Wat is de beste optie audiosignaal van tv naar mengpaneel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-02 16:29
Beste forum bezoeker,

Wat wil ik bewerkstelligen? “Ik wil graag een audio signaal vanaf het tv toestel over een lengte van 8 meter overbruggen naar een PA installatie”.

Helaas staat er in de handleiding van Sony niet veel over de toepassing die ik voor ogen heb. Het tv scherm van Sony biedt naar mijn inziens beperkte output uitgangen.

Het scherm van heeft de volgende aansluitingen:
a) HDMI 1 – in gebruik voor topbox;
b) HDMI 2 – in gebruik voor topbox;
c) HDMI 3 (eARC/ARC – 4K-120Hz) – in gebruik voor soundbar;
d) HDMI 4 (4K-120hz) – in gebruik bluray/dvd player.
e) LAN ingang – in gebruik voor internet.

Daarnaast heeft het:
a) Conventionele speaker uitgangen L & R (Center speaker in);
b) Digital Audio Out (Optical/S-Center speaker in) Een zogenaamde optische uitgang (Helaas niet de connector die rond is met een vierkantachtige behuizing);
Die van het scherm lijkt namelijk gewoon op een mini-jack aansluiting. Echter Sony noemt dit een optische uitgang! Weten jullie of dit een oude variant is?;
c) USB poort 1 (5v – 500 mA MAX);
d) USB poort 2 (HDD REC 5v – 900 mA MAX)
c) En nog eens drie ingangen voor coax kabels.

Het mengpaneel bij de PA installatie heeft alleen de volgende aansluiting connectoren:
a) Cinch/Tulp/RCA;
b) XLR;
c) USB 2.

De hamvraag: Bestaan er kabels van “mini-jack” naar “USB A of USB B” (8 meter lang)?
Zo niet wat zijn mijn alternatieven?

Kan ik de conventionele speakeruitgang L&R gebruiken naar het mengpaneel? Enerzijds een gestripte draad naar bijvoorbeeld RCA plug? (Dit lijkt mij “een huis, tuin en keuken” oplossing)
Of moet ik (als het mogelijk is) een HDMI poort opofferen voor mijn uitdaging?

Ik ben benieuwd naar julie reactie(s)

Met vriendelijke groet,
Gino

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:47

Daniel36

vernieuwde formule

Optisch uit van de tv in een dac met optische ingang naar rca en dat in je mengpaneel lijkt me.
Ik snap alleen de beschreven optische aansluiting niet goed.
Zo eentje gebruik ik: https://www.amazon.nl/Fii...ac9d75ae3323&gad_source=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHaEp5oFXFQh4ibhgWA_5Dgol08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ICip1ATkUaplGinwyfNB44qS.jpg?f=user_large
Als Google op de naam die je noemt komt ik hierop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqKxVBDve89wz5R11U9lOjE-264=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s2DF9sUQ3oYqj5ccCHvcXZUP.jpg?f=user_large
Het is waarschijnlijk optische toslink naar mini optische, en dit kan dan oo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG79hj6xxPnEBhgmS23XnGcXtK4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5SO3lSnUk54iYFmFttap89Rh.jpg?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door Daniel36 op 05-01-2025 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De digitale audio uitgang gebruiken is de bedoelde manier daarvoor en ook de beste.

Dan moet je even uitzoeken wat voor optische kabel je daarvoor nodig hebt en die 8m lang bestellen. Daarachter een bijpassende DA converter bestellen naar RCA. Dit is allemaal "standaard" spul en zou goed verkrijgbaar moeten zijn voor enkele tientjes per stuk.

Edit: wat @Daniel36 schrijft dus. :)

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 05-01-2025 14:23 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Hallo Daniel,

Hartelijk dank voor je snelle (re)actie!

Ik zal wel een foto posten van de zogenaamde optische uitgang van het tv scherm. Zoals je ziet is de ingang slechts rond net als van een mini-jack.

En ik ontkom er niet aan om een kastje te gerbuiken? Ik had gehoopt om het alleen met een kabel op te lossen met de beschikbare poorten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwlCTxftM3Hc0ILb-N3kYZVZ_SY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c0ko2xuAvctWM7f4X6vA7sf6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gino Muller
Hallo Remco,

Jij ook hartelijk dank voor je reactie. Ik heb huiswerk te doen.

Met vriendelijke groet,
Gino

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Gino Muller schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:20:
En ik ontkom er niet aan om een kastje te gerbuiken?
Daar ontkom je niet aan met de geven aansluitmogelijkheden van deze tv.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Ik denk dat het mini toslink is maar 100% zeker ben ik niet.
Er moet idd een kastje tussen omdat je van een digitaal signaal naar analoog moet (optisch naar rca).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:13
Als de TV op Android draait is het misschien ook mogelijk een externe usb-DAC te gebruiken. Kijk even tussen de geluidsinstellingen of je dat een verwijzing naar vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Hallo Daniel/Remco,

Ja ok, dat neem ik zonder meer van jullie aan. Maar dan rijst bij mij de vraag: Het mengpaneel heeft USB B aansluiting. Dit audiosignaal is dan ook toch digitaal?

Dat zou betekenen dat ik van digitaal signaal niet naar anlaoog signaal hoef te gaan, want dan zou ik de USB B aansluiting gebruiken.

Als dit juist is, zou ik kunnen kijken naar een kabel van optical Toslink of mini Toslink naar USB B?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

@Gino Muller welk mengpaneel is dat? Die USB kan voor alles zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Hallo Franssie,

Het is een Numark 19 inch C3 USB mengpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Bedankt!

[ Voor 90% gewijzigd door Gino Muller op 05-01-2025 14:44 . Reden: verkeerd geplaatst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Gino Muller schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:36:
Hallo Daniel/Remco,

Ja ok, dat neem ik zonder meer van jullie aan. Maar dan rijst bij mij de vraag: Het mengpaneel heeft USB 2 aansluiting. Dit audiosignaal is dan ook toch digitaal?

Dat zou betekenen dat ik van digitaal signaal niet naar anlaoog signaal hoef te gaan, want dan zou ik de USB 2 aansluiting gebruiken.

Als dit juist is, zou ik kunnen kijken naar een kabel van optical Toslink of mini Toslink naar USB 2?
Die ken ik niet maar Google geeft ze wel alleen is dan de grote vraag of ze bi directioneel werken want degene die ik vind zijn usb naar optisch en je moet het omgekeerde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Hallo hcQd,

Dat lijkt ook een goede tip, dan zal ik in het menu van het tv scherm moeten bekijken/bestuderen.
Ik dacht probeer eerst de makkelijke fysieke uitgangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

franssie

Save the albatross

Gino Muller schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:39:
Hallo Franssie,

Het is een Numark 19 inch C3 USB mengpaneel.
Wat ik zo snel zie gedraagt dat ding zich als een geluidskaart onder windows en OSX. Denk niet dat je daar snel iets mee kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:23
Mijn tv kan geluid naar een Bluetooth koptelefoon of ontvanger sturen. Dit kosten weinig en sluit je aan op je mengpaneel. Hoef je ook geen kabels te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
@Franssie - Momenteel heb ik een cd speler als randapparatuur aangesloten op de USB B poort van 1 van de kanalen van de mixer, dus die USB B aansluiting is geschikt om digitaal signaal te ontvangen.

Zou het digitaal signaal van de tv veel anders zijn dan digitaal signaal van een cd speler?

Volgens mij moet dat lukken. Ik stuit nu alleen op het probleem dat Daniel al schetste: de adapters werken alleen van usb naar optical en niet andersom. Moet er achter zien te komen of ze in twee richtingen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gino Muller
Ik ga alvast voor de optie met DA converter, maar dan heb ik nog een vraag voor jullie.

Kan ik de DA converter het beste plaatsen bij de PA installatie of bij de tv?

M.a.w. heb ik dan twee mogelijkheden:
a) 12 meter lange optische kabel naar de DA converter en 50cm RCA kabel;
of
b) 50 cm optische kabel naar de DA converter en 12 meter lange RCA kabel.

Bij welke optie behoud ik de beste kwaliteit en beste signaalsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

A.

Wat ik eigenlijk al schreef, maar dan met 8m;
Dan moet je even uitzoeken wat voor optische kabel je daarvoor nodig hebt en die 8m lang bestellen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:30
zo kort mogelijk analoog, ivm eventuele interferentie (krijg je al gauw met tulpkabeltjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je ARC hebt op die tv geeft dit apparaat je XLR outputs: https://www.amazon.nl/dp/B0D69D7FVN?ref=myi_title_dp

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 14:37
Dan is het maar net de vraag of de xlr ingangen ook line inputs zijn op de mixer.

Ook moet je rekening houden met het vertraagde audio signaal.
Zeker met bleutooth wat dan ook nog eens meer storings gevoelig is.
Dat digitale signaal is wel te delayen maar eigenlijk wil je op dat punt het analoge delayen en dat kan vaak niet. Als je namelijk analoog en digitaal te gelijk gebruikt dan loopt dit niet gelijk.

Over die tulp kabels en signaal problemen, dat zal zeker meetbaar zijn maar is het ook hoorbaar bij een goede kabel? Sommige kroegen waar ik ooit zon constructie heb gezien hadden er 15 meter RCA tussen zitten. Dat was echt niet hoorbaar.

Over de plaatsing van de DAC:
Fiber kan veel langer. Maar hier zou ik kijken naar wat het makkelijkste is, Waar zijn voldoende stroompunten. Word het ooit verplaatst en dat soort dingen zijn imo belangrijker dan of je de lange kabel met toslink doet of over RCA.

Je hebt een CD speler op de USBpoort van een kanaal van de mixer aangesloten.
Ik weet ook niet alles maar wel de vraag hier:

Welk type CD speler heb je dan op welk type mixer aangesloten?
Want USB-B is in de "mixer" wereld een "communicatie" poort dat dient om de mixer te configureren
Het kan ook een geluidskaart zijn.
Het lijkt me sterk dat die poort daarom per kanaal op een mixer zit aangezien deze doormiddel van de juiste software op een PC/MAC kan dienen als Multichannel Sound Driver.
De Numark C3-USB is aan te sluiten op Mac of PC, door de twee USB poorten aan de achterkant van de mixer. Eén USB poort is als ingang te gebruiken voor een kanaal, de ander is als uitgang te gebruiken. Uiteraard zijn beide USB poorten ook te gebruiken als in- of uitgang. Opnemen of afspelen vanaf PC is dus geen enkele moeite voor de Numark C3 USB!
Blijkbaar kan het geluid wel naar binnen over USB.
Maar dan CD-Speler over die poort?
Is dan dan niet iets meer dan alleen maar een CD-speler, of is dat iets specifieks van numark dan?

[ Voor 37% gewijzigd door TweakerCarlo op 07-01-2025 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TweakerCarlo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Dan is het maar net de vraag of de xlr ingangen ook line inputs zijn op de mixer.
Balanced lijn ingangen zijn meestal (doch niet altijd) jacks, maar gelukkig is dat probleem op te lossen door… een kabel te gebruiken met jacks aan de kant van de mixer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

TweakerCarlo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:15:
[...]
Bij het gros van mixers die in de groep "PA" mixers vallen (of beter, vooral die in het goedkopere segment, denk ik), hebben XLR ingangen en hun preamp+gain regeling doorgaans een bereik wat ruimschoots binnen mic en line level valt, zonder enige nadelen. Je moet alleen niet per ongeluk de fantoom voeding aanzetten - magic smoke zal het gevolg zijn, afhankelijk van de manier van aansluiten. :+ Daarom is de voorkeur om dat op de jack input te doen, als die er op zit.
Sommige kroegen waar ik ooit zon constructie heb gezien hadden er 15 meter RCA tussen zitten. Dat was echt niet hoorbaar.
Dat klopt. Totdat er een aardlus in het spel is of een excessieve hoeveelheid RF van telefoon(s) of storing van naastliggende elektra kabels, en nog wat van dat soort zaken met een stekker en groot verbruik.
Vooral die aardlus is er al snel als je aan een coax van b.v. Ziggo hangt. Moet je weer met een groundloop isolator aan de gang gaan om dat goed te krijgen.
Met een fiber aansluiten en zo laat mogelijk naar analoog gaan, heeft daarom de voorkeur en levert je niet dit soort problemen op.

Wat betreft audio synchroniteit met het beeld (of lipsync genoemd) zorgt de tv er als het goed is voor dat de audio op de optische poort in sync is met het beeld. Daar hoeft ts dus niets aan te doen. Of hooguit in de menu opties van de tv die functie inschakelen cq tweaken.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 07-01-2025 19:16 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1