Vloerverwarming vraag: zolder warmer dan 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
Mijn vraag:

We zitten nog midden in een verhuizing. We hebben op elke verdieping vloerverwarming genomen (gas). Huis is gebouwd in 2006, dus redelijk geïsoleerd.

Nu valt het mij op dat achterkant zolder 18,5 graden is, terwijl 15 (!) graden staat ingesteld. Op de slaapkamers op de 1e verdieping staan ze ingesteld op 17 en is de temperatuur ook 17.

Mijn enige verklaring zou zijn dat de warmte via het trapgat (die open is en inderdaad uitkomt op zolder achterkant) naar boven gaat. Maar ik was in de veronderstelling dat warme lucht niet naar boven gaat als het boven warmer is. Is dit een foutieve aanname of moet ik dit verschil toch elders zoeken?

PS: niet op de temperaturen beneden (woonkamer en kantoor) letten, want de stekker zit niet in pomp beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DN-zXJ4RhyuXOmNMFIb8GfBHy48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Tp8CBnzq5Oo3mUAphoeSWH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:13
Ligt volledig aan hoe je standaard luchtflow loopt.
Maar je zolder zal bij gelijke aanvoer altijd warmer worden dan middenverdieping met een open gat.

Wat je kan doen is de flow naar zolder wat beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:59:
Ligt volledig aan hoe je standaard luchtflow loopt.
Maar je zolder zal bij gelijke aanvoer altijd warmer worden dan middenverdieping met een open gat.

Wat je kan doen is de flow naar zolder wat beperken.
Met de standaard luchtflow naar zolder beperken bedoel je het trapgat afsluiten met een deur? Dat gaat lastig worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah sorry, dat is 33n optie , maar ik bedoelde de waterflow naar zolder. (De vloerverwarming).

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 05-01-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:13:
Ah sorry, dat is 33n optie , maar ik bedoelde de waterflow naar zolder. (De vloerverwarming).
Iedere verdieping heeft zn eigen pomp. Is het dan mogelijk de waterflow naar zolder te beperken?

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 05-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja, als je de pomp van de zolder iets trager zet zal deze minder pompen = minder flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:35

SeatRider

Hips don't lie

outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Iedere verdieping heeft zn eigen pomp. Is het dan mogelijk de waterflow naar zolder te beperken?
Pomp uitzetten als het warm genoeg is? Met een simpele temperatuurschakelaar, zoals deze: https://www.amazon.nl/Wey...uurdetector/dp/B0BF59QT9S

[ Voor 16% gewijzigd door SeatRider op 05-01-2025 13:36 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
99ruud99 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:33:
Ja, als je de pomp van de zolder iets trager zet zal deze minder pompen = minder flow.
Ah zo. Dat kan ik proberen natuurlijk, maar zowel voor als achterkant zolder staan ingesteld op 15 graden. Dus correct me if Im wrong maar heeft zolder achterkant toch helemaal niet aangestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
SeatRider schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Pomp uitzetten als het warm genoeg is? Met een simpele temperatuurschakelaar, zoals deze: https://www.amazon.nl/Wey...uurdetector/dp/B0BF59QT9S
Denk dat de pomp niet eens heeft aangegaan, zie post hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Het kan natuurlijk ook gewoon natuurlijke convectie zijn
Zet de zilderpomp helemaal uit (niet door temperatuur instelling g maar door stekker eruit).

Wat doet de temperatuur op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:21
outlandos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:56:
Mijn enige verklaring zou zijn dat de warmte via het trapgat (die open is en inderdaad uitkomt op zolder achterkant) naar boven gaat. Maar ik was in de veronderstelling dat warme lucht niet naar boven gaat als het boven warmer is. Is dit een foutieve aanname of moet ik dit verschil toch elders zoeken?
Lijkt inderdaad op natuurlijke convectie. Wij hebben een open trapgat vanaf de woonkamer naar de zolder.
Ondanks dat de (vloer)verwarming op zolder nooit aan staat, is dat het warmste plekje van het huis.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Op de retour van de verdeler op zolder heb je normaal een regelbaar "voetventiel", die kan je wat meer dicht zetten om het trager te laten opwarmen. Wellicht heb je erg weinig vermogen nodig, dus tegen dat de regeling dicht gaat zit er al flink teveel warmte in de vloer. Bijkomend voordel is dat er dan ook meer vermogen naar beneden gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1