☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Een normaal terras bestaat uit losse tegels die niet met elkaar verbonden zijn. Een normaal terras is dus geen constructie van enige omvang en ook geen bouwwerk. Voor een normaal terras hoeft u geen omgevingsvergunning voor bouwen aan te vragen.
Een onderheid terras is wel een constructie van enige omvang, bedoeld om ter plaatse te functioneren en vindt steun in de grond. Ofwel een onderheid terras is een bouwwerk dus in beginsel dient daar een omgevingsvergunning voor bouwen voor aangevraagd te worden. Daarbij blijkt uit jurisprudentie dat in het geval van een onderheid terras verschillend geoordeeld kan worden. Van geval tot geval moet dus beoordeeld worden of wel of geen sprake is van een bouwwerk.
Het is aan de gemeente om in eerste instantie binnen de grenzen van de wet te beoordelen of al dan niet een omgevingsvergunning voor bouwen nodig is.
Het kan daarnaast nog zijn dat een omgevingsvergunning is benodigd op grond van artikel 2.1 lid 1 onder b van de Wabo, de voormalige aanlegvergunning. Wij adviseren u bij uw gemeente na te gaan of dit het geval is.
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Want in België hebben we andere wetgeving hierover.
Hier gaat het dan niet om functie , maar om maximale verharding toegestaan in tuin (40%).
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ga even uit van 200 m2 grondoppervlakte... En dan reken ik ruim...
Dan heb je nog een garage / schuur van 200m2 grondoppervlakte....? (Aanname)
Dan zou je 400m2 bezet hebben, van de maximale 540m2, dus terras kan makkelijk
Kijk op het omgevingsloket en doe een vergunningcheck, dan weet je het gelijk. Of vraag je architect, die weet het vast ook wel.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
België inderdaad.99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:45:
Is dit in Nederland of België.
Hier gaat het dan niet om functie , maar om maximale verharding toegestaan in tuin (40%).
Ik weet niet hoe groot je huis is, maar ga even uit van 200 m2 grondoppervlakte... En dan reken ik ruim...
Grondopp huis is 149,45m²
grondopp tuinhuis + carport is 50m²
oprit + paden staat op 170m²
terras staat op 40m²
(tekening architect)
totale oppervlakte van de grond is 22a
Wordt dat tegenwoordig nog zo berekend? de laatste jaren zijn ze bij nieuwbouw nogal streng geworden.
Is volledige gebied woongebied, of deel agrarisch?
Let op dat bijvoorbeeld oprit ook meetelt.
Ik woon in de boerenbuiten99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:54:
Welke gemeente woon je?
Is volledige gebied woongebied, of deel agrarisch?
Let op dat bijvoorbeeld oprit ook meetelt.
toegangswegen mogen toch altijd verhard worden, wordt dit dan bijgerekend?
@99ruud99 Heb jij enig idee of informatie?Stef CB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:54:
Ik val onder zonevreemde woningen in mijn gemeente volgens het RUP
Ah zo'n regel mogen ze ook in NL invoeren!99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:45:
Is dit in Nederland of België.
Scheelt weer een NK tegelwippen voor sommige tuinen.

[ Voor 54% gewijzigd door R20141016 op 07-01-2025 18:43 ]
Toegangsweg wordt ook meegerekend bij de 40%.Stef CB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:07:
[...]
Ik woon in de boerenbuiten
toegangswegen mogen toch altijd verhard worden, wordt dit dan bijgerekend?
Ook op den boerenbuiten is dat de regel
Klopt, maar op mijn perceel kan al wat water afgevoerd wordenHorla schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:38:
Hou er rekening mee dat je er wel een vergunning moet voor aanvragen! Vergunningsvrij is maar tot 80m². En dat gemeentes legio redenen kunnen hebben om het af te keuren zoals overstromingsgebied (wat verontrustend veel grond is als je naar de officiële kaarten gaat kijken) e.d.
Ik heb nog eens gerekend en uiteindelijk zouden we het terras maar 16m² groter willen dan effectief vergund.
Daarnaast, naast/aan onze oprit was een stuk verharding voorzien om te draaien met de auto (om zo achterwaarts in de carport te kunnen parkeren) maar dit gaan we niet doen/verharden. Het zou gaan om zo'n 15-20m², kunnen we dit dan niet gebruiken voor het terras? Als we het later indien nodig kunnen aantonen; "kijk, we hebben hier 15-20m² minder verhard maar in de plaats hebben deze m² wel bij het terras extra gebruikt".
Komt het terras ergens in buurt van erfgrenzen?
afwatering vormt geen probleem gezien achter mijn terras nog 1500m² gras ligt (dat van mij is) en daarachter een weide van 1ha99ruud99 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:54:
Meestal gaat het niet zozeer om waar verharding ligt als wel de hoeveelheid ivm infiltratie mogelijkheden.
Komt het terras ergens in buurt van erfgrenzen?
Het terras ligt achteraan tegen mijn huis 4-5 meter verwijderd van de grenzen links en rechts.
Als je zekerheid wil dan moet je toch bij de gemeente aankloppen en/of een nieuwe vergunning aanvragen. Als je het toch wil doen ondanks dat het niet zou mogen dan denk ik niet dat je hier goede tips kan krijgen om onder de radar te blijven of om af te wegen wat de consequenties zullen zijn.
MAAR, je kan het altijd even vragen
Dat wil niets zeggen. In mijn vorige woning was er circa één vierkante meter van mijn grond ingekleurd als gevoelig voor overstromingen waardoor ik daar niets mocht doen van de gemeente. Stel dat achter je huis een gedeelte van wat je wilt verharden ook zo is ingetekend, dan kan dit grond zijn om te weigeren. Je kan de kaart trouwens gewoon raadplegen om dit uit te sluiten. Soit, als je wettelijk in orde wil zijn, moet je een nieuwe vergunning aanvragen. Waarbij je terug geel papier moet ophangen en paar maand wachten tot het college het behandeld. Je kan ook als ze je ooit er over aanspreken een regularisatie aanvragen. Aan de hand van de info in dit topic, geef ik je een zeer goede kans dat dit gewoon gaat goedgekeurd worden.Stef CB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:50:
[...]
Klopt, maar op mijn perceel kan al wat water afgevoerd worden
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dit, de kans dat dit "gesnapt" wordt is zo minuscuul klein dat ik er niet eens over na zou denken om toestemming te vragen. Zeker niet gezien het totale oppervlakte van de tuin.No Hands schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:46:
Beter achteraf sorry zeggend an lentevoren toestemming vragen. Het is maar een terras. Geen heel opvallend bouwwerk.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Waar m'n ouders wonen wordt er (jaarlijks) vrij actief op dit soort zaken gehandhaafd m.b.v. luchtfoto's.Mad-Matt schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Dit, de kans dat dit "gesnapt" wordt is zo minuscuul klein dat ik er niet eens over na zou denken om toestemming te vragen. Zeker niet gezien het totale oppervlakte van de tuin.
Heel bijzonder, maar blijkbaar is dit in sommige gemeentes toch een hot item.henri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Waar m'n ouders wonen wordt er (jaarlijks) vrij actief op dit soort zaken gehandhaafd m.b.v. luchtfoto's.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Op verharding zijn ze tegenwoordig (terecht) wel streng. Regels vind je op de site van de overheid, aangevuld met je verkavelingsvoorschriften.
https://www.vlaanderen.be...-handelingen/verhardingen
Bij mij is dat bvb totaal niet in orde, ik heb 70m2 klinkers in de voortuin liggen, die afwateren in de riolering, wat verboden is. Ik heb het huis zo gekocht en zolang er niemand naar kraait doe ik er ook niks aan,
idd, tegenwoordig met satelliet foto's vrij eenvoudig...henri86 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
[...]
Waar m'n ouders wonen wordt er (jaarlijks) vrij actief op dit soort zaken gehandhaafd m.b.v. luchtfoto's.
Het betreft een nieuwbouw woning. Gezien ze er laatste jaren (denk ik) streng op zijn is het toch risicovol. Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat ze streng zijn hierop, anders doet iedereen maar wat.Engineer Stewie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:09:
Er wordt in Vlaanderen niet actief gesanctioneerd of gecontroleerd op zo een zaken. Niemand vraagt daar een vergunning voor aan als het verschil zo klein is. Grote kans dat het geweigerd wordt.
Op verharding zijn ze tegenwoordig (terecht) wel streng. Regels vind je op de site van de overheid, aangevuld met je verkavelingsvoorschriften.
https://www.vlaanderen.be...-handelingen/verhardingen
Bij mij is dat bvb totaal niet in orde, ik heb 70m2 klinkers in de voortuin liggen, die afwateren in de riolering, wat verboden is. Ik heb het huis zo gekocht en zolang er niemand naar kraait doe ik er ook niks aan,
Uiteindelijk via een betrouwbare bron vernomen dat ik 40m² meer mag nemen. Uiteindelijk ga ik mijn terras 55m² doen.