Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hytres
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-01 14:30
Goedenavond,

In de aanbouw van mijn nieuwe badkamer ben ik mij door verschillende fora aan het worstelen op zoek naar een oplossing. Ik heb de badkamer inclusief vloer en wandtegels volledig gestript, maar ben nog nergens een CAP tegengekomen. Wel heb ik ik een bende aan elektra gevonden boven een verlaagd plafond. Die heb ik inmiddels weggehaald en een vorm van een centraaldoos in het plafond heb ik wel gevonden.

In die centraaldoos heb ik het volgende gevonden: een rode draad, een grijze draad en een groene draad. Volgens mij is dat een aarddraad, fasedraad en nuldraad van voor 1970. Mijn vragen zijn als volgt:

- Kan ik ervan uitgaan dat die grijze draad (aardedraad) naar de meterkast loopt?
- Kan ik een CAP zelf aanleggen door vanaf die grijze draad in de CD, over het plafond, een draad te trekken naar een aardrail (en die vervolgens ergens bereikbaar in een muur verwerken?) en vanuit alle vreemd geleidende objecten een aardedraad naar die aardrail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Vraag 1: Kan je niet zien in je meterkast of daar de betreffende draad is aangesloten? Zo nee, dan kan het zijn dat hij misschien naar de centraaldoos van de betreffende groep leidt en deze middels groen/geel naar je meterkast loopt.

Vraag 2: Ik zou afscheid nemen van oude bedrading. Kijk waar de grijze draad uit komt, gebruik deze als trekveer voor een nieuwe aardedraad en sluit alles netjes aan. Scheelt weer doorlussen op oude bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Rode = 0 en groene = fase draad grijs = aarde

Vraag 1: Meten is weten. Mijn klushuis uit 57 heeft ook nog overal de oude draad die ik geleidelijk aan het vervangen ben, ik verbouw per kamer.
Wil je zeker zijn dat het dat is, want het wel nogal eens anders liggen bij oude huizen, multimeter erbij pakken en nagaan. Zwager van me heeft allerlei combos van draden in zijn contactdozen gevonden en bij eentje was alles verkeerd aangesloten (fase bleek de aarde draad en aarde was fase alleen 0 klopte) dus niet zomaar er van uitgaan dat de kleuren ook correct zijn.

vraag 2: Wat @mountaink zegt. Vervangen, zeker nu de draad er nog zit is het makkelijk een nieuwe te trekken. Anders een trekveer lenen/kopen, haal doosje VD aarde draad.
In principe kun je de oude draad laten zitten, maar je bent er nu toch mee bezig volledig nieuwe draad trekken vind ik altijd makkelijker dan 1 draad erbij trekken.
Met name in natte ruimtes wil je dat de elektra goed en veilig is, dus zou ik het nu gewoon allemaal vervangen. Met 2 man, eentje duwt andere trekt, is het vaak best snel gedaan.