Diepvriezer en ijskast ventilatie in nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 19:18
Hej all,

Ik hoop dat jullie slimmer zijn dan dan de keukenverkoper.
Aangezien zij blijven zeggen "geen idee"...

De keukenbouwer is de ruimte komen opmeten en heeft vervolgens onze keuken ingetekend.
Er was 1 "probleem", de ventilatie van onze ijskast en diepvries.
In de onderste plint komen de "intake" roosters van de inbouw toestellen.
Het is de "outtake" waar het issue zit.

Het gedeelte waar onze ijskast en diepvries komen te staan hebben een verlaagd plafond, waardoor dat als ze daar in de bovenste plint de roosters willen plaatsen, de plint in het niet verlaagde gedeelte bombastisch groot zou worden.

De 2de "oplossing"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l86rHJxT-gXdG5o5wxF8PjKo4MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTNHDZDHFOuisiuxUDKaqY0y.jpg?f=fotoalbum_large
De ventilatieroosters in de verlaagd plafond steken, dit kan echter niet, want daar loopt en poutrel en is dus geen luchtstroom mogelijk.

Mijn voorstel, waar ze telkens op antwoorden "geen idee of dit kan":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyfPXeMfiJmeYO1UVQRJHnWwldU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWGlluiikKeTcIStRI4nKu2P.jpg?f=fotoalbum_large
*Links staan de diepvries en de ijskast.
*De groene cirkel is het verlaagd plafond, de ruimte tussen de bovekant van de kasten en het verlaagde plafond is 2,8cm.
*De gele cirkel is de uitlaat van de recirculatie dampkap, deze is 30cm diep, de kasten zijn 60cm diep, dus hier is nog 30(breed) op 16,8cm(hoog) ruimte achter.
*Blauwe cirkel is de afzuiging van ons ventilatiesysteem D.
*De zwarte cirkel is een ventilatierooster dat ik voorstel om te plaatsen om de "outtake" te laten zijn voor de ijskast en diepvries.

Mijn idee is dus dat de warme lucht achter de plint komt boven de ijskast en diepvries en deze helemaal rechts uit de plint raakt.
Is dit voldoende/zou dit werken?
Ik was aan het denken om desnoods achter de plint 1 (of meerdere) usb fans te plaatsen, om de airflow te bevorderen.

Iemand een mening/suggestie hierrond?

Thanks

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Off topic, maar wie ontwerpt een keuken waarin de ijskast verder weg staat dan de diepvries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Een ijskast is een onzinnig en duur woord voor koelkast toch?

Nouja, in ieder geval, ik zou ook onderin een rooster verwachten, die mis ik sowieso.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je koel en vriezer komen dus ongeveer tot je verlaagd plafond?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:24
Wat zegt de installatiehandleiding van de apparatuur. Doorgaans moet er onder, achter en boven een minimale ruimte aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe hoog zijn koelkast en vriezer? 177.5 of meer? Op het oog lijken er lomp hoge apparaten in te zitten als die 2340 klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Mijn gok is dat het vast kan als je idd iets maakt voor meer luchtstroom. Maar ben geen kennisdrager. Misschien staat er iets in de installatiehandleiding?

Geen antwoord op je vraag; Waarschijnlijk zit er een kast boven de koelkast, want ze zijn echt mega hoog? Als er een kast boven zit kan je misschien die gebruiken voor ventilatie door een opening tussen de deur en de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Wat @Uszka zegt ... Voor je garantie zal je de voorschriften van de fabrikant moeten aanhouden. In de (installatie) handleiding staat als het goed is tot in detail omschreven welke ruimte minimaal aanwezig moeten zijn aan onder-, achter- en bovenkant. Voldoe je daar niet aan? Weg garantie ... Kortgeleden was er hier een topic van iemand waar de inbouwert de minimale specs niet had aangehouden met "geen garantie" als resultaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Houtenklaas op 05-01-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
680x0 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:18:
Off topic, maar wie ontwerpt een keuken waarin de ijskast verder weg staat dan de diepvries?
Hoezo?
De ijskast staat toch naast de diepvriezer?
EWK schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:23:

Nouja, in ieder geval, ik zou ook onderin een rooster verwachten, die mis ik sowieso.
In het antwerpse gebruikt niemand het woord koelkast en alleen maar ijskast, men excuses
SMSfreakie schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:25:
je koel en vriezer komen dus ongeveer tot je verlaagd plafond?
Nee, beide toestellen zijn 178cm hoog, erboven komt nog kastruimte
pagani schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:36:
Hoe hoog zijn koelkast en vriezer? 177.5 of meer? Op het oog lijken er lomp hoge apparaten in te zitten als die 2340 klopt.
Uszka schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:29:
Wat zegt de installatiehandleiding van de apparatuur. Doorgaans moet er onder, achter en boven een minimale ruimte aanwezig zijn.
De handleiding schrijft 200cm² verluchting voor.
Opzich haal ik dit, maar ze zit niet rechtboven de toestellen
MWDKing schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:47:
Mijn gok is dat het vast kan als je idd iets maakt voor meer luchtstroom. Maar ben geen kennisdrager. Misschien staat er iets in de installatiehandleiding?

Geen antwoord op je vraag; Waarschijnlijk zit er een kast boven de koelkast, want ze zijn echt mega hoog? Als er een kast boven zit kan je misschien die gebruiken voor ventilatie door een opening tussen de deur en de kast.
De toestellen zijn idd 178cm, er zit nog een kast boven, maar daar zou men vrouw geen rooster in willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
EWK schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:23:
Nee gewoon Vlaams. Verder wel eens dat je die dichterbij wilt hebben dan de vrieskist (die met temperaturen van -18 en lager, voor alle duidelijkheid)

Roosters onderin zijn bij de fancier keukens slim verborgen. Er zit open ruimte onderaan de deur, en onderin achter de deur dan een dubbele plank met daartussen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:08
poutrel, weer een nieuw woord geleerd :)\

kan die verluchting niet gewoon boven het verlaagd plafond komen? Dat plafond is toch niet luchtdicht afgewerkt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
No Hands schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:17:
portel, weer een nieuw woord geleerd :)\

kan die verluchting niet gewoon boven het verlaagd plafond komen? Dat plafond is toch niet luchtdicht afgewerkt?
Tenzij geventileerd (mechanisch) zou ik het niet doen, vragen om condens problemen of andere ellende.

Om vraag in TS te beantwoorden, ik denk dat de luchtstroom matig zal zijn, wat minimaal de efficiëntie van beide apparaten negatief zal beïnvloeden. Ik snap dat de winkel er weinig over wil zeggen, want het voldoet niet aan wat de fabrikant voorschrijft. Dus die zeggen hooguit "op eigen risico" of zullen het niet zelf zo willen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Rare gedachte misschien, maar is bovenin geen plint te overwegen?

Dus dat je gewoon een 10-20 cm ruimte boven de kasten hebt. Dat is dan wel lastig schoon te maken, maar aan de andere kant kijkt er toch nooit een hond. Het kan daar bovenin wel wat donker ogen. Wij hebben hier voor gekozen en ik vind het persoonlijk niet storend.

Als je plaatjes googled zie je dat wel vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
Wilke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:20:
[...]

Tenzij geventileerd (mechanisch) zou ik het niet doen, vragen om condens problemen of andere ellende.

Om vraag in TS te beantwoorden, ik denk dat de luchtstroom matig zal zijn, wat minimaal de efficiëntie van beide apparaten negatief zal beïnvloeden. Ik snap dat de winkel er weinig over wil zeggen, want het voldoet niet aan wat de fabrikant voorschrijft. Dus die zeggen hooguit "op eigen risico" of zullen het niet zelf zo willen aanleggen.
Daarom dat ik er aan denk om hier met usb fans te werken, die kunnen de luchtcirculatie enorm boosten
Wilke schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:28:
Rare gedachte misschien, maar is bovenin geen plint te overwegen?

Dus dat je gewoon een 10-20 cm ruimte boven de kasten hebt. Dat is dan wel lastig schoon te maken, maar aan de andere kant kijkt er toch nooit een hond. Het kan daar bovenin wel wat donker ogen. Wij hebben hier voor gekozen en ik vind het persoonlijk niet storend.

Als je plaatjes googled zie je dat wel vaker.
Is even wat opzoeken.
Maar dan zit je met 2 plinten op 2 verschillende hoogtes?
No Hands schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:17:
poutrel, weer een nieuw woord geleerd :)\

Blijkbaar een vlaams woord 😛

[ Voor 67% gewijzigd door huCks op 05-01-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
huCks schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:32:
*Blauwe cirkel is de afzuiging van ons ventilatiesysteem D.
Hoe zie je dit precies voor je? Normaliter zit hier toch een ventiel voor om de luchtstroom te kunnen inregelen?
*De zwarte cirkel is een ventilatierooster dat ik voorstel om te plaatsen om de "outtake" te laten zijn voor de ijskast en diepvries.
Moet daar sowieso niet al een rooster zitten voor de ovens?

Ik denk dat ik het zonder plint aan de bovenzijde zou doen. Onder het verlaagd plafond een klein beetje ruimte, genoeg voor de koelkast en vriezer, rechts dan meer ruimte. Lijkt me fraaier dan een plint vol met roosters... Eventueel kun je nog iets doen met indirecte verlichting ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAxGTJAjBPaxJfonrNcgAli5ybY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE3XgHTGM3B6mx8WwepKFxA3.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien ook een verschil tussen Nederland en België maar ik zie eigenlijk maar heel zelden keukens die helemaal tot tegen het plafond aan zijn afgewerkt met plinten etc.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:13
Ik heb zelf ook roosters in de plint onder en net een spleet van ongeveer 2cm over de volledige breedte van de hoge kasten erboven. Ik heb berekend hoeveel ventilatie ik nodig had voor vriezer, koelkast en oven. De spleet was ruim genoeg. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sph9UdLojcAm3deHD7ZMiobwFW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wubb6ezJhoPnELjJbFqHYJlT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fG8TXvEYg-s09j0CvHPx-kmRYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76EygphmkJcYAiz735vOmLBs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
680x0 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:18:
Dit is juist een hele logische keuze. Zit ook in ons huis, je zet zo de minste stappen om je koelkast te komen en de deur zit bij normaal gebruik het minst in de weg.

Zit bij ons in huis ook zo en zou het niet anders willen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:20
huCks schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:10:

Nee, beide toestellen zijn 178cm hoog, erboven komt nog kastruimte

[...]

De toestellen zijn idd 178cm, er zit nog een kast boven, maar daar zou men vrouw geen rooster in willen
Je kan de kasten iets lager laten maken zodat ze nét niet tegen het verlaagd plafond komen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
FredvZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Dit is juist een hele logische keuze. Zit ook in ons huis, je zet zo de minste stappen om je koelkast te komen en de deur zit bij normaal gebruik het minst in de weg.

Zit bij ons in huis ook zo en zou het niet anders willen.
Ahjah dat is idd onze redenering ook.
Als je aan het aanrecht staat en je doet de koelkast open, dan kijk je op de inhoud.
Voor de diepvriezer moet je voorbij de diepvriezer stappen, want als je de deur open doet kijk je op de deur ipv de inhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:41
Ventilatie is belangrijk, maar zoveel roosters is echt zwaar overtrokken.
Er zijn ook heeeeeel veel keukens die zelfs helemaal geen roosters hebben en waar het spul er al 15 jaar in zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er rekening mee dat als je zelf oplossingen gaat verzinnen dat de leverancier zijn handen er vanaf trekt bij problemen.

Op eigen verantwoordelijkheid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:33
Kan je de keuken niet omdraaien?
Dus diepvries helemaal rechts, koelkast daarnaast
De kast die nu helemaal rechts staat tegen raam, oven daar rechts van.

Of wat zit er in die kast helemaal rechts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De plint boven je kastjes kan je simpel oplossen.
Zorg voor gleuven van 5mm zodat lucht onder de plint vandaan weg kan.
Doordat de plint dieper ligt dan de kastjes zie je die gleuven niet.

Ik zou de plint namelijk niet strak op de kasten laten aansluiten, dat maakt het te massaal.
Ook als je er achter moet zijn (voor wat voor rede dan ook) maakt al die kit die ze gebruiken het een uitdaging.

Mijn grootste zorg in die tekening is de afzuigkap.
Die blaast alle vieze lucht zo achter die plinten en neemt heel veel kastruimte in beslag (ivm 150mm buis, en het stof dat die vanachter de plint zo op jou en je kookplaat blaast).
Dan zou ik eerder voor een afzuiging onder de kookplaat gaan (bora zeg maar).

Edit: 910-80= 830mm panelen. Dan past geen één vaatwasser.
AEG XXL en Miele XXL FrontFit kunnen tot 825mm.
Als je aanrechtblad er nog af moet, dan heb je meer keus (Bosch/Siemens XXL Vario).
En bij blindgrepen krijg je nog meer keus.

[ Voor 77% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2025 10:20 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huCks
DJMaze schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:58:
De plint boven je kastjes kan je simpel oplossen.
Zorg voor gleuven van 5mm zodat lucht onder de plint vandaan weg kan.
Doordat de plint dieper ligt dan de kastjes zie je die gleuven niet.

Ik zou de plint namelijk niet strak op de kasten laten aansluiten, dat maakt het te massaal.
Ook als je er achter moet zijn (voor wat voor rede dan ook) maakt al die kit die ze gebruiken het een uitdaging.

Mijn grootste zorg in die tekening is de afzuigkap.
Die blaast alle vieze lucht zo achter die plinten en neemt heel veel kastruimte in beslag (ivm 150mm buis, en het stof dat die vanachter de plint zo op jou en je kookplaat blaast).
Dan zou ik eerder voor een afzuiging onder de kookplaat gaan (bora zeg maar).

Edit: 910-80= 830mm panelen. Dan past geen één vaatwasser.
AEG XXL en Miele XXL FrontFit kunnen tot 825mm.
Als je aanrechtblad er nog af moet, dan heb je meer keus (Bosch/Siemens XXL Vario).
En bij blindgrepen krijg je nog meer keus.
Je bedoelt dus *kasten* 5mm ruimte *plint* plafond?
Zou die 5mm over gehele breedte van de keuken voldoende zijn om de warmte weg te laten?

De afzuigkap is een recirculatiedampkap.
Maar omdat ik niet om de x aantal maand de filters wil regenereren en om de 2 jaar die wil vervangen, werd ons een novy monoblock voorgesteld, daar moet je enkel om de 5 jaar de filter van vervangen.
99ruud99 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:41:
Kan je de keuken niet omdraaien?
Dus diepvries helemaal rechts, koelkast daarnaast
De kast die nu helemaal rechts staat tegen raam, oven daar rechts van.

Of wat zit er in die kast helemaal rechts?
Nee dat gaat jammer genoeg niet.
De kast rechts is ondiep (30cm diep) omdat hier een technische schacht loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
huCks schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:44:
Maar omdat ik niet om de x aantal maand de filters wil regenereren en om de 2 jaar die wil vervangen, werd ons een novy monoblock voorgesteld, daar moet je enkel om de 5 jaar de filter van vervangen.
Niet 5 jaar, maar 900 kook uren.
900 : 2u dag : 365 dagen = 1,5 ongeveer.

Maar belangrijk is hoe ze de afvoer van de Novy gaan maken...

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 06-01-2025 12:04 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1