. met sfp dus) neer en daar kunnen bewoners dan hun apparaten en access points op inpluggen.

Als die bewoners spannendere zaken willen of meer regie willen hebben kunnen ze zelf starlink aanvragen?
De meeste mensen zijn tevreden als facebook en hun email werkt.
Ik zou er niet al te veel "bewegende delen" in willen hebben, zeker als je er niet altijd bovenop zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Polderviking op 06-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20

FreakNL

Well do ya punk?

Die Starlink kun je trouwens ook in het midden van de huisjes zetten zodat je overal onder de 100m blijft..

UTP is eenvoudiger dan glas.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 06-01-2025 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Dank voor het advies! Ik heb inderdaad geen ervaring met connectors lassen. Dus is het belangrijk om heel goed de precieze afstanden in kaart te brengen. Locatie van Starlink zal ook belangrijk zijn in eerste instantie. Misschien is het advies om met Starlink bij mijn ouders eerst te beginnen nog niet eens zo gek. :P en dan vandaar uit plan maken om kabels te trekken.
Mwah, heel precies hoeft het nou ook weer niet.
Bij glasvezel komt het niet op een paar meter.
OM5 kan 100Gbe aan tot +/- 150 meter, 10Gbe tot +/- 550 meter.
Beter een paar meter extra dus die je netjes op een rolletje weg legt, dan dat je net dat ene metertje te kort komt.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
jack zomer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
maar hou het hele systeem onder eigen beheer, creëer niet dat gasten hun eigen router of modem aankoppelen om vervolgens weer terug bij jou te komen als iets aan hun kant door hun schuld niet werkt,

ik ben ubiquiti verslaafd.. het werkt. het is duidelijk en gemakkelijk.
bij problemen maakt het niet uit waar ik ben, even inloggen en bekijken.
Dat is goed advies en neem ik mee! Goed om je ervaringen te horen met Ubiquiti - ik zal niet altijd aanweizg zijn om mijn ouders te helpen met netwerk problemen dus gebruiksvriendelijke OS lijkt me handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Staan alle huizen +/- 250M van elkaar vandaan? want tussen "vlan1" en "vlan2" heb je in het midden een switch staan, met naar beide panden glas?

je kan de switch ook in 1 pand zetten, en met glas naar de ander, scheelt je een media converter en glas?

En afgezien van dat, in eerste instantie, volgens tekening, had je de switch buiten willen neerleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
FreakNL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:06:
Die Starlink kun je trouwens ook in het midden van de huisjes zetten zodat je overal onder de 100m blijft..

UTP is eenvoudiger dan glas.
Dat was ook nog een idee waar we meespeelde. Inderdaad stukkie makkelijker. Echter zou je bijna aparte kast buiten voor moeten bouwen waar het dan minder makkelijk bereikbaar is. In tegenstelling tot Nederland heb je hier met veel insecten, vuil, weer te maken. Dus leek het ons makkelijker om bij hun huis te beginnen en weten we zeker dat het veilig, droog en schoon staat. Maar het nogmaals overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
Rensjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Mwah, heel precies hoeft het nou ook weer niet.
Bij glasvezel komt het niet op een paar meter.
OM5 kan 100Gbe aan tot +/- 150 meter, 10Gbe tot +/- 550 meter.
Beter een paar meter extra dus die je netjes op een rolletje weg legt, dan dat je net dat ene metertje te kort komt.
Ah okay - domme vraag misschien maar wat bedoel je met rolletje wegleggen? Dan rol je extra glas op en heb je rol in huis? Moet je daar nog rekening houden met hoe je het oprolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
FreakNL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:04:
Met de Starlink router kun je verder echt bijzonder weinig.

Overigens kun je (iig bij de Maritieme versie) de router achterwege laten en je eigen router erachter hangen. Maar op zich maakt dat verder weinig uit.

Verder gaat je vraag voor 99% over scheiding/leveren van internet voor huisjes. Dat heeft eigenlijk weinig met Starlink te maken.

Zorg voor een goeie router die VLANs snapt en geef elk huisje zijn eigen VLAN met AP...
Eens - van wat ik begrijp kan de starlink router vrij weinig. Maar je kan hem wel in bypass mode zetten en dan kan je alles eraan hangen geloof ik. Verder heb je gelijk deze topic gaat niet over starlink :F my bad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Ah okay - domme vraag misschien maar wat bedoel je met rolletje wegleggen? Dan rol je extra glas op en heb je rol in huis? Moet je daar nog rekening houden met hoe je het oprolt?
Ja, niet te strak oprollen want dan kan het breken.
Lekker ruim oprollen, dan gebeurd er niks.
Stukje klittenband of zo eromheen en er gebeurd niks mee.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
bramassendorp schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:11:
Staan alle huizen +/- 250M van elkaar vandaan? want tussen "vlan1" en "vlan2" heb je in het midden een switch staan, met naar beide panden glas?

je kan de switch ook in 1 pand zetten, en met glas naar de ander, scheelt je een media converter en glas?

En afgezien van dat, in eerste instantie, volgens tekening, had je de switch buiten willen neerleggen?
De twee huurhuizen staan dichtbij elkaar (ruim 50 meter). En die staan dus ruim 116 meter van mijn ouders huis. Ik weet nog niet zeker waar de switch komt te staan. Maar jouw idee is idd slim. Scheelt weer en staat de switch droog en veilig in een van de huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:25:
[...]

De twee huurhuizen staan dichtbij elkaar (ruim 50 meter). En die staan dus ruim 116 meter van mijn ouders huis. Ik weet nog niet zeker waar de switch komt te staan. Maar jouw idee is idd slim. Scheelt weer en staat de switch droog en veilig in een van de huizen.
daar kom je dan ook nog wel weer met UTP (tussen de huurhuizen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:22
Heb ik technisch logische keuzes gemaakt?
Zijn er betere manieren/ideeen?
Waar ben ik vergeten om aan te denken?
Is MikroTik of Ubiquiti gebruiksvriendelijker?
Is het makkelijk om zelf glasvezel connectors te installeren?

1. Is het zeker logisch,
2. Firewall, ik zou zeker kijken om je router/firewalling in 1 te doen
3. Ubiquiti is vrij simpel op te zetten (mijn ervaring)
4. Heel simpel (als het LC LC) is (kijk goed of je single of multi mode haalt).

Als je glas kan leggen, zou ik dat zeker doen. Is enorm schaalbaar voor de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
bramassendorp schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:40:
[...]

daar kom je dan ook nog wel weer met UTP (tussen de huurhuizen) :)
Exact! Tussen huis van mijn ouders en het gastenhuis is ook ongeveer 60m. Stel dat je kabel trekt dan rekt het op naar 80m. Verlies je dan signaal? Ik lees dat het limiet van UTP ongeveer 100m is - maar is het verlies van signaal/snelheid lineaire?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 13:46
Ik zou het makkelijker maken:
1x Firewall ( unifi )
in elk huis een managed switch van unifi
in elk huis dan een AP ( of meerdere op die switch )

Zo kun je alles centraal beheren, en per huisje een apart vlan maken, en aparte SSID's beheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Fox3214 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:47:

2. Firewall, ik zou zeker kijken om je router/firewalling in 1 te doen
Dit adviseerde Polderviking ook.
Polderviking schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:05:
Misschien ben ik te simpel, maar ik zou gewoon een firewall naar voorkeur op de edge installeren en daar gewoon een aantal VLANS in zetten. (iig voor je eigen huisjes 1, en 1 voor elke huurwoning)
Ik wou nog vragen wat dit precies inhoudt. Komt Ubiquiti OS niet met een firewall? Sorry het klinkt heel simpel maar ik snap niet precies wat dit in praktijk zou betekenen. En met de edge wordt bedoeld de router/switch bij een van de huizen dan? Hoezet je VLANs in een firewall? Welke firewall is dan aan te raden? Ik heb gehoord van OPNsense en pfsense. Ik moet mijn onderzoek nog doen mbt het advies met firewall. Sorry voor domme vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Rensjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Ja, niet te strak oprollen want dan kan het breken.
Lekker ruim oprollen, dan gebeurd er niks.
Stukje klittenband of zo eromheen en er gebeurd niks mee.
Zou dit dan een idee zijn?

Zo te zien kan je dan extra glas oprollen in het kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Zou dit dan een idee zijn?

Zo te zien kan je dan extra glas oprollen in het kastje.
Ja, voor een patchsnoer.
Kabel voor buiten is wat dikker en stugger, die ga je hier niet in krijgen.
Is er niet iets van een meterkast(je) waar de apparatuur in komt te hangen?
Daar kun je vast wel een rolletje kwijt van overlengte?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Androo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:52:
Ik zou het makkelijker maken:
1x Firewall ( unifi )
in elk huis een managed switch van unifi
in elk huis dan een AP ( of meerdere op die switch )

Zo kun je alles centraal beheren, en per huisje een apart vlan maken, en aparte SSID's beheren
Dank! En met firewall bedoel je dan een Cloud Gateway bijvoorbeeld? Die dan naar een switch om vervolgens kabels te trekken naar de andere huizen? En dan regel je alles via de Cloud Gateway mbv unifi firewall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Rensjuh schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Ja, voor een patchsnoer.
Kabel voor buiten is wat dikker en stugger, die ga je hier niet in krijgen.
Is er niet iets van een meterkast(je) waar de apparatuur in komt te hangen?
Daar kun je vast wel een rolletje kwijt van overlengte?
Ah okay! Ja fair enough. Patchsnoer is gewoon voor korte afstanden zeg maar?
Ja meterkast zoals we dit in Nederland kennen heb je niet echt. Maar we kunnen zeker iets in het huis bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Ah okay! Ja fair enough. Patchsnoer is gewoon voor korte afstanden zeg maar?
Ja meterkast zoals we dit in Nederland kennen heb je niet echt. Maar we kunnen zeker iets in het huis bouwen.
Patchsnoer word normaal gebruikt om vanaf een paneeltje naar apparatuur te gaan bijvoorbeeld.
Die zijn dunner (en dus handzamer om te bundelen en zo) dan een kabel geschikt voor in de grond.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Okay is was onder veronderstelling dat met Cat6 de limiet zat rond de 100 meter? Cat6 zou het inderdaad stuk makkelijker maken. Alleen hoe zou je dan aparte VLANs of subnets regelen via de Starlink Router? Volgens mij kan je heel weinig met dat ding en loopt het allemaal via een mobiele app. Dan zou je alsnog de router moeten aansluiten op een managed switch toch?

En daarbij is 116 meter is grove schatting omdat ze onlangs kabels hebben getrokken voor solar energie. Het idee was om dan kabels er naast te leggen. Maar de afstand zal in praktijk denk ik alleen maar toenemen.
Tot 100 meter wordt officieel ondersteund, maar daarin zit nog een comfortabele marge. Aangezien het hier niet om kritische toepassingen gaat lijkt het me geen probleem om daar gebruik van te maken. Je kunt evt. ook nog kiezen voor meer marge met Cat6a kabel, connectoren en afmontage.

VLANs gebruik je voor scheiding binnen een LAN. Elke router creëert echter een nieuw LAN waardoor je niet meer virtueel hoef te scheiden.

De uitgebreide suggesties die worden gedaan zijn allemaal veel complexer, duurder en met meer onderdelen die uit kunnen vallen, maar ik vraag me af welke voordelen ze bieden in deze situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door My-life op 06-01-2025 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
My-life schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:09:
[...]

Tot 100 meter wordt officieel ondersteund, maar daarin zit nog een comfortabele marge. Aangezien het hier niet om kritische toepassingen gaat lijkt het me geen probleem om daar gebruik van te maken. Je kunt evt. ook nog kiezen voor meer marge met Cat6a kabel, connectoren en afmontage.

VLANs gebruik je voor scheiding binnen een LAN. Elke router creëert echter een nieuw LAN waardoor je niet meer virtueel hoef te scheiden.

De uitgebreide suggesties die worden gedaan zijn allemaal veel complexer, duurder en met meer onderdelen die uit kunnen vallen, maar ik vraag me af welke voordelen ze bieden in deze situatie.
Ja precies. 116 meter is grove schatting die dus nog binnen de comfortabele marge zit. Wat bedoel je precies met Cat6a en connectoren/afmontage? Dat je Cat6a kabel pakt en dan nog iets speciaals moet doen om 100+ meter te garanderen?

Ik zit nu idd met het idee te spelen om zoveel mogelijk UTP te maken. En dan misschien alleen 1 glasvezel kabel van mijn ouders huis naar 1 media converter en switch bij de huurhuizen. Dat scheelt nogal in glas en apparatuur. De rest gewoon met UTP. Ik maak me zorgen om snelheid verlies en stabiliteit maar misschien staar ik blind op glas nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
Met Cat6 kabel gebruik je minimaal Cat6 connectoren. Als je Cat6A kabel gebruikt zou ik zeker ook Cat6A connectoren en evt. afmontage materiaal gebruiken.

Aangezien je boven de 100 meter buiten de specificatie werkt is het niet meer gegarandeerd.
Je kunt het wel vrij eenvoudig testen. Koop een haspel van 300 meter, zet aan beide uiteinde een connector, en test hoe snel de verbinding is. Knip daarna de helft eraf en test het nog eens.

Glas is mooi, vooral over grote afstand, maar naast de kostte heb je ook meer componenten met hun voeding die ook weer stuk kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 13:46
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:03:
[...]

Dank! En met firewall bedoel je dan een Cloud Gateway bijvoorbeeld? Die dan naar een switch om vervolgens kabels te trekken naar de andere huizen? En dan regel je alles via de Cloud Gateway mbv unifi firewall?
precies! via die cloud gateway beheer je het hele netwerk. Omdat die al een ingebouwde controller heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Kabels zijn meestal wel beter natuurlijk, maar je zou ook nog de Unifi UBB (of UISP/airMax/Airfber) kunnen overwegen om het signaal draadloos naar de huisjes te sturen. In de huisjes hang je dan een Unifi switch en access point. Alles kan beheerd worden vanuit de centrale router/controller verdeeld in VLANS.

Bijvoorbeeld:

[ Voor 4% gewijzigd door GoblinGamer op 06-01-2025 14:00 ]

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
GoblinGamer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:43:
Kabels zijn meestal wel beter natuurlijk, maar je zou ook nog de Unifi UBB (of UISP/airMax/Airfber) kunnen overwegen om het signaal draadloos naar de huisjes te sturen. In de huisjes hang je dan een Unifi switch en access point. Alles kan beheerd worden vanuit de centrale router/controller verdeeld in VLANS.

Bijvoorbeeld:
Zeker ook overwogen - maar omdat ik begreep dat je line of sight nodig hebt en er veel bomen staan leek het me niet verstandig. Line of sight kan gegarandeerd worden natuurlijk maar mijn ouders hebben expres zoveel mogelijk natuur laten staan wat mogelijk was.

Maar de belangrijkste overweging is dat het makkelijker te regelen is dan kabels? Of zijn er nog meer overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
My-life schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:47:
Met Cat6 kabel gebruik je minimaal Cat6 connectoren. Als je Cat6A kabel gebruikt zou ik zeker ook Cat6A connectoren en evt. afmontage materiaal gebruiken.
Sorry weer domme vraag - met connectoren bedoel je die op het apparatuur of bedoel je die op het uiteinde van de kabel zelf?
My-life schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:47:
Aangezien je boven de 100 meter buiten de specificatie werkt is het niet meer gegarandeerd.
Je kunt het wel vrij eenvoudig testen. Koop een haspel van 300 meter, zet aan beide uiteinde een connector, en test hoe snel de verbinding is. Knip daarna de helft eraf en test het nog eens.

Glas is mooi, vooral over grote afstand, maar naast de kostte heb je ook meer componenten met hun voeding die ook weer stuk kunnen gaan.
Fair enough - en hoe makkelijk is het voor iemand zonder ervaring om connectors op een Cat6 kabel te doen?Neem aan dat er speciale gereedschap voor nodig is? En heel vaak oefenen.

[ Voor 16% gewijzigd door tstev_ op 06-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Sorry weer domme vraag - met connectoren bedoel je die op het apparatuur of bedoel je die op het uiteinde van de kabel zelf?

[...]

Fair enough - en hoe makkelijk is het voor iemand zonder ervaring om connectors op een Cat6 kabel te doen?Neem aan dat er speciale gereedschap voor nodig is? En heel vaak oefenen.
Met connectoren bedoel ik die op het uiteinde van de kabel ja. Als je de variant neemt waarbij de adres door de connector heen gaan, met de bijbehorende tang, dan is het vrij eenvoudig.

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/938fb630a045c5089157581766e8ae5f/r/j/rj45_netwerktang_voor_netwerkpluggen_met_kabeldoorvoer_2_1_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
Duidelijk video over het aanknijpen van UTP connectoren met kabeldoorvoer:
YouTube: How to Wire Up Ethernet Plugs the EASY WAY! (Cat5e / Cat6 RJ45 Pass ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-08 17:19
Een draadloze brug kan eenvoudiger zijn omdat er niet gegraven hoeft te worden. Zender op locatie 1, ontvanger op locatie 2 en er is verbinding. Het zal inderdaad afhangen van de begroeing of het haalbaar gaat zijn. Een paar bomen hoeft niet perse een probleem te zijn. Bij Ubiquiti is er een plantool die je wat meer inzicht kan geven over snelheden en afstanden.
tstev_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:10:
[...]

Zeker ook overwogen - maar omdat ik begreep dat je line of sight nodig hebt en er veel bomen staan leek het me niet verstandig. Line of sight kan gegarandeerd worden natuurlijk maar mijn ouders hebben expres zoveel mogelijk natuur laten staan wat mogelijk was.

Maar de belangrijkste overweging is dat het makkelijker te regelen is dan kabels? Of zijn er nog meer overwegingen?
Moeten er voor de kabels nog zorgen gemaakt worden over blikseminslag? Dan zou een (outdoor) glasvezelkabel naar elk huisje de voorkeur hebben. Deze bij elkaar laten komen in een centrale ruimte en op een switch aansluiten.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik zou op deze afstanden, en buiten, niet vertrouwen op koper. Ik zou glasvezel trekken; je fietst niet even op en neer naar Zambia al het niet werkt... Met 116m tussen de huizen zit je dus aan 130+ meter voordat je bij de switches / routers bent, en bij bliksem is het met koper ook sneller game over.

Hoe hard is de grond? Kun je een buis ingraven of moet je bovengronds blijven? Zeker als het in een buis kan is de kabel ongeveer net zo duur als koper. Switches of routers kosten we ietsje meer, maar dat is het mijns inziens wel waard om gedoe te voorkomen.

Vier stuks https://mikrotik.com/product/RB962UiGS-5HacT2HnT voor de gasten / huurders (ja,voor je ouders ook, lekker overal hetzelfde), SPF-poort gebruiken als WAN (dubbel NATv4, sue me :P Krijg je bij Starlink überhaupt een publiek IPv4-adres?), SFP's zijn $ 8 per stuk, https://mikrotik.com/product/CRS106-1C-5S om de boel op de Starlink-router aan te sluiten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
My-life schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Met connectoren bedoel ik die op het uiteinde van de kabel ja. Als je de variant neemt waarbij de adres door de connector heen gaan, met de bijbehorende tang, dan is het vrij eenvoudig.

Hartelijk dank voor de uitleg dit zal zeker helpen en overwegen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Paul schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:21:
Ik zou op deze afstanden, en buiten, niet vertrouwen op koper. Ik zou glasvezel trekken; je fietst niet even op en neer naar Zambia al het niet werkt... Met 116m tussen de huizen zit je dus aan 130+ meter voordat je bij de switches / routers bent, en bij bliksem is het met koper ook sneller game over.

Hoe hard is de grond? Kun je een buis ingraven of moet je bovengronds blijven? Zeker als het in een buis kan is de kabel ongeveer net zo duur als koper. Switches of routers kosten we ietsje meer, maar dat is het mijns inziens wel waard om gedoe te voorkomen.
Graven is geen probleem hier! We kunnen makkelijk een buis ingraven. Sterker nog bij een vorige ISP hebben we dit gedaan waarbij we een radio ontvanger op de watertoren hadden gezet en koper getrokken naar het huis. Nooit over blikseminslag nagedacht 8)7 - gelukkig dus ook niet gebeurd _/-\o_ .

Na alle suggesties en meer onderzoek stuiten we op het probleem dat we elektriciteit (op solar) moeten trekken naar de huurders. Anders betaalt er eentje de elektricitiet van de switch voor de ander. Dus waren we met een plan B bezig dat we koper trekken waarbij zoveel mogelijk binnen een straal van 100m valt en alles met PoE proberen te poweren. Dan hoeven we geen elektriciteit naast de glasvezel kabels te trekken naar de huisjes. Maar nu er meerdere over blikseminslag hebben moeten we weer naar de tekentafel.
Vier stuks https://mikrotik.com/product/RB962UiGS-5HacT2HnT voor de gasten / huurders (ja,voor je ouders ook, lekker overal hetzelfde), SPF-poort gebruiken als WAN (dubbel NATv4, sue me :P Krijg je bij Starlink überhaupt een publiek IPv4-adres?), SFP's zijn $ 8 per stuk, https://mikrotik.com/product/CRS106-1C-5S om de boel op de Starlink-router aan te sluiten.
Dank! Hier moet ik even over nadenken wat je precies zegt :P maar moet gewoon wat meer inlezen. Wat betreft je vraag of je een publieke ipv4 krijgt van starlink - als ik het goed begrijp krijg je een dynamische ipv4 publiek adres.

[ Voor 7% gewijzigd door tstev_ op 06-01-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41

franssie

Save the albatross

@tstev_ Ik denk dat @Paul bedoelt dat dat accesspoint een ingang heeft waar je glas in kan proppen
SFP ports 1
edit: @Paul Starlink gebruikt CGNAT op IP4, IP6 werkt of zijn ze mee bezig dacht ik.
Edit 2: en welk glas gebruik je hiervoor? Op zich wel leuk spul.

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 06-01-2025 18:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:58:
@tstev_ Ik denk dat @Paul bedoeld dat is accesspoint een ingang heeft waar je glas in kan proppen
SFP ports 1
Correct, het AP dat ik link heeft een SFP-ingang. Sterker nog, het is niet alleen een AP, het is een router, switch en AP. Als je die inricht als NAT-router (en alle WAN-poorten van die "AP"'s in de LAN-poorten van de Starlink-router stopt, al dan niet via een switch) dan kunnen de huizen onderling niet bij elkaar op het netwerk.
edit: @Paul Starlink gebruikt CGNAT op IP4, IP6 werkt of zijn ze mee bezig dacht ik.
Ah, dan is NAT-over-NAT helemaal niet zo erg. De extra processing en latency zijn verwaarloosbaar op deze schaal dus het grootste probleem zijn port forwards, en die doen het met CGNAT toch al niet :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
Paul schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:08:
[...]
Correct, het AP dat ik link heeft een SFP-ingang. Sterker nog, het is niet alleen een AP, het is een router, switch en AP. Als je die inricht als NAT-router (en alle WAN-poorten van die "AP"'s in de LAN-poorten van de Starlink-router stopt, al dan niet via een switch) dan kunnen de huizen onderling niet bij elkaar op het netwerk.
[...]
Okay ik denk dat ik snap wat je zegt. Dus elk huisje die MikroTik hAP ac waarbij glasvezel in de SFP poort wordt geprikt. Glasvezel gaat dan naar de Starlink router. Die heeft maar 2 LAN poorts en geen mogelijkheid voor glasvezel. Dus moet het glasvezel eerst omgezet worden naar UTP via de MikroTik Switch die je linkte. De Starlink router kan dan aangesloten worden. Snap ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
[...]
@Paul jij raadt die MikroTik AP aan omdat je de SFP poort kan gebruiken als WAN. In eerste instantie wou ik met UniFi verder gezien de comments over makkelijk centraal beheer. Is dat ook mogelijk met MikroTik RouterOS?

Grote voordeel van die MikroTik is dat je geen media converter evt nodig hebt. Met UniFi moet je eerst naar een switch (die je op centraal plek moet voorzien van stroom) en dan naar een router? Begrijp ik dat goed?

Ik kan namelijk van UniFi niet iets soortgelijks vinden (behalve de enterprise spul) wat mij doet denken dat we MikroTik apparatuur moeten pakken. Voordeel is goedkoper en minder appratuur nodig maar misschien moeilijker centraal te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:42

lier

MikroTik nerd

MikroTik is een stuk lastiger te configureren (leercurve is vele malen hoger dan bij Unify). Voordeel is dat je alles zelf in de hand hebt.

Zou in deze situatie zeker voor VLAN's gaan. Voordeel is dat alle gastennetwerken niet bij jou op het netwerk komen en dat je met firewalls zelf kan bepalen wie waarbij mag.

Wireguard (voor externe toegang, zodat je ook remote kan beheren) configureren op de hoofd router en hierop CAPsMAN laten draaien en je bent er.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

Ik zou ook een Unifi cloudkey aanschaffen - dan is het allemaal heel eenvoudig remote te manangen / debuggen via de website van Unifi.

Verder zou je ivm de 100 meter issues ook halverwege gewoon een doos op de buitenmuur van een huis kunnen zetten met een switch (https://eu.store.ui.com/e.../products/usw-flexutility). Die power je dan via POE.

Je kan met Unifi ook meerdere gescheiden Wifi netwerken instellen die dan op alle endpoints beschikbaar zijn - dus dan kun je als huurder in de hele buurt gebruik maken van je eigen internet, wat misschien best handig is.

[ Voor 72% gewijzigd door BCC op 07-01-2025 09:12 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
tstev_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:39:
[...]

@Paul jij raadt die MikroTik AP aan omdat je de SFP poort kan gebruiken als WAN. In eerste instantie wou ik met UniFi verder gezien de comments over makkelijk centraal beheer. Is dat ook mogelijk met MikroTik RouterOS?

Grote voordeel van die MikroTik is dat je geen media converter evt nodig hebt. Met UniFi moet je eerst naar een switch (die je op centraal plek moet voorzien van stroom) en dan naar een router? Begrijp ik dat goed?

Ik kan namelijk van UniFi niet iets soortgelijks vinden (behalve de enterprise spul) wat mij doet denken dat we MikroTik apparatuur moeten pakken. Voordeel is goedkoper en minder appratuur nodig maar misschien moeilijker centraal te beheren.
Het hangt er een beetje af wie het beheer gaat doen.
Als je iemand lokaal hebt die het snapt, dan kun je met beide uit.

Als die er niet is en je wil het zo onderhoudsvriendelijk mogelijk zou ik naar Mikrotik kijken.
Mijn ervaring is dat een unifi stack mooi werkt maar wel beetje in de categorie "hobby" zit en dus aandacht kan vergen om het allemaal operationeel te houden. Mikrotik is inderdaad behoorlijk learning curve maar zou ik wel eerder onbeheerd achter durven te laten.

voor de rest zou ik niet te bang zijn voor blikseminslag.. zeker glas heeft de voorkeur maar als utp je veel beter uitkomt zou ik dat echt niet direct wegstrepen vanwege hoog risico bliksem

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-01-2025 10:21 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als je niet veel van netwerken weet is Unifi wel handiger, maar kun je nog steeds flink de weg kwijt raken. En als het eenmaal draait hoef je over het algemeen niks meer te managen :) Je hebt hier vier "groepen" die helemaal niets met elkaar te maken hebben, dus beheer, firewalls, etc. speelt mijns inziens veel minder.

Vier losse NAT-routers heeft als voordeel dat het erg moeilijk is iets fout te doen in de firewall en mensen dus alsnog bij elkaar op het netwerk kunnen (of je de boel te ver dicht zet), je apparatuur hoeft geen VLANs te snappen, *jij* hoeft geen VLANs te snappen, etc.

Er zijn zeker NAT-routers die makkelijker in te stellen zijn, maar ik ken er zo geen die een SFP-poort hebben, en zeker niet voor die prijs, en Mikrotik heeft wel een wizard die je kunt doorlopen; single WAN NAT-router met wifi zit absoluut in de standaard templates die ze aanbieden.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Unifi is een stuk simpeler ja maar ik vind het risico op dat er iets stuq gaat toch persoonlijk te groot voor een fire-forget setup.

Misschien als je alle automatische updates uitzet maar dan zou ik wel bewezen modellen neerzetten (AC Lite reeks oid) en niet modellen als u7 waar nog veel kinderziektes in zitten...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag wie beheer gaat doen is hier wel key. Ik zou in geval van enige twijfels over degene die het gaat doen noch UniFi (in beginsel simpeler, maar neiging om bij updates finaal in de soep te lopen waarna lokaal ingrijpen nodig is) noch MikroTik (rotsstabiel, maar uitermate complex - met volle mogelijkheid dingen te verprutsen bij kennelijke fouten) aanraden.

Ben zelf overigens groot fan van MikroTik, maar vergis je niet in de leercurve.

Tegenargument om wel voor MikroTik te gaan:
tstev_ schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:39:
[...]

Dit. De flexibiliteit en features van MikroTik ga je voor een enigszins vergelijkbaar prijspunt niet vinden bij alternatieven. Het is de ultieme "goed en goedkoop - maar niet makkelijk" oplossing.

Maar goed, als jij in NL zit en de spullen in Zambia liggen zou ik het alleen overwegen als er iemand lokaal is die er in ieder geval genoeg vanaf weet om dingen basaal online te krijgen zodat jij weer op afstand instellingen kunt doen.

Je kunt MikroTik overigens prima op afstand beheren en dingen doen als configuraties van apparaten backuppen zodat je een nieuw/gefactory-reset/verprutste apparaten in een keer zoals voorheen ingericht op orde kunt krijgen. Als je vier keer exact zelfde configuratie hebt gaat dat nog makkelijker.

Wel punt om daarbij rekening mee te houden: dat betekent ook vier keer dezelfde WiFi-instellingen incl SSID en wachtwoord(en) op iedere AP. Op zich helemaal elegant om per SSID VLAN toe te kennen zodat iedereen overal op 'eigen' netwerk draadloos kan werken - maar betekent wel dat je lastig gevallen gaat worden voor iedere wijziging in SSID en wachtwoord dat iedereen wil doen.

Ik zou wat dat betreft overwegen om het toch gescheiden te houden: jij regelt access gedeelte tussen Starlink en de huizen, maar ieder huis krijgt een simpel consumentenroutertje waar ze zelf in mogen kloten zonder dat ze jou hoeven lastig te vallen met iedere instelling.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
dion_b schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:26:
De vraag wie beheer gaat doen is hier wel key. Ik zou in geval van enige twijfels over degene die het gaat doen noch UniFi (in beginsel simpeler, maar neiging om bij updates finaal in de soep te lopen waarna lokaal ingrijpen nodig is) noch MikroTik (rotsstabiel, maar uitermate complex - met volle mogelijkheid dingen te verprutsen bij kennelijke fouten) aanraden.

[...]
Goede vraag - idealiter installeren en vergeten uiteraard. Mijn pa is enigszins technisch maar dan zou ik het zelf eerst moeten leren/ervaren en dan hem het leren.
dion_b schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Wel punt om daarbij rekening mee te houden: dat betekent ook vier keer dezelfde WiFi-instellingen incl SSID en wachtwoord(en) op iedere AP. Op zich helemaal elegant om per SSID VLAN toe te kennen zodat iedereen overal op 'eigen' netwerk draadloos kan werken - maar betekent wel dat je lastig gevallen gaat worden voor iedere wijziging in SSID en wachtwoord dat iedereen wil doen.

Ik zou wat dat betreft overwegen om het toch gescheiden te houden: jij regelt access gedeelte tussen Starlink en de huizen, maar ieder huis krijgt een simpel consumentenroutertje waar ze zelf in mogen kloten zonder dat ze jou hoeven lastig te vallen met iedere instelling.
Ja we wouden elk huis gewoon toegang bieden (wij leggen infra aan) en dat we router kunnen aanbieden of dat zelf iets inpluggen als ze meer willen. Volgens @Paul was het mogelijk met MikroTik om het gescheiden te houden met zijn voorstel voor MikroTik met NAT routers in elk huisje (mits ik het allemaal goed begrepen heb).
Paul schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:25:
Vier losse NAT-routers heeft als voordeel dat het erg moeilijk is iets fout te doen in de firewall en mensen dus alsnog bij elkaar op het netwerk kunnen (of je de boel te ver dicht zet), je apparatuur hoeft geen VLANs te snappen, *jij* hoeft geen VLANs te snappen, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door tstev_ op 12-01-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
laurens0619 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:39:
Unifi is een stuk simpeler ja maar ik vind het risico op dat er iets stuq gaat toch persoonlijk te groot voor een fire-forget setup.

Misschien als je alle automatische updates uitzet maar dan zou ik wel bewezen modellen neerzetten (AC Lite reeks oid) en niet modellen als u7 waar nog veel kinderziektes in zitten...
Goed om mee te nemen in de overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
lier schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:55:
MikroTik is een stuk lastiger te configureren (leercurve is vele malen hoger dan bij Unify). Voordeel is dat je alles zelf in de hand hebt.

Zou in deze situatie zeker voor VLAN's gaan. Voordeel is dat alle gastennetwerken niet bij jou op het netwerk komen en dat je met firewalls zelf kan bepalen wie waarbij mag.

Wireguard (voor externe toegang, zodat je ook remote kan beheren) configureren op de hoofd router en hierop CAPsMAN laten draaien en je bent er.
Klinkt allemaal vrij simpel :P maar als ik zo door de documentatie ga van RouterOS dan llijkt het heel moeilijk - of in ieder geval zal veel tijd kosten om het te leren en ik heb niet echt een speeltuin voor MikroTik op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tstev_
BCC schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:04:
[...]

Verder zou je ivm de 100 meter issues ook halverwege gewoon een doos op de buitenmuur van een huis kunnen zetten met een switch (https://eu.store.ui.com/e.../products/usw-flexutility). Die power je dan via POE.

[...]
Hier ook naar gekeken ja! Ik vond het mooie oplossing - alleen snap ik het niet. De losse Flex kan met PoE gevoed worden maar zodra je het in de Utility doos stopt moet je de PoE adapter gebruiken? Dus dat will zeggen dat we ook stroom naar het doosje moeten aanleggen. Niet onmogelijk - heb we ook naar gekeken. Maar ik snap het gewoon niet waarom de doos ervoor zou moeten zorgen dat je adapter nodig hebt opeens. Gelukkig heb ik post gevonden van tweakers die de flex utility hebben en zonder adapter weten te gebruiken. Blijft vreemd product - misschien om prijs van plastic doos te veroorloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

tstev_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Hier ook naar gekeken ja! Ik vond het mooie oplossing - alleen snap ik het niet. De losse Flex kan met PoE gevoed worden maar zodra je het in de Utility doos stopt moet je de PoE adapter gebruiken? Dus dat will zeggen dat we ook stroom naar het doosje moeten aanleggen. Niet onmogelijk - heb we ook naar gekeken. Maar ik snap het gewoon niet waarom de doos ervoor zou moeten zorgen dat je adapter nodig hebt opeens. Gelukkig heb ik post gevonden van tweakers die de flex utility hebben en zonder adapter weten te gebruiken. Blijft vreemd product - misschien om prijs van plastic doos te veroorloven?
De bedoelde use case is zo te zien een paal met daarop / aan wifi punten , camera’s en of straal verbindingen. Dan is voeding wel handig . Als je enkel een switch zet is poe prima.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tstev_
Dank allemaal voor de input tot dusver! Erg nuttig geweest ondanks dat ik alleen maar minder zeker ben geworden wat nou precies de slimste optie is :P maar goed dat hoort erbij! Veel stof om over na te denken.
Resumerend:

MikroTik vs. Unify
Belangrijk vraag hier is zoals @dion_b stelde - wie beheer gaat doen is hier wel key?

MikroTik werd door @dion_b als "goed en goedkoop - maar niet makkelijk" omschreven. Hierbij wat ik denk het verschil is gegeven alle opmerkingen die gemaakt zijn hier;

MikroTikUnify
Learning curve--++
Beheer (remote evt.)+/-++
Betrouwbaarheid / onderhoud
(i.e. "fire and forget")
+++/-
Prijs kwaliteit verhouding++--

Glas vs. UTP
Wat betreft het netwerk infra aanleggen zaten we eerst vooral met het idee voor glas gezien de afstanden. Maar er werden goede punten gemaakt zoals dat glas stuk complexer is om aan te leggen. UTP (koper) is waarschijnlijk makkelijker met bijkomend voordeel dat je PoE kan gebruiken om evt appratuur te voorzien van stroom. Een nadeel is risico op blikseminslag. Wellicht een reele risico maar daar heb ik nog een vraag voor diegene die het aankaarte @GoblinGamer, @Paul en @laurens0619 - stel dat wij de koper ingraven in een plasticbuis zou dat risico doen verminderen? Bliksem is goed om over na te denken maar ik neig naar dat het minimale risico is.

Na alle commentaar neig ik toch naar UTP. Maar keuze zal vooral afhangen van het apparatuur vraagstuk.

Ik ga een nieuwe plan proberen te schetsen met alle commentaar en argumenten gegeven in deze topic. Graag zou ik die weer willen toetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tstev_ schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:18:
Dank allemaal voor de input tot dusver! Erg nuttig geweest ondanks dat ik alleen maar minder zeker ben geworden wat nou precies de slimste optie is :P maar goed dat hoort erbij! Veel stof om over na te denken.
Resumerend:

MikroTik vs. Unify
Belangrijk vraag hier is zoals @dion_b stelde - wie beheer gaat doen is hier wel key?

MikroTik werd door @dion_b als "goed en goedkoop - maar niet makkelijk" omschreven. Hierbij wat ik denk het verschil is gegeven alle opmerkingen die gemaakt zijn hier;

MikroTikUnify
Learning curve--++
Beheer (remote evt.)+/-++
Betrouwbaarheid / onderhoud
(i.e. "fire and forget")
+++/-
Prijs kwaliteit verhouding++--

Het is UniFi, niet Unify (dat is een AI workflow platform, totaal iets anders)

Ik zou hier nog een keer aanraden om bij beheer onderscheid te maken tussen verdelen van de verbinding enerzijds en het privenetwerk in iedere woning. Als je niet in de buurt gaat zijn en niemand in de buurt zin en kennis heeft zou ik toch heel erg nadenken over het stuk binnenin iedere woning gewoon met een consumentenroutertje te doen die ze zelf kunnen instellen, kunnen rebooten etc.

Evt kun je bij je eigen ouders wat anders doen, maar zodra je verantwoordelijkheid neemt voor iemands netwerk ga je supportvragen krijgen. Iemand 'nieuwe' tweedehands smartphone gekocht en problemen met op WiFi krijgen? Of een hersendood stuk IoT dat de SSID niet slikt bij installatie? Als het jouw oplossing is bij hen thuis gaan ze bij jou aankloppen. Moet je niet willen.
Glas vs. UTP
Wat betreft het netwerk infra aanleggen zaten we eerst vooral met het idee voor glas gezien de afstanden. Maar er werden goede punten gemaakt zoals dat glas stuk complexer is om aan te leggen. UTP (koper) is waarschijnlijk makkelijker met bijkomend voordeel dat je PoE kan gebruiken om evt appratuur te voorzien van stroom. Een nadeel is risico op blikseminslag. Wellicht een reele risico maar daar heb ik nog een vraag voor diegene die het aankaarte @GoblinGamer, @Paul en @laurens0619 - stel dat wij de koper ingraven in een plasticbuis zou dat risico doen verminderen? Bliksem is goed om over na te denken maar ik neig naar dat het minimale risico is.
Ik zou daar niet te snel vanuit gaan. Wet season in de tropen is iets anders dan herfstbui in NL. Vooral veel grotere onweerswolken met ditto bliksem.

Bij blikseminslag gaat het om drie dingen:
- geleidend materiaal dat bliksem aantrekt -> ondergronds niet van toepassing
- geleidend materiaal dat kwetsbaar is voor ground potential rise door inslag in de buurt - relevant als iedere woning een eigen aardepunt heeft en op het netwerk aangesloten apparaten geaard zijn naar deze aardepunten.
- geleidend materiaal dat bij blikseminslag op een plek ook schade elders veroorzaakt -> bliksem blaast dwars door Ethernet couplers heen, dus dit is een reeel probleem. Inslag in woning 1? Dan kan je Starlink er ook uit geblazen worden en mogelijk ook de WAN poorten in de andere woningen.

Zie.o.a.
https://incompliancemag.c...thstand-lightning-surges/

TLDR is dat dit een reeel issue is als er binnen 100m inslag is. Hoe groot is die kans? Tussen 2016 en 2022 waren er in Zambia 89,826,330 blikseminslagen wat neerkomt op ongeveer 17 per km^2 per jaar ongeveer zeven keer zoveel als in NL. Een cirkel met straal van 100m heeft een oppervlak van 0.0314km^2, dus gemiddeld verwacht je 0.53 inslagen per jaar binnen 100m, oftewel 47% kans dat je in een gegeven jaar geen inslag hebt. Over een levensduur van 10 jaar kom je dan uit op <1% kans dat er geen inslag geweest is binnen 100m.

Nu, Zambia is 18 keer groter dan NL, dus er zijn ook flinke regionale verschillen (zuiden droger dan noorden als ik het goed begrijp), maar ik zou op dit punt nadrukkelijk niet uitgaan van ervaringen en meningen hier in NL, maar op zoek gaan naar lokale kennis/ervaring.

Oh, en ervaring uit eigen kring in Zuidafrika: koper wordt gejat, ook in de hoeveelheden die je in enkele tientallen meters netwerkkabel vindt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
dion_b schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Ik zou hier nog een keer aanraden om bij beheer onderscheid te maken tussen verdelen van de verbinding enerzijds en het privenetwerk in iedere woning. Als je niet in de buurt gaat zijn en niemand in de buurt zin en kennis heeft zou ik toch heel erg nadenken over het stuk binnenin iedere woning gewoon met een consumentenroutertje te doen die ze zelf kunnen instellen, kunnen rebooten etc.

[...]
Absoluut - ik wil zeker privenetwerk bij elk woning. Echter zouden mijn ouders een AP + router kunnen aanbieden en als ze zelf een router hebben die ze graag willen gebruiken ook goed. De huurders zullen over het algemeen geen tech savvy mensen zijn. Ze willen gewoon internet en niet te veel gezeik - vandaar mijn keuze ook voor UniFi uiteindelijk.
dion_b schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Ik zou daar niet te snel vanuit gaan. Wet season in de tropen is iets anders dan herfstbui in NL. Vooral veel grotere onweerswolken met ditto bliksem.

Bij blikseminslag gaat het om drie dingen:
- geleidend materiaal dat bliksem aantrekt -> ondergronds niet van toepassing
- geleidend materiaal dat kwetsbaar is voor ground potential rise door inslag in de buurt - relevant als iedere woning een eigen aardepunt heeft en op het netwerk aangesloten apparaten geaard zijn naar deze aardepunten.
- geleidend materiaal dat bij blikseminslag op een plek ook schade elders veroorzaakt -> bliksem blaast dwars door Ethernet couplers heen, dus dit is een reeel probleem. Inslag in woning 1? Dan kan je Starlink er ook uit geblazen worden en mogelijk ook de WAN poorten in de andere woningen.

Zie.o.a.
https://incompliancemag.c...thstand-lightning-surges/

TLDR is dat dit een reeel issue is als er binnen 100m inslag is. Hoe groot is die kans? Tussen 2016 en 2022 waren er in Zambia 89,826,330 blikseminslagen wat neerkomt op ongeveer 17 per km^2 per jaar ongeveer zeven keer zoveel als in NL. Een cirkel met straal van 100m heeft een oppervlak van 0.0314km^2, dus gemiddeld verwacht je 0.53 inslagen per jaar binnen 100m, oftewel 47% kans dat je in een gegeven jaar geen inslag hebt. Over een levensduur van 10 jaar kom je dan uit op <1% kans dat er geen inslag geweest is binnen 100m.

Nu, Zambia is 18 keer groter dan NL, dus er zijn ook flinke regionale verschillen (zuiden droger dan noorden als ik het goed begrijp), maar ik zou op dit punt nadrukkelijk niet uitgaan van ervaringen en meningen hier in NL, maar op zoek gaan naar lokale kennis/ervaring.
Leuk die berekening! Dank daarvoor :)

Ik weet nog van vroeger dat ik bliksem in Zambia erg eng vond. Nu ik bijna 16 jaar in Nederland woon vind ik de bliksem hier maar mild :P We hebben 1 keer zware bliksem inslag gehad wat via de telefoonlijn was ingeslagen als ik me goed herinner. Midden in de nacht alsof iemand een geweer naast je oren afvuurde - was best heftig.

Maar uiteraard goede punten. Mijn ouders wonen en werken er al meer 35+ jaar en zelf huis gebouwd - dus genoeg lokale ervaring lijkt me ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tstev_
Voor diegene die het boeiend vinden ben ik met het volgende Plan B gekomen. We hebben plan gemaakt om alle punten zoveel mogelijk binnen een straal van 100 m te houden. Tussen de huizen Cat6a UTP ondergronds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYNDbi3aUljpYYH2toI8gdRVAXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8h81fvtu3sZ3r13lFgBTwxij.png?f=fotoalbum_large

Heb voor het gemak gekozen voor UniFi met twee opties (duur en iets duurder :P).

Optie 1

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk)€ 103,99€ 103,99
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Ultra 60W Switch€ 143,99€ 143,99
1AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Lite€ 115,-€ 115,-
2AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 203,-€ 406,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti USW-Flex-Utility€ 50,20€ 50,20
Totaal€ 819,18

Optie 2

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti Switch Professional 8 PoE€ 319,-€ 319,-
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch USW-Flex (per stuk)€ 103,99€ 103,99
3AccesspointsUbiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall€ 203,-€ 609,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti USW-Flex-Utility€ 50,20€ 50,20
Totaal€ 1.082,19

Plus de investering voor Starlink (~€ 380 EUR in Zambia) en ~ 293 m kabel (267m x 10% a ~ €1,59 p/m = € 578). Dus dan kom je op (heel grof geschat even) € 1,780 tot 2,040. Plus ticket om naar Zambia te gaan. Wil iemand 2 weken naar Zambia met mij om het netwerk aan te leggen en vakantie te vieren? :P

[ Voor 3% gewijzigd door tstev_ op 31-01-2025 00:12 ]

Pagina: 1