SteamOS op PC ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Linus van LTT heeft in zijn laatste video de Steam Deck recovery image van SteamOS op een desktop geïnstalleerd:

YouTube: I Can’t Keep Waiting for SteamOS! - Linux Gaming Update 2025

Heeft iemand hier dat ook eens geprobeerd? Welke specs werkte wel of niet? Ik heb een oude game PC met een i5 12400F en een RTX 3060 Ti. Dat werkt helaas (nog) niet, want enkel AMD videokaarten zijn momenteel ondersteund. Ik vraag mij af hoe jouw ervaringen zijn met SteamOS op een desktop. Met als reden te kijken of het de moeite waard is voor mij om een AMD kaart te kopen, zodat ik de PC als console kan gebruiken.

En als iemand interessante leaks heeft over een mogelijke nieuwe Steam console of universele SteamOS die op alles draait, dan hoor ik dat graag.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie daar niet direct het voordeel van. Ik draai nu Fedora KDE Spin (en voorheen Manjaro) en installeer daar gewoon Steam op. Dat draait gewoon goed én je kunt je systeem ook gewoon voor andere zaken gebruiken. *

Je kunt Steam ook instellen dat ie in 'big picture mode' opstart en automatisch start bij het inloggen in Linux. Dan heb je volgens mij al een groot deel van het SteamOS-gedeelte geconfigureerd. :)

(* En dan werkt jouw Nvidia trouwens ook gewoon)

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 05-01-2025 13:56 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb trouwens ook geleerd dat Bazzite mogelijk een beter alternatief is voor 'normale' PC's. Heb je daar al eens naar gekeken, @Dekar?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:56
De steam console zal nog wel even duren voordat die gereleased wordt. Qua geruchten is het nu nog heel karig. In principe kan je gewoon met Windows, dat steam gewoon in big picture mode opstart bij opstarten van systeem. Daarmee krijg je wel de compatibiliteit van Windows met UI van steam.

Enig nadeel die ik heb ondervonden is t verplichte pincode of ander vorm van “Windows hello” bij opstarten van Windows. Dit kan je niet uitschakelen met de meest recente w11 versie of je moet flink wat kennis en ervaring hebben, wil je dat eruit slopen zonder gedoe te krijgen.

Je kan via steam instellen dat je controller werkt als muis en tobo in Windows maar dat werkt nog niet in het pincode scherm. Dat is het enige wat mij frustreert sinds ik mijn pc als gaming console gebruik in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:33
FireBladeX schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:57:

Enig nadeel die ik heb ondervonden is t verplichte pincode of ander vorm van “Windows hello” bij opstarten van Windows. Dit kan je niet uitschakelen met de meest recente w11 versie of je moet flink wat kennis en ervaring hebben, wil je dat eruit slopen zonder gedoe te krijgen.
Je kan nog steeds een prima lokaal account aanmaken bij win11(Zelfs tijdens de installatie), zonder Microsoft login. en dus zonder windows Hello etc.
Dit is wel alleen voor 11 pro en niet voor home, hierbij heb ik het nooit geprobeerd of dit kon.