Badkamer met vloerverwarming; welk type handdoeken radiator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
We hebben een huis aangekocht uit 1930, waarvan de isolatie voor ons nog een grote onbekende is aangezien we er nog niet wonen. Als het nodig is willen we het wel gaan aanpakken overigens.

We laten in de gehele woning vloerverwarming aanleggen, alvast met het vooruitzicht om van de huidige CV af te kunnen stappen en een warmtepomp te plaatsen. Vloerverwarming geeft voor ons een comfortabele warmte af.

Voor de badkamer stelt de aannemer voor om naast de vloerverwarming nog een extra elektrische handdoeken radiator te plaatsen. Ik ben er echter geen fan van omdat ik weet dat deze vrij prijzig zijn in het gebruik.

Is het mogelijk een idee om een radiator te plaatsen en aan te sluiten op het huidige CV systeem? Het zou dan de enige radiator worden in een verder laag temperatuur systeem. De radiator wordt zeker niet de hoofdverwarming. Is het uberhaubt wel nodig om een extra radiator te plaatsen (met in het achterhoofd dat mijn vrouw wel van een warme badkamer houdt en ik het tussen ons wel nog gezellig wil houden 😉)
Is het financieel ook interessant om de diverse zones individueel (app gestuurd) aan te kunnen sturen? Wat zijn eventuele meerkosten van zo'n verdeler?

De badkamer is 2x3m, ik overweeg geen ir panelen, aangezien deze maar plaatselijk verwarmen en we ook alle hoeken van de badkamer gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door jules op 06-01-2025 08:52 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 22:33
Kan alleen mijn eigen ervaring delen.
Ik heb vloerverwarming op de badkamer zonder extra radiator, altijd warm. Sterker mijn vriendin zegt om de haveklap hoe fijn warm ze de badkamer vindt en wij hebben hem niet eens hoog staan, 15 graden max soms 16. Badkamer is ong 3,5 bij 2,5 dus tikkie groter dan de jouwe.

Mocht handdoeken extra willen drogen dan is het wellicht aan te raden maar ik zie daar persoonlijk geen winst in. Denk dat je met een droogrekje prima uitkomt. Bij mij zijn de handdoeken de volgende dag, mits netjes uitgehangen, droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier vloerverwarming en radiator
Zitten op 1 lus. Eerst gaat het water door de radiator en wanneer het afgekoeld genoeg is gaat het door de vloerverwarming slang en terug.

Een eigen klep en thermostaat gegeven, zodat hij iets hoger kan dan de rest van het huis

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 06-01-2025 10:39 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 11:32
Wij hebben een elektrische handdoekenradiator. Best tevreden over, zeker omdat ie alleen 's ochtends eventjes aangaat om de handdoeken voor te warmen en daarna nog even te drogen. Het is dus pure luxe en verwarmt niet de ruimte zelf. Verbruikt inderdaad redelijk wat stroom, maar ja, leefcomfort kost geld ;)
Een lage temperatuur radiator zou ik afraden, die werken vrijwel altijd op convectie en dat gaat minder goed werken als handdoekenradiator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 21:12
Viel me op dat handdoekradiatoren-aanbieders regelmatig aangeven geen natte handdoeken op de radiator te hangen ivm roestvorming. :? 8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

AtRi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:55:
Viel me op dat handdoekradiatoren-aanbieders regelmatig aangeven geen natte handdoeken op de radiator te hangen ivm roestvorming. :? 8)7 :)
Ja, dat is de definitie van wat nat is. Je moet niet een doorweekt natte handdoek op zo'n radiator hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:46
Badkamer heeft vaak een relatief klein voeroppervlak, en een hoge gewenste temperatuur. Vloerverwarming als basisverwarming, en een kleine electrische bijverwarming om even te boosten (goedkoopst is zo'n blazer; een IR spiegel is een mooiere onopvallende oplossing) is vaak een goed compromis (omdat die electrische verwarming erg weinig wordt gebruikt).

Je kan ook wandverwarming overwegen, dat geeft je extra vermogen waardoor je geen bijverwarming nodig hebt, en schijnt enorm confortabel te zijn (vergelijkbaar met IR verwarming); kost wel wat extra.

Voor handdoeken drogen, daarvoor kan je beter investeren in goeie ventilatie (idealiter typeD, dan verlies je geen warmte en voer je efficiënt vocht af).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het bevestigd allemaal wel mijn vermoeden dat een elektrische radiator kostbaar is in gebruik en dat er wel degelijk een alternatief is. Als je er op zit, dan kun je de kosten laag houden. Maar daar zit hem ook juist het probleem. Ik ben de enige van de 4 die er op let, en een gedrag verandering zie ik ook niet snel gebeuren. Je kunt een mooi programma instellen, maar die afwijkende keren vergeet men hem dan weer uit te zetten, of hoe de functionaliteit van de timer werkt wordt ook vergeten.
In dat opzicht vind ik het wel prima dat de radiator waarschijnlijk op 2 momenten op de dag aan gaat; in de ochtend en begin van de avond. Juist de momenten dat er gebruik van de badkamer is.

De aannemer heeft aangegeven dat een "design radiator" niet geschikt is voor handdoeken, maar grappig vind ik het wel dat ze online als "handdoeken radiator" worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Is het een groot probleem als een gewone handdoeken radiator wordt aangesloten op een laag temperatuur systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29

JaQ

jules schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:08:
Is het een groot probleem als een gewone handdoeken radiator wordt aangesloten op een laag temperatuur systeem?
dan word je verwarming niet (heel) warm.

Overigens: een 500W handoekenradiator die je een uur per dag aanzet voor 100 dagen per jaar (zeg maar 'swinters) gebruikt 50 kWh. Dat is iets van € 12,50 . Het is maar wat je duur noemt.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Niks duurs aan wat elektrische verwarming als het maar sporadisch gebruikt wordt zoals @JaQ voorrekent.
Wat betreft de isolatie van dat huis, je hebt toch een Energielabel ingezien, daar staat in wat er aan isolatie is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
jules schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:29:
.... Ik ben de enige van de 4 die er op let, en een gedrag verandering zie ik ook niet snel gebeuren. Je kunt een mooi programma instellen, maar die afwijkende keren vergeet men hem dan weer uit te zetten, of hoe de functionaliteit van de timer werkt wordt ook vergeten....
Hang een drukknop aan een Shelly (of een timer, maar zo'n Shelly is wellicht goedkoper), waarmee je de verwarming 30 minuten inschakelt. Geen kans om te vergeten, gaat vanzelf weer uit, en kan je zelfs met je smartphone reeds inschakelen voor je partner in de badkamer komt (is snel punten scoren :*) ).

En een gewone radiator op lage temperatuur laten meedraaien, die zal rustig lauw worden en niet zoveel doen. Maar mijn vrouw kennende, wordt de handdoek toch over de radiator gedrapeerd waardoor die sowieso weinig doet.

[ Voor 14% gewijzigd door naftebakje op 08-01-2025 15:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 21:06
Een IR plafondpaneel van 800 watt maakt de hele badkamer gegarandeerd warm zeker i.c.m. met vloerverwarming. Zo'n ir paneel wordt meestal met thermostaat geleverd. Een goed lange golf ir plafondpaneel straalt heel breed en weerkaatst tegen de tegels zodat het echt overal warm wordt.
Plafondpanelen zijn leverbaar met ingebouwde verlichting.

[ Voor 9% gewijzigd door vogelmans op 08-01-2025 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 15:53
jules schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:08:
Nee, dat is geen probleem. Wij hebben dat thuis ook, vloerverwarming en een handdoeken radiator in de badkamer. Die wordt gewoon warm met het water van de vloerverwarming. Zeker omdat het bijverwarming is en om je handdoeken te drogen hoeft hij ook niet zo warm te zijn.
Bij ons zit hij ook direct naast het toilet, dus als hij aanstaat lekker warm :D

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
urk_forever schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Nee, dat is geen probleem. Wij hebben dat thuis ook, vloerverwarming en een handdoeken radiator in de badkamer. Die wordt gewoon warm met het water van de vloerverwarming. Zeker omdat het bijverwarming is en om je handdoeken te drogen hoeft hij ook niet zo warm te zijn.
Bij ons zit hij ook direct naast het toilet, dus als hij aanstaat lekker warm :D
Probleem is het niet maar het water van een warmtepomp voor vloerverwarming wordt niet veel warmer dan 30 a 35 graden (lichaamstemperatuur is 37 graden) dus zo'n simpele handdoekverwarming gaat niet veel doen om het behaaglijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
JaQ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:04:
[...]

dan word je verwarming niet (heel) warm.

Overigens: een 500W handoekenradiator die je een uur per dag aanzet voor 100 dagen per jaar (zeg maar 'swinters) gebruikt 50 kWh. Dat is iets van € 12,50 . Het is maar wat je duur noemt.
Voorgestelde radiator is 600 watt.

0,6 kW x 344 dagen (jaar - 3 weken vakantie) = 206,4kWh
206,4kWh x 0,33 (huidige energie tarief) = € 68,11

En daarbij heb ik nog geeneens de foutjes van verkeerd ingestelde timer meegenomen. Of het uitzetten van de timer voor het op vakantie gaan.

Daarnaast gaan we in ons gezin best wel gespreid over de dag onder de douche/in bad. Dus de radiator zou waarschijnlijk nog veel vaker aan gaan. Helaas is dat niet glad te strijken.
No Hands schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:43:
Wat betreft de isolatie van dat huis, je hebt toch een Energielabel ingezien, daar staat in wat er aan isolatie is.
Klopt, daar zou je het normaal gesproken best wel uit kunnen halen. Maar ik vertrouw er niet op, omdat uit eigen onderzoek al blijkt dat er weinig van klopt. Als voorbeeld; het gehele huis zou uit dubbel glas bestaan. Terwijl bijna de gehele achtergevel HR++ heeft, en de voorgevel inderdaad alleen maar dubbel glas, en de voordeur partij weer enkel glas. De man des huizes is overleden en heeft er 50 jaar gewoond, de dame die het verkoopt weet bijna geen enkele technische details te vertellen. Dus moeten grotendeels zelf op onderzoek uit hoe alles zit. Maar dat kan nu nog niet, aangezien we nu nog niet de sleutels hebben.
naftebakje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:04:
[...]
Hang een drukknop aan een Shelly (of een timer, maar zo'n Shelly is wellicht goedkoper), waarmee je de verwarming 30 minuten inschakelt. Geen kans om te vergeten, gaat vanzelf weer uit, en kan je zelfs met je smartphone reeds inschakelen voor je partner in de badkamer komt (is snel punten scoren :*) ).
Heb zelf aan iets vergelijkbaars zitten denken; schakelen via Hue slimme stekker. Maar vroeg me daarbij ook af wat dat doet met de radiator als deze extern geschakeld gaat worden. Vind de elektronica dat fijn? Shelly timer is niet eens zo'n gekke gedachte.
En een gewone radiator op lage temperatuur laten meedraaien, die zal rustig lauw worden en niet zoveel doen. Maar mijn vrouw kennende, wordt de handdoek toch over de radiator gedrappeerd waardoor die sowieso weinig doet.
Dat hij weinig warmte gaat afgeven, daar ga ik sowieso vanuit als er handdoeken over gehangen worden 🤣.
vogelmans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:39:
Een IR plafondpaneel van 800 watt maakt de hele badkamer gegarandeerd warm zeker i.c.m. met vloerverwarming. Zo'n ir paneel wordt meestal met thermostaat geleverd. Een goed lange golf ir plafondpaneel straalt heel breed en weerkaatst tegen de tegels zodat het echt overal warm wordt.
Mag deze dan ook in de zogenaamde natte zones hangen? En verwarmd hij daar dan ook als hij er bijvoorbeeld niet boven mag hangen? Mijn gevoel zegt nee en nee. Douche komt namelijk in een nisje.
Daarnaast heb ik ook al gelezen dat het warmte gevoel erg afhankelijk is van de grootte van personen. Mijn vrouw is een kop kleiner, en mijn kinderen zijn nog jong. Ik ben de enige die het juist liever net iets te koud heeft, dan te warm.

[ Voor 3% gewijzigd door jules op 08-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
urk_forever schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:48:
[...]

vogelmans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:28:
[...]

Probleem is het niet maar het water van een warmtepomp voor vloerverwarming wordt niet veel warmer dan 30 a 35 graden (lichaamstemperatuur is 37 graden) dus zo'n simpele handdoekverwarming gaat niet veel doen om het behaaglijk te maken.
Jullie spreken elkaar best wel tegen.

Ik begrijp de redenatie van @urk_forever wel. Jij zit er bijna naast. Iedere warmte boven omgevingstemperatuur voel je direct. Alleen komt de radiator bij ons niet direct naast het toilet te hangen. Als we er inderdaad handdoeken overheen gaan hangen, vinden we dat geen hygiënische plek daarvoor. (Het is wel even ter sprake gekomen.)

De redenatie van @vogelmans kan ik het niet in vinden. De gewenste omgevingstemperatuur verschilt ook een beetje per activiteit, voor een huiskamer 19-21 graden, slaapkamer 18, badkamer 21-23 graden (al staat hij bij ons altijd op 21). Ik hoef geen sauna temperaturen (25+) in de badkamer.

Met 30-35 graden kun je normaal gesproken een geheel huis mee warm krijgen. Een vloerverwarming mag vaak toch niet veel hoger dan 35 graden staan afgesteld. Of doel je erop dat ons oude huis wellicht niet voldoende geïsoleerd is om die temperaturen te behalen? Dat is ook een beetje de gok die we nemen. Zodra we de sleutel hebben, laat ik iemand op onderzoek uit gaan. En indien nodig, gaan we extra isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
toekie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:24:
Kan alleen mijn eigen ervaring delen.
Ik heb vloerverwarming op de badkamer zonder extra radiator, altijd warm. Sterker mijn vriendin zegt om de haveklap hoe fijn warm ze de badkamer vindt en wij hebben hem niet eens hoog staan, 15 graden max soms 16. Badkamer is ong 3,5 bij 2,5 dus tikkie groter dan de jouwe.

Mocht handdoeken extra willen drogen dan is het wellicht aan te raden maar ik zie daar persoonlijk geen winst in. Denk dat je met een droogrekje prima uitkomt. Bij mij zijn de handdoeken de volgende dag, mits netjes uitgehangen, droog.
15 graden vloerverwarming op de badkamer warm vinden? dan ben je aan het koelen ipv verwarmen.

Ik zou zeker een radiator plaatsen (op cv) bij een badkamer bij een woning uit 1930. Ga er van uit dat je niet al je slaapkamers meeverwarmd. Dan is je warmte van de vloerverwarming zo weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 08-01-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
vogelmans schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:39:
Wij hebben het expres niet aan het plafond maar aan de muur, zo warmt de muur ertegenover op en die laat de warmte weer los in de ruimte.
Thermostaat zit ingebouwd inderdaad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 15:19
De warmte van VVW is niet zomaar weg. Een betonnenvloer met tegels opwarmen duurt een hele tijd en als het eenmaal warm is dan blijft het ook een tijd warm.

Hier een WP met VVW en die komt niet boven de 30 graden uit, gemiddeld tijdens het stookseizoen draait de VVW op 24-27 graden. Deze loopt ook door de badkamer en dat is prima te doen. Handdoeken op een droogrekje (van die stokjes uit de muur) en netjes uithangen droogt alles in een redelijke tijd. Radiator is al een tijdje weg, deze deed op 26-28 graden niks maar wij dachten hem wel voor handdoeken te kunnen gebruiken. Helaas, dat werkt niet zo goed.

Het is aan jezelf om te bepalen watje redelijk vind om handdoeken te drogen/ op temperatuur te houden. Hier gooien we de natte handdoeken na gebruik direct in de was en sinds kort worden er kleinere "gastendoekjes" gebruikt als we het toilet boven gebruiken of als je je gezicht gewassen hebt. Scheelt in de was.

Voor het voorjaar en najaar is er een bepaalde tijd waarbi het huis op temperatuur is maar in de ochten is de badkamer dan wat afgekoeld, hiervoor wordt een spiegel met IR straler gebruikt. De kost voor dit apparaat komt op ongeveer €7 per jaar uit. Ding wordt nauwelijk gebruikt maar de dames in dit huis vnden het soms wel prettig.

[ Voor 4% gewijzigd door nodri2000 op 09-01-2025 08:24 ]

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik pomp 70 graden naar mijn badkamerradiator.
Dan zit er een thermostaat die de water tot 30 graden door laat.
Daarna komt de vloerverwarming slangen in de badkamer.

Wel zit het geheel op een eigen klep. Zodat de badkamer onafhankelijk van het huis kan verwarmen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Draakje5 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:36:
[...]

15 graden vloerverwarming op de badkamer warm vinden? dan ben je aan het koelen ipv verwarmen.

Ik zou zeker een radiator plaatsen (op cv) bij een badkamer bij een woning uit 1930. Ga er van uit dat je niet al je slaapkamers meeverwarmd. Dan is je warmte van de vloerverwarming zo weg.
Alle etages van de woning krijgen vloerverwarming om eventueel warmtepomp klaar te zijn. Geen gehannes meer met radiatoren, vloeren opnieuw doen etc. Gewoon alles meteen goed erin en weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
jules schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Alle etages van de woning krijgen vloerverwarming om eventueel warmtepomp klaar te zijn. Geen gehannes meer met radiatoren, vloeren opnieuw doen etc. Gewoon alles meteen goed erin en weggewerkt.
Maar als jij de slaapkamers bijv. Niet op 19gr stookt, dan wordt het op zo'n badkamer vaak ook niet veel warmer. Tenzij je wellicht consequent deur dicht houdt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
nodri2000 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:22:
De warmte van VVW is niet zomaar weg. Een betonnenvloer met tegels opwarmen duurt een hele tijd en als het eenmaal warm is dan blijft het ook een tijd warm.

Hier een WP met VVW en die komt niet boven de 30 graden uit, gemiddeld tijdens het stookseizoen draait de VVW op 24-27 graden. Deze loopt ook door de badkamer en dat is prima te doen. Handdoeken op een droogrekje (van die stokjes uit de muur) en netjes uithangen droogt alles in een redelijke tijd. Radiator is al een tijdje weg, deze deed op 26-28 graden niks maar wij dachten hem wel voor handdoeken te kunnen gebruiken. Helaas, dat werkt niet zo goed.

Het is aan jezelf om te bepalen watje redelijk vind om handdoeken te drogen/ op temperatuur te houden. Hier gooien we de natte handdoeken na gebruik direct in de was en sinds kort worden er kleinere "gastendoekjes" gebruikt als we het toilet boven gebruiken of als je je gezicht gewassen hebt. Scheelt in de was.

Voor het voorjaar en najaar is er een bepaalde tijd waarbi het huis op temperatuur is maar in de ochten is de badkamer dan wat afgekoeld, hiervoor wordt een spiegel met IR straler gebruikt. De kost voor dit apparaat komt op ongeveer €7 per jaar uit. Ding wordt nauwelijk gebruikt maar de dames in dit huis vnden het soms wel prettig.
toon volledige bericht
Ik vind je onderbouwing goed! Het zet me toch wel weer aan het denken. Mijn wens was om een verdeler met zoneregeling te gaan gebruiken in de woning, ivm werkkamer op 1e etage die maar een paar dagen in de week gebruikt gaat worden. Maar begrijp inmiddels dat dat weer minder interessant is en dat een WP het van de lange runs moet hebben. Zo is ook weer een losse radiator niet interessant om los aan te sturen.

Wij hergebruiken onze handdoeken, dus is wel een vereiste dat ze goed kunnen drogen. Maar een radiator hebben we daardoor nog nooit nodig gehad. Een handdoeken rek zou prima zijn voor ons.

Een IR spiegel gaat bij ons niet werken, aangezien we echt een spiegelkast willen. Misschien dat er bij gemis aan warmte toch een wand of plafond paneel moet komen. Denk dat de tijd het zal uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
jack zomer schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:28:
Ik pomp 70 graden naar mijn badkamerradiator.
Dan zit er een thermostaat die de water tot 30 graden door laat.
Daarna komt de vloerverwarming slangen in de badkamer.

Wel zit het geheel op een eigen klep. Zodat de badkamer onafhankelijk van het huis kan verwarmen
Er hangt nu een cv, maar het gaat waarschijnlijk op termijn een lage temperatuur installatie worden. En waarschijnlijk gaat er helemaal nooit een hoge temperatuur door de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Draakje5 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Maar als jij de slaapkamers bijv. Niet op 19gr stookt, dan wordt het op zo'n badkamer vaak ook niet veel warmer. Tenzij je wellicht consequent deur dicht houdt etc.
Goede feedback naar de vrouw en kinderen toe om deuren te sluiten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
jules schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:51:
[...]Heb zelf aan iets vergelijkbaars zitten denken; schakelen via Hue slimme stekker. Maar vroeg me daarbij ook af wat dat doet met de radiator als deze extern geschakeld gaat worden. Vind de elektronica dat fijn? Shelly timer is niet eens zo'n gekke gedachte. [...]
Hoe "dommer" het IR paneel, hoe minder electronica er in zit, hoe minder hij kost en hoe beter dit werkt. Dus gewoon een simpel ding zonder regeling of knoppen, dat krijg je niet kapot.
Qua warmteverdeling van de vloer, kan je perfect de lussen in de slaapkamers voorzien maar deze dichtdraaien op de verdeler, zodat alle flow naar de badkamer gaat. Als je badkamer relatief meer vermogen krijgt (door kleinere HoH, extra oppervlak door wandverwarming, hogere flow, minder warmteverlies, ...) dan de woonkamer, wordt het warmer in de badkamer dan in de woonkamer (in het stookseizoen uiteraard).
nodri2000 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:22:
...Voor het voorjaar en najaar is er een bepaalde tijd waarbi het huis op temperatuur is maar in de ochten is de badkamer dan wat afgekoeld, hiervoor wordt een spiegel met IR straler gebruikt. De kost voor dit apparaat komt op ongeveer €7 per jaar uit. Ding wordt nauwelijk gebruikt maar de dames in dit huis vnden het soms wel prettig.
Gebruik nachtverlaging, als is het maar een halve graad. 's Ochtends is de vloer afgekoeld, dus krijg de warmtepomp lage retour dus hoge COP, en door je timing goed te kiezen (of een thermostaat met zelfregelende aanwarmvervroeging, zoals een iSense) zal het netjes warm zijn als je 's ochtends in de badkamer staat.
En het leuke, het bespaart je nog geld ook ;)

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 09-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2x3 meter is maar 6m2 oppervlak. Gaat waarschijnlijk nog een douche celletje af, zit je op 5m2. Dat is 500W oppervlak om warmte mee af te geven, krijg je badkamer niet voldoende warm mee. Ik zou voor zo'n hokje dus wel aanvullende verwarming aanbrengen.

Maar ipv een elektrische radiator, je moet toch nog alles verbouwen, kan je ook verwarmingsbuizen in de wand verwerken, dan heb je ineens dubbel oppervlak met bijbehorende afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
jules schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
[...]

[...]

Jullie spreken elkaar best wel tegen.

Ik begrijp de redenatie van @urk_forever wel. Jij zit er bijna naast. Iedere warmte boven omgevingstemperatuur voel je direct. Alleen komt de radiator bij ons niet direct naast het toilet te hangen. Als we er inderdaad handdoeken overheen gaan hangen, vinden we dat geen hygiënische plek daarvoor. (Het is wel even ter sprake gekomen.)

De redenatie van @vogelmans kan ik het niet in vinden. De gewenste omgevingstemperatuur verschilt ook een beetje per activiteit, voor een huiskamer 19-21 graden, slaapkamer 18, badkamer 21-23 graden (al staat hij bij ons altijd op 21). Ik hoef geen sauna temperaturen (25+) in de badkamer.

Met 30-35 graden kun je normaal gesproken een geheel huis mee warm krijgen. Een vloerverwarming mag vaak toch niet veel hoger dan 35 graden staan afgesteld. Of doel je erop dat ons oude huis wellicht niet voldoende geïsoleerd is om die temperaturen te behalen? Dat is ook een beetje de gok die we nemen. Zodra we de sleutel hebben, laat ik iemand op onderzoek uit gaan. En indien nodig, gaan we extra isoleren.
toon volledige bericht
Warm water van een warmtepomp is warm genoeg voor vloerverwarming ( heel groot oppervlak) en voor speciale (grote) radiatoren maar een simpel handdoek radiatortje heeft te weinig capaciteit voor lauw water. Normaal werken dit soort radiatortjes met water van 60 graden en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 15:19
naftebakje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:33:
[...]

[...]
Gebruik nachtverlaging, als is het maar een halve graad. 's Ochtends is de vloer afgekoeld, dus krijg de warmtepomp lage retour dus hoge COP, en door je timing goed te kiezen (of een thermostaat met zelfregelende aanwarmvervroeging, zoals een iSense) zal het netjes warm zijn als je 's ochtends in de badkamer staat.
En het leuke, het bespaart je nog geld ook ;)
De nachtverlaging staat hier er gewoon op, Als het buiten rond de 15-16 graden is dan is de woning zelf 21 graden, thermostaat staat op 19 graden in in de nacht op 18,5. Helaas koelt de woning in de nacht af tot net onder de 20 graden en warmt daarna weer op. De badkamer koelt helaas net wat sneller af, wij gaan niet het hele huis warm stoken voor die 20 minuten badkamer. Zoneregeling voor allen de badkamer is ivm breekwerk niet te doen. Het werkt nu prima zo.

@jules ervaring leert mbt het aansturen van VVW dmv zonekleppen dat boven alles dicht blijft behalve de badkamer en misschien de werkkamer. 1 groot nadeel van VVW is dat het een hele tijd duurt voordat het opgewarmd is, het duurt dan ook weer een hele tijd voordat afgekoeld is . Dit is wel iets om rekening mee te houden. Veel mensen met zoneregeling op de VVW zetten deze simpelweg uit. Het duurt een hele tijd om je slaapkamer op 20 graden te krijgen en als je dan wilt gaan slapen duurt het de halve nacht voordat de kamer is afgekoeld om lekker te kunnen slapen.

Hierbij moet ik wel zeggen dat het ligt aan de mate van isolatie. De moderne isoltiemiddelen zijn tegenwoordig zo goed dat je een oud huis na verbouwing zo goed kunt isoleren dat bovenstaand voor kan komen.

De werkkamer kun je gewoon laten meedraaien op de VVW. Voor de handdoeken zijn ook electrische drogers te koop met een timer. Handdoek eroverheen, timer aanzetten et voila. Droge handdoek en geen extreem verbruik.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:33:
[...]
Hoe "dommer" het IR paneel, hoe minder electronica er in zit, hoe minder hij kost en hoe beter dit werkt. Dus gewoon een simpel ding zonder regeling of knoppen, dat krijg je niet kapot.
Qua warmteverdeling van de vloer, kan je perfect de lussen in de slaapkamers voorzien maar deze dichtdraaien op de verdeler, zodat alle flow naar de badkamer gaat. Als je badkamer relatief meer vermogen krijgt (door kleinere HoH, extra oppervlak door wandverwarming, hogere flow, minder warmteverlies, ...) dan de woonkamer, wordt het warmer in de badkamer dan in de woonkamer (in het stookseizoen uiteraard).
Geen gekke gedachte. Dus of een slimme radiator en daar alles op regelen, of een dom ding en alles extern regelen met een Shelly of slimme stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:08:
2x3 meter is maar 6m2 oppervlak. Gaat waarschijnlijk nog een douche celletje af, zit je op 5m2. Dat is 500W oppervlak om warmte mee af te geven, krijg je badkamer niet voldoende warm mee. Ik zou voor zo'n hokje dus wel aanvullende verwarming aanbrengen.

Maar ipv een elektrische radiator, je moet toch nog alles verbouwen, kan je ook verwarmingsbuizen in de wand verwerken, dan heb je ineens dubbel oppervlak met bijbehorende afgifte.
Wandverwarming heb ik zelf ook aan zitten denken. Nadeel is wel weer dat je niet in die muur kan boren.
Een ander voordeel; aan de andere kant van die muur komt een werkkamer waar de gemiddelde temperatuur eigenlijk ook wat hoger dan een gemiddelde slaapkamer mag zijn. Dus interessant is dat wel. Maar dan mag de hoh afstand in de muur wel wat lager voordat het in beide ruimtes en sauna wordt?

Je hebt overigens wel een punt met die douche cel. Al hoop ik wel dat er in de douche vloer wel verwarming komt te liggen. Maar onder het bad ligt geen vloerverwarming. Maar dat is wel een grotere oppervlakte die we gaan missen. Denk dat de aannemer daarom een radiator voorstelt. Een kleinere hoh afstand zou wellicht ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
vogelmans schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Warm water van een warmtepomp is warm genoeg voor vloerverwarming ( heel groot oppervlak) en voor speciale (grote) radiatoren maar een simpel handdoek radiatortje heeft te weinig capaciteit voor lauw water. Normaal werken dit soort radiatortjes met water van 60 graden en hoger.
Het gaat om bij verwarming naast een vloerverwarming in de badkamer. Als het alleen om hoofdverwarming gaat, dan geef ik je helemaal gelijk.

Sterker nog, ik zou eerder een grotere radiator kiezen om het verminderde vermogen van een hoogte temperatuur radiator op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:42

EiT

Als je vv in de badkamer hebt voegt zo’n radiator niets toe.

Handdoeken zijn de volgende dag ook wel droog.

Ik moest de aannemer smeken om dat kreng niet op te hangen.

Zoals eerder terecht is aangegeven, die ruimte blijft gewoon warm omdat vv meerendeel can de dag aan zal staan en niet zo snel afkoelt.

Als je het niet vertrouwd kan je gewoon een stop contract maken en altijd nog later een radiator ophangen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
nodri2000 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:00:
[...]

De nachtverlaging staat hier er gewoon op, Als het buiten rond de 15-16 graden is dan is de woning zelf 21 graden, thermostaat staat op 19 graden in in de nacht op 18,5. Helaas koelt de woning in de nacht af tot net onder de 20 graden en warmt daarna weer op. De badkamer koelt helaas net wat sneller af, wij gaan niet het hele huis warm stoken voor die 20 minuten badkamer. Zoneregeling voor allen de badkamer is ivm breekwerk niet te doen. Het werkt nu prima zo.

@jules ervaring leert mbt het aansturen van VVW dmv zonekleppen dat boven alles dicht blijft behalve de badkamer en misschien de werkkamer. 1 groot nadeel van VVW is dat het een hele tijd duurt voordat het opgewarmd is, het duurt dan ook weer een hele tijd voordat afgekoeld is . Dit is wel iets om rekening mee te houden. Veel mensen met zoneregeling op de VVW zetten deze simpelweg uit. Het duurt een hele tijd om je slaapkamer op 20 graden te krijgen en als je dan wilt gaan slapen duurt het de halve nacht voordat de kamer is afgekoeld om lekker te kunnen slapen.

Hierbij moet ik wel zeggen dat het ligt aan de mate van isolatie. De moderne isoltiemiddelen zijn tegenwoordig zo goed dat je een oud huis na verbouwing zo goed kunt isoleren dat bovenstaand voor kan komen.

De werkkamer kun je gewoon laten meedraaien op de VVW. Voor de handdoeken zijn ook electrische drogers te koop met een timer. Handdoek eroverheen, timer aanzetten et voila. Droge handdoek en geen extreem verbruik.
toon volledige bericht
We zijn in het huidige "nieuwbouw huis" (2015) al moderne isolatie en sinds 3 jaar ook vloerverwarming gewend. Heb er indertijd zelfs een topic over geopend dat het niet lekker opwarmde met wellicht 0,1 graden per uur. Was echt niet te doen. Gelukkig is dat issue verholpen.

Maar zone regeling met vloerverwarming. Moet eerlijk zeggen dat ik toch wel meer begin te twijfelen eraan. Ben inderdaad bang dat ik eraan moet geloven dat we het gehele huis moeten blijven stoken, omdat dat onder de streep toch goedkoper is en meer comfort geeft. Hooguit week vakantie alles paar graden kouder.

En warme slaapkamers vinden wij niet erg. Hebben van herfst tot lente een zomer dekbed, met in de zomer alleen een hoeslaken op bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
EiT schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:07:
Als je vv in de badkamer hebt voegt zo’n radiator niets toe.

Handdoeken zijn de volgende dag ook wel droog.

Ik moest de aannemer smeken om dat kreng niet op te hangen.

Zoals eerder terecht is aangegeven, die ruimte blijft gewoon warm omdat vv meerendeel can de dag aan zal staan en niet zo snel afkoelt.

Als je het niet vertrouwd kan je gewoon een stop contract maken en altijd nog later een radiator ophangen.
Wat is bij jou de hoh afstand en het effectieve verwarmde vloer oppervlak ten opzichte van de totale badkamer ruimte? Het zijn nogal tegenstrijdige berichten die ik lees.

En hoe oud is jouw woning en hoe is deze geïsoleerd? Het gaat in dit geval om een woning uit 1930.

[ Voor 10% gewijzigd door jules op 09-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier vloerverwarming die de ruimte goed warm kan houden. Daarnaast een elektrische designradiator waar de handdoeken op hangen. Staat niet aan, behalve voor de ochtend om ze lekker voor te verwarmen. De restwarmte wordt gebruikt om de handdoeken sneller te drogen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Hier de oplossing van bekende Youtuber John Visser:
YouTube: Een infraroodstraler voor in de badkamer.. werkt het en wat kost het...

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 08:17
@jules ik heb in het hele jaren '60 huis vloerverwarming die werkt op 30 graden en alleen in de badkamer als extra een handdoekradiator die ook gewoon op dezelfde 30 graden werkt (nergens een mengkraan, de warmtepomp maakt de 30gr). Hij heeft een eigen aangestuurde radiatorkraan, maar ik hem hem altijd open ingesteld, dus dat is achteraf niet nodig.

Werkt prima om handdoeken enz. te drogen. Je voelt hem uiteraard niet stralen.

Eigenlijk hebben we een radiator gekozen als handdoeken rek... Want ja, handdoeken moet je toch kunnen ophangen :P

Ik zou zeker geen elektrische radiator kiezen als je nu eenvoudig een radiator op de CV installatie kan aansluiten. Al helemaal niet als je waarschijnlijk de CV temperatuur hoger hebt dan 30gr.

[ Voor 8% gewijzigd door MWDKing op 15-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
MWDKing schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:37:
@jules ik heb in het hele jaren '60 huis vloerverwarming die werkt op 30 graden en alleen in de badkamer als extra een handdoekradiator die ook gewoon op dezelfde 30 graden werkt (nergens een mengkraan, de warmtepomp maakt de 30gr). Hij heeft een eigen aangestuurde radiatorkraan, maar ik hem hem altijd open ingesteld, dus dat is achteraf niet nodig.

Werkt prima om handdoeken enz. te drogen. Je voelt hem uiteraard niet stralen.

Eigenlijk hebben we een radiator gekozen als handdoeken rek... Want ja, handdoeken moet je toch kunnen ophangen :P

Ik zou zeker geen elektrische radiator kiezen als je nu eenvoudig een radiator op de CV installatie kan aansluiten. Al helemaal niet als je waarschijnlijk de CV temperatuur hoger hebt dan 30gr.
Ik ben er inmiddels van overtuigd om voor deze setup te gaan. Kan me goed voorstellen dat hij met 30 graden weinig echte warmte afgeeft, maar alle kleine beetjes helpen. Denk wel dat we mede daarom ook voor een wat groter model gaan. Die kun je eventueel achteraf nog terug schroeven. Maar dan moet hij wel een eigen aanvoer krijgen op de verdeler.

Om roest te voorkomen hebben we al een radiator gezien waar je accessories aan vast kan maken, waar je vervolgens je handdoeken aan kan ophangen. Zo gaat de radiator zelf hopelijk niet roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Ik heb hier net mijn eigen badkamer gerenoveerd toevallig.
Initieel alleen vloerverwarming met slangen die via de warmtepomp worden verwarmd.
Wel hoh 5cm voor maximale afgifte.
In een tussenwandje zit achter een tegel een bedrade inbouwdoos.
Ik weet dmv meten exact waar die zit.
Mocht het nou te fris blijven in de badkamer haal ik met een diamantboor de uitsparing eruit en kan ik er een WCD op afmonteren en er een elektrisxhe handdoekradiator boven hangen.
Waarschijnlijk niet nodig, over 4 weken is de 9 cm dikke zandcementvloer helemaal droog en kan ik die gaan opstoken 🙂

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
-Junkiexp- schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:54:
Initieel alleen vloerverwarming met slangen die via de warmtepomp worden verwarmd.
Mocht het nou te fris blijven in de badkamer haal ik met een diamantboor de uitsparing eruit en kan ik er een WCD op afmonteren en er een elektrisxhe handdoekradiator boven hangen.
Waarschijnlijk niet nodig, over 4 weken is de cm dikke zandcementvloer helemaal droog en kan ik die gaan opstoken 🙂
Beetje offtopic; maar moet je niet juist tijdens het drogen stoken. Beter dat hij scheurt zonder tegels dan daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
jules schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Ik ben er inmiddels van overtuigd om voor deze setup te gaan. Kan me goed voorstellen dat hij met 30 graden weinig echte warmte afgeeft, maar alle kleine beetjes helpen. Denk wel dat we mede daarom ook voor een wat groter model gaan. Die kun je eventueel achteraf nog terug schroeven. Maar dan moet hij wel een eigen aanvoer krijgen op de verdeler.

Om roest te voorkomen hebben we al een radiator gezien waar je accessories aan vast kan maken, waar je vervolgens je handdoeken aan kan ophangen. Zo gaat de radiator zelf hopelijk niet roesten.
Ik was eerst ook bang voor roest, maar na 4,5jaar natte spullen aan de radiator, is geen enkele roest te zien. En het was geen mega duur model. Misschien het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Als het bedoeld is om handdoeken te drogen dan is een designradiatortje met water van 30 a 35 graden goed genoeg. Wil je behaaglijke warmte voelen dan is een ir lamp of paneel fijner. Voor de stroomkosten maakt het niet veel uit: designradiator 24/7 uur mee laten draaien of 30 min. per douchebeurt een ir paneel/lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
MWDKing schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:54:
[...]

Beetje offtopic; maar moet je niet juist tijdens het drogen stoken. Beter dat hij scheurt zonder tegels dan daarna.
In een ideale wereld wel. Maar daar is bij een badkamer eigenlijk geen tijd voor.
En met een wp heeft een opstartprotocol ook niet zoveel zin

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:54:
Waarschijnlijk niet nodig, over 4 weken is de 9 cm dikke zandcementvloer helemaal droog en kan ik die gaan opstoken 🙂
Waarom heb je voor 5cm hoh gekozen? Om de temperatuur hoger te krijgen dan andere kamers? Is dat niet iets dat je achteraf ook op de verdeler kan regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
jules schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Waarom heb je voor 5cm hoh gekozen? Om de temperatuur hoger te krijgen dan andere kamers? Is dat niet iets dat je achteraf ook op de verdeler kan regelen?
Omdat ik maar een beperkt vloeroppervlak van 1.7 m2 heb en inderdaad zoveel mogelijk afgifte wil.
De andere 1.7m2 is douchevloer en daar wilde ik geen vloerverwarming in.
En kwaad kan het nooit natuurlijk.
Ik ben begonnen met een kale betonvloer en daar in meanderpatroon hoh 10cm gelegd op een krimpnet.
Daarbovenop nog een keer hoh 10cm maar dan 5cm verschoven tov de eerste laag.
Daarna een 9cm dikke zandcementvloer.

En omdat ik nog meer dan genoeg groeplengte over had ook nog een stuk wandverwarming als extra bij het bankje in de douche

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_KUHu3r5epdYIRS_z8ldf7D7qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMO4e5twnEUch6dSlYkN9fQV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Omdat ik maar een beperkt vloeroppervlak van 1.7 m2 heb en inderdaad zoveel mogelijk afgifte wil.
De andere 1.7m2 is douchevloer en daar wilde ik geen vloerverwarming in.
En kwaad kan het nooit natuurlijk.
Ik ben begonnen met een kale betonvloer en daar in meanderpatroon hoh 10cm gelegd op een krimpnet.
Daarbovenop nog een keer hoh 10cm maar dan 5cm verschoven tov de eerste laag.
Daarna een 9cm dikke zandcementvloer.

En omdat ik nog meer dan genoeg groeplengte over had ook nog een stuk wandverwarming als extra bij het bankje in de douche

[Afbeelding]
Wij hebben denk ik wel voldoende vloer oppervlak. Zou op zich wel een leuke aanwinst zijn om in de wand tussen douche en toilet wat extra leiding te laten lopen. Geeft waarschijnlijk zittend op het toilet en in de douche meer comfort. Sterker nog, als je in de douche al een warm gevoel hebt, dan zul je waarschijnlijk ook de neiging hebben om de kraan minder warm te zetten.

Maar denk dat ik vanuit kosten overweging op korte termijn er toch niet voor zal gaan.

Pagina: 1