Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:58

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
hallo,
Ik probeer een bios chip te flashen met de ch341a. Het is gelukt om de chip (winbond 25q80dvsig) eraf te halen en deze te lezen met de ch341a tool. Alleen het lukt me niet om het bios bestand van de asus website te flashen. File size larger than IC size

Hierna het tooltje uefitool - capsule - extract body. Maar nog steeds dezelfde foutmelding. Heeft iemand ervaring hiermee en weet wat ik nu moet doen? bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:44

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je wél eerst "verify" gedaan?

Mijn ervaring met de ch341a en de software is dat het flashen vaak dit soort foutmeldingen geeft als je niet "verify bios (file)" doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De melding lijkt me vrij duidelijk. Hoe groot is het bestand dat je probeert te flashen? Als dat groter is dan 1MB (8mbit) dan past het niet. 1MB = 1024 x 1024 bytes = 1.048.576 bytes.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 05-01-2025 13:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:11:
Heb je wél eerst "verify" gedaan?

Mijn ervaring met de ch341a en de software is dat het flashen vaak dit soort foutmeldingen geeft als je niet "verify bios (file)" doet.
Alleen de optie verify ic is er. Niet de optie verify bios. Ik kan gewoon het bios bestand openen en lezen zonder foutmelding net zoals de bios chip zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:11:
De melding lijkt me vrij duidelijk. Hoe groot is het bestand dat je probeert te flashen? Als dat groter is dan 1Mb (8mbit) dan past het niet. 1Mb = 1024 x 1024 bytes = 1.048.576 bytes.
Precies het bios bestand van de asus website is 32mb. Dus hoe moet dat ooit op de chip komen vraag ik me af. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL8KZQN4souhJjErzkF7jLEB9gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jznK3h1MZJ6bHvAywQu6jMWw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Alleen de optie verify ic is er. Niet de optie verify bios. Ik kan gewoon het bios bestand openen en lezen zonder foutmelding net zoals de bios chip zelf
Ik bedoelde inderdaad "verify ic".

Via een originele methode wordt er vaak support voor oude(re) cpu's uit een huidig bios gehaald.
En dus is het bestand dan kleiner.
Misschien heeft dat er iets mee te maken?

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Precies het bios bestand van de asus website is 32mb. Dus hoe moet dat ooit op de chip komen vraag ik me af. 8)7
Volgens de datasheet is de 25Q80DVSIG 8Mbit... dus misschien heb je 't verkeerde chippie dan?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Ik bedoelde inderdaad "verify ic".

Via een originele methode wordt er vaak support voor oude(re) cpu's uit een huidig bios gehaald.
En dus is het bestand dan kleiner.
Misschien heeft dat er iets mee te maken?
Helaas niet. De eerste bios versie is nog steeds te groot. Ik heb de bios extract met uefitool en dat is die iets kleiner en zou het moet werken volgens een tutorial op youtube. Maar helaas nog steeds dezelfde foutmelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twlgspKC72qEqIi45HhbGX1_gcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbcutncgGmjN8uFiCGWBZTJm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Volgens de datasheet is de 25Q80DVSIG 8Mbit... dus misschien heb je 't verkeerde chippie dan?
Nee die valt onder de 25Q80DV familie. En dat is de enigste optie die ik kan selecteren na verify ic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Helaas niet. De eerste bios versie is nog steeds te groot. Ik heb de bios extract met uefitool en dat is die iets kleiner en zou het moet werken volgens een tutorial op youtube. Maar helaas nog steeds dezelfde foutmelding

[Afbeelding]
Heb je m.b.v. Google al gezocht op wat de ervaringen van anderen zijn m.b.t. deze foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Nee die valt onder de 25Q80DV familie. En dat is de enigste optie die ik kan selecteren na verify ic.
Ik bedoel: weet je zeker dat 't je BIOS chip is van je mobo en niet e.o.a. andere firmware chip van je NIC of weet-ik-veel.

Als je 'm dumped en er doorheen kijkt met een hex-editor (of je flash tool) moet je ergens wat bekende "BIOS teksten" kunnen spotten of anders zie je wellicht hints wat 't dan wél is.

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 05-01-2025 13:28 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Heb je m.b.v. Google al gezocht op wat de ervaringen van anderen zijn m.b.t. deze foutmelding?
Alleen een tutorial op youtube zonder resultaat. En een paar forum post zonder replys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Ik bedoel: weet je zeker dat 't je BIOS chip is van je mobo en niet e.o.a. andere firmware chip van je NIC of weet-ik-veel.

Als je 'm dumped en er doorheen kijkt met een hex-editor (of je flash tool) moet je ergens wat bekende "BIOS teksten" kunnen spotten of anders zie je wellicht hints wat 't dan wél is.
Ja het is 100% de bios chip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Ja het is 100% de bios chip
Ik heb net de BIOS gedownload en die is (inderdaad) 32MB. Die chip is volgens de specs toch écht 1MB. Dat gaat niet passen, end-of-story.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 05-01-2025 13:33 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Alleen een tutorial op youtube zonder resultaat. En een paar forum post zonder replys
Had je het toevallig ook al geprobeerd met het bios chip nog op het moederbord en het moederbord ingeschakeld (power on) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Ik heb net de BIOS gedownload en die is (inderdaad) 32MB. Die chip is volgens de specs toch écht 1MB. Dat gaat niet passen, end-of-story.
Kan wel alleen het bios bestand moet aangepast worden alleen hoe is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Kan wel alleen het bios bestand moet aangepast worden alleen hoe is de vraag.
Oh simpel: Knip er 31MB van af en schrijf de rest 8)7

Hoezo "het bios bestand moet aangepast worden" :?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Had je het toevallig ook al geprobeerd met het bios chip nog op het moederbord en het moederbord ingeschakeld (power on) ?
Ja dat werkt niet dan kan de ch341a de chip niet lezen. Die heb ik eraf gesoldeerd en dan leest die hem wel. Dan komt door de componenten op het moederbord waar de stroom weg lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Oh simpel: Knip er 31MB van af en schrijf de rest 8)7

Hoezo "het bios bestand moet aangepast worden" :?
Even als leermoment voor mezelf: er is dus gewoon "blanke" ruimte ingecalculeerd in het bestand voor toekomstige edits door de fabrikant?
Hij bedoelde, denk ik, dat de bestandsgrootte in ieder geval aangepast moet worden (zoals jij aangaf).

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Even als leermoment voor mezelf: er is dus gewoon "blanke" ruimte ingecalculeerd in het bestand voor toekomstige edits door de fabrikant?
Hij bedoelde, denk ik, dat de bestandsgrootte in ieder geval aangepast moet worden (zoals jij aangaf).
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=T2MQ-7Vga3w]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
HugoBoss1985 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:35:
Er kan best wat 'blanke' ruimte in het bestand zitten (en dus uiteindelijk 'blanke ruimte' in de chip. Maar een bestand van 32MB past onder geen enkel beding natuurlijk in een 1MB chip. De bestandsgrootte moet de chip matchen en daarin kan wat "blanco ruimte" zitten. Ik ben geen BIOS expert, maar er is mij niks bekend van "bestandsgrootte aanpassen". Waarom zou een fabrikant dat doen? Is toch alleen maar een enorme omweg?

Wat zou kunnen (bijvoorbeeld) is dat mobo A een chip van 2MB heeft en mobo B een chip van 1MB en dat de BIOS van A "toevallig" 1MB aan "blanko ruimte" aan 't eind heeft waardoor die (in theorie) op mobo B geflashed zou kunnen worden (maar dat zou NOOIT supported zijn). Maar TS probeert een supported BIOS op een mobo te flashen waar 't voor bedoeld is dus dat is allemaal niet aan de orde nu. En als ik door die BIOS file heen kijk zit daar ook absoluut geen 1MB aan "lucht" in.
Ik snap echt niet dat iemand hier doorheen komt... Van wat ik heb kunnen verdragen van die video: het bestand zal wat meta-info voor de BIOS flasher hebben of wat checksum data o.i.d. en dat lijkt 'ie er af te strippen. Maar je hebt natuurlijk nooit 31MB overhead op een 1MB BIOS. Maar sorry, ik ga die video écht niet helemaal kijken. Mijn god :r

[ Voor 46% gewijzigd door RobIII op 05-01-2025 13:50 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

RobIII schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Er kan best wat 'blanke' ruimte in het bestand zitten (en dus uiteindelijk 'blanke ruimte' in de chip. Maar een bestand van 32MB past onder geen enkel beding natuurlijk in een 1MB chip. De bestandsgrootte moet de chip matchen en daarin kan wat "blanco ruimte" zitten. Ik ben geen BIOS expert, maar er is mij niks bekend van "bestandsgrootte aanpassen". Waarom zou een fabrikant dat doen? Is toch alleen maar een enorme omweg?

Wat zou kunnen (bijvoorbeeld) is dat mobo A een chip van 2MB heeft en mobo B een chip van 1MB en dat de BIOS van A "toevallig" 1MB aan "blanko ruimte" aan 't eind heeft waardoor die (in theorie) op mobo B geflashed zou kunnen worden (maar dat zou NOOIT supported zijn). Maar TS probeert een supported BIOS op een mobo te flashen waar 't voor bedoeld is dus dat is allemaal niet aan de orde nu. En als ik door die BIOS file heen kijk zit daar ook absoluut geen 1MB aan "lucht" in.

[...]

Ik snap echt niet dat iemand hier doorheen komt... Van wat ik heb kunnen verdragen van die video: het bestand zal wat meta-info voor de BIOS flasher hebben of wat checksum data o.i.d. en dat lijkt 'ie er af te strippen. Maar je hebt natuurlijk nooit 31MB overhead op een 1MB BIOS. Maar sorry, ik ga die video écht niet helemaal kijken. Mijn god :r
Ik denk dat ik je cynischme/sarcasme in die reactie niet als zo begrepen had :P

En ik begrijp natuurlijk dat het niet gaat passen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik zie alleen Asus staan, heb je model ook?
En waar heb je de chip afgehaald?

Heb behoorlijk wat ervaring met BIOS flashen en custom specs, maar 1MB vs 32MB is wel een rare, zelfs als er blank space inzit.
Volgens mij is de tegenwoordige desktop BIOS/UEFI minimaal 16 en gemiddeld 32MB, maar als je een server pakt is 64 en 128MB ook een optie.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
raymondw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:51:
Ik zie alleen Asus staan, heb je model ook?
B550F, zie topictitel.
raymondw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:51:
En waar heb je de chip afgehaald?
Daar ben ik dus ook benieuwd naar.

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Heb het probleem gevonden er zit nog een winbond chip verstopt tussen 2 fan headers. W25Q256JW die is inderdaad 32MB. Dus ik heb blijkbaar de verkeerde chip eraf gesoldeerd. excuus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SerSam1 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:54:
Heb het probleem gevonden er zit nog een winbond chip verstopt tussen 2 fan headers. W25Q256JW die is inderdaad 32MB. Dus ik heb blijkbaar de verkeerde chip eraf gesoldeerd.
Joh :P

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Zondag |:(

De Asus ROG STRIX B550-F Gaming heeft zelfs een bios flashback optie!
Wat probeer je te doen met een losse bios flash util?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
raymondw schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Zondag |:(

De Asus ROG STRIX B550-F Gaming heeft zelfs een bios flashback optie!
Wat probeer je te doen met een losse bios flash util?
Het moederbord post hierna nog steeds niet. Ach ja waarschijnlijk is het mobo toch defect. Heb het 2dehands defect gekocht om te maken. Maar dat zit er niet in blijkbaar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Heb het probleem gevonden er zit nog een winbond chip verstopt tussen 2 fan headers. W25Q256JW die is inderdaad 32MB. Dus ik heb blijkbaar de verkeerde chip eraf gesoldeerd. excuus
Dit verhaal onthoud ik wel voor volgend jaar aan tafel met kerst :+

Maar ff serieus, kan gebeuren, ik heb ook wel eens een verkeerd bios gedownload en vroeg me dan af waarom het flashen (via de "normale manier") niet lukte.
Ik heb pas vorige jaar ook zo'n CH341A flasher gekocht om een defect bord weer tot leven te wekken maar dat bord was ook gewoon defect, het hielp niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
Heb je tips voor iemand met soldeerervaring hoe je hem los hebt gehaald? Ik sta voor deze klus volgende week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
stormfly schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Heb je tips voor iemand met soldeerervaring hoe je hem los hebt gehaald? Ik sta voor deze klus volgende week :)
Flux en hete lucht. Goed kijken of er plastic houders voor aansluitingen in de buurt zitten. Die zou ik er dan eerst afhalen. Kleine componenten in de buurt van de bios chip afplakken met kapton tape. succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
SerSam1 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:03:
[...]

Flux en hete lucht. Goed kijken of er plastic houders voor aansluitingen in de buurt zitten. Die zou ik er dan eerst afhalen. Kleine componenten in de buurt van de bios chip afplakken met kapton tape. succes :)
Ja dat is het lastige ik heb geen hete lucht het is een spoc8 mil208 hoop dat het met een Weller lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

stormfly schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Ja dat is het lastige ik heb geen hete lucht het is een spoc8 mil208 hoop dat het met een Weller lukt.
Desoldeerlint
Pagina: 1