Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovanasac
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-02 15:24
Mijn vraag

Ik heb een bestaande werkende pc getracht te upgraden met een nieuwe videokaart (Power Color HellHound RX 7800 CT). Aangezien deze videokaart te zwaar is voor mijn huidige voeding, heb ik ook een nieuwe voeding aangeschaft (NZXT V850 Gold).

Na het vervangen van beide componenten, boot de PC niet. De fans (case, CPU en GPU) gaan allemaal draaien maar er komt verder niets op de de monitor. Geen piepjes op het moederbord. Dit gebeurt ook als ik mijn oude GPU combineer met de nieuwe voeding.

Waar kan ik nog naar kijken?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige hardware:
  • Mobo: Fatal1ty B450 Gaming K4
  • CPU: AMD 5800X 3D
  • Mem: G Skill AEGIS DDR4 8 GB x 2
  • GPU: Geforce RTX 2060
  • PSU: Bitfenix Formula Gold 450 W
Vervangende hardware:
  • GPU: Power Color HellHound RX 7800 CT
  • PSU: NZXT V850 Gold
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Aangezien er geen beeld op de monitor kwam, was mijn eerste idee dat het aan de GPU lag. Ik heb daarom mijn oude GPU er weer ingezet (samen met de nieuwe voeding dus), maar het resultaat was exact hetzelfde. De fans (case, CPU en GPU) gaan allemaal draaien maar er gaat verder geen signaal naar de monitor. Geen piepjes op het moederbord.

Ik had nu het idee dat ik met installeren wellicht wat kapot had gemaakt, dus daarom de oude setup weer volledig terug gebouwd (oude GPU en voeding). Alles werkt weer als een zonnetje.

Mijn conclusie is dus dat er iets rondom de nieuwe voeding mis zit.
De voeding is modulair, dus waar mogelijk heb ik andere kabels geprobeerd (CPU en GPU). Hetzelfde resultaat. Aangesloten kabels:
  • CPU
  • Moederbord
  • GPU (PC/E) 1x bij de oude videokaart, 2 x bij de nieuw videokaart
De kabels zijn gelabeld dus ik heb de CPU en GPU niet door elkaar gehaald.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Heb je met de nieuwe voeding alleen de kabels gebruikt die met deze voeding mee kwamen of heb je ook kabels van de Bitfenix gebruikt met de NZXT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovanasac
Alleen kabels van de nieuwe voeding. De oude voeding is ook niet modulair dus ik kan daar ook niets verwisseld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ovanasac schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:15:
Geen piepjes op het moederbord. Dit gebeurt ook als ik mijn oude GPU combineer met de nieuwe voeding.
Is er wel een speaker/beeper aanwezig op je moederbord?
Dan zou je bij een normale start één beep/piep moeten krijgen.
Ovanasac schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:15:
Mijn vraag
Ik had nu het idee dat ik met installeren wellicht wat kapot had gemaakt, dus daarom de oude setup weer volledig terug gebouwd (oude GPU en voeding). Alles werkt weer als een zonnetje.
Testen oude voeding met de nieuwe GPU?
Uiteraard niet volledig belasten maar kijken of het systeem dan wel wil starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Ovanasac schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:01:
Alleen kabels van de nieuwe voeding. De oude voeding is ook niet modulair dus ik kan daar ook niets verwisseld hebben.
Ja, dom van mij.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Desnoods eerst een BIOS reset doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
The_Doman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:23:

Uiteraard niet volledig belasten maar kijken of het systeem dan wel wil starten?
Een goede voeding is beschermt tegen overbelasting. Dus zelf gamen met de oude voeding en nieuwe videokaart valt te proberen, maar krap is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovanasac
The_Doman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Is er wel een speaker/beeper aanwezig op je moederbord?
Dan zou je bij een normale start één beep/piep moeten krijgen.

[...]

Bij nader inzien denk ik dat er geen speaker/beeper aanwezig is. Kan deze niet vinden in ieder geval en de optie om hem aan/uit te zetten in de BIOS is er niet.

Met de oude voeding en de nieuwe GPU start de PC zonder problemen. Heb verder niet de GPU belast, want ik wil nog niet al mijn oude drivers weggooien en vervangen met nieuwe aangezien ik zeker een stabiele situatie wil hebben (die ik niet verwacht met een 450 W voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovanasac
Uszka schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ja, dom van mij.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Desnoods eerst een BIOS reset doen.
BIOS is up to date, er zijn nog wel wat BETA releases maar die laat ik liever links liggen.
Ik heb de BIOS gereset naar default waardes, maar geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ovanasac
bjusterbaarlik schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Een goede voeding is beschermt tegen overbelasting. Dus zelf gamen met de oude voeding en nieuwe videokaart valt te proberen, maar krap is het wel.
Zie ook mijn vorige reactie. Ik heb slechte ervaringen met voedingen die op het randje zitten qua gevraagde capaciteit (spontane reboots / shutdowns) en als ik de documentatie mag geloven is deze setup ver over het randje voor een 450 W voeding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ovanasac
De NZXT voeding gaat terug. Blijkbaar zit er iets niet goed in de voeding of in de kabels / de combinatie met mijn mobo.

Ik heb zojuist een andere voeding binnen gekregen (MSI A850 G) en die werkt zonder problemen samen met de nieuwe videokaart. Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1