Advies kW buitenunit Multisplit tbv koelen & (bij)verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 16:42
Mijn vraag:

Bij drie verschillende partijen hebben wij een offerten aangevraagd voor het leveren en volledig installeren van een multisplit unit, met drie binnen units, waarbij de hoofdvraag was koelen van alle drie verdiepingen in de zomer en de mogelijkheid om eventueel ook als (bij)verwarming te dienen in de winter.

Alle drie kwamen met verschillende kW voor de buitenunit, te weten 5kW, 6kW en 7kW, maar allemaal met hetzelfde aantal kW voor de binnen units, voor de woonkamer 3,5kW en voor de beide verdiepingen 2.5kW.
Twee bedrijven boden MHI units aan, met 5kW & 6kW buitenunit en één bedrijf Haier met een 7kW buitenunit.
MHI heeft onze voorkeur, maar we twijfelen over hoeveel kW we nu precies nodig hebben als buitenunit.

Dus de concrete vraag is: hoeveel kW buitenunit zouden jullie adviseren?

Situatie huis:

Op dit moment wordt ons hoekhuis uit 1985 verwarmt met een Nefit gasketel en radiatoren in de woonkamer en keuken, en een handdoekradiator in de badkamer, de slaapkamers worden niet verwarmt.
De zolderkamer wordt in de zomer gekoeld met een mobiele airco, verder wordt er niet gekoeld.

De ramen en kozijnen zijn nog de originele van tijdens de bouw, wel dubbelglas maar geen HR laat staan die met ++jes, de buitenmuur heeft origineel 4cm tempex isolatie, deze is na geïsoleerd met 6cm EPS korrels.

Alle 3 binnen units worden in het midden van elke ruimte tegen de buitenmuur geplaatst.

Plattegrond van de verdiepingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZT2cqYCnlYrry5e5HE5uqCOZmM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zj5DJwbPptEsRhY3pOcRwDz6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us0LiawpSj-UtB_mfOQK-5b5V6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzcO15xBxXRTHccnzAjtO6dB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ4j_sBG1t6hf75dc_i_Q1kUTWA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/A8YmhF7UwqMOrXvy2XWe4kU0.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoe vaak wil je binnenunit alle 3 maximaal aanzetten.
Ben je van plan enkel aan te zetten als je in ruimtes bent of vol continu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:45:
Hoe vaak wil je binnenunit alle 3 maximaal aanzetten.
Ben je van plan enkel aan te zetten als je in ruimtes bent of vol continu
In de winter verwacht ik dat de units in de slaapkamers minimaal gaan verwarmen, ergens tussen de 15 en 17 graden, dus meer om de temperatuur constant te houden, nu verwarmen we deze ruimtes niet, maar blijven ze ook redelijk rond de 15 graden wanneer je alleen ventileert en de ramen niet wagenwijd openzet.
De woonkamer zal overdag op ongeveer 19 graden gehouden worden en 's nachts op 17.

In de zomer zal voornamelijk de zolder unit het zwaarder krijgen, de 1e en beneden verdieping wat minder, maar ik verwacht wel dat ze continu zullen draaien om een constante temperatuur aan te houden.

Of beide periodes het maximale vermogen zullen vragen, heb ik geen zicht op, daarvoor ontbreekt mij de kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:54
De vermogens binnen klinken goed, zeker voor koelen zat. Voor verwarmen is 2,5 boven ook zat. Ik vermoed dat bij MHI de buitenunit feitelijk dezelfde afmetingen heeft (bij Daikin iig wel) voor 5 of 6 als max. Dat kun je nog even nazoeken. Zoek ook het minimum vermogen even op, zeker als je bv. alleen de woonkamer of zolder aan hebt in lente of herfst, zul je vaak op dat minimum zitten. Als dat te hoog is gaat de boel pendelen, wat zowel minder comfortabel is, als minder zuinig.

6 is dus vooral zinnig als je verwacht ze allemaal tegelijk op max te hebben ooit, maar anders zal het met 5 ook wel lukken.

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 05-01-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokey
Bedankt voor je reactie, ik hoef mij dus niet druk te maken over 7kW begrijp ik, 5- of 6kW zou beide moeten lukken.
Onze voorkeur installateur zijn leverancier kan de 6kW niet leveren, alleen de 5- en 7kW en als 5 ook prima zal werken dan kunnen we de €800 voor de 7kW beter aan iets anders uitgeven.