KPN glasvezel, modem WIFI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-05 15:51
Goedeavond beste tweakers,

In februari ga ik na zoveel jaar over van Ziggo naar KPN glasvezel.
Ik heb me eigenlijk nooit druk gemaakt over de snelheid van het WIFI wat ziggo mij toen heeft geleverd.

Nu ik glasvezel krijg denk ik daar wel over na.
Als het goed is ontvang ik een modem van KPN.
Met deze modem benut ik dan de volledige snelheid van het glasvezel met betrekking tot WIFI of moet ik gaan denken aan een andere modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:59
Dat hangt onder andere af van je glasvezel abonnement, de afstand tussen je modem en je apparatuur en ook van je gebruik. Als je alleen maar Netflix en YouTube kijkt dan zal je de volledige snelheid niet benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobH1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:47:
Goedeavond beste tweakers,

In februari ga ik na zoveel jaar over van Ziggo naar KPN glasvezel.
Ik heb me eigenlijk nooit druk gemaakt over de snelheid van het WIFI wat ziggo mij toen heeft geleverd.

Nu ik glasvezel krijg denk ik daar wel over na.
Als het goed is ontvang ik een modem van KPN.
Met deze modem benut ik dan de volledige snelheid van het glasvezel met betrekking tot WIFI of moet ik gaan denken aan een andere modem?
Is het misschien handig om ook te vertellen wat voor abonnement je hebt? Als je maar 100/100 Mbps hebt, is je WiFi geen bottleneck. Bij 1000/1000 Mbps kan het anders zijn, maar dan hangt het ook enorm af van de 'ontvangende' apparatuur. Beide kanten moeten de snelle verbinding ondersteunen.

Kortom: Kom eens met wat specs. En/of nog beter: Wacht tot je kan testen en kijk dan of je wat moet aanpassen of niet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@RobH1
Als je je nu al zorgen maakt over de wifi en je stapt over van ziggo naar KPN, doe het dan direct slim en goed. Koop een wifi-accesspoint en sluit daar al je draadloze spullen op aan. Krijg je KPN is het een kwestie van 1 kabeltjes omwisselen, alles even aan en uit zetten en klaar.
Stap je later weer over naar Ziggo, het omgekeerde. Zo maak je overstappen ook makkelijk en heb je altijd goede wifi, ongeacht welke modem ze je geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23
Wat ga je er mee doen? Wat ervaar je nu qua problemen? Wat wil je bereiken?

Hier is de wifi onafhankelijk van de provider opgezet met 1 fritzbox 7590 en 3 Fritz repeaters 6000. Zware overkill, maar ik trek draadloos 400-900mbit up en down. Alles bedraad aangesloten qua accesspoints. Buiten heb ik nog een powerline AP voor m’n BBQ omdat het bereik daar inkakt door triple glas en staal.

Ik kan die Fritz op alle aansluitingen wel gebruiken en het voldoet prima voor mijn 100mbit verbinding… de keuze die ik per definitie maak is eigen hardware en kosten kijk ik niet zo naar… het moet gewoon stabiel zijn en betrouwbaar.

Dat kan jij ook zo bedenken, maar het begint met je behoeften. Die lees ik niet terug in je openingspost. Het KPN modem kan prima voor je werken met hun repeaters. KPN, Ziggo en wie dan ook kunnen prima werken met eigen hardware… zeg het maar ;).

[ Voor 84% gewijzigd door Miezie op 05-01-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobH1
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-05 15:51
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik inderdaad nog even kan wachten tot het daadwerkelijk zover is.
Ik dacht dat glasvezel altijd 1000/1000 is, mijn foute aanname. Ik ga dus naar 1000/1000.

Ik denk er nu over na omdat er in de nabije toekomst 3 kids bij mij komen wonen.
Tot nu toe had ik genoeg aan mijn ziggo 100/25.
Ik speel af en toe een spelletje en ervaar dan geen langzaam internet.

Echter kijk ik dus vooruit waar in een ongunstig geval er 4 man (ik en 3 kids) gebruik gaan maken van het Wifi.
Daarom wil ik er dus over nadenken wat ik moet gaan doen om zo goed mogelijk gebruik te maken van mijn 1000/1000 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
RobH1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:29:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik denk dat ik inderdaad nog even kan wachten tot het daadwerkelijk zover is.
Ik dacht dat glasvezel altijd 1000/1000 is, mijn foute aanname. Ik ga dus naar 1000/1000.

Ik denk er nu over na omdat er in de nabije toekomst 3 kids bij mij komen wonen.
Tot nu toe had ik genoeg aan mijn ziggo 100/25.
Ik speel af en toe een spelletje en ervaar dan geen langzaam internet.

Echter kijk ik dus vooruit waar in een ongunstig geval er 4 man (ik en 3 kids) gebruik gaan maken van het Wifi.
Daarom wil ik er dus over nadenken wat ik moet gaan doen om zo goed mogelijk gebruik te maken van mijn 1000/1000 aansluiting.
Wat verwacht je dat de kids gaan doen? Afhankelijk daarvan is 100 a 200mbit al ruim zat… een 4K Disney stream trekt maximaal 25mbit oid, de rest zit er zo’n beetje allemaal onder behalve downloaden en uploaden.

De kwaliteit van je wifi is onafhankelijk van je provider te verhogen en afhankelijk van je specifieke context in huis. Tijd zal het leren ;), ze mopperen vanzelf een keer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Discovery_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-04 11:11
Wij zijn vlgs. mij afgelopen aug. overgestapt van Ziggo naar KPN. Dus netwerkkabeltje van Ziggo modem eruit, KPN modem aangesloten vlgs. handleiding en het meegeleverde netwerkkabeltje KPN gebruikt om eenzelfde aansluiting tussen modem en switch met bekebeld thuisnetwerk incl. nas te maken.
Dus vlgs. mij ene kabel eruit en andere erin, ip adressen aangepast en verder niets veranderd.
Testbestand nas kon ik met Ziggo met gem. 103 - 108 MB/s binnen halen zonder terugval o.i.d.
Met KPN haalde ik eerst de 60 MB/s niet eens? Na enkele dagen van alles geprobeerd te hebben heeft het volledig uitschakelen (dus stroom min. 5 uit) van zowel glasvezelkastje als modem iets geholpen.
Haalt nu iets van 85 tot 90 MB/s maar wel met enorme dippen qua snelheid. De snelheid varieert enorm.
Gebruik een 10 gig testbestand om te zien of de snelheid stabiel is en dat gaat enorm op en neer tussen zeg maar 4 MB/s tot max zo'n 85 tot 90 MB/s. Dus alles behalve stabiel. En de wifi is ook veel minder en valt regelmatig weg. Dat is mij opgevallen omdat ik vrijwel altijd internetradio via wifi luister. Vroeger nooit last van gehad.

Wilde graag de modem laten checken, maar de KPN heeft tegenwoordig geen helpdesk meer die je kan bellen. Alleen een chatbot waar je vrij weinig aan hebt met standaard antwoorden. Of gelijk een monteur voor €70 laten komen.... Aangezien ik totaal niets heb veranderd vind ik dat eigenlijk wel ver gaan om een KPN probleem op mijn kosten op te lossen.
Ik zal je de TV+ problemen hier besparen, heb daar elders al op gereageerd.

Dus hier totaal niet tevreden over de KPN service/apparatuur en dit jaar z.s.m. weer naar een andere provider.

[ Voor 4% gewijzigd door _Discovery_ op 05-01-2025 18:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:54
_Discovery_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:00:

Wilde graag de modem laten checken, maar de KPN heet tegenwoordig geen helpdesk meer die je kan bellen. Alleen een chatbot waar je vrij weinig aan hebt met standaard antwoorden. Of gelijk een monteur voor €70 laten komen.... Aangezien ik totaal niets heb veranderd vind ik dat wel erg duur om een KPN probleem op mijn kosten op te lossen.

Dus hier totaal niet tevreden over de KPN en dit jaar z.s.m. weer naar een andere provider.
Wat een onzin, telefoonnummer van KPN is al 100 jaar 0800-0402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Discovery_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-04 11:11
Kijk maar eens op de website, ik kan dat nr. nergens vinden?
Maar goed dat ik het nu heb, ga ik ze eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Therorethisch kan je tegenwoordig 1Gbit halen via wifi. In praktijk, zeker van een ISP doosje in een woonwijk of appartement, vergeet het. Daarom is het dus gewoon zo belangrijk dat je vaste dingen die echt brandbreedte kunnen vragen gewoon voorziet van een kabel. En de wifi mooi overlaat voor mobiele devices. En heeeeeeeel ver weg blijven van wireless repeaters / wireless mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:29
RobH1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:29:
De meest eenvoudige oplossing is wachten tot de kids er zijn. Mocht er dan een plek in huis zijn waar het internet(wifi) niet in orde is kan je dat verbeteren met KPN Superwifi.

Daarin zijn ook weer twee smaken in:
1. Lange halen snel klaar: De Superwifi's verbinden met de bestaande wifi van je modem.
Voordeel: weinig werk
Nadeel: Je haalt niet het maximale uit je aankoop

2. Iets meer klussen: je legt netwerkkabels tussen je KPN modem en de plaats waar je de superwifi's gaat plaatsen
Voordeel: je haalt meer uit aankoop
Nadeel: er moet een zaterdagmiddag geklust worden.

Sowieso zou ik niet als uitgangspunt nemen dat je overal 1gbit up/down op je wifi haalt. Kost een hoop tijd en geld om te realiseren en in de praktijk levert het je nauwelijks iets op (net zoals de boodschappen gaan doen in een Ferrari).

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
FredvZ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:40:
[...]
Sowieso zou ik niet als uitgangspunt nemen dat je overal 1gbit up/down op je wifi haalt. Kost een hoop tijd en geld om te realiseren en in de praktijk levert het je nauwelijks iets op (net zoals de boodschappen gaan doen in een Ferrari).
Niet helemaal mee eens. De gigabits door de lucht ben ik het wel mee eens, maar gewoon goeie wifi met x00 megabit betekent ook dat het stabiel, responsief en klachtenvrij is… dan is de tijd iets minder verspeelt, geld speelt er nog wel een rol bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:42
als je nu een KPN 1 Gb fiber abbo neemt krijg je waarschijnlijk standaard een experia v12, die heeft wifi 2.4 en 5 Ghz (beide op 802.11ax) . Ook als je dan 3 extra personen in je huishouden krijgt is dat meer dan voldoende om die te voorzien van genoeg internet.

Wel sluit ik me aan bij het andere advies aan om zoveel waar mogelijk bedraad aan te sluiten, Bedraad sluit een boel wildcards uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Wifi van de Experiabox is dikke prima.
Waar je in de meeste woningen echter wel tegenaan loopt is dat 1 AP niet voldoende is om door de hele woning een dekkend 5ghz netwerk te maken. Dan schakelt je device terug op 2.4ghz wat vaak slechte performance heeft.

Veel mensen denken dan aan de experiabox te vervangen met een "krachtigere wifi router" maar dat kan niet. Zendvermogen is wettelijk beperkt en ook al zou je er overheen gaan, je client kan niet zo hard terugzenden.

Dan kom je dus meestal uit op het toevoegen van, meestal, 1 extra AP in de woning. Vaak op de 1e of 2e etage.

Met KPN kan dat heel makkelijk zijn. je koopt bij KPN of marktplaats een superwifi2 en sluit deze (bekabeld) aan op een andere etage.
Of je gooit de hele wifi van de experiabox eruit en je koopt een multi AP systeem met meerdere nodes.

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1