Isoleren van een rieten dak met open constructie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-01 20:08
Ha beste mensen,

Mijn vraag:

Wat is de beste manier om de schuine wanden van twee los van mekaar staande bovenkamers op de 2e etage te isoleren van een huis met een rieten dak met open constructie. Ik wil hierbij het frame hergebruiken die gebruikt is voor de huidige beplating en ben ook benieuwd wat jullie advies is voor plaatmateriaal (zie foto's.)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik wil hier de bestaande beplating vervangen voor nieuwe om deze vervolgens te sauzen. Als ik dan toch de boel open heb zou ik het ook graag isoleren, maar ben mij er van bewust dat dit van binnen uit met een bestaande open constructie nogal nauw steekt in verband met het condenseren van vocht. Het is een jaren 30 woning.

De foto's geven meer beeldvorming van het geheel en ik ben benieuwd naar wat ik in deze situatie het beste kan doen gezien het gebruik van folie, isolatie materiaal en de plek van bevestiging hiervan? Ook met betrekking tot het terugvallende stuk net naast het raam en de ruimte achter de kast die de twee kamers van elkaar scheid.

Dank jullie wel!

Beste antwoord (via Jappies op 06-01-2025 23:28)

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:38
Je kan het beste even een rietdekker er voor een second opinion bij halen? Ik ben ook bezig met een dakconstructie waar riet oplicht waar je tegen aankijkt. Heb met hem afgesproken dat hij even meekijkt op het isolatie plan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKzPJ_czAwasnOGMHXcFjxUugls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZOy9qH2YUP4kpstnpio6GKj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adJCReM1HAEJeruZ9SUyE0bTVSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH5wHLR2aPMuslSzwdvo61zS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8KRDFlhWhGhxGqW6XGqCsIZKe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDQmV5RxX2xBuxuA9Hs0vv2N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjzXad50uvzafKmoRi4ObFKVriA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjvpP7WA7PzTdojnSP3RIFMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhOZLLEQfwtVLZfMUIQVaPYdg4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLzsO9iYB1eQHs825oCZUu64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vDp-3JKemRPl0BFvl2W-fKZNM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GXyJzyPVWlT1QtQgLwPaNyY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

franssie

Save the albatross

Denk dat daar nog wel een laag tussen moet. Of overheen afhankelijke van hoe je het bekijkt.
Dii is nooit luchtdicht te krijgen, zeker niet als je ook lichtpunten etc wil hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23
Persoonlijk zou ik het bestaande "voorzetwandje" helemaal weghalen.
Het maakt het alleen maar lastiger.

En dan op de dakconstructie spinvlies nieten.
Dat is dampopen en waterdicht, en minder kwetsbaar dan folie.

Dan over dat spinvlies op de bestaande constructie latten schroeven.

Op die latten met montagekit PIR platen plakken.
Naden afplakken, en dan met een bouwlijm (lijkt op pur maar schuimt niet) of montagekit gipsplaten op de pir plakken.

Er zijn ook pir platen met 12mm gips, deze zijn ook goed te gebruiken, maar wel wat lastiger te verwerken.

Pir het liefst even een stukje doorzetten door de vloer door een reepje weg te zagen. (Tot in de ruimte tussen plafond en vloer)
Dan kan je er later weer op aansluiten als je beneden aan de slag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Heb je een open of gesloten constructie van rieten dak? (Wakkert een aansteker lammetje, Let op niet te dichtbij houden)

Voor een open constructie
Wat je kan doen is glaswol/steenwol tussen de kepers met daaronder klimaat folie. Daaronder nog wat ruimte (3-5 cm) voor de kabels, dan afwerken met gipsplaten.

Voor gesloten constructie zie hierboven; pir platen.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2025 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18

franssie

Save the albatross

Hij riet wil je wegblijven van de kap, dat riet wordt wel eens vervangen en zo en dan heb je ruimte nodig. Dus ik zou het echt box-in-box aanpakken. Zo heb ik het ook altijd gezien in de rietgekapte boerderijen.
Bij nieuwbouw kan het anders zijn, maar wellicht doen ze daar ook maar wat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Wanneer wordt je riet vervangen? of is dat net nieuw?

Ik zou de oude constructie weghalen en opnieuw beginnen en met houtvezel oid gaan isoleren. Dit soort constructies zijn altijd dampopen geweest, ik zou dat zo willen houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:38
Je kan het beste even een rietdekker er voor een second opinion bij halen? Ik ben ook bezig met een dakconstructie waar riet oplicht waar je tegen aankijkt. Heb met hem afgesproken dat hij even meekijkt op het isolatie plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
en oja, www.riet.com staat vol rietdekkers en tips.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappies
Het riet is nog niet aan vervanging toe en kan zeker nog 15 jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:32
Beter even een rietdekker vragen, rietdaken zijn wat gevoeliger voor de juist ventilatie e.d. van het riet zelf om te voorkomen dat je over een paar jaar een dak vol schimmel en planten hebt.
Pagina: 1