Advies Isolatie Uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:58
Beste tweakers,

In 2004 is er door voormalig bewoners een uitbouw aan ons huis geplaatst.
Deze staat naar volle tevredenheid, maar ik heb in de zomer (hitte) en winter (kou) het idee dat de isolatie beter kan. Via spots in het plafond komt warmte en kou naar binnen, het tocht behoorlijk.

Met verschillende foto's probeer ik de situatie te duiden.
Dit is de constructie tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5HYdA27lxH3-4Pnsitf3PAcN5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zg9WPh91UhwGuVe8hHbsl4kf.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een warm dak isolatie methode toegepast van 80mm PU. Dit ligt bovenop een underlayment laag.
Onder het unlayment is een open balklaag en de lengterichting van huis naar gevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlWIurz8xO7toWcKQZoMW4EHprA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7p8Ppzc0LCMg9m6yRSokTwG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBN_24bRSCMohbAar7wVvcvKWHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XmrUcXtEHNj421hMcHqKNx3.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze holle balklaag is waar het heel erg tocht.
Dit komt doordat er (tocht)openingen vanaf de buitenzijde zijn aangebracht tussen boeiboord en achterliggende balk, zie rode pijlen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6ANed5ix0VxyygNzdyqcItkZ2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdaw2acioHjJkA91BTNo21Qa.jpg?f=fotoalbum_large

Op de eerste foto is ook de rode pijl te zien waarbij de gele pijl ook de spots en tocht laat zien.
Mijn vraag is hoe de isolatiewaarde van het dak verbeterd kan worden en de tocht verdwijnt.

Een idee was het geschilderde boeiboord te verwijderen en in de lengte rockwool naar binnen te schuiven tussen de balken door. Vervolgens boeiboord terugplaatsen en de tochtgaten (rode pijlen) dicht maken.

Hebben jullie nog ideeën? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een idee was het geschilderde boeiboord te verwijderen en in de lengte rockwool naar binnen te schuiven tussen de balken door. Vervolgens boeiboord terugplaatsen en de tochtgaten (rode pijlen) dicht maken.
Dit moet je zeker niet doen. Isolatie onder een dampdichte dak moet een klimaatfolie hebben. Dus dat wordt dan breken van onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Achter het boeibord moet het kunnen ventileren, maar daarachter zou dan weer dampopen folie en isolatie moeten zitten. Je hebt nu gewoon een open verbinding met buiten in je plafond.
Hele plafond volstoppen iig niet doen, dan krijg je condens in de constructie, gaat de boel rotten of krijg je "lekkage".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 22:36
Lucht dicht bouwen was in die tijd nog niet zo van Belang. Zou als het kan die balk met flexibele pur rondom afdichten. Niet tussen de ventilatie latten maar echt de balk. Dus even de boeiborden los. Maar denk dat het dak rondom “lek” is bij de muur/ dak aansluiting. Dus dan zou je echt van binnen uit je plafond moeten gaan slopen ben ik bang… want er naast is steen, dus daar kom je nooit bij..

Denk als de tocht weg is, dat de isolatie ook stukken beter is. Want nu komt de kou onder je isolatie dus amper nut..

[ Voor 17% gewijzigd door Passie-m op 05-01-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:55
De enige oplossing is plafond eruit, dampopen isolatie strak tegen het dakbeschot en afwerken met klimaatfolie.
het boeideel moet geventileerd blijven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:17:

het boeideel moet geventileerd blijven.
Waarom? Komt daar vocht achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Wolly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Waarom? Komt daar vocht achter?
Als je het schildert sluit je die kant ook af qua “ademen” hout ook. Dus je wilt dat vocht er wel ergens uit kan eventueel dus aan de achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Passie-m schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Als je het schildert sluit je die kant ook af qua “ademen” hout ook. Dus je wilt dat vocht er wel ergens uit kan eventueel dus aan de achterkant
Maar hoezo zou er vocht in het hout komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:45
Ik zou de situatie met Isovlas en Houtvezel even simuleren. Er ligt al 80mm pir op. Best kans dat er geen folie gebruikt hoeft te worden bij deze materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
_JGC_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:01:
Achter het boeibord moet het kunnen ventileren, maar daarachter zou dan weer dampopen folie en isolatie moeten zitten. Je hebt nu gewoon een open verbinding met buiten in je plafond.
Hele plafond volstoppen iig niet doen, dan krijg je condens in de constructie, gaat de boel rotten of krijg je "lekkage".
Juist, er is nu een open verbinding met de buitenlucht. Goed voor de ventilatie, maar daarmee aan temperatuur van de omgeving onderhevig en matige isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiZ5500
Ik wil op iedereen wel reageren, maar het komt erop neer dat isolatie aanbrengen zomaar niet gedaan of aan te bevelen is. Een firma welke ik heb benaderd adviseert het volgende aan:
https://knauf.com/nl-NL/k...swol/supafil-timber-frame
Door middel van diverse gaten in het plafond wordt het materiaal ingeblazen en de volledige tussenruimte opgevuld.

Persoonlijk vind ik het ingewikkelde materie en heb diverse bedrijven benaderd hierin te adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Passie-m
Wolly schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Maar hoezo zou er vocht in het hout komen?
De luchtvochtigheid buiten is met koud en nat weer natuurlijk hoog en dat trekt in het hout en komt er met beter weer wel weer uit. Maar als je alles opsluit en afwerkt met verf wat dampdicht is. Dan gaat dit niet goed. Je verf komt eraf door vocht wat eruit wilt en/ of je constructie rot weg. Kijk maar eens naar boeidelen die bv ook vlak tegen een steen muur zitten. Meeste zijn na jaren weggerot ook omdat vocht vanuit de steen in het hout trekt etc. En het niet goed kan drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je dat erin spuit heb je de ruimte opgevuld met dampopen isolatie. Warme lucht uit je woonomgeving kan dan vrij in de isolatie trekken, daar condenseren en dan weglopen waardoor jij denkt dat je dak lekt. Alternatief is dat het niet in de isolatie condenseert, maar in het hout, waardoor dat gaat rotten.

Je hebt 2 opties: boeibord eraf, stuk isolatie erachter, aansluiting wand/dak dichtmaken, dampopen folie erover, ventilatielatten en dan je boeibord er weer op.

Andere optie: plafond slopen, kijken of je de aansluitingen van dak en wand overal luchtdicht krijgt, volstampen met glaswol, klimaatfolie erover, aftapen, latten en dan nieuw gips.

Optie 1 is minste sloopwerk, optie 2 heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Hoe oud is je dakbedekking? Ook uit 2004? En is dit nog goed? Je zou ook mocht dit vervangen moeten worden dikkere pir platen kunnen aanbrengen. Maar daar los je de tocht niet mee op. Dus eventueel een rand rondom van het plafond weghalen en rondom luchtdicht afwerken met luchtdichtingsmateriaal zoals pur/ tape/ kit achtige pasta’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:55
LogiZ5500 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:14:
Ik wil op iedereen wel reageren, maar het komt erop neer dat isolatie aanbrengen zomaar niet gedaan of aan te bevelen is. Een firma welke ik heb benaderd adviseert het volgende aan:
https://knauf.com/nl-NL/k...swol/supafil-timber-frame
Door middel van diverse gaten in het plafond wordt het materiaal ingeblazen en de volledige tussenruimte opgevuld.

Persoonlijk vind ik het ingewikkelde materie en heb diverse bedrijven benaderd hierin te adviseren.
Mijn mening is dat je bij veel bedrijven de 'oplossing' krijgt die zijn handig in hun werkzaamheden vinden passen. Hier krijg je gewoon de beste oplossing.

Zure appel: plafond eruit, luchtdicht afwerken met dampopen isolatie erin, plafond weer dicht en je lost alles in 1 keer goed op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1