Mijn vragen:
1. In een samenlevingscontract:- Moet je 'handmatig' het kind erkennen
- Kun je niet de achternaam van de ander gebruiken
- Maakt de ander niet automatisch aanspraak op jouw erfenis of pensioen heeft (maar dit kun je wel regelen)
- Heb je geen 'verschoningsrecht'
- Heb je geen 'onderhoudsplicht'
- Hoef je niet naar de rechter bij een 'scheiding' (bij geregistreerd partner alleen bij kinderen <18)
- Hoef je geen 'ja woord' te geven (hoeft ook niet bij geregistreerd partner)
- Heb je geen 'toestemming nodig voor een aantal rechtshandelingen'
- Hoef je niet 'voor elkaar te zorgen' als in alimentatie
- Ben je niet aansprakelijk voor elkaars schulden
- "Overlijdt 1 van de 2? Dan staat de partner niet in de overlijdensakte."
Eigenlijk kun je voor al deze items (behalve de achternaam/verschoningsrecht) wel gelijkwaardige afspraken maken binnen het samenlevingscontract, maar je sluit verantwoordelijkheid over elkaars schulden uit.
Voor de belastingdienst maakt het niet uit of je 'samenlevingscontract' hebt of een huwelijk, je bent toeslagpartner en fiscaal partner. Dus qua uitkering/belasting lijkt het hetzelfde.
Welke voordelen zitten er aan het huwelijk tegenover een goed ingericht /op maat gemaakt samenlevingscontract.
Zijn er andere dingen die je niet voorelkaar kunt krijgen in een samenlevingscontract (al dan niet door handmatig aangeven van kinderen, handmatig opgeven als partner bij pensioenfonds e.d.)?
Het lijkt mij dat het trouwen alleen meer risico (aansprakelijkheid voor elkaars schulden) levert; en het risico dat het verbreken van de relatie voor meer ellende zorgt (en de financieel sterkere partij de ander alimentatie moet betalen, ook als de ander de reden is dat de relatie verbroken wordt?)
2. M.b.t "Overlijdt 1 van de 2? Dan staat de partner niet in de overlijdensakte." wat is het effect hiervan? Indien je beide elkaar in het testament opneemt en 'verblijvingsbeding' opnemen, heeft dat verder ook geen effect?
Testament, opgave van partner bij pensioen/levensverzekering en verblijvingsbeding lijken dit af te dekken?
3. Heeft een getrouwd persoon minder aanspraak op hulp?
In een huwelijk is een voorwaarde dat je elkaar steunt en in hulp voorziet, mocht een van ons tweeen hulpbehoevend worden, heb je dan bijvoorbeeld minder recht op thuiszorg omdat men er van uit gaat dat de ander in een gedeelte van de hulpbehoefte voorziet?
Volgens deze bron voert een gemeentemedewerker onder WMO bij een 'keukentafelgesprek' lichte druk uit op de partner om ook zorgtaken op zich te nemen.
Toevoeging
Ik ben enkel op zoek naar het juridische/financiele effect/verschil van trouwen en samenlevingscontract, uitdrukkelijk ben ik niet op zoek naar meningen/gevoelens daarover.Wij willen voor elkaar zorgen en liefde delen, maar juist uit respect voor de ander willen wij niet de ander blootstellen aan het risico om:
- Verantwoordelijk te zijn voor de schulden die de ander perongeluk/heimelijk gemaakt kan hebben.
- Verantwoordelijk te maken voor de zorg die de ander nodig heeft (al zouden we hier wel voor klaar staan).
En persoonlijk vindt ik dat de persoon die verantwoordelijk is voor het beeindigen van de relatie, geen of verminderd recht zou moeten hebben op alimentatie, maar dit kun je voor zo ver ik weet niet opnemen in de huwelijkse voorwaarden.
[ Voor 3% gewijzigd door Accretion op 05-01-2025 22:05 ]